Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Probleem ABS/KMteller Astra 2006. Nieuwe ABS computer?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 februari 2015 om 19:31 #17270593
Hallo,
Ik heb een probleem met onze Opel Astra 1,4 benzine uit 2006.
Mijn naam is Mark, 31 jaar, regio Gooi.
Sinds enige tijd brandt het onderhoudslampje en ABS lampje, tevens werkt de KM teller niet meer.
Bij een algemene garage eea laten uitlezen;
– initieel gedacht dat de accuspanning te laag was, maar na testen bleek de accu prima
– foutcode C0121, relais stenoideklep, defect circuit
– C0800 spanning laagVoorstel was de ABS computer te vervangen, circa 175 euro via de sloop.
Na wat rondzoeken op het forum hier kwam ik oa deze links tegen;
viewtopic.php?f=5&t=161293
http://opel-forum.nl/viewtopic.php?f=5&t=154562″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=154787″ onclick=”window.open(this.href);return false;Eea gemeld bij de garage. Echter weinig ervaring met Opel, dus ze durfden niet 1,2,3 een oplossing aan te dragen.
Vervolgens ontstond er een extra probleem, de auto start helemaal niet meer, foutcode F in het display.
Auto naar de Opel dealer alhier gebracht, een bovenstaande gemeld.
Na uitlezen en analyse (ik heb hun foutcodes nog niet gezien); werd me gemeld dat er een nieuwe ABS computer in moet.
Opties:
– nieuw 1300,-
– oude reviseren 850,- (inclusief btw en arbeidsloon etc)
– via sloop, ook circa 800,-Niet geheel overtuigd, maar in impasse (auto snel nodig, geen tijd om uitgebreid rond te vragen bij andere dealers, met auto die ook niet meer rijdt) gekozen voor de revisie-optie.
Nu krijg ik vandaag bericht dat de revisie niet mogelijk is, en blijft de sloop optie over.
Dat leek mij nogal duur. Ze melden dat eea via de sloop zo’n 310 ex btw kost, daar bovenop dan het arbeidsloon etc.Nu begin ik toch wat te twijfelen.
1) klopt de diagnose wel? gezien alle bovenstaande topics die ik las
Nog geopperd of het de sensor was etc. Hierop antwoorden ze vrij resoluut dat dat niet het geval is, want dan zouden ze dat in de foutcode moeten zien.
Vervolgens doe ik net zelf een telefoontje naar de sloop hier inde buurt; die meldt precies zo’n Astra te hebben staan. Moet de computer nog testen, maar schat in dat ik hem voor 75,- mee kan nemen.
Nu ga ik me dus helemaal afvragen of ik niet enorm afgezet wordt.
Alleen, hoe nu verder?
Mijn auto staat daar, ABS computer is eruit, hij start niet, en de remmen doen het nu ook niet.
Computer bij de sloop halen, en door hen laten inbouwen? Als ze dat al doen…
Zal waarschijnlijk ook nog wel wat kosten, ik gok 400-500,-Maar ja, wat zijn de alternatieven?
Liefst zouden we sowieso een andere kopen ipv de Astra, maar nu kwam net dit akkefietje tussendoor.
Hebben jullie suggesties hoe dit op te lossen?
Andere dealer? Overleg met deze dealer? Iemand die de auto wil opkopen, zelf wat klussen en doorverkopen?Ik sta overal voor open.
Alvast dank voor jullie mening/input!
17 februari 2015 om 12:28 #18273596Ik ga ervan uit dat je een Astra H Z14XEP/Z14XEL hebt.
Heb je alleen de ABS laten uitlezen of ook andere modules, zo ja, welke foutcodes kwamen daar uit.Het komt voor dat de CIM module (Column Integrated Module) storingen veroorzaakt waardoor ook de auto niet wil starten
De CIM is ook de module die de data van de motor en andere meuk naar het instrumenten panel stuurt, dus de teller zou dan ook niet correct kunnen werken mocht de CIM het problem veroorzaken.Ik zou dus eerst vragen om een algehele scan uit te voeren en de foutcodes hier te posten :)
17 februari 2015 om 19:59 #18273597Dank voor je reactie.
Het betreft inderdaad de Astra H Z14XEP.
Na de eerste keer uitlezen, toen hij nog reed kregen ze dit;
http://i6.photobucket.com/albums/y219/drmark/aebe70da-2a8a-4889-9333-d0dbb69337af.jpg
Vervolgens reed hij niet meer, code F in display.
Bij uitlezen toen, geen connectie meer mogelijk.ABS computer opgestuurd naar ACtronics, die kunnen hem niet meer repareren.
Voorstel nu:
Van de sloop, a 850 euro incl.
Dan nog niet de garantie dat ie werkt, want kan nog altijd sensor foutmelding geven bijvoorbeeld.
Dan komen er nog kosten bovenop, waarbij ze “water bij de wijn zullen doen”.
Wel geven ze ipv 3, 6 maanden garantie zodra hij weer rijdt.Oftewel, nog steeds onzeker.
Andere optie;
Inruilen in deze staat: 3250 retour. (indien niet defect 4250).
126K op de teller, verder prima staat.
Ze verkopen identieke voor 5800 exc 695 rijklaar maken.
Lijkt me dus een vrij karige inruilprijs.
Ohja, en dan circa 200 euro voor diagnose en arbeidsloon tot nu toe :(Zoveel gedoe, weinig tijd om verder te zoeken, en kan geen kant op met die auto nu.
Ik zie weinig oplossingen meer. Als ik kies voor repareren heb ik nog de kans dat ik er nog eens 300-500 bij moet leggen als het geheel niet werkt.
Nu wilden we de auto wellicht al verkopen, dus neig er naar om andere occasion bij hen te kopen, en hopelijk nog zo’n 500 euro te kunnen onderhandelen op het geheel. (jaartje ouder, 90K op de teller, wel de grotere bak die we enigszins nodig hebben).Linksom of rechtsom niet al te gunstige situatie.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.