Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Prachtige corsa B 1.4 16v met knakenblok !
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 april 2011 om 22:02 #17236198
Hallo medeforummers..
Ik heb sinds kort een Corsa B cdx met af fabriek effectlak (paars/donkergroen metallic), en zonder steenslag of roest
Supergoed in de lak en interieur ook zeer netjes, met veel electrische extra’s (ramen spiegels) stuurbekr. en schuif/kanteldak…maarrrHeb het blok laten lopen en een stukje gereden bij de aankoop, en dat ging allemaal goed.
Maar twee weken verder begint het blok te tikken (hydro-klepstoter) motortje begint bokkig te lopen, en valt zelfs stil..
anwb erbij gehaald en die constateert een vervuilde egr-klep, “er is te rustig mee gereden, en dan vervuilt de motor bij een 16v”
Krijgt hem weer aan het lopen, en ik informeer bij vriend/garagehouder hierover en hij adviseert een toevoeger bij de benzine van forté, en bij de olie even een keer een beetje ATF-olie toevoegen en flink gummen op de snelweg (ik woon vlakbij duitsland) en goed in de toeren trappen !Nu ben ik dus iemand die totaal NIET van doorrtrappen houd, en vraag ik me af of deze corsa wel de goeie voor mij is, want het advies van anwb meneer is..ga in je koppelgebied rijden (trekt als een speer vanaf 3600 tot 4500 toeren)
Maar ik vind dit niet fijn !
Graag jullie advies, en vergeet niet..het is een zeeer nette corsa B cdx zonder roest of steenslag met slechts 164.800 op de teller (95’er)
Mijn keuze is ruilen tegen een oldtimer opel (ik heb ook een Opel Blitz)
maar vrouwlief heeft qua model wel plezier met deze (stugge/zenuwachtige stuiterbal…) ehm CorsaAndere motor inbouwen is voor mij ook wel een optie (kan het zelf) maar welk blok is het beste dan?
liefst het C-kadett blok 1,2..maar die zal wel niet passenWat vinden jullie hiero
Greetz king:
29 april 2011 om 22:07 #17863413AnoniemLid sinds:
1 January 1970Als je hem verkoopt, maak dan gebruik van ons verkoopforum.
29 april 2011 om 22:16 #17863412EGR klep gaat je motor niet van bokken , hooguit het motormanagment lampje branden .
En dan nog vindt ik het knap dat een anwb man dat als diagnose stelt zonder dat de auto aan de computer heeft gehangen :roll: :roll:
Ik zou eerst langs gaan bij de dealer en de auto eens uit laten lezen
persoonlijk zou ik zelf eens gaan zoeken in het gasklephuis , denk dat deze wat vervuild is en deze is te reinigen als je de zoekfunctie hier even gebruikt zul je vast wel vinden hoe dat moet .
Is de onderhoudshistorie bekend ???
misschien is het blokje wel toe aan een fris setje bougies en een beetje frisse olie ???.
Het verhaal van je vriend is broodje aap , lekker gummen bij een auto die altijd rustig gereden heeft is vragen om problemen en vragen om een olieslurper .
je idee van dat C-kadett blok bedoel je hoop ik niet serieus :? wens je namelijk veel succes om een carburateur motor samen te laten werken met je computer die dan nogal wat signaaltjes mist :angel
29 april 2011 om 22:27 #17863414@ senatorman: ik begrijp je reactie, maar zover ben ik (nog) niet
@crossagek: heb inderdaad de olie al ververst, op advies, omdat de 1.4 16v daar nogal gevoelig voor zijn, als er een beurtje (of meer) overgeslagen zijn.
kom ik meteen op het onderhoud, dat is bijgehouden tot 2002, toen is hij namelijk ingevoerd uit duitsland, tot die tijd keurig bijgehouden..
nieuwe bougies is wel een goed idee ja..
de anwb-man “tikte” tijdens dat ik startte, op een huis (missch wel gasklephuis) als je voor de motor staat, rechts, tussen de volgebouwde handel bij de injectie, en toen liep ie weer..hij zei dat het de egr-klep was, maar volgens mij zit die (achteraf gezegd) boven het uitlaatspruitstuk.uitlezen is misschien ook wel een goed idee.
Maar is het dan geen prbleem dat ik een rustige rijder ben? schakel het liefst al bij 3000 toeren over..
thnx voor jullie reply’s alvast
29 april 2011 om 22:31 #17863415ow ja..het 1.2 c-kadett blok is meer om aan te geven dat ik daar in een ver verleden erg veel betrouwbaarheid van heb
gekregen..daarom
ik snap dat dat niet gaat30 april 2011 om 07:52 #17863416:kewlpics :kewlpics :kewlpics
30 april 2011 om 08:13 #17863417de 16v motoren houden inderdaad wel van toeren maken.
Maar dat doet elke 16v 4 cilinder.
Maakt niet uit welk merk.Het ombouwen van de motor zou ik in principe niet gelijk aan beginnen helemaal als je het vermogen niet wilt gebruiken.
Want onderin heeft zo’n 16v gewoon niet al te veel koppel en vermogen. Dat ligt inderdaad een stukje hoger in de toeren.Wat je zou kunnen doen is een 2.0 8v motor inbouwen. De c20ne van opel.
Het voordeel van deze motor is veel koppel en best veel vermogen onderin.Maar goed voor die problemen die jij nu opnoemt zou ik niet aan zo’n ombouw beginnen om gewoon een leuke dagelijkse auto te kunnen rijden.
ATF olie bij de olie mikken en toevoegingen aan de benzine mengen ben ik totaal geen voorstander van.
Allemaal troep, als een motor echt ellende geeft zijn een maar een paar echte oplossingen:– Opfrisbeurt,
even de cilinderkop eraf en alles weer opfrissen intern, nieuwe zuigerveertjes en lagerschaaltjes etc.
Dan heb je geen extreme kosten als je het zelf kunt– Revisie
Deze optie is een heel stuk extremer, kost vaak ook iets meer geld.Zoals gezegd hang de auto eens bij de dealer aan de tech.
Kijken wat voor foutmelding eruit komt.Haal gelijk even nieuwe bougies en brandstofilter etc.
Wil je origenele onderdelen tegen goeie prijzen.
Kijk dan eens bij http://www.duparts.nlsucces
1 mei 2011 om 13:15 #17863418Oke..
Bedankt voor de tips ..ik zal hem inderdaad eerst even uit laten lezen vandeweek..
dan kan ik altijd nog zienGreetz Geurt
1 mei 2011 om 14:01 #17863419trek de temperatuursensor eens uit en zie eens wat hij dan doen was bij mij ook het probleem die nieuw geplaatst en auto liep weer normaal
2 mei 2011 om 11:20 #17863420Inderdaad, de temperatuursensor kan een blok raar laten bokken/afslaan enz.! Heb ik ook meegemaakt!
2 mei 2011 om 18:52 #17863421Ja zal dat ook eens proberen..ik denk ook dat inderdaad een bougiewissel enz. ook wel verstandig is..
thnx voor de tips !Greetz Geurt
2 mei 2011 om 18:58 #17863422En die egr gewoon afdoppen/afdichten.
Ik heb 2 1.4 16v’s gehad,allebei afgedicht.
Heerlijk motortje,wel op tijd onderhoud geven!
11 mei 2011 om 22:20 #17863411Van een Defecte EGR faat ze zeker wel rot lopen, zal dan ook haast wel het probleem veroorzaken.
Afdoppen is de beste optie, dan krijg je inderdaad af en toe een lampje zonder verder onvolkomenheden.
Willem
14 mei 2011 om 08:26 #17863423he geurt geef hem een week mee en je hebt nergens meer last van mijn vrouw heeft ook een14 16v gehad
30 juni 2011 om 20:26 #17863424Heren…
Vandaag (nu pas?) uitgelezen bij de Opel dealer..
inderdaad DC 47: EGR klep
en DC 13: zuurstof sensor (lambda sensor) doet nietsIk zou graag de EGR afdoppen en misschien kan iemand aan de hand van een fotootje aangeven waar hij precies zit
of eventueel een verwijzing naar een How-To ?Ik krijg in de zoekfunctie zoveel te lezen, maar kan het net niet ontdekken over de 1.4 16v (X1.4XE)
Lambda sensor vervangen is een peuleschil..dus komt goed (zal hem eerst checken op goed contact)
Graag hoor ik het !
Greetz king:
30 juni 2011 om 20:35 #17863425De egr kan niet afgedopt worden , de computer krijgt een feedbacksignaal van de egrklep.
foutcode als gevolg.
mvgr stefanovitch
1 juli 2011 om 09:25 #17863426Ja klopt..
Maar volgens hoofdmonteur Opel dealer, kan het wel..
bepaalde bouwjaren/types geven idd een foutcode, maar je kan er wel mee rijden.Aldus die monteur..heb ook de “afdopset” besteld bij hun
Greetz
1 juli 2011 om 09:26 #17863427@nwa wrote:
he geurt geef hem een week mee en je hebt nergens meer last van mijn vrouw heeft ook een14 16v gehad
Hahah dat kan ook Glenn
2 juli 2011 om 13:02 #17863428Ja maar het probleem is wel dat de motor in noodloop stand gaat als je pech hebt.
dus ja je kunt rijden, maar niet zoals het hoort.
En die hoofdmonteur moet beter weten om dat te zeggen. heb ook jaren bij opel gewerkt.mvgr stefanovitch
2 juli 2011 om 20:22 #17863429X14XE EGR afdoppen is GEEN ENKEL PROBLEEM!!!!!!!!!!!!!!!
Mocht het motormanagement lampje gaan branden, is er nog niks aan de hand!!!!
deze geeft in dit geval alleen aan de een waarde buiten bereik is geweest, en gaat daarmee niet in noodloop!!
Ik rijdt al 2 jaar zo met de Combo met X16XE (technisch gelijk aan de 1.4 16V X14XE), af en toe een lampje, geen verandering in verbruik motorloop of prestaties.
Willem
2 juli 2011 om 22:44 #17863430Het ligt eraan hoever ie buiten waarde is geweest, want hij gaat echt in noodloop in de juiste omstandigheden.(of ze moeten me onzin hebben opgespeld tijdens de opelcursus voor multec-f) en iedere keer dat motorlampie is ook geen doen, maar dat is mijn mening.
mvgr stefanovitch
2 juli 2011 om 22:58 #17863431De X14XE X16XE en X16XEL zijn Multec-S motoren
Deze gaan in de praktijk NOOIT in noodloop bij afdoppen EGR.
De Simtec 70 wil wel moeilijk doen (X18XE1 / Z18XE)
=======================================================================================
en ja, als ik meerdere onjuistheden en fouten van de opel moet opnoemen haha, ben ik wel even bezig.
De V6 geeft bij uitlezen met de motor uit bijvoorbeeld, ALTIJD p0335 krukassensor – geen signaal
Opel zegt, sensor vervangen, dan doe je dat als klant, en dan, blijft de storing terug komen , en die blijkt niet eens een probleem te veroorzaken..
Al meerdere hier gehad met een Z18XE, storing overslaan meerdere cilinders / overslaan cilinder #
dealer verteld doodleuk, gasklep is kapot, (incl vervangen rond de 700 euro), terwijl dit 99 van de 100keer de bobine is, 150 euro + 5 minuten werk.
ik wil alleen maar zeggen dat niet alles klopt wat er gezegd word, ook niet door technici, de praktijk is het enige wat de waarheid verteld.
zo word er ook verteld dat (veelal retrofit) roetfilters beter zijn voor de stad, terwijl ze bijna geen werking hebben op korte stukjes accelereren..
Willem
3 juli 2011 om 17:37 #17863432dat klopt allemaal maar dat is dan ook een diagnose die iemand gesteld heeft met weinig of geen kennis van zaken.
Ik weet ook niet alles, maar dit dan toevallig wel(blijven hangen van de cursus).
Ja de praktijk wijst het uit, bijv: opel zegt bij de bobinegallerij van z16xe dat bij een defect alijd twee bobines kapot gaan om dat die in serie staan. Uit mijn ervaring blijkt dat dit niet zo is.
gelukkig weten we met zijn allen een hele hoop en is daarom dit forum ook zo’n hulp voor de gene mindr technische kennis hebben.Zo genoeg dit topic vervuild, Ik hoop dat GeeBee zijn antwoord heeft.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.