Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Poreus reservewiel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 september 2015 om 17:23 #17273516
Ik dacht check de bandenspanning van het reservewiel eens van mijn zafira a. Want 3jaar geleden voor het laatst gedaan toen ik hem had laten vernieuwen door een voorband die nog goed was. Heb toen aan de voorkant 4 seizoenbanden erop laten leggen. De reserveband toen 3 jaar geleden was ook compleet poreus. En deze nu dus ook. Hoe is dat mogelijk. Is het misschien een optie de band in te smeren met iets. Of een hoes eromheen te doen. Graag jullie mening of advies.
15 september 2015 om 18:03 #18296125Hoe weet je dat je band poreus is? Een keer in de 3 jaar je bandenspanning van je reservewiel controleren is niet een beetje weinig maar veel te weinig! In ieder geval logisch dat ie na 3 jaar slap is. Advies is vaker controleren, als ie nou meteen weer leeg is dan zal je waarschijnlijk een lek hebben of is je ventiel kapot.
15 september 2015 om 20:09 #18296126Band was niet slap. Anders had ik dat wel vermeld. Poreus bedoel ik allemaal scheuren erin. Spanning was nog 2 bar.
15 september 2015 om 20:31 #18296127bandenspanning van de banden onder de auto ( LV LA RV RA) maandelijks als je veel rijdt..
reserve wiel staat geen druk op als die onder je auto hangt of in de kofferbak ligt… zou je eens in het jaar kunnen doen als je je auto na een beurt ophaalt bij de garage
scheurtjes is dat het rubber uitdroogt… dan heb je een hele droge kofferbak denk ik :P onder de auto hangt er wel eens een dijk zand aan en roest op de velg16 september 2015 om 06:35 #18296128De reserveband van een Zafira A hangt vrij onder de auto. Waar regen en zand tegen aan komt. Dus de band zou theoretisch minder droog moeten zijn als in de kofferbak. Mijn reserveband controleer ik maandelijks wanneer ik mijn banden druk controleer. Dan even de reserveband beugel loshalen en de band in de plastic bak laten liggen dan kun je gewoon met banden druk meter even controleren hoeveel bar erin zit. Ik doe in de reseveband iets meer dan normaal. Ik heb in mijn banden 2,5 Bar zitten en in de reserveband heb ik 2,8 Bar zitten. Maar banden die niet belast worden kunnen gewoon langzaam minder worden. De haarschuurtjes kun je volgens mij weinig aan doen. Heb je al eens gekeken naar de Dot code van de banden? Wanneer banden ouder worden gaan ze inderdaad
haarschuurtjes vertonen. Dat kan zelfs merk en type band afhankelijk zijn. De ene band is er gevoeliger voor dan de andere.Ik heb op dit moment als reserve band een Michelin energy saver en die ziet er tot nu toe nog als nieuw uit.
16 september 2015 om 18:05 #18296129Hmm mijn ervaring met Michelins is juist dat deze gauw uiterlijk haarscheurtjes in de wang krijgen, dit is dus inderdaad niet poreus want dan zou deze overal lucht verliezen. Bijvoorbeeld Vredesteins zie ik niks van haarscheurtjes, zal misschien met de rubbersamenstelling te maken hebben maar zegt zo gauw ook niks over de kwaliteit en of je eerder een klapband krijgt of iets dergelijks.
16 september 2015 om 19:08 #18296130Dank je wel voor jullie reactie. De bandenspecialist zei al dat het wel vaker voorkwam. Kan liggen aan de qualiteit en samenstelling van het rubber. En omdat de band onder de auto hangt. Band was van 2009 en een Michelin. Maar wat voor type heb ik nie gekeken. Maar het rare is dat 3 jaar geleden de band nog goed was. Heb er al een andere op laten leggen. Hij heeft hem op 3 bar opgepompt. Check hem nu eens vaker.
16 september 2015 om 19:15 #18296131michelin wordt volgens mij standaard vanaf de fabriek af op je reserve wiel en de 1e set banden onder de auto gelevert.. ik heb die in de vectra.. en bij een zwager van mij in zijn omega b
17 september 2015 om 18:14 #18296132Wat er af fabriek onder wordt gestoken is zelfs model afhankelijk: De Antara van mijn vader is af fabriek met Hankooks geleverd. De Corsa van mijn moeder met Continental en de Adam moet ik nog even kijken….
15 oktober 2015 om 20:24 #18296133Het ANWB advies is om iedere 7 a 8 jaar een band te verwisselen, zelfs bij een caravan, ook al is er maar 20.000 km mee gereden. Door de door jouw genoemde scheuren is de warmteafdracht aan de weg veel te klein en kan de bandenspanning tijdens het rijden veel te hoog oplopen met een klapband tot gevolg. Deze 7 a 8 jaar is gebaseerd op de kwaliteit van de band maar verschilt niet veel tussen de diverse banden omdat de banden allemaal dezelfde basisfunctie hebben en dezelfde levensduur in jaren.
Gr. Wil -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.