Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › plus kabel is warm
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 juni 2013 om 09:07 #17258285
ik heb een zafira b sinds korte tijd merk ik dat ten eerste de plus pool kabel een dikke die naar de strater en alternator gaait heet is,om zelfs met uw handen aan te raken.Dit gebeurt niet altijd soms wel en soms niet.Ik heb vastgesteld dat mijn koeltemperatuur rond de 70 graden blijft zelfs als ik rij enkel als ik stil sta gaat deze hoger tot juist boven de 80.Hier denk ik dat de thermostaast vervangen de oplossing zal zijn.
Wat ik wel gemerkt heb omdat ik regelmatig de plus kabel op de akku controleer,de ventilator zelfs begint te draaien op 75 graden en merkte dat de plus kabel heet was.Kan het zijn omdat de ventilaot konstand stroom trekt kabel warm wordt.En deze bleef draaien,normaal draait de ventilaor paar seconden maar hier bleef hij draaien.Soms draait hem op 75 graden en andere tijden zie ik hem niet meer draaien.
Dus trekt iets ergens veel stroom omdat de plus kabel van de akku heet wordt.Kan het door de ventilator van de koeling zijn.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen,de sturung van de ventilator gaat dat via een sensor op de radiator of…kan het door de thermostaat zijn die konstant open staat??3 juni 2013 om 09:46 #18149411Ik ga het eerst nog een paar keer lezen.
3 juni 2013 om 09:54 #18149412Trek de stekkers van de fan er eens af. Misschien, als de plus dan niet warm wordt, is de fan de schuldige. Maar dat die fan zo veel stroom trekt dat de plus warm wordt… nee.
Al zou de thermostaat constant openstaan moet de kabel koud blijven, die hebben niets met elkaar van doen.
80 graden is wat laag, maar met een nieuwe thermostaat zal de fan al helemaal niet meer stoppen. Ligt de motortemperatuur niet meestal rond de 90 graden? Of iets meer? De sturing van de fan is dan dus ook in de war. Is dat op jou auto niet inmiddels via de can bus geregeld? Je hebt denk ik twee problemen.3 juni 2013 om 10:04 #18149413de motortemperatuur (wat ik via settings boordcomputer) test mode kan vernemen staat achter koeltemperatuur 70 graden ik zie ze stijgen tot 77 graden en dan zakt het zelfs op de autosnelweg tot 69 graden enkel als ik stop stijgt hij boven de 80 graden en als ik rij 70 graden -75 graden ,het duurt hee lang tot hij zelfs die temlperatuur bereikt 77 graden,oorzaak thermostaat die openstaat?
de ventilator heb ik toevallig toen ik de kabel aan het controleren was zien draaien en toen stonde de motortemperatuur op 75 gradn en die draaide op maximum stand en bleef draaien tot ik wagen stil zette en terug gestart geen probleem,draaide niet meer.Ik weet dat deze ventilators drie standen draaien,laag middel en hoog stand(via de ecu)raar dat die op 75 graden volle bak draaide en daarbij stond de temperatuur niet op bedrijfstemperatuur (omwille van thermostaat waarschijnlijk)dus ofwel is de thermostaat kapot ofwel draait af en toe ventilator dat hij niet op temperatuur komt maar ik heb regelmatig kap opengedaan om te kijken of ventilator draaide neen hoor,voorheen heb ik 2 keren opgemerkt juist dat de ventilator draaide op 75 graden en de kabel warm is.Daarbij als de ventilator ook niet draaide is mijn kabel van plus heet,je kan het niet met je handen aanraken.3 juni 2013 om 14:27 #18149414Leestekens…..
Je verhaal is haast geen touw aan vast te knopen zo.
3 juni 2013 om 14:36 #18149415kortweg mijn koeltemperatuur op boordcomputer stchommelt rond de 70 -75 graden.Hier denk ik dat thermostaat de oorzaak is.
Zelfs na 50 km op autosnelweg blijft deze rond 70 graden schommelen enkel als ik in file zit ,stijgt die tot 80 en een beetje maar zodra ik rij zakt hij weg tot 69 zelfs.
Mijn pluspool kabel (grote rode draad van startmotor komt en alternator)die op de akku aangesloten is,deze blijft heet.Het enige wat mij ooit is opgevallen dat de ventilator van de koeling draaide op 75 graden motortemperatuur.Dit heb ik 2 keren vastgesteld .
misschien omdat de thermostaat defect is ,is de sturing niet optimaal misschien.Kan dit een oorzaak zijn voor hete kabel op akku pool of ergens een massa aansluiting niet degelijk?3 juni 2013 om 16:34 #18149416Hoe kan jij je koelwater temp zien in een zafira B?
3 juni 2013 om 19:31 #18149417Goede massa kabels leggen scheelt vaak een hele hoop.
bij mijn Vorige vectra’B is zelfs de +pool los gesmolten uit de Accu door een slechte massaverbinding met de motor.
Willem
3 juni 2013 om 20:25 #18149418johanhummer9 Via settings boordcomputer zoals hij aangeeft.
Is het niet de fan van de airco die draait?
Heb je geen overgangsweerstand in de accuklemmen?
3 juni 2013 om 20:30 #18149419als je een uitgebruide BC hebet dan.
En dit hoeft zeker geen Weerstand in de accu klemmen te zijn, Zelfs met Prima klemmen dit probleem gehad.
had een blaar van het kort beetpakken van mijn +pool kanonnen…Enkelt kabel bijgelegd van de Motor naar de -pool op de Accu, zonder de pool losgehad te hebben (en dus ook niks met de overgangs weerstand gedaan), maar geen problemen meer…
je kan eens spanning meten tussen de -pool accu, metaal van de motor, met draaiende motor.
Bij mij was het ruim 4 volt met koelvinnen uit, en 6 a 7 volt met koelvinnen aan…nadat ik de massakabel heb bijgelegd was dit 0 tot 0,1 volt (normale waarden dus)
ook van ruim 40 Ohm naar 0 Ohm weerstand gegaan
willem
4 juni 2013 om 08:18 #18149420ok ik zal proberen een kabel bij te leggen naar de min pool van de akku dus ergens van de motor of van de chassis?
6 juni 2013 om 21:20 #18149421Bijde en een flinke kabel
8 juni 2013 om 09:30 #18149422hoe dik 2,5 carree of dikker?
8 juni 2013 om 10:56 #18149423welek diktes ik heb zo een standaard chassis kabel gekocht speciaal voor massa maar is niet zo lang naar het schijnt voor de beste massa zo kortmogelijk houden.Wat ze voor batterijen gebruiken,of moet ik 2,5 mm of 3,5 mm of 50 mm 70 mm 90 mm of 120 mm welek is aan te raden?
8 juni 2013 om 10:57 #18149424deze kan ik per meter ergens bestellen.Die ik heb bij een automaterialen zaak gekocht,met ogen kabel speciaal voor massa maar deze zijn niet langer dan een halve meter.
8 juni 2013 om 10:58 #18149425zo heb ik 2 stuks gekocht een voor chassis en 1 voor motor (naar de akku allebei)
9 juni 2013 om 21:26 #18149426Ben benieuwd…
Sorry voor de late reactie, zou inderdaad kabels pakken die evendik dan wel dikker zijn als de originele..
Ik heb bij alsvolgt gelegd.
Gevlochten strip van Accu naar Carrosserie
Gevlochten Strip van Carroserie naar de motor.Willem
9 juni 2013 om 21:49 #18149427ik heb nu gemerkt dat de kabels niet meer warm worden enkel als de koelventilator draait worden ze warm de plus pool.
Dus toch nog kabels bijtrekken of is dit normaal?Dus dikker dan 50 kuub (originele kabel massa)11 december 2013 om 20:39 #18149428Wat bedoel je met gevlochten strip dus ik ga 1 kabel van min pool naar
Motor en 1 kabel van min pool naar carrosserie dus open oog poolkant en de ander kant ?ook met open oog of gewoin gestript12 december 2013 om 10:35 #18149429of kan het ook aan de plus kabel liggen want nu herinner ik me ooit had ik vastgesteld dat de plus pool niet vast zat aan de akku.
ik heb ze dan wel vastgedraaid,kan het aan de accuklemmen liggen want daar komen twee aan een heel dikke en een gewone en de gewone wordt heel heet aan de plus pool.Zou er toch ook weerstand in de pluspoolklem liggen,hoe kan ik dit meten,dat ik niet voor niks massa kabels ga trekken en an niet opgelost is??12 december 2013 om 13:08 #18149430ik heb zolang meegewacht omdat ik dacht probleem was weg maar gisteren was mijn accu plat en heb ik gemerkt de plus pool was lichtjs gesmolten dus is er nog hitte.
Ik ga eerst beginnen met me massa dus ik ga van min pool naar (50 mm²) huidige aansluiting chassis en van deze punt naar huidige aansluiting motor is dit goed of moet ik nieuwe punten pakken voor aan te sluiten?15 december 2013 om 22:00 #18149431ik heb eindelijk de oorzaak gevonden
dus mijn plus klem werd warm omwille van er oxidatie was van de vorige batterij,klem was niet vast genoeg en daarom heeft er tussen klem en pool hitte ontstaan en geel achtig oxidatie iets in die aard.
Dus plus klem heel goed schhongemaakt geshuurd zodat de geleiding terug optimaal is en nu is er geen hitte meer aan de plus klem.
alvorens moet ik erbij zeggen dat ik extra massa kabels had getrokken maar dit heeft het niet verholpen om echt de oorzaak te kennen heb ik de extra massakabels los gedaan en zo de klem aangesloten nadat ik ze gezuiverd heb,momenteel geen probleem meer toch de hitte probleem is opgelost.
Maar nu geeft de boordcomputer 13.6 v aan spanning batterij deze zou in principe rond de 14,1 v – 14 ,2 v moeten liggen op stationair toerental.
Dus heb ik aan de batterij gemeten en deze geeft zoals de boordcomputer 13,6 v weer maar als ik als massa de motor pak geeft hij 14,25 v weer dus heb ik ergens verlies of lek.Ik meet de spanning tussen min pool batterij en metaal motor meet ik 0,50 v spanning wat mijn verlies is.
En voel ik een klein beetje warmte aan de massakabel die naar de chassis gaat van de batterij,niet de klem maar aan de oog van de kabel die van de batterij naar de chassis gaat.
Dus denk ik dat de chassis naar de batterij niet goed is maar naar de motor wel of niet??
is het beter dat ik de juiste boosdoener vindt kabel die van motor naar chassis gaat ok kabel die van chassis batterij gaat??16 december 2013 om 10:17 #18149432dan ben ik nog verder gegaan ik heb de originele massa vervangen door een andere en de probleem was verholpen.
Dus geen warmte meer en de spanning is naar de 14,10 v gestegen wel heb ik nog een beetje 0.10 v tussen min pool en motor spanning.
Nooit meegemaakt dat een kabel van de massa kon kapot gaan ,mijn vraag is een originele terug bestellen of een zelfs gemaakte dikker dan de huidige??17 december 2013 om 19:45 #18149433Het gebeurt wel vaker dat de accuklemmen na verloop van tijd slecht contact maken met de kabel. Het best kun je de originele klemmen er af halen en universele klemmen er op zetten.
Als je nog steeds 0,1 volt verschil hebt dan zit er ergens nog een overgangsweerstand… wat resulteert in warmteontwikkeling op de plek waar de weerstand zich bevind.
27 januari 2014 om 15:25 #18149434het is opgelost
dank u
plus klem volledig vervangen steeg de spanning van 13,3 naar 14,3 volt
extra massakabels aangelegd akku chassis motor
nergens geen warmte meer
toch nog een spanningsverschil van 0,01 volt,ik weet niet of dit erg is.(gemeten tussen min pool en motorblok) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.