Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › plus en min ???
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 november 2010 om 21:04 #17228126
dit is voor mijn vectra-b
nu wou ik speakers en tweaters plaatsen in m,n achter-
deuren, nu heb ik twee draden daar liggen zonder stekker
maar wat is nu de + en wat is nu de min, kan ik dit met
een multi-meter meten en op welke stand moet ik deze zetten.ook heb ik nu twee tweaters waar een stekker op moet die ik niet heb, maar ik kan er wel als alternatief geisoleerde
kabel-schoentjes op schuifen, maar ook op de tweaters
kan ik niet zien wat plus of min is.
wie heeft er raad voor mij.7 november 2010 om 16:10 #17755023nou ben ik al aan het zoeken geweest maar ik wordt er geen wijs uit.
heeft iemand een idee.7 november 2010 om 16:50 #17755024als het goed is heb je daar 2 zwarte draden? … een volledig zwart en de ander zwart met een witte streep?
dat is bij die tweeter waarsch. ook zo toch? (foto’s kunnen helpen hier dan weten we allemaal waar we het precies over hebben)
7 november 2010 om 17:48 #17755025meestal heb je op speakers een brede en een smalle ijzeren lipje waar je de stekker of kabelschoen op schuift , de brede is de plus en de smalle de min !
voor de plus en de min van de bedrading moet je even de draad kleuren vermelden die je hebt,dan weten de meeste het hier wel !
greetz,
7 november 2010 om 21:32 #17755026corsagsi: daar heb je gelijk in, nu weet ik nog dat de l.a. deur
1groene draad heeft en de andere een groen met bruine streep heeft.
de speakers onder in de deur zijn niet orginaal en de aansluiting op de speaker
zijn even groot, dus geen groote en kleine aansluiting, helaas.
en het zelfde geld ook voor de tweaters.
op de speaker zelf kun je wel zien wat plus en min is.
dus hoop ik maar dat er iemand is die het weet.8 november 2010 om 07:33 #17755027Wat je zou kunnen proberen is te kijken
achter op de radio, en met een schema
controleren of nou de gestreepte draad de plus is of de min is.
Als daar de gestreepte de plus is, kan je er vanuit gaan dat
de gestreepte bij de speakers ook de plus is.
Of zie ik dit nou te simpel?8 november 2010 om 09:00 #17755028dit kun je ook meten, welliswaar niet met een multiemeter. Ofjah kan ook maar dan moet je weten wat de plus en wat de min van de multiemeter is. Dan krijg je of 12V en als je andersom meet -12V.
Tenminste dit is op een professionele Fluke multiemeter het geval.
Tevens kun je dit ook meten met een spanningszoeker:Deze zet je de zwarte op je massa (frame of iets dergelijks van je carroserie dus). En de andere zet je op de kabel. Dan gaat of het plus lampje of het min lampje branden. Dan weet je dus of dit plus of min kabel beteft.
Simpel probeer het maar een paar keer op een accu of zo dan zie je het verschil wat tussen de min en de plus lampjes is.
Je krijgt deze ook in een eenvoudige uitvoering:Deze zijn met 1 lampje enkel als je een plus draad pakt gaat het lampje aan. (logisch) als je een min kabel hebt dan heb je 2 keer massa dus lampje blijft uit.
kosten van zo een ding nog geen 5 euro!
Maar waarom zou je dit willen weten? Je kunt toch een speaker ook andersom aansluiten? Of niet dan?
Groeten Twan
8 november 2010 om 09:13 #17755029Wat een uitleg! Maar speakers worden niet gevoed met 12 v. Bij speakers is de gestreepte draad altijd voeding, en de andere ground.
8 november 2010 om 10:29 #17755030Gewoon aansluiten en goed hard zetten. Als de speaker naar buiten komt zit ‘ie goed.
Verder zou je een elektrisch schema kunnen bekijken, daar staan ook draadkleuren op.
8 november 2010 om 10:35 #17755031ja dus 12v op de voeding en ground is massa!
8 november 2010 om 18:22 #17755032ik ga het van het weekend proberen met een cdtje met veel bass er in
en dan kijken of de speaker naar buiten komt.maar hoe zit het dan met de tweater ik zag dat daar een condosatortje
op zat, zal de plus dan aan de kant van de condosator moeten zitten ?8 november 2010 om 19:35 #17755033Heb even op het I.C.E gedeelte gekeken voor je, hier staat ook nog de volgende tip !
Plus/Min speaker
Hoe weet je nou wat de plus en min van de speaker is??
Meestal heb je een brede en een smalle aansluiting.
de brede is altijd de plus
de smalle altijd de min.
Zijn ze allebei gelijk???
neem een 1,5V batterij,sluit die aan op je speaker,als je het draad even ‘contact’ laat maken slaat de speaker even naar boven uit of naar beneden.
slaat de speaker naar boven uit,dan is de draad die op de plus van de batterij zit de plus van de speaker.greetz,
8 november 2010 om 20:28 #17755034corsagsi, wat je nu zegt wist ik al, maar een vorige eigenaar heeft
de ori speaker stekker er af geknipt, ik heb nu 2 draden
waar van ik niet weet wat plus of min is, het betreft
de achter deuren.8 november 2010 om 22:39 #17755035Als alles goed is aangesloten vanaf de radio,
is de gestreepte de plus. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.