Plug uit versnellingsbak automaat Zafira 2.2

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Plug uit versnellingsbak automaat Zafira 2.2

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Marsi

Weer briljant hoofdstuk uit de Opel encyclopedie hoe het dus niet moet….

De auto rook opeens een beetje raar naar kaarsvet/aangebrand plastic. Ik denk das niet goed, dus maar even onder loeren. En ja hoor zeiknat van de olie. ANWB maar even gebeld daar ikzelf niet goed kon lokaliseren waar het lekte. Het leek op stuurbekrachtigingsolie (of bakolie). Besloten het apparaat maar weer bij de dichtstbijzijnde Opel dealer op de dam te schuiven gezien de slecht te ontdekken lekkage (het is zaterdag middag en ben 100 km van huis).

Maandag belt dealer, wat blijkt? Het is bakolie. Er is een afdichtplug uitgerammeld…?! Het betreft een plug voor het gat waar vroeger de tellerkabel voor de snelheidsmeting in zat. Tegenwoordig gebeurt dit elektronisch in de ABS/ESP unit en dus is het gat niet meer nodig. Simpele oplossing: oude bak blijven gebruiken en pluggie erin. Dus denkt de dealer, dat doen we dan maar weer opnieuw, oftewel plug bestellen, schoonmaken en basta.

Wat blijkt? Plug is bij Opel niet los bestelbaar… 0.o Nee meneer de dealer daar hoort een versnellingsbak in geheel bij…. LOL :wtf Kortom de dealer heeft een eigen plug moeten fabriceren en monteren om het probleem op te lossen. Zonder enige hulp van dat stel minkukels bij de importeur/fabriek. En nu maar hopen dat het ding blijft zitten.

Afijn deze mag weer in mijn inmiddels legendarische rijtje met mankementen. Still going strong, dus ik wacht op het volgende dat afbreekt.

Groet, Marsi

wim-v6
      Deelnemer

Vreemd verhaal, bij de automaatbakken die ik hier tegenkom zie ik ze dichtgewerkt in het gietwerk (AF20 / AF22 automaten)

Willem

Marsi

Ik ben het volledig met je eens dat het een vreemd verhaal is. Helaas gaat mijn kennis niet ver genoeg om te bepalen of het klopt of niet. De persoon vertelde het aannemelijk…. Het enige dat ik weet is dat er een keer een “nieuwe” bak onder gekomen is. Ik geloof dat dat in 2006 gebeurd is, ergens rond de 20.000km, dus redelijk bijtijds. Wat destijds het probleem was weet ik niet.

Naja, maar weer afwachten denk ik zo…

Groet, Marsi

wim-v6
          Deelnemer

Dan zou er wel een HEEL oude bak in geplaatst zijn..

de laatste met een telleraandrijving is in 1997 afgeleverd.

ik heb 2 automaatbakken bekeken, allebij met dicht gegoten gat, gewoon deel van de behuizing.

Willem

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.