Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Plotseling minder vermogen Corsa B
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 31 maart 2018om 19:24 door bj1997.
-
AuteurBerichten
-
24 maart 2018 om 18:36 #18354163
Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum en ik moet zeggen, :toppie: !
Ik heb ivm langere reisafstand een Opel Corsa B Diesel uit 1998 gekocht. Dat is wel even wat anders dan de grote 4-deurs sedan die ik gewend was! Toch ben ik blij met mijn gekke kleine bakkie!
Ik heb de Corsa gekocht van iemand op Marktplaats die naar eigen zegge alleen kleine stukjes reed en Diesel dus niet meer uit kon. Ik heb 2 dagen probleemloos gereden (in totaal 250km). Ook heb ik even gekeken hoe hard het bakkie kon, na slechts een kleine inspanning haalde ik 145 km/h, dat was hard zat, ben dus niet verder gegaan, maar ik had het vermoeden dat in theorie de Corsa de 155 km/h wel zou kunnen halen. Ondertussen had ik al een afspraak gemaakt om de Distributieriem te vervangen, deze zat er al 9 jaar en 110.000 km (!) opop de derde dag merkte ik iets vreemds, in de 5e versnelling kwam de Corsa niet boven de 3000 toeren (115 km/h). met lage snelheid merk ik niet zoveel, maar op de snelweg merk ik echt dat de auto vermogen heeft verloren. Ook komt er een beetje zwarte rook uit de uitlaat als ik hoog (vanaf 2600rpm) in de toeren zit. Nu heb ik een beetje zitten zoeken op internet en natuurlijk ook op dit forum, en zou het zo kunnen zijn dat al deze klachten worden veroorzaakt door een versleten distributieriem? Dat bijvoorbeeld de Riem een tandje is versprongen en de verbranding niet meer optimaal is. Ik ben een beetje angstig dat de riem het begeeft en durf eigenlijk geen meter meer te rijden totdat er een nieuwe riem op zit.
Ik ben erg benieuwd wat jullie hier van denken
Het gaat om een simpele Corsa b uit 1998 met een 1.7D Eco blok (motorcode X17D) en ‘slechts’ 225.000 KM op de teller.
Ik heb zelf niet veel verstand van auto’s, vandaar dat ik jullie advies vraag. als het probleem met een nieuwe distributieriem verholpen is ben ik tevreden, maar ik maak me toch een beetje zorgen of ik niet een gigantische miskoop heb gedaan.Bedankt voor het lezen en alle reacties zijn van harte welkom :applause02:
31 maart 2018 om 19:24 #18354461“at bijvoorbeeld de Riem een tandje is versprongen en de verbranding niet meer optimaal is. Ik ben een beetje angstig dat de riem het begeeft en durf eigenlijk geen meter meer te rijden totdat er een nieuwe riem op zit.”
In theorie lijkt het mij niet mogelijk dat een tandje van de riem versprongen is, ttz. ik zie niet in hoe dit praktisch in zijn werk kan gaan zonder dat de hele overbrenging dan naar de haaien is. Zo’n tandje lijkt mij niet “zomaar” plots te verspringen…
Heeft u al een keer geprobeerd om de het bovenste deksel aan de distributieriem te verwijderen en daar een keer de riem te bekijken, zie afbeelding bij mijn corsa b 1997 1.5TD:
U kan dan de krukas poelie voorzichtig een beetje verdraaien en zodoende toch wat meer inspecteren hoe de distributieriem ronddraait.
U ervaart enkel verlies van vermogen en zwarte rook bij hogere toerentallen.
Starten gaat probleemloos ?
Volgens mijn handboek is zwarte rook bij uitlaatgassen van dieselmotoren te wijten aan:
1/ defecte verstuiver; dit betekent dan volgens mij slechte brandstofverneveling en zwarte rook vanwege olieverbranding dan…
2/ onjuiste afstelling van brandstofpomp en of inspuitmoment; dit kan inderdaad te maken hebben dan met distributieriem dewelke dus de brandstofpomp aandrijft maar aangezien er u lage toerentallen geen problemen ervaart denk ik niet dat het dit is
3/ vervuild luchtfilter; dit kan u eenvoudig controleren door het deksel ervan even te openen ..
Ik ben zeker geen expert en volgens feitelijk mijn autoboek, anderen met meer ervaring kunnen u wrs meer gericht helpen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.