Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Please help: Ruitenwisser stand 1 defect!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 september 2010 om 08:17 #17226293
Hey allen,
Als eerste auto’tje heb ik een Opel Corsa A, bouwjaar 1990.
Een fijne auto, er zijn echter twee dingen die het rijden in
de herfst en winter een stuk minder aangenaam maken..De eerste stand van de ruitenwisser is defect, stand twee
(tornado) doet het echter wel.. Ligt dit aan het motortje of
kan dit ook aan de schakelaar liggen? Wanneer ik de schakelaar
in de eerste stand zet en ik klik hem naar achteren voor de
achterruit-wisser dan doet deze het wel..Ik kan nergens op internet een handboek werkplaats vinden,
dus ik weet niet precies hoe dit systeem in elkaar steekt..
Voor zover ik begrijp is het alleen schakelaar -> motor ->
mechaniek, maar correct me if I’m wrong!Weet iemand wat dit probleem kan veroorzaken?
Alvast bedankt! :)
24 september 2010 om 09:10 #17732914Dan correct ik je maar, das wrong ;)
Er zit nog een relais tussen. Die kan ook gaar zijn en kan je vinden in het zekeringkastje. Pak even het boekje van je auto erbij, daar staat wel in welke het zou moeten zijn.Voor onderdelen gewoon even naar de sloop stuiteren.
Relais ophalen en een nieuw pookje (voor de zekerheid).
Pookje zit met een kliksysteem vast. Daar voor moeten de kapjes van de stuurkolom af.Sleutel er in zodat het stuurslot er af is.
2 afgedopte schroefjes achter het stuur losdraaien.
3 schroefjes in de onderkant van het onder-kapje er uit draaien.
Sleutel er weer uit en kapjes er af halen.
Klikhaakjes van het pookje induwen en het pookje er zijwaarts uit trekken. Hele schakelaar komt dan meteen mee naar buiten.Nieuwe er in is precies omgekeerde volgorde.
Edit: Trouwens, het kan zomaar dat je sowieso geen eerste stand hebt en dat het pookje al eens is vervangen.
De bedrading is er wel. Als je een Corsa A LS hebt zit het er standaard niet op maar de draden zijn er wel.Dan moet je even een passend relais opzoeken. Je kan ook een Volkswagen relais nummer 99 nemen. Daar zit instelbare interval op. Kan je meteen de interval helemaal instellen op jouw smaak.
25 september 2010 om 10:51 #17732915Als je in omgeving Arnhem/Voorthuizen woont mag je wel effe langskomen bij mij. Heb alles liggen kan zo effe onderdelen ruilen tot ‘t werkt :)
27 september 2010 om 17:24 #17732916@McKaamos:
Bedankt voor de snelle reactie! Het was even zoeken naar de relais (heb me een ongeluk gezocht
in het zekeringenkastje, heb namelijk nog niet zo heel veel verstand van auto’s :P ), maar ik heb
hem eindelijk gevonden! Ben vanaaf even langs de sloop gereden, maar ik moest even de oude
relais meenemen.. Btw, de tweede stand is er nu ook mee gestopt! Ruitenwisser bleef twee keer
hangen in het midden en gaat nu helemaal niet meer verder..Mijn Corsa heeft momenteel geen intervalstand, de schakelaar kent alleen stand 0, 1 en 2. Is het
dan wel mogelijk om er een VW relais met intervalstand tussen te zetten of moet ik dan ook het
schakelmechanisme vervangen?
@Aapje:
Sorry, woon in de buurt van Haarlem.. Maar in ieder geval bedankt! :wors27 september 2010 om 17:27 #17732917origineel gepost door McKaamos
Dan correct ik je maar, das wrong ;)
Er zit nog een relais tussen. Die kan ook gaar zijn en kan je vinden in het zekeringkastje. Pak even het boekje van je auto erbij, daar staat wel in welke het zou moeten zijn.Voor onderdelen gewoon even naar de sloop stuiteren.
Relais ophalen en een nieuw pookje (voor de zekerheid).
Pookje zit met een kliksysteem vast. Daar voor moeten de kapjes van de stuurkolom af.Sleutel er in zodat het stuurslot er af is.
2 afgedopte schroefjes achter het stuur losdraaien.
3 schroefjes in de onderkant van het onder-kapje er uit draaien.
Sleutel er weer uit en kapjes er af halen.
Klikhaakjes van het pookje induwen en het pookje er zijwaarts uit trekken. Hele schakelaar komt dan meteen mee naar buiten.Nieuwe er in is precies omgekeerde volgorde.
Edit: Trouwens, het kan zomaar dat je sowieso geen eerste stand hebt en dat het pookje al eens is vervangen.
De bedrading is er wel. Als je een Corsa A LS hebt zit het er standaard niet op maar de draden zijn er wel.Dan moet je even een passend relais opzoeken. Je kan ook een Volkswagen relais nummer 99 nemen. Daar zit instelbare interval op. Kan je meteen de interval helemaal instellen op jouw smaak.
=============================================
BELANGRIJKE INFORMATIE
Ook Wrong:
De corsa-A is er ook zonder interval, en dan heb je geen eens een relais.
=============================================
Relais is alleen maar een timer voor de interval.
en werkt dan ook alleen maar op stand interval.
Stand 1 en 2 gaan direct naar de motor
Ik zou beginnen met de schakelaar te vervangen.
Willem
27 september 2010 om 17:30 #17732918Ik heb inderdaad de versie zonder interval-stand. Dit houdt dus in dat er geen relais tussen zit?
(Maar goed dat ik dan nog geen 1 heb gehaald haha!) De tweede stand is nu ook defect, nadat
de wissers twee keer stil stonden midden op het raam.. Allereerst dus maar eens beginnen met
het vervangen van de schakelaar..Mocht dit het remedie niet zijn, is de volgende stap dus het vervangen van het motortje?
27 september 2010 om 17:31 #17732919klopt las een bus.
doen je ruitensproeiers het nog??
Willem
27 september 2010 om 17:32 #17732920Ruitensproeier en alles werkt nog perfect. Hij werkte overigens ook gewoon als ik de schakelaar
in stand 1 van de wissers had staan (waarbij zij het dus niet deden). Het inschakelen van de
achterruitenwisser werkt ook nog steeds.. Heeft dat ook met het motortje te maken dan?27 september 2010 om 17:33 #17732921ruitensproeiers staan in ieder geval op dezelfde zekering, als de voorwissers
Willem
27 september 2010 om 17:37 #17732922Ow, op die manier! Nee ik heb de zekering al eens vervangen, vorige eigenaar had er een te kleine
zekering ingezet (20A i.p.v. 30A). Deze heb ik twee dagen geleden vervangen..Morgen twee dagen naar Duitsland, maar zal voordat ik wegga nog even het schakelmechanisme halen
bij de sloop. Had van McKaamos al vernomen dat het (in theorie) niet zo heel veel werk zou moeten
zijn om dit te vervangen..Bedankt overigens voor het behoeden van het kopen van een relais, scheelt me weer wat centjes een ritje!
27 september 2010 om 17:58 #17732923motortje schroef je er zo uit, mechaniekje ook.
en de hendel is ook een 10 minuten klusje.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.