Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Plan van aanpak maken -> Originele kleur Manta herstellen.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 november 2011 om 22:46 #17243077
Hallo opelliefhebbers,
Bij mijn eerste Manta is het er nooit van gekomen, het ontbrak mij toen voornamelijk aan beschikbare middelen. Volgend jaar moet het er van komen. Sinds oktober 2010 heb ik mijn tweede Manta. Ik wil deze Manta echt graag in zijn originele staat herstellen. Waar de kleur nu donkerblauw metallic is, moet het weer naar E249 Monaco blauw gaan worden. Paar probleempjes… ik heb 2 linkerhanden en geen ruimte tot mijn beschikking en in afwachting van een kostenplaatje moet ik ook nog even kijken of het nu wel financieel haalbaar is.
Er spoken allerlei gedachten door mijn hoofd. 1 ervan is dat het mij niet verstandig lijkt “zomaar” wat te gaan doen… en de Manta min of meer te verpesten (met een “restauratie” van mijn Honda MT5 in het achterhoofd)… verder heb ik geen enkel idee waar ik zou moeten beginnen. Een volledige restauratie zit er in ieder geval niet in.
Eens even kijken… laat ik beginnen met de bodem, zoals het er nu naar uitziet is de Manta hard op 1/10 deel van een kokerbalk na… daar zou een nieuw stuk opgelast moeten worden. Verder beginnen de c-stijlen slecht te worden. Voor de rest is op het oog (lees.. mijn leken oog) de auto op een paar parkeerdeukjes na strak en netjes.
In raak lichtelijk in paniek als ik mij realiseer dat bv. wellicht de motor, de ramen, interieurdelen, de motorkap, kofferklep, sloten, bumpers, lampen etc. losgehaald en na het spuiten teruggezet moeten worden. Raamrubbers zijn mogelijk niet meer nieuw te leveren en zou al niet weten waar ik de spullen die straks niet teruggeplaatst kunnen worden vandaan moeten halen..
Al met al, heb ik raad en advies nodig.. waar moet ik beginnen? Of moet ik er misschien juist niet aan beginnen en het in zijn geheel uit besteden aan een specialist, met alle financiele gevolgen van dien.. de Manta is het voor mij persoonlijk wel dubbel en dwars waard.
Kortgezegd… help :cry
7 november 2011 om 23:00 #17939328Tja
Dit kom je wel vaker tegen , een enthousiaste liefhebber die niet de mogelijkheden heeft om de manta netjes te maken .
Je hebt wel een voorsprong want een MT tje opknappen doe je natuurlijk ook niet zomaar even .Maar eerlijk is eerlijk , als ik in jou schoenen zou staan zou ik wel drie keer nadenken alvorens te beginnen .
Als je alles moet uitbesteden kost het je een vermogen , dit haal je er nooit meer uit .
Kun je zelf niet zoveel of durf je het niet aan , probeer dan iemand te vinden waarmee je samen kunt werken , twee weten meer dan 1 .
Lukt dat ook niet dan raad ik je het af , het risico van een gestrand project ligt op de loer !!gr Gert
7 november 2011 om 23:02 #17939329Allereerst: Vanwaar de 2 linker handen?
Als je je laat dwars zitten door een mt5 project uit een ver verleden dan laat je je nu al teveel kennen :DVan zulke projecten moet je juist leren!
En aldoende leert men.Een manta is geen lastige auto quwa opknappen.
Als jij zelf al vind dat het wel mee valt met de deukjes dan is dat vaak wel op te lossen met strak zetten.Wèl raad ik aan om zulke werkzaamheden met iemand te doen die hier meer kaas van heeft gegeten.
Zij zijn hier vaak erg snel en handig in, waardoor het jezelf een hoop gestess bespaard.Het lassen is ook een vak appart. Je zult in ieder geval een fatsoenijk co2 las apparaat bij de hand moeten hebben, en er een beetje mee om kunnen gaan.
Het slopen en opbouwen wil echt niets zeggen.
Bij demontage merk je alles netjes, maak eventueel foto’s voor demontage zo dat je weet hoe dat het precies gezeten heeft, en dan komt het vast wel weer op z’n plek terug!Raamrubbers ed. willen soms nog aleens gekit zitten, vooral wanneer de auto ooit al een x over gespoten is geweest. Dat is lullig en dit betekend vaak ook exit rubber. Houdt hier wel rekening mee!
Wel staan er hier en daar nog genoeg sloop-manta’s die jou kunnen voorzien van je onderdelen. Heb zelf ook nog wel het e.e.a liggen in dat geval.Kosten van het spuiten zullen inclusief primer iets in de trant van €1500,- zijn (hoog aangehouden). Houdt er wel rekening mee dat je zelf zult moeten schuren in dat geval. Dit neemt veel tijd in beslag, maar hier kun je dus ook aardig wat op besparen in dat geval.
Ook hier is genoeg over te vinden, en ik kan je er wel wat over vertellen mocht je daar interesse in hebben.7 november 2011 om 23:21 #17939330Thx!
De gerestaureerde MT5 was met wat opstartproblemen uiteindelijk wel goed gelukt. Stond uiteindelijk met een legergroen jasje, matzwarte comstar velgen en een stuk hoger op zijn poten er wel heel erg mooi bij :) Maar goed… dan praat je over 13/14 jaar terug… Voor die brommer had ik genoeg ruimte en met een lange aanloop uiteindelijk ook de spullen en de kennis. Voor de Manta heb ik veel meer ruimte en kennis nodig en dat heb ik nu in ieder geval nog niet. Maar dat kan nog komen, maar ik zal toch ergens mee moeten beginnen…
Om een goede start te maken moet ik eerst eens een mooie ruime loods met faciliteiten weten te vinden. Een garagebox zonder stroom en licht, waar net een auto in past zal denk ik niet gaan :)
8 november 2011 om 07:22 #17939331ik had een een paar bedrijven bijlangs gegaan voor een vrijblijvende prijsopgave.
denk aan bedrijven zoals Romijn in renswoude (zie het topic van Bettus accu)als dat tegenvalt kun je zelf misschien strippen en opbouwen.
zelf strakmaken kan, maar vaak lukt het nooit zo perfect als een prof. dat kan. als je em superstrak wilt hebben had ik het gewoon laten doen.
ander erger je je er straks aan.en zoals variant zegt, probeer iemand te vinden die het vaker heeft gedaan en je voor een paar cent wil helpen.
8 november 2011 om 08:04 #17939332Als je C-stijlen slecht zijn dn zal ik goed je sponningen controleren, dus inderdaad de ramen eruit. Bij mij waren de rubbers nog goed dus de voor- en achterruit zijn er zonder problemen in en uit gegaan. Ik heb dit laten doen bij de spuiter, die kon mij goed helpen. Ik heb toen zelf de auto gestript en kaalgeschuurd, hij heeft het strak gemaakt en gespoten (wel wit). Ook het laswerk enzo aan de sponningen hebben zij aangepakt. Nou was dit dan alleen het dak, de parafaan en de achterklep maar het is goed te doen hoor. Als je maar voorzichtig bent en tijd hebt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.