Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Plaatsen voorkatvervanger Z20LET + korte HOW TO
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 augustus 2011 om 05:53 #17239088
Hoi allemaal,
Sinds vorige week mis ik een boutje op de voorkat van de auto. Inrit was te hoog, lekkere ruk gemeente bedankt!!
Maar voordat hij wel straks open gaat en mijn kat kapot gaat door valse lucht wat er aangezogen wordt en de auto ook nog eens gaat zuipen. Heb ik een katvervanger op de kop getikt.
Die wil ik vandaag gaan plaatsen. De vraag die ik heb is:
Zit er iets van een pakking tussen de voorkat en kat? Hergebruiken of een nieuwe? En iets van uitlaat kit gebruiken tussen deze 2 delen?
Hoor het graag want dan gaan ik even langs de Brezan en dan haal ik alles even in de ochtend. Kan ik in de middag aan de gang. Ga niet aan een hete kat sleutelen!? :shock:
24 augustus 2011 om 09:14 #17894305Ja er zit een pakking tussen. Vaak kan je deze gewoon hergebruiken zonder lapmiddelen.
24 augustus 2011 om 09:40 #17894306Is dit een stalenpakking of een zogenoemde perspakking??
Het enige risico is dat ik alles 2x moet doen dus… Ok, thnx. Ik weet wat ik moet doen.
24 augustus 2011 om 10:00 #17894307Pakking kun je gewoon hergebruiken… Is wel verstandig om vooraf even het eventuele roet eraf te poetsen.
En zorg dat er geen zand of andere krassende dingetjes tussen komen wanneer je hem weer vastzet.24 augustus 2011 om 10:03 #17894308Ehhh…. ik denk dat ik weet war die kat vervanger van jou vandaan komt.. :D
24 augustus 2011 om 10:13 #17894309@Haasje17 wrote:
Ehhh…. ik denk dat ik weet war die kat vervanger van jou vandaan komt.. :D
Nou vertel, je maakt me nieuwsgierig. :jerry Het was in ieder geval te ver om even naar toe te rijden.
24 augustus 2011 om 10:17 #17894310Komt die niet uit best??? van een Auto waarvan drijfstang was gebroken??
24 augustus 2011 om 10:30 #17894311Was jouw auto zeker Ron?
Is het trouwens ook normaal dat de katalysator zo tikt?? Klinkt best hard….. Hopelijk nog niet gaar….
24 augustus 2011 om 11:42 #17894312Inderdaad die zwarte van de avatar…
Wat bedoel je met tikt??? Bij afkoelen en tikkent geluid? Of tijdens het rijden rammelend geluid?
Jij zou dan Mark moeten zijn toch?
24 augustus 2011 om 11:56 #17894313Dat klopt ik ben Mark.
Als ik gereden heb en hem op de parkeerplaats zet. Dan tikt de kat erg lang. Is dat het staal dat uitzet en weer krimpt of is er dan iets anders??
24 augustus 2011 om 12:12 #17894314Is niks ernstigs is normaal dat je kat nu gewoon een keer echt warm gereden word.
25 augustus 2011 om 15:01 #17894315Ok mooi, voor kat zit eronder. Maar wat een gekloot zonder brug zeg. Lig je op straat onder de auto *grmbl*
Kan een ieder toch wel aanraden om met zijn 2 te zijn en een brug te hebben als je dit gaat uitvoeren.
Het verschil met voor kat vervanger:
Merk het wel met rijden, pakt beter op beneden de 2000 rpm, trekt ook iets vlotter door. Loopt ook iets stiller/mooier.
Wat een zwaar ding zeg die originele voor kat. Scheelt wel weer een paar kilo.
Eigenlijk is dit naar mijn visie de beste upgrade voor de auto, als eerste stap voordat je gaat tunen of andere zaken gaat aanpakken. Als je Z20LEH turbo gaat plaatsen omdat je huidige turbo de geest heeft gegeven, zeker deze upgrade meenemen.
Zeker als je moet kiezen voor origineel terugplaatsen of een vervanger. Bij waren 2 van de 3 tapeinden afgebroken…..
26 augustus 2011 om 13:24 #17894316Kleine beschrijving voor diegene die dit zelf willen gaan uitvoeren.
Stapsgewijs:
Haal de stekker van de lambdasensor los onder de rubberenpijp die van de tophat naar de intercooler loopt.
Zorg dat je hoofdkat ergens aan vast komt te hangen, stukkie koperdraad achter het blok langs om de kat en dan ergens aan vastmaken. Scheelt ruimte met monteren en eventuele schade aan het flexibele gedeelte.
Vervolgens haal je de 3 moeren los die de voorkat met de hoofdkat verbind. Je hebt grote kans dat ze afbreken. Geen nood los = los.
Daarna haal je de V clamp los die de voorkat met de turbo verbind. Vervolgens komt de voorkat los.
Verwijder de lambdasensor, zet hem over op de nieuwe pijp.
Pak de V clamp zet deze met 1 slag vast om de turbo flens. zorg dat iemand anders de voorkat tegen de turbo aan houdt en dat de v clamp volledig de voorkat rand en die van de turbo omsluit.
Draait daarna de voorkat op zijn plaat zodat je een goede verbinding hebt met je hoofdkat. Draai de v clamp nu vast. Doe je dit niet dan heb je ruimte tussen de 2 flensen boven of onder. Waardoor er uitlaatgassen in een vroeg traject de uitlaat verlaten. Resulterend in stank in de auto. En erger je hoofdkat kan kapot gaan en de auto gaat zuipen omdat de 2e sonde valse lucht meet. (bron: tuner)
Maak de pakking schoon, doe deze weer terug tussen de hoofdkat en je katvervanger en zet de verbinding weer in elkaar.
Vast is vast. Check daarna de afdichting door de motor aan te zetten. Zit er nog ruimte in? Draai de moeren dan nog iets verder aan, maar niet TE. Gebruik eventueel koppelmoeren!
Ga je eventueel ook de turbo vervangen? zet dan de voorkat er al meteen op, scheelt je een hoop gedoe.
Benodigd gereedschap:
– Torx doppensetje. Kost bijna niks bij de Brezan is setje op een stalen strip van Midlock. En bijna je hele auto zit hier vol mee. Dus je gebruikt het zeker nog een keertje.
– Gewone doppenset
– ring-/steeksleutelset (niet de set die je voor de fiets gebruikt maar iets groter.)
– Garagekrik of brug, laatste is handiger.Succes voor een ieder die dit wil gaan doen.
Gemiddelde montagetijd = afhankelijk van jouw situatie garagekrik langs de weg of het hebben van een brug. Van 30 minuten tot 60 minuten. Handiger is het om met zijn 2’en te zijn met het monteren van dit onderdeel.
26 augustus 2011 om 17:32 #17894317Dan ben ik toch erg blij met mn smeerkelder.
Thnx voor het verwijzen naar je topic!
28 augustus 2011 om 21:03 #17894318Dan mag jij je inderdaad gelukkig prijzen ja als je een smeerkuil hebt!!
Erg makkelijk.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.