Plaats van de bougies in tigra

Forumindex Forums Modellen Tigra Plaats van de bougies in tigra

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    riemie88

Hallo mensen,
      Ik wil mijn bougietjes even wisselen binnenkort.
      Kan iemand mij vertellen of op een foto laten zien waar die zitten?
      Gaat om een tigra uit ‘ 97 met x16xe blok
      Alvast bedankt

joop1970
      Deelnemer

Google even. Als je niet weet waar ze zitten zou ik er vooral niet aan beginnen:
        http://www.wikihow.com/Change-Spark-Plugs-in-a-Car” onclick=”window.open(this.href);return false;
        http://www.motor.nl/nieuws/11485-zelf-sleutelen-bougies-vervangen.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
        http://www.bougieshop.nl/default.asp?action=ShowTranslatedPage&ID=339&title4google=Actueel+-+Hoe+kan+ik+zien+dat+mijn+bougies+vervangen+moeten+worden+(met+plaatjes” onclick=”window.open(this.href);return false;)+%3F&title=Hoe+kan+ik+zien+dat+mijn+bougies+vervangen+moeten+worden+(met+plaatjes)+%3F

Wel netjes op moment vastzetten, 28nm.

Looney
        Deelnemer

@joop1970 wrote:

Google even. Als je niet weet waar ze zitten zou ik er vooral niet aan beginnen:

Inderdaad, want als je iets niet weet, meteen opgeven! Bougies vervangen gewoon uitbesteden, zeer moeilijke klus… :hmmz

Je schroeft die grote plastic kap in het midden van het motorblok los. Daaronder zie je 4 kabels naar je blok lopen, trek die 4 kabels eruit (met beleid). Daaronder zitten je bougies.

Vast maken in omgekeerde volgorde. Let op dat je de bougies niet te vast draait, gewoon hand vast + een beetje is genoeg, of als je over een momentsleutel beschikt: 25-30nM
          Bougiekabels in dezelfde volgorde terug doen als dat je ze eraf haalde.

Succes!

riemie88

De zwarte kabels die ik zie van links naar rechts net boven de oliedop? Ik heb hier 1 van los gehad maar zag alleen olie dus dacht dat dat het niet was. Is het vervangen alleen bij een tigra zo lastig dan? Ik hoor dat het over het algemeen niet zo moeilijk is

joop1970
            Deelnemer

Inderdaad, want als je iets niet weet, meteen opgeven! Bougies vervangen gewoon uitbesteden, zeer moeilijke klus…

Ja wel als je de nodige zelfstudie niet op kunt brengen. Valt me wel vaker op, te veel dingen zijn gewoon simpel te vinden door het gebruik van google. Bougies vervangen natuurlijk niet want dat is een zeer moeilijke klus. Lees je gewoon eerst in in dingen en stel daarna de vraag.

Looney
              Deelnemer

De kabels die je op deze foto in het midden ziet lopen, ze komen van het zwarte blok aan de rechterzijde van het blok (bobine).

riemie88

@joop1970 wrote:

Inderdaad, want als je iets niet weet, meteen opgeven! Bougies vervangen gewoon uitbesteden, zeer moeilijke klus…

Ja wel als je de nodige zelfstudie niet op kunt brengen. Valt me wel vaker op, te veel dingen zijn gewoon simpel te vinden door het gebruik van google. Bougies vervangen natuurlijk niet want dat is een zeer moeilijke klus. Lees je gewoon eerst in in dingen en stel daarna de vraag.

Dat vind ik overdreven gezegd, ik heb powerboxen, plasma tellers, dashboard verlichting en nog vele andere dingen meer zelf veranderd, dus het ligt niet aan het feit dat ik niet over zelfstudie nadenk. Het vervangen van bougies is de ramp niet, ik heb er de nodige kennis wel voor, en kom er ook wel achter. Ik heb echter anderhalf uur lopen zoeken naar de plaats waar de bougies zich bevinden maar niet gevonden. Vandaar de hele simpele raag in het begin van deze teveel bediscussieerde topic waar de bougies zich bevinden, niet hoe je ze vervangt. Ik stel jullie suggesties allemaal op prijs, maar jullie moeten de vraag niet teveel uitbreiden. Ik moet zeker weten wat ik los trek, omdat dit mijn dagelijks vervoer is, en dus niet alles op de gok maar los ga zitten peuteren.
                  En wees nou eerlijk, als je er niet meer uit komt zijn dit soort forums er toch voor om met elkaar eruit te komen.
                  Toch bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het zo wel ga redden!

Dominic

Als je weet waar je cilinders zich bevinden heb je de plek van de bougies eigenlijk al gevonden ;)

En zover ik weet zitten de bougies bij een 4 cilinder vrijwel overal op de zelfde plek :D

kaneelschep
                    Deelnemer

Waarom verteld nou niemand die jongen gewoon even dat ze in het dashboardkastje zitten? king: :jerry

syl-astra

@riemie88 wrote:

De zwarte kabels die ik zie van links naar rechts net boven de oliedop? Ik heb hier 1 van los gehad maar zag alleen olie dus dacht dat dat het niet was.

nou bestel dan ook maar ff een klepdeksel pakking :angel

gertjuh1968

@kaneelschep wrote:

Waarom verteld nou niemand die jongen gewoon even dat ze in het dashboardkastje zitten? king: :jerry

ligt er aan aan welke kant je staat of zit

Looney
                          Deelnemer

Volgens mij is het maar moeilijk voor sommige mensen om een beetje normaal te reageren…

Voelt niet erg behulpzaam aan allemaal…

riemie88

Nee idd jongens bedankt voor de reacties bougies zijn al vervangen!

soepkiepe
                              Deelnemer

snap niet dat sommigen de kabels nummeren…
                                zin in extra werk of zo?

ik trek de dop eruit, oude bougie er uit, nieuwe er in (gewoon met ratel, zodat ze vast genoeg zitten, maar ook niet onwijs strak) kabel er weer op.
                                daarna de 2e bougie… zelfde verhaal, zo kom je ook nooit in de war welke kabel waar weg komt.

devries_met_ck

@soepkiepe wrote:

snap niet dat sommigen de kabels nummeren…
                                  zin in extra werk of zo?

ik trek de dop eruit, oude bougie er uit, nieuwe er in (gewoon met ratel, zodat ze vast genoeg zitten, maar ook niet onwijs strak) kabel er weer op.
                                  daarna de 2e bougie… zelfde verhaal, zo kom je ook nooit in de war welke kabel waar weg komt.

:thumb :thumb werkt inderdaad het gemakkelijkste

Andreas.Berger

mensen gewoon even behulpzaam zijn, idd grote afdekplaat eraf, dan zie je idd 4 bougie kabels lopen naar de 4 bekende gaten, 1 voor 1 vervangen werkt het makkelijks, zit er olie in die gaten kan je meteen je klepdekselpakking mee vervangen, het is trouwens bougie dop 16 naar mijn mening, moet ze van onze tigra ook vervangen ;)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.