PLAATS HIER JE HOW TO’S!

Forumindex Forums Modellen Corsa PLAATS HIER JE HOW TO’S!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 122)
  • Auteur
    Berichten
  • #17379760
    a3corsa
      Lid sinds:
      20 July 2007

      origineel gepost door michiel1.2
      How TO Distributieriem, spanrol, waterpomp en thermostaat vervangen. benzine 1.2 1.4 en 1.6

      Demontage
      1) Maak de + van de accu los!

      Ik ga geen how-to accu vervangen maken, maar:
      Altijd eerst de MIN los, dan de plus pool.

      Als je de plus eerst los draait, kan je de carrosserie raken en sluiting maken. Daarom altijd de min als eerste los, en als laaste vast.

      #17379761
      Jambon
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 October 2007

        How to voor het maken van donkere koplampen voor je corsa A1/2 of tr.

        Begin met alle plastic van de eigenlijke unit te halen:
        (wel een gepiel ff. Zit geklemd met bolletjes in soort witte klemmetjes, die natuurlijk al eeuwen oud zijn.)

        Dan met de gasbrander ‘t randje heet stoken, zodat de lijm los laat:

        En de lijm laat los!
        (voorzichtig wrikken met plamuurmes)

        Lijmresten verwijderen:
        (gaat prima met de gasbrander en plamuurmes)

        Vervolgens het gedeelte wat zwart moet worden schuren met zo’n staalpannensponsding:

        Vervolgens alles goed ontvetten en afgeplakken:

        Klaar voor de eerste laag!

        Resultaat na 2 lagen primer:

        Ondertussen dat de primer aan het drogen was de glazen schoonmaken:

        En dan de eerste laag mat-zwart:

        3 lagen in totaal:

        Vervolgens de glazen er terug in lijmen met ruitenkit:
        (Eerst het randje waar de oude lijmlaag zat kaal krabben, omdat je niet zeker weet of de verf wel sterk genoeg zal zijn. Nu zit de kit direct op het kale ijzer en het glas, dus moet dit wel goed blijven zitten)

        Als de kit een beetje aangedroogd is de randjes bijwerken en alle plastic delen er weer op zetten:

        Succes!

        #17379762
        C.O.R.S.A.
          Lid sinds:
          18 January 2009

          origineel gepost door JWO_CORSA
          Ik heb vandaag even een howto gemaakt over het swappen van speakers in de deur van de corsa-b.

          zie:

          Klik

          Als aanvulling op de mooie pdf.
          Indien de originele Opel speaker steker nog aanwezig is.

          Wellicht een tip wanneer je de mogelijkheid wilt behouden ooit weer nieuwe originele speakers terug te plaatsen.
          En om aansluitruimte te besparen. i.v.m. grote speakers en geringe ruimte t.o.v. de ramen.

          Je kunt de originele stekers gebruiken om direct de draden van de speaker er op aan te sluiten.
          Als je naar het platte gedeelte kijkt van de originele Opel corsa B speaker steker. Dan kun je zien dat het platte gedeelte een klap functie heeft. Klik deze voorzichtig open en je ziet dat hij ook een klem functie heeft. Steek nu de blanke einden van je nieuwe speaker door de voorkant van de steker en kijk bij het opengeklapte platte deel of ze goed boven de metalen stekers aansluitingen zitten. Wanneer je dit voor elkaar hebt klap je de originele opel steker weer dicht en klemt deze je speaker draden tegen zijn metalen stekers aan zodat je een beschermde aanlsuiting hebt. Meestal worden nieuwe speakers geleverd met een plastic water beveiligings kapje. Hieronder kun je dan met enig gepriegel het geheel vast zetten. ( Meestal is er een klem mogelijkheid voor de aansluitdraden op de achterkant van de speaker rand ) Zodat bij afmontage het geheel extra is beschermd tegen water.

          P.S. toen ik erachter kwam dat de originele Opel steker deze functie had dacht ik toch. Daar hebben ze gelukkig goed over nagedacht. Een prettige gedachte dat een fabrikant je de mogelijkheid geeft onderdelen te vervangen met een zo breed mogelijk aansluitings bereik. En dat op een zo klein onderdeel. Een pluim voor Opel wat mij betreft.

          #17379763
          dennis121
            Lid sinds:
            7 October 2009

            Deze How To leek me een goeie toevoeging!!!

            HOW TO: tellerplatenvervangen Opel Corsa B

            even voor de duidelijkheid:
            deze how to komt van opelpowerclub, en is gemaakt door crazyhellos!!!

            Oke, het is al enige tijd geleden dat ik samen met kirbster zijn tellerplaten
            heb vervangen voor mooie nieuwe witte. Nu dacht ik dat het toch nog wel
            leuk zou zijn om hier een repo over te maken zodat andere in het vervolg
            een leiddraad hebben om het zelf te kunnen ondernemen.

            Oke als eerst de benodigdheden.
            http://www.opelpowerclub.nl/phpbb2/userpix/2_100_3418_1.jpg

            Ik begin eerst met hoe krijg je het dashboard uit je auto. Helaas geen pica
            erbij, maar na deze uitleg kan het niet meer fout gaan. Als eerst draai je
            het stuur helemaal naar recht en dan zie je een schroefje die je loshaalt.
            Als je het stuur weer de ander kan op draaid zie je er nog eentje en ja die
            moet er ook uit. Onder het stuur zitten er nog 2. Nadat deze los zijn kun
            je kap verwijderen om je stuurhuis.

            Nu dit weg is zie je boven in de ronding van de dashboard zelf nog een
            schroefje en nadat deze weg is kun je de voorronding verwijderen en
            dan resten er nog 2 schroefjes aan de uiterste buitenkanten van je
            dash zelf.

            Nu deze weg zijn kun je de dash naar voren halen en de stroomkabel
            rustig los halen. Het kan zijn dat je ook een kilometerkabel aantreft.
            Deze is iets lastiger om weg te halen. Als je met je hand achter je dash
            voelt voel je een lipje die je kunt indrukken en hierna laat deze los.

            Als je alles goed hebt gedaan ligt dit op je tafel.
            http://www.opelpowerclub.nl/phpbb2/userpix/2_100_3408_1.jpg

            Het glas van je dash zit geklikt zoals op deze foto is te zien bij de
            pijltjes
            http://www.opelpowerclub.nl/phpbb2/userpix/2_100_3407_copy_1.jpg

            De klikjes met gedult openwippen en de beschermkap verwijderen. Nu
            heb je toegang tot je tellerplaten. Zoals je zult zien zitten de naalden
            nog in de weg. Voordat je deze verwijderd til je de toerenteller en de
            kilometertellernaald over de nulstand pinnen heen en noteer je de stand
            waar ze dan heen zakken, dit om te voorkomen dat je na montage
            afwijking krijgt.

            Nu je de nulstanden weet kun je beginnen met het verwijderen van de
            naalden zelf. Wij hebben het gedaan met een vork, die kun je nl precies
            onder de naald stoppen en dan voorzicht omhoog trekken tot deze
            los laat. Let erop dat je bij de kilometertellernaald zo min mogelijk kracht
            gebruikt. Het kan nl zo zijn dat bij te veel kracht de veer verbuigt en dan
            is het echt kloten (hadden wij waarschijnlijk :cry: )

            Het resultaat
            http://www.opelpowerclub.nl/phpbb2/userpix/2_100_3409_1.jpg

            Nu zie je dat er 2 schroevjes in de toeren- en kilometerteller zitten. Deze
            voorzichtig losdraaien. Het enige dat de platen nu nog op zijn plaats houd
            zijn de nulstandpinnen. Deze kun je met beleid en een punttang los
            trekken

            http://www.opelpowerclub.nl/phpbb2/userpix/2_100_3412_1.jpg

            http://www.opelpowerclub.nl/phpbb2/userpix/2_100_3411_1.jpg

            Nu de platen verwijderen en de nieuwe erin leggen en dan de nulstand-
            pinnen terugdrukken. Hierna kun je de naalden weer terug drukken. Als
            je een naald erop hebt gedrukt laat hem dan los en laat hem draaien tot
            hij stil staat. Het punt waar hij stil staat zou hetzelfde moeten zijn als
            toen je ze los haalde. Til ze weer over de nulstandpinnen en schroef
            de schroefjes er weer in. Hierna als alles zit kun je weer het bescherm
            glas plaatsen en terug naar je auto gaan.

            Het inbouwen van de dash is weer hetzelfde als het los halen, maar dan
            andersom. Je zult merken dat wanner je een kilometerteller kabel hebt
            de aansluiting hiervan veel geduld en gevoel vergt. Als je alles goed hebt
            gedaan krijg je dit als resultaat

            http://www.opelpowerclub.nl/phpbb2/userpix/2_100_3415_2.jpg

            Nog een tip van mij kant is dat wanner je de naalden los heb je de
            mogelijkheid hebt om deze een ander kleur te geven mbv bv
            bouwpakketverf. Zo kun je ze bijvoorbeeld rood maken ipv wit of een
            andere kleur als je dat wilt.

            Mogelijk gemaakt door Kirbster en Crazyhellos

            #17379764
            -CB-
              Lid sinds:
              13 September 2009

              How to: Autowassen
              Aangezien ik nog geen how to autowassen heb gezien, heb ik er eentje gemaakt.
              Ik zal zoveel mogelijk informatie proberen te geven over het wassen van je auto. De informatie heb ik van verschillende websites gehaald en gecombineerd met mijn eigen manier van wassen. Vanaf stap 4: kleien, is de informatie van een andere site gekopieerd.

              Tip vooraf: Ikzelf was de auto nooit in de zon.
              Poetsen in de zon kan geen enkel product tegen. Ook kunnen er watervlekken ontstaan die soms moeilijk weg te halen zijn.

              Wat heb je nodig:
              – Twee of drie emmers water (het liefste 3, eentje voor je velgen)
              – Een washandschoen
              – Een goede zachte velgenborstel
              – Een goede autoshampoo
              – Eventueel een goede velgenreiniger (meestal voldoet gewone autoshampoo ook)
              – Een watermagneet of bladblazer

              Stap 1: De velgen

              Voordat je de auto daadwerkelijk gaat wassen is het belangrijk dat je eerst de velgen doet. Dit doe je om te voorkomen dat er straks spetters vuil op je net gewassen auto achterblijven.

              Voor het wassen van de velg dien je een goede zachte velgenborstel te gebruiken. Voor het wassen van de velgen gebruik ik zelf altijd gewone autoshampoo. Als je velgen erg vies zijn en je krijgt ze niet schoon met gewone autoshampoo, dan kun je het met een velgenreiniger proberen. Let er wel op dat je de velgenreiniger niet te lang laat zitten en het afspoelt met veel water. De velgenborstel spoel je af in een aparte emmer water. Deze emmer water gebruik je niet meer bij het wassen van de lak!

              Stap 2: Het wassen van de auto

              Veel mensen gebruiken een spons om hun auto te wassen (ikzelf maak me er ook schuldig aan). Dit is alleen niet zo verstandig. Door de structuur van de spons blijven er kleine vuildeeltjes achter die je dan over de lak wrijft. Hierdoor krijg je kleine krasjes in de lak (swirls). Deze zijn vaak goed te zien als de auto in de zon staat.

              Het is dus beter om een goede washandschoen te gebruiken. Een goede washandschoen is gemaakt van materiaal met lange vezels, hierdoor wordt het vuil opgenomen in de handschoen waardoor het geen direct contact met de lak maakt.

              Hoe ga je te werk?

              Begin met het ergste vuil van de auto af te spuiten. Werk hierbij van boven naar beneden.
              Vervolgens doe je de aanbevolen hoeveelheid autoshampoo in een emmer met warm (niet heet) water. Daarnaast vul je een tweede emmer met enkel water. Je begint de auto van boven naar onder te wassen, gebruik hierbij veel water om ervoor te zorgen dat het vuil als het ware van de lak afspoelt. Je begint altijd met de vlakke delen (dak en motorkap). De tweede emmer met water gebruik je om de washandschoen eerst even af te spoelen nadat je een stuk van de auto gedaan hebt en voordat je hem weer in de emmer met autoshampoo doopt.
              Na het wassen spoel je de auto af met een dun straaltje water, dit doe je met een tuinslang zonder sproeikop erop. Je zult zien dat er veel minder water op de lak achterblijft. Dit is makkelijker bij het drogen.

              Stap 3: Het drogen

              Voor het drogen zijn er verschillende manieren. De beste is drogen met een bladblazer.
              Een bladblazer zeg je? Ja een bladblazer. Door het drogen met bijvoorbeeld een zeem is een achtergebleven zandkorrel al genoeg om een krasje in de lak te maken. De truc is om je auto zo min mogelijk aan te raken. Een bladblazer is hiervoor dus perfect. Aan de andere kant zullen je buren wel raar opkijken als ze je bezig zien met een bladblazer.

              Een andere manier is het gebruik van een watermagneet. Dit is een grote microvezel doek die het water in 1 keer absorbeert en niet uitgewrongen hoeft te worden. Het grote voordeel van deze doek is dat je het oppervlak droog kunt deppen, waardoor de kans op krasjes door op de auto gewaaide zandkorrels vele malen kleiner is. Laat de auto in ieder geval niet gewoon opdrogen, de watervlekken die dan ontstaan zijn vaak moeilijk te verwijderen en kunnen in het ergste geval zelfs permanente schade aan de lak veroorzaken.

              Stap 4: Kleien

              Ikzelf heb verder nog geen ervaringen met kleien en polijsten, vandaar dat ik de volgende informatie van verschillende sites heb gehaald.
              Een stuk is afkomstig van http://www.suzukituningclub.nl. Een ander gedeelte is afkomstig van het Focusclub forum en is geschreven door Boyd.

              Verwijderen vastzittende verontreinigingen met detailing klei.

              Het klinkt misschien gek, maar na het wassen is de auto nog niet volledig schoon. Er zijn allerlei soorten vervuiling (boomsappen, remstof, industrieel stof, teerspetters, vliegenlijkjes, etc.) die zich in de loop van de tijd vastzetten op het oppervlak. Vaak is dit niet direct zichtbaar, maar het beïnvloed wel het uiterlijk en de glans van de auto.

              Wat heb je hiervoor nodig?
              – Quick Detailer
              – Klei (zijn veel soorten in, ik ga hier uit van de consumenten klei)
              – Microfiber doek van goede kwaliteit
              – (vaak als 1 kit te koop; Meguiars Quick Clay kit, klei moet je luchtdicht bewaren. Anders droogt het uit)

              Een goede en veilige methode om de vastzittende vervuiling te verwijderen is een speciale detailing klei. Met deze klei worden de vervuiling van de lak gehaald, zonder de laklaag aan te tasten. Mijn ervaring is dat mensen enorm sceptisch zijn over het gebruik of de resultaten van de klei. Als ze eenmaal hebben gezien wat de klei kan doen moeten ze een stuk hebben om op hun eigen auto te kunnen gebruiken. Persoonlijk beschouw ik het ook als mijn beste ontdekking op gebied van onderhoud van de lak. Deze klei wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om overspray te verwijderen.

              De het werkt als volgt; Neem de helft van de klei en kneed die kort totdat de klei soepel is. Maar er een platte schijf van die ongeveer 5 centimeter groot is. Spuit een klein stuk van het oppervlak in met de bijgeleverde Quick Detailer. Dit dient als een soort glijmiddel voor de klei zodat deze zonder weerstand over het oppervlak bewogen kan worden. Vervolgens wrijf je met korte snelle bewegingen over de lak. Na een aantal keer heen en weer wrijven zijn alle vastzittende vervuilingen opgenomen door de klei en is de lak op die plek zo glad als glas. Op die manier behandel je de hele lak zodat deze helemaal vrij is van vervuiling. Het is een redelijk intensief klusje, maar het is het werk meer dan waard. Kneed tijdens het kleien regelmatig de klei zodat de vervuilingen echt in de klei opgenomen worden.

              Het spreekt voor zich dat je het bovenstaande doet op een goed gewassen auto, zandkorrels in de klei kunnen namelijk wel leiden tot krasjes. Mocht je de klei laten vallen, snij dan de vervuilde stukken weg of neem een nieuw stuk klei!

              Als je klei op begint te raken merk je dat aan het uiteenvallen van de klei. Moeilijk te kneden en blijft aan je vingers plakken. Dan is het verstandig 1 van je andere stukken klei te gaan gebruiken.

              Stap 5: Polijsten

              Handmatig polijsten en krassen verwijderen:

              Begrijp de laklaag die op je auto zit!!
              Het handmatig polijsten van de lak kan een behoorlijk zware bezigheid zijn. Je hebt behoorlijk wat tijd en kracht nodig om oxidatie en krasjes te verwijderen. Toch is het zeker de moeite waard om hier eens een paar uur in te investeren.

              Gooi alles overboord wat je vader je ooit heeft verteld over poetsen! Want de spullen en regels zijn de laatste 10 jaar gigantisch snel veranderd.

              Er zijn 3 dingen welke significant zijn veranderd
              – De moderne laklagen zijn niet meer op basis van petroleum maar op water
              – Poets producenten hebben de schurende middelen doorontwikkeld voor een beter resultaat om een consistent slijpproces te garanderen
              – Microfiber producenten zijn doeken speciaal voor poetsen gaan produceren zodat er geen krassen worden veroorzaakt en voldoende opneemt

              De high-tech lak lagen op de moderne autos verschillen van producent. Algemeen gezien zitten er op alle nieuwe autos een blanke lak laag (behalve in amerika ed) Vroeger werkte je direct op de laklaag waardoor deze snel weer op kleur kwam. De moderne auto heeft een laag primer, kleur, en blanke lak voor meer glans,kleur en bescherming.

              Door de moderne laklagen zijn deze beter beschermd tegen alledaags gebruik, echter heeft het wel betere verzorging nodig. Tegenwoordig zijn rode en gele auto’s goed bescherm door toevoeging van UV filters. Deze zullen dus niet roze of zachtgeel worden zoals oude volvo’s ed.

              De kleine krasjes swirls zullen nooit door de blanke laag heen komen en kunnen dus redelijk gemakkelijk weg worden gewerkt

              Meguiars biedt een aantal producten die je zou kunnen gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende combinatie.
              – Scratch X
              – Deep Crystal polish

              De Scratch X is ten opzichte van de Deep Crystal Polish iets beter in het verwijderen van microkrasjes en oxidatie. De Deep Crystal Polish zorgt voor die hele mooie diepe natte glans.

              Hoe ga je te werk?

              Neem een applicatiesponsje en doe daar wat Scratch X op (een druppel ongeveer ten grootte van een kwartje). Hiermee ga je een klein stukje van de auto (ongeveer 25 x 25 cm) behandelen. De Scratch X moet je met een behoorlijk stevige druk inwerken totdat het bijna verdwenen lijkt te zijn. Breng nog wat Scratch X aan op de applicator en behandel de plek opnieuw, herhaal deze stap zo vaak als nodig om de lak krasvrij te krijgen. Het is gebruikelijk dat een plek meerdere keren behandeld moet worden, dus geef het niet op als je na 1 keer nog niet heel veel resultaat ziet. Wrijf de plek schoon met een doek (liefst met de Ultimate Polishing Cloth, want deze veroorzaakt geen krassen en neemt de resten polijstmiddel goed op).

              De lak is nu als het goed is grotendeels krasvrij. Om het beste uit de lak te halen kun je nu de hele auto met de Deep Crystal Polish behandelen. Of M7 uit de proffesionele lijn. Ook hier doe je weer een druppel ter grootte van een kwartje op een applicatiesponsje. Behandel vervolgens weer een klein oppervlak met de polish. Werk de polish goed in totdat deze bijna volledig verdwenen lijkt te zijn. Neem de resterende polish weg met de Ultimate Polishing Cloth. Als je de hele auto gedaan hebt dan wordt het tijd om de beschermlaag aan te brengen.

              Stap 6: Het beschermen van de lak

              Beschermen van de glans met een wax of sealer

              Na de complete voorbehandeling wordt het tijd om het resultaat te beschermen met een wax of sealer. Deze stap zorgt ervoor dat de glans en kleur die we tijdens de voorbehandeling weer helemaal teruggebracht hebben langdurig blijft. Er is tegenwoordig enorm veel keus op het gebied van waxen. Ik raad je echter wel aan om een goed product te nemen, deze zijn over het algemeen erg makkelijk aan te brengen en te verwijderen. Daarnaast laten de echt goede producten geen stof of witte waxresten achter op de auto. Ook het resultaat dat je met een goede wax kunt bereiken is beduidend beter als bijvoorbeeld de spullen van het merk met de schildpad. De glans zal dieper zijn en de goede producten beschermen de lak aanzienlijk langer, sommige producten kunnen de lak wel een half jaar lang goed beschermen.

              Hoewel het wat meer werk is kun je de wax het beste in twee dunne laagjes aanbrengen. Na het aanbrengen van iedere laag wacht je tot de wax voldoende gedroogd is en je verwijdert hem met een speciale microvezel doek. Dit is belangrijk omdat het gebruik van een verkeerd soort doek of bijvoorbeeld een oud t-shirt al het harde werk teniet kan doen en opnieuw krasjes in de lak kan veroorzaken. Door twee dunne lagen aan te brengen weet je zeker dat je alle delen goed in de wax hebt staan, daarnaast voegt het wat extra diepte toe.

              Het enige dat je nu nog rest is het onderhouden van de showroom shine die de auto nu heeft. Dit doe je door de auto regelmatig op de juiste manier te wassen en regelmatig een laagje wax aan te brengen voor bescherming.

              Ik hoop dat ik hiermee een makkelijke en duidelijke how to in elkaar heb gezet. Ik heb er momenteel geen foto’s bij gedaan. Dit kan ik achteraf nog altijd doen (mocht het nodig zijn).

              PS: voor zwarte plastic bumpers en trims kun je Black wow of Mother’s back to black gebruiken. Dit brengt het weer naar een mooie zwarte kleur.

              Mvg Casper

              #17379765
              SRLandgraaf
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 September 2008

                mooie howto !:vertag

                #17379766
                corsaB97
                  Lid sinds:
                  16 October 2005

                  bij het vervangen van de orig. koplampen voor smoke units, moet de voorbumper er dan af?

                  corsa b 99′.

                  ?:thumbup

                  #17379767
                  Corsa_B_66
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 February 2007

                    origineel gepost door corsaB97
                    bij het vervangen van de orig. koplampen voor smoke units, moet de voorbumper er dan af?

                    corsa b 99′.

                    ?:thumbup

                    Hoeft niet perse, maar maakt het wel makkelijker:thumbup

                    #17379768
                    Ace_Corsa
                      Lid sinds:
                      2 December 2009

                      Ik ga proberen een How To te maken over het monteren van een GSi spoiler. Ik heb nu een Swing en ik wil zo veel mogelijk foto’s maken van de montage, voor het geval iemand anders dat ook wil gaan doen.

                      #17379769
                      Ace_Corsa
                        Lid sinds:
                        2 December 2009

                        Godverdomme ben behoorlijk chagerijnig. Vanmiddag spoiler er op gezet, zojuist een hele handleiding gemaakt met foto’s en al. Ben ik bijna klaar… begint de computer zomaar af te sluiten (zonder waarschuwing ofzo). Hup, computer uit, alles weg. Kan ik weer vooraan beginnen…

                        [Edit]
                        Nieuwe versie staat online.

                        #17379770
                        Ace_Corsa
                          Lid sinds:
                          2 December 2009

                          Dit is een handleiding om een spoiler op je Corsa B te monteren, als hier nog geen bevestigingspunten voor zijn. Ik heb zelf een spoiler van de sloop gehaald die ik in mijn eigen kleur wil spuiten. Maar allereerst de montage dus. Sommige foto’s zijn wat minder goed gelukt door de laagstaande zon, maar ze zijn nog wel duidelijk.

                          Het gaat om het volgende model spoiler:
                          (standaard op GSi)

                          De complete spoiler bestaat uit twee delen. Het eerste is de ‘onderplaat’ (heb er geen andere naam voor), waar de uiteindelijke spoiler overheen komt te zitten. De onderplaat zit met zes schroeven vast in de achterklep, en de spoiler met vier schroeven.

                          Op de sloop heb ik de gaten opgemeten en simpelweg met potlood en papier afgetekend. Door een stuk van de achterklep over te trekken en een gaatje te prikken waar de schroef moet zitten weet ik waar ik de gaatjes in mijn eigen achterklep moet boren. Hier kom ik later nog op terug.

                          LO = links onder
                          LB = links boven
                          RB = rechts boven
                          RO = rechts onder

                          Allereerst heb ik de ruitenwissersproeier met een tang uit getrokken. Ik kreeg hem met de hand niet los en hij hoefde van mij niet heel te blijven. Het langere slangetje voor de sproeivloestof (zat inbegrepen bij de spoiler) heb ik meteen aangesloten. Hier zijn helaas geen foto’s van.

                          Omdat ik mijn spoiler van de sloop heb gehaald heb ik hem eerst goed schoon gemaakt, de oude dubbelzijdige tape eraf gehaald en nieuwe erop geplakt. De nieuwe tape zit op de volgende plaatsen:

                          Daarna heb ik met behulp van iemand die de onderplaat tegen de klep aan hield de bevestigingspunten afgetekend met een stift. Het is wel handig om de klep van tevoren eerst even schoon te maken, is later ook makkelijk met plakken van dubbelzijdige tape.

                          Voor de montage heb ik zes zelftappers gebruikt van 5,5 mm breed. Daarom heb ik gaatjes geboord van 4,5 mm breed (wel eerst even voorboren met een kleinere maat). Daarna voor de zekerheid wat kit op de gaatjes gedaan. Ook rond het gat van de ruitenwissersproeier heb ik voor de zekerheid wat gekit.

                          Dan mag het plastic van de dubbelzijdige tape af om hem vervolgens op de achterklep te plakken. Et voilà, in principe zit de onderplaat nu al ‘vast’. Daarna heb ik de zelftappers erin gedraaid (wel even een revetje ertussen). Ruitensproeier aansluiten en klaar is Kees.

                          Nu komt het moeilijkste gedeelte, het aftekenen van de 4 schroefgaten van de spoiler op de klep. Mochten de gaatjes een millimeter of wat afwijken dan kan je hem altijd nog wat groter maken, en vanuit de binnenkant met een revet gewoon vastdraaien (heb ik zelf ook moeten doen). De gaten moeten ongeveer op deze plaatsen geboord worden:

                          Het malletje wat ik op de sloop gemaakt heb, heb ik dus op de achterklep gelegd en toen met een dikke stift in het gaatje getekend. Dan blijft er dus een stipje over op de achterklep, zie foto’s:

                          Als deze vier schroeven vast zitten wordt als laatste de spoiler nog met twee schroeven vastgezet aan de onderplaat. Deze zitten langs de ruitensproeier en wijzen zichzelf. Inmiddels zit de spoiler er bij mij op en hoeft alleen nog maar gespoten te worden. Op de spoiler zelf zit ook nog (langs bijna de gehele rand) ook dubbelzijdige tape. Die heb ik er dus nog niet afgehaald in verband met spuiten. Toch nog een fotootje van het eindresultaat, ondanks dat het al donker begon te worden:

                          #17379771
                          2e-c14nz
                            Lid sinds:
                            5 June 2009

                            Mooie how to!

                            #17379772
                            -CB-
                              Lid sinds:
                              13 September 2009

                              ^^+1 mooie how to

                              #17379773
                              Ace_Corsa
                                Lid sinds:
                                2 December 2009

                                Danku heren, hij zit er al even op maar vanmiddag toch nog een foto gemaakt.

                                De antenne is nou wel te lang, de spoiler komt er tegen als de klep open staat. Op de sloop stond een Corsa (toevallig dezelfde kleur) met een super grappig klein antennetje van slechts een paar centimeter groot. Jammer dat ik die niet meegenomen heb. Ik ga er niet speciaal voor terug rijden maar als ik er binnenkort toevallig weer een keer ben haal ik die er toch af.

                                #17379774
                                2e-c14nz
                                  Lid sinds:
                                  5 June 2009

                                  Je kunt toch ook gewoon je antenne voetje omdraaien :D

                                  #17379775
                                  gsifreakje
                                    Lid sinds:
                                    12 March 2009

                                    voor de mensen die de paperclip methode gebruiken hierbij een site voor zowat alle types opel het is wel in engels maar de meeste kunnen dat wel he :P

                                    http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm#gm

                                    #17379776
                                    AndyGSI
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      7 February 2010

                                      Heeft er mischien iemand een How To, over de rechter buitenspiegel :P

                                      Want ik kan hem niet meer van binnenuit verstellen.

                                      Als iemand er foto’s van heeft zou dat mooi zijn :D

                                      #17379777
                                      Erwin1987
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        15 September 2009

                                        weet iemand of dat grootlicht en dimlicht tegelijk aan, apk afkeur is want het zier er wel veel mooier uit!

                                        #17379778
                                        JFHSas
                                          Lid sinds:
                                          13 March 2008

                                          Zou niet weten waarom, bij mijn Corsa D is dat gewoon standaard. Maar zoek eens op I’net bij RDW/Voertuigregelement etc.

                                          #17379779
                                          Flowerpower
                                            Lid sinds:
                                            7 March 2010

                                            kan iemand een HOW TO maken hoe je angel eyes moet afstellen van een corsa b

                                            #17379780
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              Mijne ABM gewoon aan de achterzijde op de stelmotor..

                                              als er geen stelmotor op zit zit daar de stelschroef.

                                              Willem

                                              #17379781
                                              Flowerpower
                                                Lid sinds:
                                                7 March 2010

                                                verdorie was net bezig met afstellen van de angeleyes is de stelschroef afgebroken :(
                                                de linkerkant staat te hoog als ie te laag stond was het niet zo erg nu verblind ik iedereen :(
                                                heb vandaag orginele lampen erin gezet die staan wel goed :P

                                                #17379782
                                                lambo452
                                                  Lid sinds:
                                                  7 May 2008

                                                  iemand een how to over de datum te laten weergeven als de radio aan staat ?? die gaat nu namelijk uit als ik de radio aanzet..

                                                  alvast bedankt.

                                                  #17379783
                                                  hanskadett
                                                    Lid sinds:
                                                    18 April 2009

                                                    origineel gepost door lambo452
                                                    iemand een how to over de datum te laten weergeven als de radio aan staat ?? die gaat nu namelijk uit als ik de radio aanzet..

                                                    alvast bedankt.

                                                    makkie is een veel voorkomende kwaal iedere kabelboom aan de radio heeft een blauw/wit kabeltje knip die door en probleem opgelost

                                                    #17379784
                                                    xmikeyx
                                                      Lid sinds:
                                                      10 March 2010

                                                      How to: MONTEREN ENKELE RUITENWISSERSYSTEEM:

                                                      De ruitenwisser kom niet op de originele ophangpunten maar op de bouten die door het schutbord komen.

                                                      nr. 1 : de moer van de bout in het schutbord erafdraaien en daar het zwarte plaatje van de nieuwe ruitenwisser op vast zetten met een moer zonder ring erachter….

                                                      nr. 2: het bij geleverde draadbusje op de bestaande bout in het schutbord draaien en daarna het boutje van het nieuwe mechanisme daarin vastzetten..

                                                      nr. 3: het plaatje met de gaatjes op het originele schroef draad vastzetten..

                                                      daarna de ruitenwisser afstellen zodat hij niet op de motorkap komt te zitten …

                                                      let wel op dat de ruitenwisser goed staat afgesteld en test hem zonder dat je de wisserarm erop zet anders heb je kans dat je je motorkap beschadigd.

                                                      als je alles hebt afgesteld dan kun je in de plastic kap een gat boren van 25 mm waar je wisser doorheen komt.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 122)
                                                    • Het onderwerp ‘PLAATS HIER JE HOW TO’S!’ is gesloten voor nieuwe reacties.