Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › pingelsensor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 augustus 2011 om 18:06 #17239047
beste ik heb een vraagje wat is en doet een pingelsensor
heb hier gelezen dat je dat met lampjes kan aansluiten op je dachboard en zo17 augustus 2011 om 18:32 #17893989pingelsensor meet trillingen in de motor die ontstaat door verbranding.
aan de hand van deze trillingen wordt de ontsteking bijgeregeld. later gezet.
dit gaat constant zo door, om een zo precies mogelijke ontsteking te verkrijgen.iets met lampjes op het dash, bedoel je niet een lambda sensor?
daar doen ze wel eens iets mee met lampjes, om de waardes te kunnen aflezen. rijk of arm17 augustus 2011 om 18:35 #17893990http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelsensor” onclick=”window.open(this.href);return false;
De klopsensor is een sensor die het kloppen (pingelen) in een mengselmotor detecteert.
Bij pingelen ontstaan in het motorblok geluidstrillingen van bepaalde golflengten. De klopsensor is een microfoon, vastgeschroefd op het motorblok, die specifiek gevoelig is voor deze golflengten. Het signaal van de klopsensor gaat naar een electronic control unit (ECU) die hierop actie onderneemt om het pingelen te voorkomen, in de vorm van reduceren van brandstoftoevoer, wijzigen van het ontstekingstijdstip of reduceren van de turbodruk door het openen van een wastegate.
Zonder een klopsensor zou een benzinemotor ernstige schade kunnen oplopen bij het tanken van verkeerde benzine. Verder heeft de sensor een belangrijke taak bij oudere motoren aangezien deze gevoelig kunnen zijn voor detonatie door koolaanslag in de verbrandingskamer.18 augustus 2011 om 19:20 #17893991en na het chippen doet de klop sensor niet meer mee omdat verschillende waardes/kenvelden/bereiken gewijzigd worden.dus bij een gechipte motor is 95 tanken uit den boze :vertag
daar zijn al verschillende mensen achter gekomen nadat hun blokkie in de soep was gelopen.(gesmolten zuigers e.d. )
dus 98 of hoger tanken.
het liefste aral 108 :jerry
in nederland nergens te krijgen,maar hier vlak over de grens in deutschland wel :angel18 augustus 2011 om 20:33 #17893992@ Deef, ik rij nog steeds regulier op 95, een enkele keer op 98 als ik naar .DE ga ofzo. Heeft vmax je dat verteld of waar haal je de info vandaan dat de klop sensor uit wordt geprogrameerd?
19 augustus 2011 om 07:36 #17893993hij wordt er niet uitgeprogrammeerd.alleen de klopregeling werkt niet meer optimaal.en door de hogere druk/temperaturen in de cilinders is de kans op kloppen groter.hoe hoger het octaangetal hoe kleiner de kans.volgens v-max was dus het verstandiger 98 of hoger te tanken.
95 heb ik er noog nooit ingegooid.altijd 98 of hoger.
ff stukje uit opc-forum topic:ik heb 1,5 jaar met 292 pk gereden ook eds softwear. het is altijd goed gegaan tot dat ik de verkeerde benzine heb getankt namelijk 95 inplaats van 98 octaan. Heb hem toen ook weer vlink ingetrapt en toen was mijn vierde zuiger gesmolten. Maar dit enkel door verkeerde benzine.
ik zou dus voor die paar rottige euries wat het scheelt per tank geen risico nemen
rij nu zelf met eds softwear 298 pk op de wielen :angel
19 augustus 2011 om 14:17 #1789399498 is haast altijd beter om te tanken, in elke benzine auto. In een lullig boodschappen autootje heeft het misschien niet zo veel zin alleen.
De klopsensor is een piezo electrisch microfoon element en luistert tussen cylinder 2 en 3 naar de typische pingel golflente en stelt dan voornamelijk het ontstekings tijdstip hier op af.
Ik was me er niet zo van bewust dat een gechipte ECU de klopsensor grotendeels negeert, maar het is eigenlijk wel logisch. Ik denk dat het te maken heeft met de opslag capaciteit van beschikbare mappen. Als je de hele boel verschuift naar maximaal vermogen.
19 augustus 2011 om 18:22 #17893995298pk? Dat gaat je LET blok niet lekker vinden…
20 augustus 2011 om 06:40 #17893996@Baas J. wrote:
298pk? Dat gaat je LET blok niet lekker vinden…
why not?
Niels van DHZ bouwt LET’s met 360pk.
20 augustus 2011 om 08:59 #17893997Ja, met verbeterde internals…ik geloof niet dat DEEF daar mee rijdt ;)
20 augustus 2011 om 10:50 #17893998Een pingelsensor is niets anders dan een piezo element. Deze geeft verschillende spanningen bij verschillende trillingen/vervorming. De vervorming van het
piezo cristal veroorzaakt dus de spanning. De trillingen van de motor veroorzaken dus een bepaald spannings beeld. Je hebt ook diesel motoren met piezo
injectoren omdat dit sneller reageerd dan een spoel, dit is een omgekeerde werking.Als je motor pingelt geeft deze hevige trillingen die deze sensor registreerd. Met behulp van deze sensor wordt een motor zo ”scherp” mogelijk afgesteld.
D.w.z. zo dicht mogelijk tegen de pingelgrens. Lekker vroeg ontsteken dus voor maximaal koppel en vermogen. De sensor niet gebruiken is natuurlijk een
doodvonis voor de motor omdat deze dan niet weet of hij pingeld of niet. Zeker met turbo motoren is een hoger oktaan getal beter. Hoe hoger het oktaan getal hoe
hoger de zelfontbrandingsgrens wordt. Bv. Zelfonbrandingstemperatuur van RON 95 is 700 graden, die van RON 98 is 750 graden. (fictieve waardes!)Pingelen: (detoneren, dieselen enz.) is een zelfontbranding (net als bij een diesel), maar ongecontroleerd. De temperatuur in de verbrandingskamer loopt
zo hoog op dat de benzine spontaan ontbrand zonder hulp van de bougie. Hierdoor krijg je meerdere (te vroege) vlamfronten die botsen met elkaar. Met zeer
hoge thermische en mechanische belasting tot gevolg. Pingelen wordt vaak veroorzaakt door een te hoge compressie verhouding, maar ook door: Te hoge
brandstof temperatuur, te hoge inlaatlucht temperatuur, slechte koeling enz. Hierdoor moet bij turbo motoren met grotere turbo’s de compressie verlaagd
worden.Ik zelf heb mijn pingelsensor al kapot gehad en dat merk je wel!!! De auto houdt in, leverd minder vermogen en schokt af en toe.
Trek de stekker maar eens los voor wie het niet geloofd. Dit kan verder geen kwaad en leverd ook geen foutmeldingen op.
20 augustus 2011 om 17:44 #17893999@Baas J. wrote:
Ja, met verbeterde internals…ik geloof niet dat DEEF daar mee rijdt ;)
dat is een ander verhaal dan ;)
20 augustus 2011 om 18:10 #17894000Ik zat al te kijken. Iedereen die het maar over pingelen heeft en die arme jongen die het topic start krijgt niet eens uitleg wat pingelen nou eigenlijk is…
Gelukkig vertelt Nelis het, maar imho nogsteeds “te technisch” ;)
Pingelen is het te vroeg en ongecontroleerd ontploffen van het lucht/brandstofmengsel in je cylinders. Doordat de zuiger dan nog niet over het hoogste punt heen is, wordt hij dus effectief in tegen de draairichting terug geramd ipv dattie mee geduwd wordt met de draairichting van de motor.
Een klein beetje pingelen kan opgelost worden door o.a. ontstekingstiming aan te passen.
Is het te erg, dan loop je het risico dat een zuiger of drijfstang door de zijkant van je blok naar buiten vliegt.@Vinci wrote:
98 is haast altijd beter om te tanken, in elke benzine auto. In een lullig boodschappen autootje heeft het misschien niet zo veel zin alleen.
De klopsensor is een piezo electrisch microfoon element en luistert tussen cylinder 2 en 3 naar de typische pingel golflente en stelt dan voornamelijk het ontstekings tijdstip hier op af.
Ik was me er niet zo van bewust dat een gechipte ECU de klopsensor grotendeels negeert, maar het is eigenlijk wel logisch. Ik denk dat het te maken heeft met de opslag capaciteit van beschikbare mappen. Als je de hele boel verschuift naar maximaal vermogen.
Sorry, maar dat 98 altijd beter is, is onzin. Het ligt totaal aan de motor of het nut heeft.
Sowieso heeft niet elke motor een pingelsensor, en heb je die wel, dan zitten er wel opties in de ECU om de ontsteking aan te passen maar dat is ook maar beperkt tot wat de ECU weet.
Is de ECU niet gemaakt om de ontsteking zo ver aan te passsen, dan heeft 98 ook geen nut.
Dan kan je hem uiteraard wel chippen zodat het wel nut heeft om 98 te tanken, maar standaard is de ECU conservatief genoeg om 0,0 verschil te laten optreden.20 augustus 2011 om 18:34 #17894001Precies daar om zeg ik ook HAAST altijd beter. Laat ik het even verduidelijken door te zeggen dat het zowieso NOOIT slechter is…
En het hangt niet TOTAAL van de motor af, namelijk bij een en dezelfde motor ook nog van de belasting. Een blok dat op 95 prima rijdt op de vlakke weg kan met een caravan in de bergen wel eens pisheet worden en stuk gaan namelijk.
21 augustus 2011 om 09:25 #17894002@McKaamos wrote:
Pingelen is het te vroeg en ongecontroleerd ontploffen van het lucht/brandstofmengsel in je cylinders.
Het gaat om een interneverbrandingsmotor. Het mengsel verbrand, maar ontploft niet. Als dat gebeurd ben je in een keer klaar.
Even een detail. :angel2 september 2011 om 21:36 #17894003NelisZ20LER heeft het hier over schokken bedoel je op stationair dat hij zo eens een heel klein kort schokje geeft of bedoel je tijdens het rijden
ik ben ten einde raad deze auto heeft mij al zoo veel geld gekost dat ik het niet meer zie zitten andere turbo grotere injectoren chip en nog kan ik mijn charade gtti in optrekken niet volgen en das dan maar een 1000cc wel veel lichter als mijn g cabrio maar dan nog mijn lamba’s blijven kapot gaan keer op keer en alle 2 en de opel dealers vinden niets nu a&l bij 8 opel dealers geweest voor ik er een vond die al aan een z20let gewerkt had maar ook die vind niets en de mijne heeft nog nooit 95 gedronken altijd 98 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.