Pignonwielas gebroken Zafira A 1.6 comfort (2002)

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Pignonwielas gebroken Zafira A 1.6 comfort (2002)

• Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Porta

Hoi mede opelrijders,

ik heb 0,0 verstand van auto’s, dit om mee te beginnen. Auto’s heb ik altijd gekocht uit praktisch oogpunt (wat vervoer ik er mee bijv) en niet teveel zuipend.

In mei 2011 mijn astra hb uit 2001 bij de dealer, waar ik al de hele eeuw kom, ingeruild voor deze Zafira uit 2002. Fijne gezinsauto en met 2 enorme tienerzonen, qua lengte dan, en en nog een kleine meid was dit noodzakelijk om toch hen wat comfort te bieden tijdens lange ritten.

Uiteindelijk nog 4000 euro bijbetalen na inruil en wij hadden de Zafira.

Prima wagentje, heerlijk. 6 maanden garantie erop en daarna 6 maanden eigen risico van 350 euro.
      2x een zomervakantie mee weggeweest, niets geen last.

Na de eerste verre zomervakantierit gingen de achterste remmen kapot, zat in de gedeeltelijke garantie dus ik mocht 350 euro afrekenen. Autorijden kost nu eenmaal geld en dit kan gebeuren.

Mei 2012, apk en grote beurt, doe ik altijd trouw 1x per jaar wat zat is gezien mijn hooguit 12.000 km per jaar. Rekening valt vrijwel altijd hoger uit dan voorzien door de dealer, 600 euro, maar ja rijden kost nu eenmaal geld dus soit. Het zal nodig zijn.

1-9-2012.

Bij thuiskomst van mijn werk, bemerk ik een oliespoor op de weg voor mijn huis. Het blijkt uit mijn auto te komen. Ik zie het lekken, ik weet dat het geen motorolie is, want dat moet ik regelmatig bijvullen dus ik weet hoe het eruit ziet. De wegenwacht concludeert dat er een gat in het carter van de versnellingsbak is geslagen. Hij kan uiteraard niet weten of dat ontstaan is van buitenaf of van binnenuit.

Maandag wordt de auto afgesleept naar de dealer. Na inspectie melden zij dat het differentieel onherstelbaar is beschadigd. Totale schade 2400 euro.

De diagnose: Pignonwielas is gebroken en van zijn plek gekomen, daardoor is er een gat geslagen in het onderste deksel van de versnellingsbak. Door de ontstane olielekkage en losgekomen as is het differentieel onherstelbaar beschadigd.

Kan dat nu allemaal zomaar? Auto heeft 165.000 gelopen. Spontaan afbreken geeft mij het idee dat het een opdonder moet hebben gehad. Ik doe er niets bijzonders mee. Ik heb er zo de pest over in. 16 maanden in bezit en nu al zou ik 3000 euro aan reparaties verder zijn.

Er zitten ook scheuren in het dashboard, die zaten er al toen ik ‘m kocht. Kan een botsing daarvan de oorzaak zijn of is dat gewoon ouderdom?

Ik weet niet wat ik moet doen. Hopelijk kunnen jullie mij een goed advies geven. Ik heb al heel wat zitten zoeken of dit bij meer zafira’s of opels is gebeurd maar vinden doe ik alleen dit.

http://opel.startpagina.nl/prikbord/6384918/levensduur-differentieel-opel-zafira” onclick=”window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt voor de hulp.

Jan

wim-v6
      Deelnemer

Helaas zitten er in sommige F17bakken dit probleem

je bent niet de enige waarbij de F17CR 3,74 kapot draait..

Helaas is het voor jouw auto geenszins garantie.

Oplossing voor een Schappelijker reparatiekosten is de auto naar een Gewone garage / hobbymontuer brengen en een gebruikte bak te laten monteren.

Ik kan u mededelen, dat ik zo’n bak had liggen, en slechts 2dagen nodig had deze te verkopen…

Willem

2000
        Moderator

Bij de gebr. gunnewiek liggen er volgens mij 10-tallen, voor rond de 400 euro. http://www.kleingunnewiek.com
          Moet je alleen een handig mannetje zien te vinden. Met de uren en een nieuwe koppelingsset zou je rond de 1200 euro klaar moeten zijn. (denk ik)

Herstel: even gekeken op ebay.de. Als dit de juiste koppeling is, dan ben je nog wat goedkoper uit. http://www.ebay.de/itm/Kupplung-fur-Opel-Zafira-1-6-16V-74-kW-mit-Zentralausrucker-79162-Motorkupplung-/300775470000?pt=DE_Autoteile&hash=item46079d73b0
          Ik denk dat als je 450 euro voor de (zwarte) uren kwijt ben, dan zou je voor 1000 euro klaar kunnen zijn

Porta

Dank voor de antwoorden.

Tja ik ken wel monteurs die dat zouden willen en kunnen doen maar ik denk niet dat ik nog maar 1 euro ga uitgeven aan deze Zafira. Wat is het volgende wat zomaar de geest gaat geven? Met de dealer ben ik ook klaar.
            Ik ga maandag maar es langs om te vragen wat ik er nog voor terugkrijg, miskoop.

wim-v6
            Deelnemer

Weinig, er gaat normaal niet al te veel kapot aan de Zafira..

Zou m inruilen voor een touran, dan weet je ineens wat onderhoudskosten zijn, ken meerdere die zo’n apparaat hebben, wat een drama, daar is deze opel heilig bij..

Bij de touran begint het en eidigd het met een kapotte bak, en dan nog alles wat er tussen komt (kapperwiel koppeling, electirsche motorstoringen, Can Storingen, distri kettingen, waterlekkage in interieur, diefstal navi systemen omdat ze zeer makkelijk te kraken zijn, etc etc

Willem

wim-v6
              Deelnemer

nog een voordeel van de Bak wisselen is dat je nu zelfs zou kunnen kiezen voor een ander type, zo is de CR 3,55 een stuk betrouwbaarder. evenzo met de WR 3,74 bijomend voordeel, deze draaien ook nog eens minder toeren bij 120km/u (zuiniger op de lange baan.

Ook kan je dan kiezen uit een WR 4,19 deze is ongveer gelijk aan de verhoudingen van de CR 3,74, alleen betrouwbaarder..

Willem

Porta

Jij praat als iemand met technisch verstand Willem maar binnen 16 maanden dik 3000 euro kosten aan reparatie geeft mij geen goed gevoel over de rest van de auto. Als leek vind ik dat veel te veel.

wim-v6
                  Deelnemer

Jup, dat is ook zo..

maar dat heb ik met mijn Vectra-B1 ook gehad..

Gekocht met 78.800km, zal even een opsoomming maken:

78.800: aankoop
                    80.000km: Dsitriset vervangen (termijn 190euro onderdelen zelf vervangen)
                    95.000km bougiekabels kapot (set a 200 euro vervangen)
                    95.000km Set velgen 16inch gemonteerd (300 euro aanschaf met goede michelin banden)
                    97.000km Dwarsarm bussen versleten (goed 5uur werk 80 euro onderdelen)
                    97.000km injector kapot (2x 2uur werk 80 euro onderdelen)
                    100.000km Schokbrekers rondom (voor 90 euro set, achter 70 euri set (allen monroe reflex)
                    105.000km koppelings cilinder lek (Komplete set vervangen a 550 euro)
                    110.000km bobine kapot (toen alleen origineel te krijgen 230 euro)
                    110.000km handrekabels vervangen (50 euro onderdelen en wat geklooi)
                    112.000km kurkaskeering lek (onderdeel een paar euro, distir riem 25 euro 3,5 uur werk)
                    115.000km Carterpakking lek (2,5 uur werk, pakking 30 euro)
                    120.000km Voorremmen op: (gelijk omgebouwd naar 308mm 250 euri onderdelen)
                    140.000km Distriset incl waterpomp vervangen (190 euro delen 3uur werk)
                    140.000km banden en velgen rondom vervangen voor 17inch (440 euro michelinbanden, 110 euro velgen irmscher + slotbouten)
                    190.000km banden rondom vervangen (nog 2mm erop 440 euro michelinbanden)
                    200.000km Achterremmen vervangen (55 euro remblokken, Schijven vrijwel nieuw gekregen van iemand)
                    205.232km Motorwissel van 2.5 V6 naar 3.0 V6 (motorblok nieuw 1150 euro, + de nodige uren0
                    210.000km Bak aan puin in Duitsland (tand van pignon wiel afgebroken en door het bakhuis naar buiten gekomen, totale kosten 600 euro bak omgebouwd naar lange verhouding)
                    215.600km Auto Platgereden op een Renault megane 2012, renault knalt m zo naar links voor mijn neus, niet meer bij te remmen…

Zeg het maar…

als je alles optelt…..

Willem

Porta

Yup dat is een hoop. Maar wel veel kilometers.

Mijn astra uit 2001 kocht ik in 2003 met 46.000 op de teller. Gemiddelde onderhoudskosten per jaar zo’n 600 euro. 1 ton mee gereden in 8 jaar tijd. Dat vind ik normaal. Dat het bij deze oudere Zafira iets hoger zal uitvallen is niet meer dan normaal maar het bedrag waar ik nu tegen aan hik is gewoon teveel in zo’n korte tijd.

syl-astra

ja als je hem nu inruilt voor wat anders moet er ook een hoop geld bij
                        want een auto met een defecte bak brengt ook niks op
                        zoek iemand die de bak kan wisselen voor niet te veel en verkoop hem dan als je wat anders wilt

Porta

Daar heb ik allemaal geen ervaring mee Syl en ik heb toch deze week een andere auto nodig. Op autotrack zie ik wel wat leuks staan dus vanaf maandag ga ik daar maar es naar toe.

Geen opel meer voor mij. En dat vind ik eigenlijk bijna verraad tegenover dit merk maar het laat me gewoon te vaak in de steek.

wim-v6
                          Deelnemer

haha, Altijd leuk….. van die mensen die een keer tegenslag hebben, en dan gelijk naar een ander overstappen, om daar vervolgens dezlefe of andere elllende te krijgen, en dan weer overstappen.

Ik heb er zat al weer terug zien komen bij opel, die viel meestal nog wel mee met de ellende vergeleken met de concurrentie, en dan zijn vooral nog de reparatie kosten redelijk in de hand te houden (als je niet bij de dealer terecht komt, en verder kijkt dan de neus lang is).

Succes met je zoektocht naar een andere geschikte Kandidaat, zoals ik al heb gezegdm ga voor een VW Touran.

Willem

Vannos
                            Deelnemer

Pak voor al een vw/audi/skoda met tfsi/tsi/fsi motor.

Ik wil je nog wel eens spreken over een paar maanden

syl-astra

@Vannos wrote:

Pak voor al een vw/audi/skoda met tfsi/tsi/fsi motor.

Ik wil je nog wel eens spreken over een paar maanden

ja dat zijn ook van die bere goede motoren :agent
                                whawhawha

Porta

@wim-v6 wrote:

haha, Altijd leuk….. van die mensen die een keer tegenslag hebben, en dan gelijk naar een ander overstappen, om daar vervolgens dezlefe of andere elllende te krijgen, en dan weer overstappen.

Ik heb er zat al weer terug zien komen bij opel, die viel meestal nog wel mee met de ellende vergeleken met de concurrentie, en dan zijn vooral nog de reparatie kosten redelijk in de hand te houden (als je niet bij de dealer terecht komt, en verder kijkt dan de neus lang is).

Succes met je zoektocht naar een andere geschikte Kandidaat, zoals ik al heb gezegdm ga voor een VW Touran.

Willem

Ehh sorry maar ik rij al 20 jaar opel. Ik heb er genoeg van. Ik ga geen europees meer rijden. Ik heb het nooit over een touran gehad en die wil ik ook helemaal niet.

wim-v6
                                  Deelnemer

Betrouwbaar, neem geen Toyota Picnic dat is het enige wat ik je aan kan raden..

Verder heb ik tot 3x toe stil gestaan langs de Franse snelweg met een toyota Previa 2,4 2006 1x met slechts 784km op de klok, komplete motor aan barrels..

Willem

opelvectra

@wim-v6 wrote:

Willem

helemaal met willem eens,ja een auto wil wel eens kapot ,maar ja zegt niks over een merk
                                      rij ook al mijn leven lang opel,met zekers goede tijden

midnight black
                                      Deelnemer

Waar ik nou benieuwd naar ben zijn die scheuren in het dashboard die er al bij aankoop inzaten :???: Kun/wil je hier een fotootje van posten?
                                        Verder kan ik alleen maar zeggen dat het vrij normaal is dat je onkosten kunt krijgen aan een auto van 10 jaar oud met dergelijke km stand, hoe goed is de auto voorheen onderhouden? En wat is er al meer kapot gegaan behalve de remmen (wat waarschijnlijk slijtage is) en de bak.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.