Forumindex › Forums › Modellen › Manta › piepende achteras
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 augustus 2014 om 08:56 #17267487
naam topic is veranderd dit was topic ‘as loopt aan in staartstuk nog steeds scheef in donut’
na het vervangen van de achteras rubbers en een kromme as van het staartstuk te hebben vervangen voor een rechte, begint er iets erg te piepen in het staartstuk niet gelijk maar pas na een 10 km, heb nu al de donut met lager vervangen omdat ik dacht dat het daarin zit maar het is er nog steeds alleen iets minder, nu zie ik in een staartstuk dat er even onder heeft gehangen na een tip van iemand dat hier de as heeft aangelopen wat dus waarschijnlijk dit geluid veroorzaakt, ook valt mij op dat de traverse er met veel spanning onder gezet moet worden, krijg de bouten erin maar moet de traverse draaien om ze erdoor te krijgen.
iemand enig idee waar dit probleem zit??
heb in het verleden wel gehad dat na heel lang rijden als t warm was dat ie dat geluid ook maakte mar dan in veel mindere mate, heb vorige week met dat staartstuk nog gereden, maar omdat ik nog een trilling had is deze toen vervangen door een andere ivm met de kromme as. Toen kreeg ik dat geluid geluid en heb ik een nieuwe donut en lager besteld en dit icm het oude staartstuk en rechte as natuurlijk eronder gehangen en het geuid is helaas wel zo geblevenmvg tom
13 augustus 2014 om 14:22 #18247730kun je eens een foto maken?
13 augustus 2014 om 16:52 #18247731zoals de as in de donut zit heb ik 2 manta’s staan waar t zo bij zit..
zou echt niet weten hoe t komt, is verder niks aan gedaan behalve verlagen…14 augustus 2014 om 12:28 #18247732Vreemd hoor, ook dat je het bij 2 hebt, kan me niet herinneren dat het zo scheef was/is bij mij
14 augustus 2014 om 14:36 #18247733Als die as de juiste lengte heeft en goed op de spiebanen zit geschoven, dan krijg je het geval wat je nu hebt niet.
Dan zou het kunnen zijn dat de as te kort is en door een reden scheef op de spiebanen zit, zo als op de foto te zien is.
Maar…………………
Dat betekend ook dat je er eigenlijk niet mee kunt rijden, om dat de verbinding niet goed is.Kortom: een zoekplaatje…………..
15 augustus 2014 om 09:31 #18247734als alles origineel is en ik heb het al bij 2 manta’s ga ik er toch vanuit dat er weinig mis is, alleen omdat ik bij 1 een raar geluid heb ben ik er op gaan letten.
De as kan niet gekrompen zijn en ook niet langer geworden zijn lijkt mij..
ook met de gedachte dar er maar weinig mantas recht op t chassis staan (het verhaal scheve manta) doet mij toch denken dat dit een slordigheid is van de fabriek.
en er is ook goed mee te rijden, doe t immers al jaren, alles zit goed recht totdat de traverse op zijn plek zit dus ga ik dat ding maar een beetje verlassen…15 augustus 2014 om 14:51 #18247735De zaak aanpassen zo dat het goed zit, nou dat kan ook.
Doet me denken aan iemand, deze had een auto gekocht en eigenlijk geen problemen.
Later reed deze in de winter en ja in de sneeuw, stapte uit en zag aan de sporen in de sneeuw dat zijn auto de assen niet in lijn stonden.
Wat bleek? de achteras zat 5 cm naar rechts, was duidelijk een ex-schade auto!!!!!!!15 augustus 2014 om 20:54 #18247736mmmm wazig, weet zeker dat ik toen straks nog een antwoord had gepost, maar staat er niet…
mare de auto heeft voor zover ik het heb bekeken geen schade gehad, lassen en overlappingen waren allemaal origineel, van het chassis heb ik de lengte en breedte maten aan de hand van het bodemplan gecontrolleerd en die klopten ook kruislings was alles goed. Verder ook geen beschadigingen aan het chassis die ergens op duiden.
15 augustus 2014 om 20:56 #18247737heb t uiteindelijk nog zo gekregen:
helaas mocht het niet zo zijn.. Geluid is er nog steeds, denk dan toch maar dat het mijn dif is dat is overleden. Ook de keering is ontploft volgens mij, alles onder de olie incl achterkant van de auto.
Word dus toch niet meer rijden dit jaar tis niet anders heb gelukkig toch de paardjes nog ff uit kan laten, nog een lupo tegengekomen die ik niet in gehaald kreeg :wtf :wtf ,heb toch echt 222 paardjes hoor :???: :wors
as en alles er maar onderuit voor de winter, reviseren en sper erin, klote staartstuk eraf en 4 link erop, das het plan iig nu de poen nog :D.iig thnx voor het meedenken en hoop dat nog iemand kan vertellen waarom de as zo scheef knan komen te zitten, heb nl nog meer manta’s met hetzelfde….
mvg tom
16 augustus 2014 om 21:25 #18247738Heb net nog ff gekeken naar Fat n`Furious: op Discovery channel.
Daar was men met een Chevelle SS met een 572 motor, 9400cc met 620 pk onderweg.
En KABOEM een knal, YEP de achteras kaput, pignon lager kapot gelopen door de wilde 620 pk.
Lijkt een beetje op jouw gevalletje…………………………..Of…………….
17 augustus 2014 om 18:52 #18247739:D denk ook dat t die richting in is gegaan, maar ja kan er helaas niet inkijken dus moet wat ddingetjes proberen, zat er allemaal wel aan te komen dat weet je van tevoren, mar t komt altijd op een tijd dat je niet wilt, en in mijn geval na een jaar stilstaan, al 3 x ondertussen, wel steeds iets anders mar ja ..
18 augustus 2014 om 14:10 #18247740Probeer eens met een 16N motor of de achteras langer in leven blijft. ;) ;) ;) king:
Zal wel een achteras onder komen van een Commodore of iets in die richting.
Kun je gelijk over op 5 gaats.SUCCES!! :thumbup :thumbup
18 augustus 2014 om 14:24 #18247741denk dat ik gewoon bij de manta as blijf, zie t nut niet zo in van 5 gaats..
18 augustus 2014 om 20:32 #18247742de achter as van een manta is sterk zat heb zelf ooit een manta 18s gehad waar ik een 400 van gemaakt had met een originele 400 motor met 250PK hier is de as nooit van kapot geweest zat zelfs een sper in van qoufe.
motormuis
21 augustus 2014 om 13:05 #18247743Alles kan kapot.
Trouwens een originele 400 motor heeft af de Opel fabriek 144 pk. ;)
En als je er rustig mee rijd dan gaat alles voor altijd mee, dus………………………..
Er zijn gevallen: te weinig of geen olie, zeer zware rechter voet, competitie gebruik en vul maar in.:thumb
21 augustus 2014 om 13:27 #18247744Dat rustig rijden kun je wel vergeten ik reed dan wel geen wedstrijden maar gewoon rustig rijden deed ik ook niet ik had/heb best een zware voet met diverse keren driften door de bochten en sprintjes strekken en donutdraaien het enige wat ik een keer kapot heb gehad was het aluminium staartstuk .
21 augustus 2014 om 20:09 #18247745tja daar heb ik een 24v voor ingebouwd, om rustig te gaan rijden :puke nee mij niet gezien, dan gaat t maar kapot, heb ik iig plezier gehad king: , komt alleen altijd op t verkeerde moment, mar ja toch 4 jaar plezier gehad, volgens mij kan t spul t wel aan enkel het staartstuk is toch een zwak punt, had al t idee dat vanaf die motor erin lag t na elke keer goed optrekken meer ging trillen, dan nog met de caravan erachter ook iedereen voorbij willen bij t stoplicht dan is t blijkbaar zo klaar :angel , mar ja plezier hebben mag wat kosten tegenwoordig.Was gewaarschuwd, maar je kent het, eerst zien dan geloven. Straks achteras reviseren, sper erin 4 link erop en bak reviseren oid en ik kan er weer een aantal jaar tegenaan, nu het geld ervoor nog :vertag
29 augustus 2014 om 20:48 #18247746toch maar weer even een update..
kon t toch niet laten en heb onder mijn andere Manta de as uitgehaald, zonder staartstuk dan, en onder deze manta geplaatst, heb bij de manta waar die onderuit komt echt nooit een raar geluid gehad, stukje wezen rijden en ja hoor, nog steeds piepen….. Om het verhaal nog iets moeilijker te maken; tis wel een stuk minder dus wazig is t wel. Heb hiervoor met een stethoscoop geluisterd en t komt echt uit het gebied vandaan waar de staartstuk op het dif zit bevestigd.
Olie lekkage bij de voorlaatste proefrit was de pakking van het dif die met het aandraaien ertussenuit is geschoten. king:1 september 2014 om 13:46 #18247747Zat net even het hele verhaal door te lezen, en ik zou het probleem heel ergens anders gaan zoeken. De carosserie van een manta is niet sterk genoeg voor 222 pk en weet ik niet hoeveel koppel uit een 6 pitter. Ik zou eerst eens met de fabrieksopgaaf ernaast de carosserie nameten, als deze niet verstevigd is met een gelaste rolkooi oid dan kan je er vanuit gaan dat de boel krom is. Dit vertaalt zich in een verkeerde uitlijning van de aandrijflijn, het traverse en de torque tube zijn er in deze uitvoering voor om al het koppel op de weg over te brengen. Ik heb dit zelf meegemaakt met mijn manta en dat heeft heel wat aanpassingen gekost om het goed te krijgen. Ik hoop dat je er wat mee kan, meten is zo gebeurd dan weet je het in ieder geval zeker.
1 september 2014 om 14:03 #18247748Om meer stijfheid in de auto te brengen werkt alleen een gelaste 6 punts kooi volgens de fia annex j. Een geschroefde kooi is al een heel stuk minder goed hierin.
1 september 2014 om 19:41 #18247749@jacobnoorlander wrote:
Zat net even het hele verhaal door te lezen, en ik zou het probleem heel ergens anders gaan zoeken. De carosserie van een manta is niet sterk genoeg voor 222 pk en weet ik niet hoeveel koppel uit een 6 pitter. Ik zou eerst eens met de fabrieksopgaaf ernaast de carosserie nameten, als deze niet verstevigd is met een gelaste rolkooi oid dan kan je er vanuit gaan dat de boel krom is. Dit vertaalt zich in een verkeerde uitlijning van de aandrijflijn, het traverse en de torque tube zijn er in deze uitvoering voor om al het koppel op de weg over te brengen. Ik heb dit zelf meegemaakt met mijn manta en dat heeft heel wat aanpassingen gekost om het goed te krijgen. Ik hoop dat je er wat mee kan, meten is zo gebeurd dan weet je het in ieder geval zeker.
niet lullig bedoeld, maar welk verhaal heb jij gelezen, de carroserie is al opgemeten aan de hand van het bodemplan, staat hierboven al vermeld, het geluid komt toch echt duidelijk uit het dif/ staartstuk zoals ik met een stethoscoop heb geluisterd, ook dit staat hierboven beschreven, ook zei ik in de eerste post al dat ik dit geluid altijd al heb gehad, dus ook toen er nog een originele motor in lag, alleen toen maar heeeeeeel af en toe. Verder wast het met de nieuwe rubbers in de achteras en het oude staartstuk met kromme as erin nog gewoon goed, maar ook dat staat hierboven beschreven. Het is dus gekomen na een jaar stilstaan en het vervangen van de achteras rubbers, ook vallen alle schroefgaten van de ophanging mooi op hun plek zonder al teveel spanning, duid absoluut niks op dat de auto krom is. Ben overigens schadehersteller dus een kromme auto zou ik wel herkennen, althans, dat hoop ik :angel
mar toch bedankt voor t meedenken
ow ja er komt 280 nm van de motor1 september 2014 om 20:36 #18247750Zowiso een mooi koppel! king: zat inderdaad ff te slapen en heb over die post heen gelezen. :shock: wat ik op de foto’s wel zie is als de hoofdas niet gemonteerd is de flens van de kruiskoppeling keurig in het midden zit en met de as gemonteerd lijkt het alsof alles in het rubber hangt. Wat ook kan is dat de bus van de as in het staartstuk die over de priseas van het dif gaat teveel ruimte heeft (bus ingescheurd of uitgelubberd) zo uit het hoofd loopt die as zonder verdere ondersteuning door het staartstuk (op het rubber na dan)
1 september 2014 om 20:54 #18247751dat is toevallig dat ie op de ene foto wel erop zit en de andere niet, met of zonder as maakt geen enkel verschil. Die laatste is een goeie van jou, gescheurd is ie zeker niet, t enige dat ik nog niet heb geprobeerd is de as in het staartstuk nog eens te vervangen.. gelukkig heb ik er nog 2 king: mar dan denk ik dat dat t probleem is van het piepen, niet van dat de donut scheef zit, misschien de 2 rubbers waar t staartstuk op staat….
9 september 2014 om 20:39 #18247752@ jacobnoorlander, als je een keer in de buurt bent of me op een meeting ziet, kom je maar ff een biertje halen voor het wakker schudden :wors stom dat ik daar nog niet aan had gedacht, tis begonnen met het wisselen van die as en dat was t enige wat ik steeds weer mee over heb gezet. :fy1 het piepen is weg, alleen het schrapende geluid is er nog wel en denk dus toch nog dat dat t aanlopen in de staartstuk is.. heb er ook weer de verlaste staartstuk onderuit gehaald maar dat geluid blijft, was duidelijk te zien dat ie daarin heet aangelopen, had m van tevoren mooi glad gemaakt van binnen, maar ik heb iig nog een meeting mee kunnen nemen en daar de 3e plaats b special meegenomen… king:
overigens nooit gedacht dat dit het probleem zou zijn, had ze al opgemeten voor zever t ging maar zag niet echt verschil, zal dieper in de as zijn geweest9 september 2014 om 21:42 #18247753:D Dat van dat biertje is altijd een goed idee natuurlijk! Vanaf volgend seizoen ga ik ook zeker wel wat meetings bezoeken, zag van de week op Facebook een mooi filmpje van Vessem voorbij komen. Lijkt me erg leuk om ook eens van de partij te zijn. En je had nog mazzel met het weer ook! king:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.