piekspanning meten met een amperetang Astra

Forumindex Forums Modellen Astra piekspanning meten met een amperetang Astra

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    inactief-lid

Hallo,

ik heb een vraag of het mogelijk is wat ik heb bedacht,
      er blijft nog wel eens iets hangen wat de accu leeg trekt in mijn astra.,
      nu zit ik te denken aan een amperetang:
      http://www.conrad.nl/ce/nl/product/122913/
      om deze om de + pool van de accu te hangen, en dan kijken wat blijft hangen.,
      de meeste ampere tangen zijn alleen voor wisselspanningen geschikt, en om hem er in serie tussen te hangen gaat meestal maar tot 10A,
      maar deze is dus ook voor gelijkspanning., en zelf heb ik hier nog niet zoveel ervaring mee.
      zal dit goed werken?,

Groet mark

blackX20XER

je kan dan wel zien hoeveel stroom er loopt inderdaad….

petrolhead

maar volgens mij is dat geen piekspanning wat je meet.. maar een soort van gemiddelde.

PVB
          Deelnemer

Je meet de stroom en niet de spanning met “bek” van de amperetang.

Juffer1
            Deelnemer

Een Ampère tang geeft een indicatie (zeker bij kleine vermogens) waar een digitale universeelmeter vele malen nauwkeuriger is.
              Ook zul je rekening moeten houden met magnetische velden en andere spannngsvoerende aderen om een juiste meting te kunnen doen.

10 Ampère is overigens al geen lekstroom meer ! Ter vergelijk : op een beetje camping krijg je 6 of 10 Ampère voor je caravan ed.
              Met een digitale universeel meter kan je prima dit soort dingen (lekstromen) meten plus dat deze vele malen veelzijdiger (spanning & weerstand) is dan een Ampère tang.

slimmie89
              Deelnemer

Een amperetang is zéér zeker niet onnauwkeurig te noemen, vergeleken met een multimeter.. Als je met een multimeter stromen wilt meten, zul je de stroom door de meter heen moeten laten lopen, met als gevolg dat je de draad moet knippen.
                Bij een amperetang laat je de draad door de bek heenlopen. Echter, als je dit wilt gebruiken in de auto zie ik eigenlijk niet helemaal in hoe je dit wilt gaan doen. Je mag maximaal maar één draad per keer meten om een goede meting te doen. Anders kun je last krijgen van eventuele magnetische velden (ahoewel dit bij gelijkspanning niet snel is omdat je geen wisselend veld hebt)..

opel-mark
                Deelnemer

Even voor de goede orde, je wilt STROOM meten en geen spanning, ik zie namelijk allemaal opmerkingen over dat tangen niet voor wisselspanningen geschikt zijn maar je bent hier met stroom bezig :jerry

ook bij wisselstroom kun je dezelfde draad meerdere malen door de bek doen net als bij gelijkstroom, bij iedere winding vermenigvuldig de stroomwaarde die er loopt, kleine lekstromen die je accu leegtrekken dan moet je vaak denken aan een dashboardkastlampje wat blijft branden (leuk woord voor scrabble) ongeveer 5 Watt of een binnen verlichting die blijft branden oid, dan spreek je over max 400mA en geen tiental amperes, een ampere tang is meestal niet zo nauwkeurig als een goede multimeter zoals Arjan terecht al aangeeft, maar het kan wel als je weet wat de beperkingen zijn van een ampere tang.

Hou wel in de gaten dat als je meet en je start de auto dat er al snel 150A gaat lopen, weet waar je mee bezig bent.

Mark
                  http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

slimmie89
                  Deelnemer

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik heb een uitstekende Fluke amperetang..
                    Deze is officieel gekalibreerd.. Dit is nodig voor mijn werk namelijk.
                    Als je in de buurt komt van Eibergen, of een keer in de buurt bent moet je het maar zeggen ;)

opel-mark
                    Deelnemer

met fluke heb je het meteen over een andere prijsklasse als een voltkracht van 100 euro :jerry

david verburg
                      Deelnemer

haha appels en peren verhaal rolls royce en lada

Juffer1
                        Deelnemer

@slimmie89 wrote:

Als je met een multimeter stromen wilt meten, zul je de stroom door de meter heen moeten laten lopen, met als gevolg dat je de draad moet knippen.

Onzin !

Voorbeeld 1 : je wil de stroom meten als de auto stilstaat :
                          1 pin zet je op een accuklem, de andere pin zet je op de accupool waar deze klem opzit.
                          Draai de bout los en pak de klem van de accu los. Stroom loopt via de accupool door je meter naar de accuklem ZONDER wat te hoeven knippen.

Voorbeeld 2 : je wil de stoom meten die achter een bepaalde zekering zit :
                          Pin 1 zet je op de ene klem aan de achterzijde van de zekering houder, pin 2 zet je op de andere klem van de zekering houder.
                          Aan de voorzijde verwijder je de zekering en voila : stroom loopt via je universeel meter die op dat moment de “functie” als zekering overneemt en wederom ZONDER te hoeven knippen.

Zolang je even logisch nadenkt en zoals Mark ook al aangeeft weet waar je mee bezig bent en weet wat je meet dan is er niks aan de hand.
                          Overigens is onze meetapparatuur ook gekalibreerd ivm certificering ed. Wat David en Mark ook zeggen : je moet wel even de juiste zaken met elkaar gaan vergelijken.
                          Een Fluke kost het 4 / 5 voudige van de meter die TS zou willen gaan kopen.

2000
                          Moderator

Maar de T.S. heeft dus een lekspanning (stroom, ook goed). En hij wil hiervoor speciaal een amperetang kopen?
                            Dit red je toch ook met een multimetertje. Ik ga er dan wel van uit dat het max. amperage niet boven de 10 komt. Een lekstroompje zit meestal niet boven de 1 A.

Juffer1
                            Deelnemer

+1 :thumbup

opel-mark
                              Deelnemer

Klopt, lekstroompjes zijn klein en als je een lekstroom hebt hoger dan 1 ampere dan is er echt iets geks aan de hand

http://www.AstraTuningClub.nl

inactief-lid

allemaal bedankt voor jullie reacties.., ik denk zelf dat het niet gaat werken omdat het inderdaad rond de 1 ampere bedraagt
                                  het ging mij er om dat ik niet steeds de accu pool er af hoef te halen om zoiets te gaan meten.. i.v.m de radio settings enzovoort,
                                  maarja als dit niet anders is dan blijft het denk ik toch bij een multimeter…

opel-mark
                                  Deelnemer

Settings ?, gewoon simpel doen, een meetpen met een klem om de accu kabel, een pen op de accu pool zetten en dan pas de klem eraf halen, dan is er helemaal geen onderbreking geweest.

Mark
                                    http://WWW.AstraTuningClub.nl

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.