Pech bij vervangen draagarm astra F

Forumindex Forums Modellen Astra Pech bij vervangen draagarm astra F

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224474
    c14se
      Lid sinds:
      27 July 2007

      Gelukkig is het al weer een tijd geleden, maar nu heb ik mooi eventjes de tijd om mijn verhaal te doen.

      Toen ik bij mijn vorige astra F de draagarmen wilde vervangen had ik gruwelijke pech.

      Beide fuseekogels waren verrot en een draagarm compleet vervangen gaat net even wat makkelijker dan de fuseekogelnagels uitboren en dan alleen de kogels vervangen.

      Ik had alles al in huis, de nieuwe draagarmen, nieuwe stabstangetjes (want die krengen breken altijd af bij demontage)
      ook de draagarmbussen had ik in huis, dus ik ging aan de klus beginnen.

      Linkerkant ging lekker vlot al zag ik wel dat ik beter ook een nieuwe bout (M12, die van onder naar boven) had kunnen halen, die bout had wat roestschade op het borststuk en zo zat er dus een klein beetje speling op. Ach die bout alleen vervangen is 5 minuten werk :)

      Maar toen de rechterkant :swear
      De draagarmbout (m12 !!) brak af bij het loshalen. De bout was als het ware door roest ‘vastgelast’.

      Het breekpunt van de bout zat ongeveer midden in de draagarmbus en dus was het zoeken naar een oplossing.
      De schroefdraad waar die bout in gaat zit verstopt in een holle ruimte, een koker boven de draagarm. Je kunt er op geen manier goed bij om warm te stoken of om kruipolie zijn werk te laten doen.
      Dus wat toen…

      We hadden het idee om op het stompje een nieuwe bout te lassen, waarmee we dus weer konden proberen.
      Maar dat was niet makkelijk. Allereerst moesten we met een slijptol een deel van de draagarm wegslijpen, zodat we bij het stompje konden komen. Dat ging aardig.

      Toen een nieuwe bout m14 of zo gelast op het stompje.
      De las was gelukkig sterk en we konden goed kracht zetten. Maar toch was de las, of net daar weer boven het zwakste punt. Knak, weer een stuk eraf.

      We hadden nu geen stompje meer bereikbaar, en dus moesten we het subframe laten zakken, met draagarm en al, zodat we nu tussen de draagarm en de carrossorie konden lassen. Nu konden we ook de plek een beetje warm stoken. Was echt een rotplek, zo net naast de brandstofleidingen :cool:

      Maar goed, het hielp niet want de bout brak weer een stukje verder af. En daarna nog een keer.

      We hadden nog een klein stompje over: de laatste mogelijkheid om te lassen. Ik wilde geen risico nemen en ik ging van de bovenkant op zoek naar de schroefdraad in de carrosserie. Niet te vinden, zoals ik al zei: verstopt.

      Toen maar de bekleding waar de passagier zijn voeten neerzet losgehaald en een klein kijkgaatje geboord. Ik had mazzel, ik zat precies boven de bout. Nog een klein kijkgaatje (om te kunnen bijschijnen met een zaklampje) ernaast geboord en alle soorten kruipolie erin gespoten die we hadden staan. Een klein uurtje wachten en zo tussendoor nog eens bij spuiten. Een nieuwe bout op het laatste stompje zat er toen al op gelast. Die las was 100% goed. Hij kon onmogelijk breken op de las, dus nu moest de bout het maar houden! :)

      Nog maar eens goed lang warmstoken. alles was zo’n beetje roodgloeiend, behalve de schroefdraad zelf. want daar kom je gewoon niet bij. Brandblusser bij de hand natuurlijk :angel

      Met een slagmoersteutel heb je geen feeling, dus een sterke dop met vast wringijzer, en rustig eens proberen. Beetje naar links, beetje naar rechts, proberen om de bout los te krijgen. Er zat geen beweging in.
      Dus toen maar alles of niets: in 1 x een flinke ruk eraan, op hoop van zege. Niets. we konden nog geen genoeg kracht zetten. Een stalen pijp van een meter over het wringijzer en nog eens proberen.

      Een maat van me draaien en ik keek naar de las/bout. Hij trekken en je zag de hele lasverbinding torderen, maar nog wel met wat rek erin.

      En toen, echt op het punt dat ik dacht nu breekt ie – de las zag je echt een kwartslag torderen – schrok de bout los.:jerry

      Ik dacht even dat de bout brak. maar gelukkig was dat niet het geval.
      Maar toen waren we er nog niet…
      Een 1/8 slag verder vreette de bout zich weer muurvast.

      Maar weer kruipolie bijspuiten….

      En uiteindelijk na 40 minuten beetje los en weer vastdraaien, beetje bij beetje, met veel gejank, kregen we de bout er met onbeschadigde schroefdraad uit.

      De Opel dealert had gelukkig een nieuwe bout op de plank liggen en uit eindelijk konden we de boel weer monteren.

      Auto heb ik toen meteen verkocht, ik kon dat kreng niet meer zien. :afro

      #17709581
      TheGeneral
        Lid sinds:
        21 February 2010

        misschien had je achteraf toch beter die klinknagels eraf kunnen slijpen of boren had je sneller klaar geweest

        #17709582
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Achteraf kijk je een koe in de kont zeggen we maar he..

          Maar om na zoveel bloed zweet en tranen gelijk een auto weg te doen..

          Deze ellende kan je met elke andere auto ook hebben.

          Tja we hebben hier hele motoren om staan hangen ook last gehad van afgebroken subframe bouten, wielbouten, en dat soort ellende.

          Toch altijd weer goed gekomen..

          Willem

          #17709583
          tim_j
            Lid sinds:
            4 February 2007

            erg herkenbaar..:D

            (ik hou de auto wel gewoon, goede rede om ‘m NIET weg te doen.)

            #17709584
            c14se
              Lid sinds:
              27 July 2007

              Nou de reden dat ik die auto niet meer wilde was vooral omdat ik toen pas echt een keer goed zag hoe vastgeroest alles zat. Ook de subframe bouten zagen er niet meer netjes uit e.d.

              Ik dacht dat mijn astra f verder goed in orde was, totdat ik toevallig die week een proefritje ging maken in de astra f die ik nu heb.
              Als je gerammel geratel en lawaai gewend bent dan weet je niet beter :D

              Maar mijn huidige astra was toen en is nog steeds veel stiller, niet alleen de motor, gewoon alles: deuren dichtdoen, rijwind, over een hobbelweg, alles. Kortom, is was verkocht king:

              Achteraf heb ik van het drama toch wel kunnen genieten. Als je maar gewoon rustig blijft en geduld hebt, dan is zelfs de grootste k%&%klus te klaren:)

              #17709585
              TheGeneral
                Lid sinds:
                21 February 2010

                Rust kan je redden maar vaak gaat het toch anders……

                #17709586
                KadettGSI
                  Lid sinds:
                  21 January 2009

                  Zit nu ook met zo’n afgebroken bout in mijn astra:mad:
                  Ga hem er vanavond uithalen, maar heb al met de dealer gebeld en deze kon de bouten niet krijgen:hmmz

                  Iemand een idee waar ik deze bout kan bekomen?? (Woon in België, misschien dat een nederlandse dealer deze wel heeft?)

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.