Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › past een Z20LEH blok in een Zafira A (Z20LET)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 augustus 2013 om 21:38 #17260389
Gisteren liep na 100 km gereden te hebben door de bergen van kroatië mijn koelwater temperatuur in eens op rijdend op de snelweg met een gangetje van 130 km/u.
Direct nadat ik deze zag stijgen, de airco uitgezet en de snelheid verlaagd naar 60. Vervolgens de kachel aangezet maar er kwam geen warme lucht. DIrect de motor uitgezet. Motorruimte was rechtsvoor nat van de koelvloeistof. De hulptroepen ingeschakeld. Bij het servicepunt van de sloveense anwb aangekomen hen erop gewezen dat het reservoir volledig leeg was. Tot mijn verbazing starte de monteur de auto,ging op zijn gemak een gieter halen, en vulde minuten later pas bij draaiende motor, water bij. De fan draaide op volle toeren en het water liep direct weer uit de radiator. ik heb zelf toen de motor maar weer uit gezet. Enkele ogenblikken later starte hij de auto weer en reed hij hem 10 meter verderop naar de brug toe. de auto sloeg af en starte al niet meer zo makkelijk. wederom gestart en op de brug geplaatst.Conclusie….. er zat een scheur in de radiator.
Okee dat is balen maar kan gebeuren. Nadat ze deze vervangen hadden kreeg ik een telefoontje dat er ook iets met de kop is. En dat konden zij niet maken.
Nu een paar uur later komt bij mij alles tot bezinking en vraag ik me af hoelang een auto zonder koelvloeistof kan draaien zonder kop problemen te krijgen.
Het is een zafira opc uit 2002.
De auto wordt nu vanuit de sloveense anwb naar een opel dealer in slovenie gebracht en ik krijg zolang een leenauto. Hier wordt hij gemaakt. Ben al gewaarschuwd dat het wel eens een dure rekening kan worden.
Als echter doe foutief handelen van de monteur mijn blok naar zijn grootje is….. dan wil ik wel proberen de kosten te verhalen.Weet iemand hoelang een auto zonder koelvloeistof kan draaien zonder schade aan de motor te geven?
7 augustus 2013 om 05:37 #18171399Ik werk zelf bij een Opel dealer en krijg regelmatig Opel’s binnen die dan bv in Frankrijk, Spanje of Italie gemaakt zijn, en heb er geen eentje gezien die goed gemaakt is. Bouten afgebroken, bouten ontbreken, draad dol, dingen niet vv, kortom; helemaal naar de t*fus gesleuteld. Nederlanders worden gewoon keihard genaaid in het buitenland, vooral bij die Fransen. Mensen betalen een godsvermogen voor een zeer slecht halfgare beun reparatie. Ze denken toch, deze mensen zien we nooit meer terug voor garantie. Wil niet alle buitenlandse garage’s over 1 kam scheren hoor, maar wat ik heb gezien is om te janken.
Qua schuld of geld claimen, kan je vergeten. Zelfs als hij hem gesloopt heb, krijg je geen cent. Dat is een procedure die eeuwen gaat duren omdat het in het buitenland is en die je toch niet wint. Jouw woord tegen zijn woord.
Ik weet niet hoe je verzekerd ben, maar zou alles op alles zetten om hem in NL te krijgen ZONDER dat die daar gerepareerd word.
Probeer je niet bang te maken maar ben wel gewoon eerlijk zoals ik het helaas te vaak gezien en meegemaakt heb.
Wens je veel succes
7 augustus 2013 om 09:05 #18171400Als de auto binnen 48u niet gerepareerd kan worden krijg je toch een leen auto en word je eigen op transport gezet naar Nederland? Of ben je daar niet voor verzekerd?
Zonder kvs laten draaien is nooit goed, enig idee hoeveel die moest bijvullen?
7 augustus 2013 om 20:57 #18171401Inderdaad, die rekeningen gaan nergens over. Wij krijgen zat gestrande duitsers en alles word netjes voor normaal geld gerepareerd.
Een klant was gestrand in Italië met een astra h 1.6gtc deze moest 3000 tikken om een koppeling te vervangen…
Zou hem naar nl halen, zoals de rest ook aangeeft.
Me collega raakte in de nacht een haas met 160km/h heel de voorkant stuk ook de radiateur lek en meer. Nog 2 km doorgereden naar het werk (uiteraard normaal) ook de kop gescheurd.
Gooi er maar een busje forté stop leak in en je kan zonder lekkage gewoon naar huis.Wanneer de kop is gescheurd is lastig te zeggen, je geeft zelf al aan dat je kachel niet meer warm werd. Dan werkt je koelsysteem ook niet goed of nauwelijks. De hitte stijgt altijd nog een paar graden zeker als hij niet meer gekoeld word.
18 augustus 2013 om 07:02 #18171402Zo, we zijn er weer. Na de ellende van de auto kapte ook mijn telefoon ermee.
Auto staat ondertussen Oo transport naar Nederland. Idd leenauto van de ANWB.
De opel dealer gaat na ontvangst van de auto oorzaak en gevolg vaststellen. Nu maar hopen dat de radiator alles heeft veroorzaakt zodat hij de reparatie kan claimen bij de leverancier en dat het mij niet te veel duiten gaat kosten.24 augustus 2013 om 07:45 #18171403Ik wens je veel succes er mee en hoop dat alles meevalt/goedkomt! :thumb
30 augustus 2013 om 08:47 #18171404Opel is ondertussen weer in nederland en ik ben ook weer terug.
De opc staat bij het motorhuis in Delft en de eerste analyse geeft een motor probleem aan. Te hoge druk in de kop waardoor de druk in het koel systeem is opgebouwd en daardoor is de radiator geklapt.
Cylinder 2 en 3 zijn beschadigd. Advies van opel is om er een ” nieuwe” motor in te zetten. Het repareren kost te veel arbeidsloon.
Vandaag krijg ik de prijzen door van een 2e handmotor via de onderdelenlijn en de prijs van een ruilmotor via de opel.
Ziet er dus redelijk dramatisch uit.
Heeft iemand nog toevallig een goeie motor liggen ?
Het is de overweging waard om deze auto af te schrijven. Wat zeer doet is dat ik het afgelopen jaar er redelijk wat aan vervangen heb. Banden, turbo, remschijven en blokken, 2 remklauwen, radiateur, contactslot en wat slangen. Het is een overweging dat als de kosten rond de 4000 euro komen om afscheid te nemen van deze OPC en een andere te kopen van ongeveer de zelfde leeftijd. Je weet alleen dan nooit welke ellende je dan van een ander koopt. Wat zouden jullie doen ?30 augustus 2013 om 09:08 #18171405Dat is een goede vraag.
Ik zou eerst even afwachten wat het gaat kosten. Bij de Opel dealer zal redelijk duur zijn. Kijk eens wat een gebruikt blok kost. Gewoon kaal, maar met de kop.
En dan alles overschroeven. Wel even kijken of de turbo niet is beschadigd, anders heb je die ook een nodig. Op Ebay vallen de prijzen mee vind ik:http://www.ebay.co.uk/itm/Astra-Coupe-Turbo-Z20LET-Engine-SRI-GSI-/181200944814
http://www.ebay.co.uk/itm/Astra-GSI-Turbo-Z20LET-Engine-SRI-COUPE-/181195400468
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-GSI-Z20LET-COMPLETE-ENGINE-AND-GEARBOX-CONVERSION-/171112962518
Marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/709942989
Ik weet niet of je zelf handig bent. Maar anders kun je hier of via via vast wel iemand vinden die wil helpen en evt. ruimte heeft.
Als je voor leuk geld een blok kunt vinden en alles overbouwen lijkt me dat toch de moeite waard…30 augustus 2013 om 10:14 #18171406Wat je kan doen is even bij Brus motoren kijken in Schijndel.
Collega heeft daar net een Alfa blok gekocht. Erg goede service tot nu toe, en het blok wordt helemaal nagekeken, schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen.Succes!
Gr.
Pastra1 september 2013 om 08:40 #18171407het ligt er echt aan wat er stuk is.
hoe handig ben je zelf en welke connecties heb je.Ja serieus geld gaat het wel kosten, wat ik persoonlijk zou doen is je eigen motor zo ver mogelijk uit elkaar halen.
Cilinderkop weg brengen naar een goed revisie bedrijf, waar ze de cilinderkop nakijken op problemen.Ook het onderblok bij hun achterlaten om te controleren of de krukas nog goed is en de drijfstangen,
vervolgens de keuze maken wil ik nog meer vermogen of vind ik het zo best.Wil je meer vermogen, pak een setje gesmede wiseco zuigers en stalen drijfstangen met acl lagers en laat je onderblok boren en honen op eerste of tweede overmaat afhankelijk van de schade aan de cilinderwanden.
ja dit zal een kleine 2k gaan kosten maar dan heb je wel meteen een blok wat echt weer goed is.
En wat ook nog eens een bak vermogen aankan..in jou regio heb ik geen ervaringen met revisie bedrijven.
In het oosten van het land wel.
Ik doe alles bij Overijsselse Motoren Revisie in Hengelo (oooooooooo) ;)succes met je keuze en de OPC
1 september 2013 om 15:23 #18171408Keus is gemaakt. Ik ga de auto laten repareren. Nu alleen voor ij nog de vraag om er een nieuwe gereviseerd blok in te laten zetten of een geheel nieuw blok van de Opel zelf.
Ik heb als motor type de z20let. Kan ik dan gelijk beter en z20leh blok erin laten zetten? Of past dit niet ?
1 september 2013 om 15:30 #18171409@opc-adrijver wrote:
Keus is gemaakt. Ik ga de auto laten repareren. Nu alleen voor ij nog de vraag om er een nieuwe gereviseerd blok in te laten zetten of een geheel nieuw blok van de Opel zelf.
Ik heb als motor type de z20let. Kan ik dan gelijk beter en z20leh blok erin laten zetten? Of past dit niet ?
Ik zou toch echt kijken om je eigen motor te reviseren. Als die echt slecht is dan kun je altijd nog kiezen voor een ander blok.
Een opel ruil motor is gigantisch duur.
Hoe handig ben je nou zelf?
Want dit kan je veel geld schelen.1 september 2013 om 15:40 #18171410@corsaboy wrote:
@opc-adrijver wrote:
Keus is gemaakt. Ik ga de auto laten repareren. Nu alleen voor ij nog de vraag om er een nieuwe gereviseerd blok in te laten zetten of een geheel nieuw blok van de Opel zelf.
Ik heb als motor type de z20let. Kan ik dan gelijk beter en z20leh blok erin laten zetten? Of past dit niet ?
Ik zou toch echt kijken om je eigen motor te reviseren. Als die echt slecht is dan kun je altijd nog kiezen voor een ander blok.
Een opel ruil motor is gigantisch duur.
Hoe handig ben je nou zelf?
Want dit kan je veel geld schelen.Ik ben wel redelijk handig maar een motor uit en inbouwen gaat mij niet lukken. De basic dingen zoals remschijven, olie remklauwen en zo doe ik wel zelf.
Daarnaast heb ik de ruimte niet om de auto droog te repareren en ontbreekt me de tijd ook hiervoor.Morgen ga ik hier de buurt wat revisie bedrijven bellen voor een prijs indicatie. Als iemand goede referenties heeft in zuid holland dan hoor ik het graag….
Van de garage heb ik doorgekregen dat cilinder 2 en 3 goed beschadigd zijn.
Zij adviseren mij om het blok niet te laten reviseren. Zou te zwaar beschadigd zijn. Op dit gebied ben ik echter een totale leek1 september 2013 om 15:59 #18171411Een dealer is gelukkig geen goede revisie boer.
Wat ik ook al zei, wat zijn je plannen.Kijk een setje nieuwe gesmede zuigers kost je 700 euro. Boren en honen normaal tussen de 55 en 65 euro per cilinder ex btw. Dat is een kleine 1100 euro maar dan is het wel zo dat je motor en carroserie nummer blijven kloppen.
Maar het hangt er echt af wat je ervoor over hebt. Ik weet dat omr ook wel compleet werk doet maar goed dat is geen regio zuid holland. Misschien dat wim-v6 wat voor je kan betekenen. Die zit region den haag
1 september 2013 om 16:11 #18171412Mijn plan is om de OPC weer goed en betrouwbaar op de weg te krijgen. Helaas is zeer lastig zonder auto dus als het even kan in een zo kort mogelijk tijdsbestek.
Wat ik al eerder zei …. ik ben een leek op het gebied van motortechniek.
Ik begreep van de dealer dat bij het boren en honen van de motor ook de krukas en zo gechecked moeten worden en mogelijk aangepast….
Ik ga morgen even naar de garage om de een en ander te bespreken. Recentelijk heb ik redelijk wat geïnvesteerd in de auto zoals nieuwe turbo (eds) stage 1 tuning, nieuwe radiateur, nieuwe remschijven en blokken, achter nieuwe remklauwen, nieuwe banden, dynamo en nog wat klein werk zoals slagen en pijpjes.
Ik wil graag nog wat jaartjes met deze auto rondrijden.
2 september 2013 om 11:29 #18171413Ondertussen een aantal revisie bedrijven benaderd. Maar ik moet zeggen dat ze niet happig zijn om een z20let blok te repareren.
Vandaag ook nog even bij de opel geweest.
Cilinder 2 en 3 zijn aardig naar de knoppen is mij verteld.
Het lijkt erop dat ik dan toch een nieuwe motor er in ga laten plaatsen.
Nu lees ik heel veel over de Z20LEH.
De turbo die er bij mij pas in zit is ook van dit type.Weet iemand of een geheel Z20LEH blok zo in de Zafira A past?
2 september 2013 om 12:00 #18171414Mijn collega heeft nog een z20let onderblok liggen in zeer goede conditie komt ook uit een astra g opc caravan. Ik zou die lekker kopen, stuur me even een berichtje dan geef ik zijn nummer.
2 september 2013 om 12:10 #18171415Ja…. deze past zonder problemen….
2 september 2013 om 12:17 #18171416Keijg ik verder geen issues met koppeling, injectoren, koeling ?
Bij de opel garage wisten ze niet of dat past.
Passen alle zaken zoals dynamo, radiateur en zo gewoon zonder problemen?
Maakt het niet uit dat het nu een 5 bak is….. “verwacht” een z20leh blok geen 6 bak?
2 september 2013 om 14:50 #18171417het is plug and play als je je eigen z20let motordraadboom overzet. f23 5 bak is wel een probleem ivm slip en top snelheid. probleem van de m32 6 bak is dat je de homokineten aan wielzijde moet aanpassen. maar dan komt de leh ook tot zijn recht :jerry
Edit: ook moet de software aangepast worden ivm grotere injectoren en luchtmassa meter
2 september 2013 om 17:08 #18171398@NoFear1696 wrote:
het is plug and play als je je eigen z20let motordraadboom overzet. f23 5 bak is wel een probleem ivm slip en top snelheid. probleem van de m32 6 bak is dat je de homokineten aan wielzijde moet aanpassen. maar dan komt de leh ook tot zijn recht :jerry
Edit: ook moet de software aangepast worden ivm grotere injectoren en luchtmassa meter
Eigenlijk kan het dus niet als ik het goed lees, tenzij ik er ook een andere versnellingbak in laat plaatsen…
2 september 2013 om 17:23 #18171418als je het goed leest kan het wel, zolang je niet te hoog gaat met vermogen (250/260pk) houd de f23 5bak zich erg goed en een top van 250kmp/u is voor in NL misdadig :angel
dus blijft over een aangepaste software :agent
2 september 2013 om 18:06 #18171419Maatje van me heeft dat nu ook, en die rijd met 280pk.
Rijd goed hoor.Groeten.
2 september 2013 om 18:14 #18171420De auto is al getuned tot 250 pk.
Ik neem aan dat de ecu tuning te niet wordt gedaan als er een mapping wordt ingezet voor een LEH blok.Is het dan zinnig om voor een LEH te gaan?
2 september 2013 om 18:14 #18171421Ik zou je f23 bak houden en daar sowieso mee gaan rijden. Daar haal je ook de 260-270 wel. Bovendien zijn m32 bakken ook niet alles de lagers liggen er nogal eens uit.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.