Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › passen deze throttle bodies? + andere vragen 1600 aangepast
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2016 om 09:28 #17277583
– vraag 1
heb hier nog een setje TB’s liggen. Maar passen deze op een x16xe/c16xe blok?
zie namelijk ook maar 1 aansluiting, stappenmotor? en nullastregelklep dan?
Het koppelstukje is van een 1.8 maar heb ook een van x16xe liggen.
Zo ja, welke injectoren kan ik het best nemen, originele? en mogelijk om voorlopig met standaard ecu te rijde?Heb er nog niet zoveel ervaring mee dus info is altijd welkom;) zit momenteel met mantzel powerbox
– vraag 2
kan aan een goede c16xe blok geraken (ook ivm geen chip enzo) . Wat moet ik allemaal aanpassen om van x16xe naar c16xe te gaan? ecu, kabelboom, lmm,..? wat gebeurd er met de stekker waar nu (x16xe) de transponder aanhangt?– vraag 3
Hoe kan ik de brandstofpomprelais omzeilen? welke 2 draden moet ik dan met elkaar verbinden? wil namelijk dat deze draait vanaf dat contact opstaat (komt schakelaar tussen ivm autosport)
Er lopen 2 blauw/rode die samenkomen, bruine, rode en een zwarte draad.– Vraag 4
net voor de retourleiding van de brandstof zit zo’n ‘potje’ waar ook een vacuumslang opzit. Waarvoor dient dit? en kan ik dit weg laten vallen ivm TB’s? heb er al gezien die dat niet hebben en gewoon een extra filter op de retour zetten. Klopt dit?9 augustus 2016 om 07:19 #18324091Voor deze TB’s moet je toch naar een vrijpgrammeerbaar systeem gaan kijken, zoals VEMS bijvoorbeeld.
Originele x16xe injectoren gaan goed tot zo’n 175pk (zelf mee gereden), dus voorlopig zit je goed als je nog geen andere aanpassingen aan je blok hebt.
C16xe is hetzelfde als een x16xe, alleen heeft de laatste meer milieu spul. Ga je met de TB’s rijden, dan haal je dat toch allemaal weg. Daarnaast bij vrijprogrammeerbaar heb je geen last meer van transponders / startonderbrekers enzo.9 augustus 2016 om 13:20 #18324092@Corsa_GSi wrote:
Voor deze TB’s moet je toch naar een vrijpgrammeerbaar systeem gaan kijken, zoals VEMS bijvoorbeeld.
Originele x16xe injectoren gaan goed tot zo’n 175pk (zelf mee gereden), dus voorlopig zit je goed als je nog geen andere aanpassingen aan je blok hebt.
C16xe is hetzelfde als een x16xe, alleen heeft de laatste meer milieu spul. Ga je met de TB’s rijden, dan haal je dat toch allemaal weg. Daarnaast bij vrijprogrammeerbaar heb je geen last meer van transponders / startonderbrekers enzo.Ik dacht aan een kms ecu aangezien ik daar al enkele goede dingen over gehoord heb.
Intern is het blok standaard maar zit wel spaghetti spruitstuk en group-n uitlaatlijn onder + de egr is ook afgedopt.
Dan kan ik de originele over zette, bespaart me ook al wat;)Heb je de mapsensor en inlaattemperatuursensor ok niet meer nodig?
9 augustus 2016 om 13:46 #18324093Die heb ik bij m’n vems wel aangesloten. Hoe meer input hoe fijner de afstelling
9 augustus 2016 om 13:52 #18324094Vraag 4: potje is je brandstofdrukregelaar
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
9 augustus 2016 om 13:54 #18324095@KRSA2000 wrote:
Vraag 4: potje is je brandstofdrukregelaar
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Kan ik dus achterwegen laten als ik een regelbare erop zet? alé klinkt logisch.
9 augustus 2016 om 14:25 #18324096Yep
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
10 augustus 2016 om 07:39 #18324097@gieleke95 wrote:
Ik dacht aan een kms ecu aangezien ik daar al enkele goede dingen over gehoord heb.
Intern is het blok standaard maar zit wel spaghetti spruitstuk en group-n uitlaatlijn onder + de egr is ook afgedopt.
Dan kan ik de originele over zette, bespaart me ook al wat;)
Heb je de mapsensor en inlaattemperatuursensor ok niet meer nodig?Ik zou persoonlijk voor een VEMS PnP (Plug and Play) gaan, deze kan je zo op je huidige kabelboom plaatsen en zo hoef je geen kabelboom te maken en worden al je originele sensoren gebruikt door de VEMS.
https://www.dp-engineering.nl/index.php/vems-pnp-opel-1-6-16v-x16xe.html
Als extra opties zou ik nemen:
EGT met Sensor
Knock Upgrade
Wide Band lambda met Bosch Sensor
Fast Manifold Air Temperature
Internal Memory Card
Bluetooth TransmitterIk weet uit ervaring dat Pieter van DP Engineering zoveel mogelijk afstelt op de originele brandstofdruk die de auto origineel heeft.
Eventueel kan je een PowerBoostValve toepassen:
http://limpexautosport.nl/producten/benzinedrukregelaars/power-boost-valve/Of een instelbare universele drukregelaar:
http://www.ebay.com/bhp/universal-fuel-pressure-regulatorNeem bij beiden wel een meter erbij om bij het afstellen alles goed in te stellen. En later voor controle of de druk niet verlopen is.
Houd er wel rekening mee dat je pas het maximale uit je TB’s gaat halen als je ook hele dikke nokkenassen gaat plaatsen en dat gaat weer inhouden dat er stationair / lage toeren niet makkelijk mee te rijden gaat zijn.
Dan denk ik persoonlijk aan de 272 graden versie:
http://www.dbilas-shop.com/Manufactorer/Opel-Vauxhall/Corsa/Corsa-B/1-6-16V-78kWX16XE:::6_8_12_4184_4194.htmlOok gaat je uitlaat te klein zijn, je moet dan mijns inziens overstappen op Groep A / 63mm.
Maar dit is een project waar je niet te ligt over moet denken en alles wel moet overwegen.
Nog belangrijker is de huidige staat van je motor, olie verbruik (?), kvs verbruik (?) etc..
11 augustus 2016 om 15:51 #18324098Stationair niet zo fijn draaien is niet erg, is toch voor de autosport.
Kabelboom moet ik sowieso aanpassen aangezien deze TB’s maar 1 aansluiting heeft met 3 pinnen en standaard gasklep 2 stekkers (stappenmotor en nullastregelklep).
instelbare brandstofdrukregelaar komt er zeker bij. ik heb een group-n uitlaatlijn (uit engeland) en is toch merkbaar dikker dan origineel. kat is er ook onderuit.
blok zelf is heel goed. 113dkm (distributieriem, waterpomp,… enz vervangen) en verbruikt nauwelijks olie en kvs of allessinds niet merkbaar.Nu rest er me nog enkel vraag 3 van de brandstofrelais
11 augustus 2016 om 16:17 #18324099Dan heb je een Gr. A uitlaat als de diameter groter is.
Gr. N heeft gelijke diameter als OEM met aangepaste dempers.Maar enfin… ik ben benieuwd hoe dit zich voortzet. Ga ik zeker volgen :thumb
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
12 augustus 2016 om 16:43 #1832410012 augustus 2016 om 18:38 #18324101Voor als je de draadkleuren niet weet:
Pak er even een multimeter erbij.
Je hebt een plus (al dan niet geschakeld via contact)
Je hebt een stuurstroompje (meestal dunne draad), en je hebt een massa.
Plus aan het overige draadje en je bent er.12 augustus 2016 om 18:59 #18324102@Fearless wrote:
Voor als je de draadkleuren niet weet:
Pak er even een multimeter erbij.
Je hebt een plus (al dan niet geschakeld via contact)
Je hebt een stuurstroompje (meestal dunne draad), en je hebt een massa.
Plus aan het overige draadje en je bent er.Als ik het goed voor heb.
zwarte= geschakelde plus
rode= gewoon stroom
bruin: massa
rood/blauw (2 komen samen op 1 pin)= stuurstroompje?dus zwart aan de 2 rood/blauwe vastmaken? of denk ik verkeerd?
13 augustus 2016 om 10:02 #18324103Gewoon meten …desnoods met een testlampje.
Dan weet je wat elke draad echt doet. Want lijkt me niet dat er een constante en geschakelde plus op zit…iig niet allebei -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.