Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Parkeersensoren aansluiten d.m.v. relais
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 maart 2013 om 08:35 #17256630
Beste allemaal,
Ik zit met het volgende vraagstuk:
Via Conrad heb ik parkeersensoren aangeschaft om aan te sluiten op mijn Astra H GTC uit 2007.
Na een test blijkt dat het CAN-BUS systeem roet in het eten gaat gooien, want ik krijg direct een “controleer achterlicht” melding. Nu had ik hier al van gelezen op het forum, dus had ik dit al een beetje verwacht.Ik wil dit nu gaan oplossen door een schone 12V draad te trekken vanaf de aansteker voorin en deze draad vervolgens te schakelen met een relais. Gezien het feit dat ik niet heel erg veel van elektronica af weet is mijn vraag:
Kan iemand misschien duidelijk omschrijven hoe ik het beste te werk kan gaan?
(Misschien d.m.v. een aansluitschema)En is er misschien een makkelijkere manier om ergens 12V vandaan te halen?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
29 maart 2013 om 16:08 #18121345bij de rec zou je een schone 12V kunnen aftakken van de ingang van de rec (solderen en netjes isoleren uiteraard), wel een extra zekering plaatsen natuurlijk.
Een andere optie die ja kan proberen is een gewone led lamp (die niet voor canbus) te pakken en die erin zetten en parralel van die lamp de parkeersensoren aansluiten, met een beetje geluk is de stroom van de ledlamp en parkeersensor genoeg om geen melding te geven.
29 maart 2013 om 16:15 #18121346Bedankt voor deze tips, ik ga eerst eens die tip van de LED-lamp proberen.
Opzich ook geen gekke oplossing. :thumb30 maart 2013 om 08:58 #18121347Laat maar weten of het gelukt is, ik had nog geen astra om het op uit te proberen.
5 april 2013 om 17:55 #18121348Inmiddels de LED lampjes (niet canbus – BA15S P21W – 18 SMD) binnen gekregen, en net gelijk even uitgeprobeerd.
Wat blijkt? Geen foutmelding meer na het aansluiten! :shock: Zo te zien compenseert het zichzelf prima zo op deze manier.
Heb een paar testen gedaan, motor aan/uit etc. maar geen foutmelding kunnen ontdekken.
Morgen alles maar compleet in gaan bouwen. :D
Bedankt voor deze gouden tip Mark :thumb en misschien ook een tip voor anderen met een REC/CanBus syteem.6 april 2013 om 09:55 #18121349Graag gedaan.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.