Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › Paar vragen over m'n huidige sub & versterker…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 november 2010 om 22:25 #17228682
Hey People,
Ik wil nu eindelijk eens serieus m’n installatie goed gaan aanleggen met de subwoofers in een kist (voorheen in 30mm MDF hoederplank zonder omhulsing) en offer dus m’n gehele kofferruimte op voor de installatie, plaatje bij het praatje:
Oude situatie
Dit zijn de gegevens die ik van de versterker & subs heb:
Versterker: http://www.pioneer.nl/nl/products/archive/GM-7100M/index.html
Subwoofers: http://www.pioneer.nl/nl/products/archive/TS-W306C/index.html
Nu staat er liter inhoud tussen 24 & 49,6 wat kan ik nu het beste gebruiken om een zo mooi mogelijk geluid te krijgen? Ik heb de gehele kofferbakruimte tot m’n beschikking dus er moet geen probleem zijn met ruimte bij bvb 49,6 liter per subwoofer. Nu staat er ook voor gesloten toepassingen hiermee mag ik dus concluderen dat ik geen “poorten” hoef te maken en deze subs dus enkel geschikt zijn voor gesloten boxen en welk “bouwmarkt” dempingsmateriaal bevelen jullie me het beste aan…
Wat kan ik het “beste” als + en – kabels gebruiken qua diameter (het wordt echt geen wedstrijd audio dus gelieve normale kabels die er voor geschikt zijn). En nog eventuele andere tips die ik goed kan gebruiken voor de opbouw van mijn installatie?
Dus mochten mensen nog op of aanmerkingen hebben hoor ik dat ook graag…
Alvast bedankt people,
Gr,
Steven
18 november 2010 om 23:11 #17762367misschien kun je hier iets vinden —> http://www.12vhifi.nl/
18 november 2010 om 23:48 #17762368Zo zonder kist kan heel goed werken hoor, als er maar geen lucht gesuis waarneembaar is of gerammel of andere nare bijgeluiden. In feite functioneert het systeem dan als een soort klankbord of ook wel in het engels ‘open baffle’ genaamd. Nu zullen die woofers zeker wel geschikt zijn voor andere types behuizingen. Wil je dit echt goed doen kun je dit het beste simuleren. Dat kan erg goed met een online calculator als AJsealed.
Even een voorbeeldje:
Ik kon geen parameters op de site van Pioneer vinden zo gauw, dus met Google dit tegen gekomen:
TS/W306C
Frequency response 18 – 500 Hz
Sensitivity (1W/1m) 89 dB
Qts 0.42
Recommended sealed enclosure (Litres) 24 – 49.6
Lowest resonance frequency (FS) 32.6
Maximum Power 1.000 Watt
Nominal input power 400 Watt
Vas 55.6 l
Woofer size (cm) 30 cmIn AJsealed kun je de gegevens hierboven invullen en dan krijg je een voorbeeld kast inhoud in liters met de bijbehorende simulatie van het frequentie verloop. Je kunt vervolgens ook de inhoud aanpassen en kijken hoe veel invloed dat heeft….
http://www.ajdesigner.com/subwooferonline/sealedonline.php
Dit is wat je krijgt als je het meest ideale resultaat wilt, wat de simulator adviseerd:
Je ziet dat de simulator zelfs een veel kleinere kast adviseerd, slechts 31,275 liter. Deze simulator zit er eigenlijk nooit ver naast ook, heb meerdere ontwerpen gemaakt en achteraf gemeten klopte het gewoon ook…
Nu kun je iets erboven met het Qtc getal wat klooien om de kast inhoud te verkleinen. Dit getal bepaald hoe ‘gedempt’ de woofer wordt door de kast inhoud. Verhoog je het getal dan neemt de demping toe en de kast inhoud af. In de regel krijg je er een bult voor terug op het kantelpunt, wat in de praktijk een dreunerig laag oplevert.
Waardes tussen de 0.7 en 1.0 zijn vaak nog acceptabel.
Hier heb ik even 0.9 ingevuld als Qtc:
Je ziet dus een lichte bult ontstaan rond de 100 herz. Dit ziet er nog zeer goed uit, maar hou er rekening mee dat 3db een verdubbeling is van de geluidssterkte! Dus ga er niet te ver mee!!
Nou weet ik uit ervaring en naar aanleiding van de gegevens dat deze woofer voor veel meer soorten kasten geschikt is, maar hier even een opsomming van wat door de beugel genomen de voor/nadelen zijn van verschillende kasten:
Bass reflex:
+Iets meer output net boven het -3db punt, ofwel de output blijft tot dat punt iets beter overeind, maar loopt MINDER diep door dan een gesloten kast!
+Nauwelijks verlies
+Redelijke koeling
+Niet erg afhankelijk van de plaatsing en acoustiek van de omgeving
-De kast inhoud is ongeveer dubbel zo groot als een gesloten kast! (tenzij je water bij de wijn doet)
-De (mechanische) belastbaarheid is bij lager wordende frequentie minder hoog!
-Het impulsgedrag is slecht, wat resulteert in sterk verminderde precisie van de weergave. Met andere woorden is de kleine winst in laagbereik een toevoeging die sterk ten koste gaat van de kwaliteit.Gesloten:
+Compact, grofweg de helft van een bassreflex kast!!
+Strakke zuivere weergave, niet snel neiging tot ‘dreunen’
+Hogere mechanische belastbaarheid van de woofer
+Nauwelijks verlies
+Niet erg afhankelijk van de plaatsing en acoustiek van de omgeving
-Vrij slechte koeling
-Iets minder output net boven het -3db punt, maar wel verder doorlopend laag. Dus MEER output onder het -3 db punt!!En dan is je systeem tot nu toe een soort “Open Baffle” geweest, een systeem wat zeer goed kan klinken in de huiskamer. In de auto zeker ook, maar het heeft een aantal beperkingen en nadelen.
+ Compact, want er is immers geen kast nodig
+ Strakke weergave
+ Uitstekende koeling
– Vaak meer bijgeluiden als getril, gesuis/gesis
– Laagste belastbaarheid
– Veel verlies
– Erg afhankelijk van de verdere constructie en acoustiek van de omgeving, en vooral wat er als een “soort kast” achter zit.Wat ik persoonlijk een uitstekende behuizing vind is een gesloten behuizing. En wat ik erg goed vind werken is PVC pijp. Je bent er lekker snel mee klaar, het is rond, dus ondanks de dunne wand erg ongevoelig voor resonanties, het is goedkoop, licht van gewicht…noem maar op!
Ik heb zelf PVC 90 graden bochten met afsluiters voor de voor speakers. Die bochten steken omhoog in het dashboard zodat de speakers er nét ‘onderdoor kijken’ waardoor je maar weinig speaker ziet zitten. Dit klinkt echt super!
Succes!:thumbup
P.S. Het dempingsmateriaal hangt erg af van de gekozen kast, begin eens zonder en als het hol klinkt ga eens experimenteren met wat van die noppenfoam dempmatten.
De kabel voor de versterker? :hmmz Lekker dik!
19 november 2010 om 12:59 #17762369Originally posted by corsaracer
misschien kun je hier iets vinden —> http://www.12vhifi.nl/Graag heb ik dat je dit soort antwoorden achterwege laat. De reactie na jouw antwoord laat genoeg hulp zien dat het hier ook kan.
19 november 2010 om 17:24 #17762370Hierboven staat het meeste al vermeld.
Maar bij deze nog enkele tips/aandachtspunten:
Je hebt 2 subs van 400w rms per stuk, dus in totaal 800w rms.
Jouw versterker levert 1x 360w rms.
Theoretisch gezien zou de versterker niet genoeg vermogen leveren om de subs aan te sturen.
Maar mocht je tevreden zijn met het huidige geluid, zou ik er niks aan veranderen.Om de keuze te maken tussen een gesloten of gepoorte kist?
Mijn mening is dat een gesloten kist een strakke, korte bass geeft.
Wat ideaal is voor goede geluidskwaliteit en voor muziek met snelle opeenvolgende basstonen (hardcore, hardstyle).
Een gepoorte kist geeft een langere, zwaardere bass.
Vooral bij hip hop, rnb of rap hoor je het verschil goed tussen gepoort en gesloten.
Daarbij is het vermogensverschil +/- 3dB wat de gepoorte kist meer geeft.
Ik vind dus dat de keuze van kist ook te maken heeft met de muziek die je draait.Je kunt misschien ook eens bij vrienden, kennissen, bekenden luisteren hoe een subwoofer klinkt in hun auto’s.
Daarbij lettend op het verschil tussen gepoort en gesloten.19 november 2010 om 18:46 #17762371origineel gepost door HardcoreHell
Hierboven staat het meeste al vermeld.
Maar bij deze nog enkele tips/aandachtspunten:
Je hebt 2 subs van 400w rms per stuk, dus in totaal 800w rms.
Jouw versterker levert 1x 360w rms.
Theoretisch gezien zou de versterker niet genoeg vermogen leveren om de subs aan te sturen.
Maar mocht je tevreden zijn met het huidige geluid, zou ik er niks aan veranderen.Hier win je slechts 3db mee, niet echt een winst om over naar huis te schrijven. Ook sterk de vraag of deze kosten wel tegen de baten opwegen.:hmmz Maar als je geld zat hebt kan het zeker geen kwaad!:thumbup Meestal heb je alleen verreweg de meeste winst voor je geld met speakers met een hoger rendement.
origineel gepost door HardcoreHell
Om de keuze te maken tussen een gesloten of gepoorte kist?
Mijn mening is dat een gesloten kist een strakke, korte bass geeft.
Wat ideaal is voor goede geluidskwaliteit en voor muziek met snelle opeenvolgende basstonen (hardcore, hardstyle).
Een gepoorte kist geeft een langere, zwaardere bass.
Vooral bij hip hop, rnb of rap hoor je het verschil goed tussen gepoort en gesloten.Daar sluit ik mij gedeeltelijk wel bij aan, smaak is ook zeker een factor. Maar als je ziet hoe enorm de weergave vertroebelt bij een bassreflex kast dan is het een betere keuze om voor die extra output een dikkere gesloten sub te gebruiken. = netto gewoon betere kwaliteit, hoe je het ook wend of keert…
Het is een beetje de keus uit kwaliteit of kwantiteit. Ik word van vrijwel alle bassreflex systemen ook met muziek waar het in eerste instantie wel lekker op lijkt te klinken doodmoe na een langere tijd luisteren.:puke
Ik had al een keer eerder mijn frustratie uitgesproken over dat je set zeker niet moet gaan bepalen welke muziek lekker klinkt, immers klinkt alle muziek goed op een écht goede set….:vertag
Afstellen van de klank doen ze als het goed is in de studio en jouw set moet alleen maar weergeven, meer niet.:agent
origineel gepost door HardcoreHell
Daarbij is het vermogensverschil +/- 3dB wat de gepoorte kist meer geeft.Dit is niet waar, de output is identiek, de reflex kast heeft maar een heel klein stukje frequentiegebied waar de output wat hoger ligt, maar vanaf een bepaald punt liggen de lijntjes strak op mekaar. Gesloten kasten lopen zelfs dieper door naar beneden. Dit verklaart ook de dreunerige weergave van bassreflex systemen. Dit kun je zo simuleren ook met AJvented…. die is niet ‘online’ maar moet je effe downloaden…. Krijg je gelijk een mechanische belastbaarheids curve, erg interessant!:thumbup
Deze grafiek toont nog meer nadelen van bassreflex, je wilt namelijk zo min mogelijk abrupte knikken hebben in de output. Zo’n scherpe knik zorgt namelijk voor basgitaar loopjes die ineens abrupt veel harder/zachter zijn bij bepaalde tonen. Bij geleidelijke afname komt dit veel natuurlijker over.
origineel gepost door HardcoreHell
Je kunt misschien ook eens bij vrienden, kennissen, bekenden luisteren hoe een subwoofer klinkt in hun auto’s.
Daarbij lettend op het verschil tussen gepoort en gesloten.Dat is zeker een goede tip!:thumbup Alleen wil ik er nog een tip aan toe voegen, ik heb namelijk ook bass reflex altijd een te gek systeem gevonden. In eerste instantie lijkt die 100hz dreun prettig en lekker warm te klinken. Dit is alleen een tijdelijke sensatie, over het algemeen is juist die weergave die in de eerste minuten SPEC-TA-CU-LAIR lijkt na enkele uren luisteren dood vermoeiend. Als die luistermoeheid eenmaal is toegeslagen treed het na steeds kortere tijd al op en uiteindelijk is het meteen al niet meer om aan te horen. Dat poepende gerommel en gedreun wat werkelijk alleen maar nagalm is. Het is alsof overal een effect op ligt en dat gaat je gewoon de keel uit hangen.
Pas daar dus voor op als je ‘effe’ gaat luisteren bij iemand!!:o
Andere tip die ik er aan toe kan voegen is dat je moet oppassen als de muziek gekozen wordt door de eigenaar van de auto. Die draait vaak muziek die op zijn set dus lekker klinkt…. Verreweg het beste is het om je eigen muziekje in diverse auto’s af te draaien en dat als referentie aan te houden. Anders is er geen enkel houvast en is het een redelijk nutteloze exercitie…:vertag
19 november 2010 om 22:41 #17762372Alvast bedankt iedereen voor de duidelijke uitleg! :wors
@Vinci: Wat bedoel je nu met die PVC pijpen dat stukje is me net onduidelijk (PVC pijp als gesloten behuizing?) voor de rest een top uitleg! :thumbup
@HardcoreHell: Ik was erg tevreden over het huidige geluid dus de subs & versterker vind ik prima als set passen.Even de paar punten die ik nu voor ogen heb:
— Gesloten behuizing
— Inhoud 31,275 liters per kist
— 25mm² VoedingkabelsEn dan de vragen voor de volgende ronde: :D
— Bij gesloten behuizing maakt het dan wat uit dat 1 wand schuin is (rugzitting achterbank)
— De inhoud van de kist die ik hierboven benoem is dit goed voor zo’n 0.7 Qtc (ongeveer de ideale waarde toch?)
— Voedingskabels van 25mm² (is dit voldoende?)
— Weet iemand wat het aantal liters is (onderkant sub) of hoe ik hier achter kan komen? ivm afmetingen van de behuizing
— Welke dikte MDF is voldoende geschikt voor zo’n gesloten behuizing 12mm of 18mm?At last: Helaas heb ik niemand hiero die zich er ook in verdiept heeft waardoor ik geen referentie kan op doen… dus hopelijk doe ik het in 1x goed (qua smaak).
Alvast bedankt!
Gr,
Steven
19 november 2010 om 23:23 #17762373En dan de vragen voor de volgende ronde:
— Bij gesloten behuizing maakt het dan wat uit dat 1 wand schuin is (rugzitting achterbank)
Beste is om alle wanden te bekleden met schuim.
— De inhoud van de kist die ik hierboven benoem is dit goed voor zo’n 0.7 Qtc (ongeveer de ideale waarde toch?)
— Voedingskabels van 25mm² (is dit voldoende?)
Dit is meer dan voldoende :thumbsup
— Weet iemand wat het aantal liters is (onderkant sub) of hoe ik hier achter kan komen? ivm afmetingen van de behuizing
Bedoel je wat de inhoud van de sub is in de kist? Dat is ongeveer 3 liter dacht ik…
— Welke dikte MDF is voldoende geschikt voor zo’n gesloten behuizing 12mm of 18mm?
18mm of 22mm.19 november 2010 om 23:35 #17762374—Ik bedoelde of het wat uitmaakte of 1 wand schuin stond (onder ‘n hoek/graden ivm de achterkant van je rugleuning van de achterbank).
— Als 25mm² meer dan voldoende is zal ik 50mm² / 70mm² / 150mm² :o maar laten liggen op’t werk haha
— Als inhoud van de sub in de kist kan ik dus zo’n 3 á 4 liter aanhouden…
— Wat is het “voordeel” als ik met 22mm MDF zou gaan werken ipv 18mm?Thnx!
Gr,
Steven
19 november 2010 om 23:57 #17762375Geen dank man!:thumbup
Eén kant schuin is zelfs beter, want dat gaat zogenaamde ‘staande golven’ tegen. Ook weer een puntje waaraan je kunt zien dat de meeste speaker boxen vrij slecht ontworpen zijn, want ook de speaker in het midden van het paneel plaatsen is ongunstig voor de prestaties. Dit vind men er denk ik gewoon lekker symmetrisch uit zien ofzo, en is wel makkelijk om geen specifieke linker en rechter box te hoeven maken…. heeft verder alleen maar nadelen….
Berekenen doe je gewoon door binnen afmetingen van de kast LxBxH te vermenigvuldigen. 10x10x10cm is een liter…
Als je ze in centimeters vermenigvuldigd en door 1000 deelt heb je zo het aantal liters….
Met de schuine wand neem je de korte wand en de lange wand bij mekaar opgeteld en weer gedeeld door 2… simpel….
Ik zou in verband met gewicht en ruimte 18mm MDF nemen, maar een verstevigings schot aanbrengen. Het beste is het om die dicht bij de rand van de woofer aan te brengen. Daar is namelijk de bron van de trilling. Maar ook bij grote panelen is het een goed plan om over het midden heen het paneel te verstevigen.
Maar goed bij PVC hoeft dat dus allemaal niet. Je zaagt gewoon een stukkie af, vervolgens zaag je twee ronde plakken MDF af die in de uiteinden passen en daar zaag je het speaker gat in uit. Wel effe goed vast lijmen met montagekit ofzo. In dit geval zou je er zelfs beter aan doen de inhoud te verdubbelen en beide woofers in één buis te plaatsen.
In verband met het stevig neerleggen zou je nog twee uitstulpingen kunnen creëren zodat hij niet zo snel om rolt…
Als afwerking plak je er gewoon een mooi stukkie tapijt tegen aan en waauw!king: Roosters over de speakers voor de bescherming…
Hier een voorbeeldje:
En een door mij ontworpen 5.1 subwoofer systeempje met PVC sub:
Nou is PVC pijp in die diameter soms lastig aan te komen in zo’n korte lengte, maar als je een stukkie wilt heb ik nog wel wat staan. Die rommel kost iets van €125 voor een 5 meter lengte namelijk… Ik heb iets van 25cm diameter staan met enkele wanddikte en iets van 30cm diameter met dubbele wanddikte. Moet je het wel of komen halen of mij een kleine vergoeding betalen dan zaag ik een stuk af en stuur ik het op. Ik heb het in Hilversum staan…
Of je moet gewoon effe bij zo’n riool boer langs gaan en een deal maken, heb ik ook gedaan….
De kastinhoud komt trouwens echt niet op een paar liter hoor. Zelfs 10 liter meer of minder is nauwelijks van invloed.
Sterker nog, als je een beetje bass reflex dreun wilt kun je de inhoud het best iets verkleinen, dan krijg je een lichte stijging op 100hz en een sterkere afval er onder. De kleinere afmeting ook nog op de koop toe!:thumbup
Je zult je wel afvragen waarom er uberhaupt nog bass reflex boxen gemaakt worden. Nou dat is dus commercie. Als een klant in de winkel speakers naast elkaar beluisterd kiest hij steevast voor degene die het hardst klinkt. En op het eerste gehoor lijkt een bassreflex box meer output te hebben….Wie heeft er nou een meetsysteem op zak??:P
Nog effe zitten rekenen, als je die PVC buis hebt met 30cm diameter (die ik heb staan is geloof ik nét iets ruimer) met een lengte van 60cm zit je op ruim 40 liter, wat een prima weergave op moet leveren met twee woofers er in…. Heb je een schitterend compact dingetje!
20 november 2010 om 11:24 #17762376@Vinci: Het wordt wel een MDF kist met in dit geval verstevigingsschotten want ik wil voor de 2 subs 1 kist bouwen volgens mij berekeningen kom ik op zo’n 65 / 70 liter uit is dit voldoende of moet ik met 2 subs in 1 kist nog ergens anders rekening mee houden?
20 november 2010 om 14:02 #17762377Nee hoor, dat gaat prima werken!:thumbup
20 november 2010 om 14:33 #17762378Dan nog ‘n vraag over de kabels:
De minkabel: Is het verstandig om deze ook vanaf de accu te trekken of gewoon op het chassis in de kofferbak aan te sluiten (huidige situatie). Ik heb nu al de rca kabel & IP Bus kabel (CD-Wisselaar) via de linkerkant lopen . Is het verstandig om daar ook de 25mm² pluskabel langs heen te laten lopen of moet dit via de rechterkant (daar loopt wel weer de radioantenne kabel), hetzelfde geldt voor de eventuele minkabel als hij beter vanaf de accu getrokken kan worden. Of dat ik juist de RCA & IP Bus kabels moet omgooien naar de rechterkant. Had in het verleden namelijk gehoord dat sommige kabels elkaar storen.
Bedankt alvast!
Gr,
Steven
20 november 2010 om 15:57 #17762379Wat ik weet is dat je de RCA en de + kabels gescheiden moet houden.
Meestal leggen ze dan de + kabel aan de kant waar de accu ligt, bij Opel meestal links.
De RCA kabel gaat dan over de andere kant.Een massakabel kan gewoon ergens op de carrosserie bevestigt worden.
Mits je wel een goede massa hebt.
Een tip van mijn: Doe een extra massakabel aan je accu, dus van Accu -> carrosserie.
Deze moet wel net zo dik zijn als de + kabel.
Dat voorkomt het knipperen van de verlichting op de bass.Goede condensator wil ook wel eens helpen.
20 november 2010 om 17:57 #17762380Inderdaad de + weg houden bij de signaal kabel.
Over zo’n lengte is de kwaliteit van de afscherming van de signaalkabel ook heel groot. Dit laat zich niet herkennen aan dikte of vette vergulde pluggen, dat is alleen commercie. Het beste is het om een gebalanceerde signaal kabel te pakken waarbij je ongebalanceerd signaal over de binnenste aders loopt, dan hang je de afscherming aan één kant (bij de versterker) aan de massa… Dit geeft echt optimale afscherming.
Uiteraard zou eigenlijk die overdracht over écht gebalanceerde kabels moeten lopen met balanced line drivers, dan heb je echt minimale ruis en stoorgeluiden. Dit stamt uit de professionele audio wereld waar vaak goede signaal overdracht nog gegarandeerd moet worden over honderden meters kabel en die kabel ligt in de praktijk ook wel langs 220V, 380V kabels en ook vaak bij TL bakken in de buurt… Dit gaat goed omdat de afscherming NIETS met audio te maken heeft bij die bekabeling. Dit is gewoon aarde en de ‘hete’ en ‘koude’ signaal draad liggen daar keurig binnen in….
Dan een goed massa punt. Er zijn gasten die beweren dat alle massa’s op één enkel punt moeten samen komen. Dat hebben ze dan ergens gehoord, soms voegen ze er de term star ground aan toe. Helemaal ongelijk hebben ze niet, maar het enige doel is aardlussen te vermijden en ook als er grote stromen door delen lopen of onderdelen die veel storing geven op de massa wil je daar geen gevoelige audio massa dicht in de buurt vast maken. Dat is alles, verder is het dus geen enkel probleem in jouw geval om achter in de auto op de bodem een stukje metaal goed schoon te krabben en met een lik vaseline/kopervet of iets dergelijks een mooi massa punt te maken. Voordeel van een massa dicht bij opzoeken dat dit al veel scheelt in de weerstand van de voedings verbinding. Die weerstand wordt ongeveer gehalveerd ten opzichte van een massa kabel helemaal naar de accu terug trekken.
Dan inderdaad de accu GOED massa laten maken! Maar eigenlijk raad ik altijd aan om dit met één hele goede verbinding te doen. Massa maken doe je namelijk goed door dat maar met één verbinding te doen, anders veroorzaak je gelijk al een kleine aard lus. Weliswaar niet met gevoelige onderdelen er aan, maar toch. Dit geldt dus vooral sterk voor audio apparatuur, NOOIT twee massa verbindingen maken! Bij aardlus problemen weet men vaak niet dat dit is bewerkstelligd door bijvoorbeeld een versterker massa te laten maken op het chassis, en vervolgend loopt er nog een massa verbinding over de signaal kabel naar de bron (autoradio) die daar nog eens massa maakt. Bij een echt goed ontworpen versterker is de audio en voedings massa dus ontkoppeld (galvanisch gescheiden) van de behuizing en 12V massa (kun je zo doorpiepen met de multimeter) dan is een aardlus dus vrijwel uitgesloten…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.