Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Paar vragen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 mei 2012 om 16:19 #17248183
Hoi, ik heb een paar vraagjes over mijn c20xe
Als ik mijn auto start smorgens of na het werk en de motor is dus helemaal afgekoeld, geeft de temperatuurmeter op het dasboard al binnen 1á 2 minuten aan dat die rond de 90 graden zit. Is dit niet erg snel? Temperatuur blijft vervolgens wel altijd netjes rond de 90 graden.
Op de bobine (dat ronde ding(m2.5) vanwaar een kabel naar je verdeler gaat) zitten 2 draadjes die naar de stekker lopen. Deze 2 draadjes liggen bij mij op sommige plekken bloot. Kan dit kwaad, ze raken niets en als ik het dicht wil maken moet het hele zooitje weer los (mooi ingebouwd :jerry )
Ik rijd met een originele uitlaat van 43mm vanaf het spruitstuk. Kan dit kwaad? Dus c20xe spruitstuk (welke diameter is dit), 43mm kat, 43mm tussendemper en dan een normaal einddempertje.
Is dit niet te weinig gasdoorlating voor mijn 2 liter? Verlies ik vermogen of is dit zelfs gevaarlijk?Ik wil dat de boutjes van mijn kleppendekselwat verder naar boven komen. Laatst gevraagd naar de lengte van deze bouten origineel dit was 65mm. Als ik nu 70mm inbussen pak en deze met 5mm extra ring monteer, geldt dan nog steeds 8NM om deze vast te draaien en verliest dit geen sterkte?
Op mijn bobine zit een stekkeraansluiting, deze zit erg los bij mij, je kan hem heen en weer wiebelen… Kan dit kwaad? Het gaat om de aansluiting die je ziet op deze (geleende) foto
http://desmond.imageshack.us/Himg148/scaled.php?server=148&filename=image075mediummi8.jpg&res=landingAls ik de auto start als deze een tijd heeft stilgestaand tikt de motor de eerste paar seconde behoorlijk, daarna is het weg. Hoe komt dit?
Ik lees veel over de vacuumaansluiting op het inlaatspruitstuk uitboren naar 1,5 á 1,8mm. Is dit onderdeel makkelijk los te halen?
Een hoop vragen, hopelijk ook een hoop antwoorden :thumbup :agent :afro
2 mei 2012 om 17:48 #18013808Ik heb wel een paar antwoorden voor je:
-De temperatuur die je afleest is van je koelvloeistof. Afhankelijk van wanneer je schakelt en wat je doet kan je je motor heel lang koel houden of niet. Op mijn Daily doe ik op de heenweg naar mijn werk enkele kilometers over het opwarmen op 50km weggetjes. Op de terugweg hak ik direct de snelweg op en ben ik al warm aan het worden als ik invoeg.
-blootliggende draden (als in koper zichtbaar) altijd isoleren. Zit niet voor niets standaard isolatie omheen. Leuk dat het nu mooi ingebouwd is, maar het gaat een keer mis en dan is het huilen.
-Originele uitlaat kan geen kwaad, maar je verliest er wel vermogen op. Ik dacht dat de standaard uitlaat 50mm is.
-Als je je inbussen langer koopt en ze opvult met ringen dan kan je ze gewoon nogsteeds met 8nm aandraaien.
-tikken zijn je klepstoters, naar mijn weten een bekend dingetje met deze motoren, maar kan in principe niet veel kwaad.Max
3 mei 2012 om 16:12 #18013809Als je direct een snelweg op rijdt dan zal de temp heel snel goed zijn.
Oftewel het hangt van de omstandigheden af.3 mei 2012 om 20:13 #18013810Die Hall sensor boven op de verdeler (bobine zit naast je accu) kun je met een spuitje vloeibaar pakking of silicone kit beter vast zetten. Kan meen ik niet veel kwaad, maar de mijne had ik met een likje vloeibaar pakking vast gezet, voor mij was het alleen al voor het gevoel dat het niet meer rammelt.
Die vacuum koppeling is normaal gesproken al een klusje om los te halen, en helemaal als hij al lekker aan het rotten is gelagen en helemaal vast zit. De volgorde die ik je zou aanraden:
-SFI bak er af
-Accu massa los (!!)
-Slangetjes alle drie los maken
-Steeksleutel (dacht 19mm) er op en los draaien.Het lastige is dat die steeksleutel er alleen van onder af op kan en er mogelijk nog meer los moet zoals de slang op de inlaat van de stappenmotor. Dan is het vaak al heel moeilijk om de drie slangetjes (die slangklemmetjes!) los te maken… Verder hoort het deel waar de steeksleutel op gaat los te kunnen draaien binnen in het deel waar de twee koelslangetjes op zitten. Dit zit alleen vaak helemaal vastgerot. Bij de mijne waren zelfs de koelvloeistof kanaaltjes totaal verstopt.
Je uitlaat, tja je zal wel 48mm bedoelen, origineel voor een 16 klepper is 54mm en dat is al zeker niet benauwd, Die 48mm gaat prima en dan gaat die motor al als de brandweer. Wel komt hij met 63mm iets meer los bovenin, maar wel met iets meer geluid. Het hangt er van af wat je toekomstplannen zijn en gebruik welke diameter de beste keus is.
Wat de temperatuur betreft, als de verwarming goed werkt dan zou ik me er geen zorgen om maken. Check wel even of de sensor wel goed is, want toen ik mijn motor net had ingebouwd dacht ik ook dat hij niet te heet werd, tot ik er een nieuwe in hing, toen door twijfels nog maar een nieuwe….hij wordt gewoon best heet… Inmiddels wel wat winst geboekt met een andere radiateur (TX autosport) en waterpomp, slangen spoelen, noem maar op. Nog steeds gaat hij af en toe wel wat omhoog….
Waarom wil je die boutjes verder omhoog? Omdat je dat mooier vind? Of heb je er een plannetje mee ofzo?
Dan het tikken, mijne heeft dat inmiddels ook, vrij irritant want dat heeft hij nooit gedaan. Wat van belang is dat je je oliedruk in de gaten houdt. Je kan ook eens de plunjer van de pomp er eens uit draaien en die cylinder waar die in beweegt even controleren op rommel en evt. reinigen. De plunjer ook even controleren of die soepel in en uit beweegt en op krassen in de lengterichting controleren. Die dingen zitten nog wel eens vast en dan is je oliedruk mogelijk lager, dan kan hij ook gaan tikken en dat kan ook ernstigere gevolgen hebben. Wat ook nog wel eens helpt is een motor flush doen met bijv. Forté…
Succes verder! :thumb
5 december 2012 om 15:21 #18013811@Vinci wrote:
Die Hall sensor boven op de verdeler (bobine zit naast je accu) kun je met een spuitje vloeibaar pakking of silicone kit beter vast zetten. Kan meen ik niet veel kwaad, maar de mijne had ik met een likje vloeibaar pakking vast gezet, voor mij was het alleen al voor het gevoel dat het niet meer rammelt.
Die vacuum koppeling is normaal gesproken al een klusje om los te halen, en helemaal als hij al lekker aan het rotten is gelagen en helemaal vast zit. De volgorde die ik je zou aanraden:
-SFI bak er af
-Accu massa los (!!)
-Slangetjes alle drie los maken
-Steeksleutel (dacht 19mm) er op en los draaien.Het lastige is dat die steeksleutel er alleen van onder af op kan en er mogelijk nog meer los moet zoals de slang op de inlaat van de stappenmotor. Dan is het vaak al heel moeilijk om de drie slangetjes (die slangklemmetjes!) los te maken… Verder hoort het deel waar de steeksleutel op gaat los te kunnen draaien binnen in het deel waar de twee koelslangetjes op zitten. Dit zit alleen vaak helemaal vastgerot. Bij de mijne waren zelfs de koelvloeistof kanaaltjes totaal verstopt.
Je uitlaat, tja je zal wel 48mm bedoelen, origineel voor een 16 klepper is 54mm en dat is al zeker niet benauwd, Die 48mm gaat prima en dan gaat die motor al als de brandweer. Wel komt hij met 63mm iets meer los bovenin, maar wel met iets meer geluid. Het hangt er van af wat je toekomstplannen zijn en gebruik welke diameter de beste keus is.
Wat de temperatuur betreft, als de verwarming goed werkt dan zou ik me er geen zorgen om maken. Check wel even of de sensor wel goed is, want toen ik mijn motor net had ingebouwd dacht ik ook dat hij niet te heet werd, tot ik er een nieuwe in hing, toen door twijfels nog maar een nieuwe….hij wordt gewoon best heet… Inmiddels wel wat winst geboekt met een andere radiateur (TX autosport) en waterpomp, slangen spoelen, noem maar op. Nog steeds gaat hij af en toe wel wat omhoog….
Waarom wil je die boutjes verder omhoog? Omdat je dat mooier vind? Of heb je er een plannetje mee ofzo?
Dan het tikken, mijne heeft dat inmiddels ook, vrij irritant want dat heeft hij nooit gedaan. Wat van belang is dat je je oliedruk in de gaten houdt. Je kan ook eens de plunjer van de pomp er eens uit draaien en die cylinder waar die in beweegt even controleren op rommel en evt. reinigen. De plunjer ook even controleren of die soepel in en uit beweegt en op krassen in de lengterichting controleren. Die dingen zitten nog wel eens vast en dan is je oliedruk mogelijk lager, dan kan hij ook gaan tikken en dat kan ook ernstigere gevolgen hebben. Wat ook nog wel eens helpt is een motor flush doen met bijv. Forté…
Succes verder! :thumb
Bedankt voor alle antwoorden!
De hall gever ( is dat dan een soort nokkenassensor?) heb ik vastgezet.
Temp maak ik me idd geen zorgen meer om. Ik heb gewoon een al gauw open thermostaat ( niet meteen maar ik denk zo rond de 80graden) en een erg grote radiateur die veel lucht vangt.Die nippel heb ik geprobeerd, maar ik kom er inderdaad niet bij vanaf bovenaf, die 3 slangen krijg ik niet los, laat staan die bout.
Wel merk ik dat mijn auto steeds vaker het volgende heb.
Hij loopt circa 1200 toeren stationair na gas loslaten en zakt dan na een tijdje naar 1000. Als ik een stukje heb lopen planken valt die terug naar 1500 bij het intrappen van de koppeling. Dan voelt die ook wat slomer. Kan dit wel door de stappenmotor of dit nippeltje komen?Ik heb gemerkt dat de motor erg veel olie zweet bij de kleppendekselpakking en carterpan pakking. Die ga ik maar eens vervangen. Zijn er dingen waar ik op moet letten bij deze pakkingen?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.