Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › P0302 motorstoringslampje
- Dit onderwerp bevat 60 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 januari 2017om 23:19 door Presidenta.
-
AuteurBerichten
-
31 oktober 2015 om 11:26 #18299876
Ook wel weer vreemd. Gisteren en vandaag was het gele lampje weg en kwam het oranje lampje terug met sleuteltje. Net brandde er helemaal geen lampje bij het starten alleen knipperen van gele lampje boven de 50kmh. Dit boven de 50kmh doet hij trouwens sinds een week soms. Lijkt wel of door de kou het een beetje beter wordt oid.
Maar gisteravond eindelijk alle onderdelen (wacht nog wel op de opcom) binnen gekregen dus ik zet vanmiddag even de bobine om.
31 oktober 2015 om 13:25 #18299877Mooiste is uitlezen…En wissen. Met een schone lei verder werken
3 november 2015 om 19:07 #18299878Kleine update,
Bobine inzetten wordt vrijdag pas, mijn excuses. Had een torx 30 nodig.
Opcom moet nog steeds binnen komen maar is inmiddels wel verzonden.
Gasveren kofferbak 2x al wel vervangen. Wat een verbetering zeg, nu geen klep meer op mijn hoofd ;)
Hou jullie op de hoogte.
4 november 2015 om 08:48 #18299879Gloeiende!… Ik heb net mijn bobine vervangen, maar het gele lampje blijft nog steeds branden. Ik heb gerest dmv kmstand teller knopje inhouden dan contact aan, en wachten tot hij niet meer knippert. Maar lampje gele lampje blijft branden. Heb niet echt het gevoel dat de motor beter loopt als ik hem bekijk. Ik ga vanmiddag even een stukje rijden en kijken of er wat verandert maar ik vrees dat dit het niet is. Jammer genoeg is mijn opcom nog niet binnen.
Iemand nog tips of ideeën :( ? Zat ook nog eens te speuren op dit forum (map sensor stuk) en internet. Maar kan ik zonder gevolg als de motor loopt de luchtinlaat sensor links boven in de hoek na mijn luchtfilter) los trekken om te kijken of dit effect heeft? Vond op internet een filmpje die dat deed bij eruit trekken liep de motor beter.. of zeg ik nu iets doms.
Alvast bedankt..
4 november 2015 om 11:29 #18299880Temp sensor aan de luchtinlaat kan je zonder problemen lostrekken om te testen. Zal wel niet zijn want duidelijk foutmelding op bobine. Kan zijn dat de ecu zichzelf nog moet inregelen o.i.d.
Maar lees ik nou goed dat je de bougies nog niet hebt vervangen? Zo niet, dat ook even doen. Goedkoopste onderdeel beginnen en dan oplopen naar duurdere, niet andersom.
4 november 2015 om 15:40 #18299881Hallo simpleface,
Bedankt voor je reactie. Ik zal dan eens testen wat hij doet als ik deze eruit trek.
Goede tip over met het goedkoopste onderdeel beginnen. Dat is mijn insteek. :thumb
Misschien heb je er over heen gelezen maar ik cq de dealer heeft de bougies als eerste vervangen, nog dure grap (paar weken geleden). Dealer dacht in eerste instantie ook dat dat het was. Daarna uitgelezen met dus P0302 en opmerking dat het kon van alles zijn zie mijn eerste post.
Maar de bougies waren het dus niet. Wel was bougie nummer 2 toen dus meer verkoold/aanslag. Heb ze nog voor het geval dat.. ;)
Wat ik gek vind is dat het gele lampje eigenlijk gewoon aanblijft tijdens het starten, of moet deze eerst gereset worden met opcom? Tevens zeg je inleren ECU, moet dat ook met een bobine vervangen? En wat is dan het verschil met voor en na inleren? Ben een noob op ECU gebied.
Alvast bedankt,
4 november 2015 om 16:09 #182998824 november 2015 om 18:11 #18299883Liviu, ik heb het in ieder geval uitgesloten :vertag en hopelijk andere opel rijders hun geld bespaard.
Ik heb nog wat meer info, ik heb nu wat scherper gelet op de auto. Net ritje in gemaakt 15 km. Heenweg lampje hele tijd aan en cruise control werkt en loopt niet in noodloop. Auto uit op de weg terug had hij gelijk weer hetzelfde probleem knipperen na 50kmh bij gas geven en continu aan bij gas terug. Cruisecontrol werkt dan ook niet meer en is of de motor in noodloop zit oid. Bobine en bougies zijn het in ieder geval niet.. ;)
Hopelijk komt mijn opcom binnenkort binnen en kan ik hem resetten om te kijken wat voor fouten hij aangeeft.
In de tussentijd nog andere tips wat ik kan proberen? Ben nogal gehecht aan mijn Meriva aangezien ik mijn racefiets er zo in kan schuiven zonder fietsendrager.. :D
7 november 2015 om 22:12 #18299884Update, mijn opcom is vandaag binnen gekomen. Eindelijk.
Bart, moet ik nog ergens rekening mee houden qua installeren? Nog specialewindows 10 drivers oid? Of gewoon cd tje erbij installerenop pc??
Verder nog iemand tips voor mijn probleem? Hopelijk zijn er wat foutcodes die ik kan lezen.
7 november 2015 om 22:26 #18299885@Presidenta wrote:
Bart, moet ik nog ergens rekening mee houden qua installeren? Nog specialewindows 10 drivers oid? Of gewoon cd tje erbij installerenop pc??
zover ik weet niet.. bij mij ging het cd-tje erin , installeren en ik kon aan de gang.. alleen sommige hadden met windows 10 een probleem met een specifiek driver bestandje.. maar daar kun je wel een variant van downloaden op internet..
als het mogelijk is dat ik een zipbestandje online kan zetten kan ik wellicht mijn op-com online zetten dat je het kan dowloaden als back up mocht het cd-tje om een of andere reden niet werken8 november 2015 om 08:34 #18299886Thanks bart, jij bent nog later wakker dan ik king:
Net opcom geïnstalleerd.. vandaag hang ik hem er waarschijnlijk even aan.
Paar vraagjes, moet de motor de hele tijd lopen? Of is op contact genoeg?
Tijdens het testen van bijvoorbeeld de bobineens of iets anderskan dat allemaal gewoon in de auto blijven zitten of moet ik dingen loskoppelen? Dus bobine eruit om te kijken of hij vonkt, of zegt het opcom programma dat het goed is?…Hoop vragen, maar voordat ik er echt mee begin en dingen stuk maak ipv te repareren… :shock:
8 november 2015 om 14:47 #18299887Ok, sorry ik kon niet wachten op het antwoord, ik heb mijn opcom aangesloten. Mooi apparaat. Ik heb me nu beperkt tot het uitlezen en wissen van de foutcodes.
Het even geduurd voor ik de software en manier van communicatie met de ecr krijgen snapte. Maar als je het eenmaal weet is het makkelijk, maar ja dat is met alles zo, waarschijnlijk ook uiteindelijk met mijn probleem. :D
bij het uitlezen en voor het wissen had ik onderstaande codes (weet even niet hoe ik plaatje kan uppen)
P1483 (4) Fan relay 3 signal low/open circuit -PRESENT
P1530 (4) A/C Clutch Relay Voltage low (Air conditioning – PRESENT
P0300 (B) Misfire detected at low fuel level – NOT PRESENT
P0340 (0) Camshaft Sensor incorrect Signal – NOT PRESENT
P0302 (0) Cylinder 2 misfire detected – PRESENT
P0300 (0) Multiple cylinder misfire detected – NOT PRESENT
—-
Toen foutcodes gewist zonder auto start hou ik volgende code:
P1483 (4) Fan relay 3 signal low/open circuit -PRESENT
Toen foutcodes gewist en auto gestart krijg ik volgende codes (deze blijven over zonder te rijden):
P1483 (4) Fan relay 3 signal low/open circuit -PRESENT
P1530 (4) A/C Clutch Relay Voltage low (Air conditioning) – PRESENT
—-
Het gele motor lampje is uit en is veranderd naar oranje met sleuteltje. Even (1 minuut) motor laten draaien dan veranderd oranje lampje naar gele motor lampje. Ik heb nu codes weer gewist en oranje lampje weer terug. Ik heb er nog niet mee gereden maar dat ga ik morgen doen. Daarna weer uitlezen kijken waar hij mij komt.Ik heb ook nog even de connector van de sensor van de luchtinlaat losgetrokken maar dat maakt geen verschil.
Iemand alvast wat ideeën? Het zijn dus niet de bougies en de bobine.
Heel verhaal maar alvast bedankt, :thumb
8 november 2015 om 15:26 #18299888Met oscilloscope, meten signaal ecu – bobine.
Dit is mijn signaal.
8 november 2015 om 15:35 #18299889Ik was idd nog laat wakker…
Na een slopende maar wel leuke stapavond was ik nog even over het forum gegaan… Maar is idd gewoon plug n play.. Bij veel dingen van opcom hoeft alleen het contact aan te staan behalve bij messure block dan moet je motor lopen om diverse onderdelen van je motor te controleren op de werking
Je kan het ook tevens gebruiken om o.a. cruise controll te activeren na het achteraf inbouwen8 november 2015 om 17:24 #18299890yikes ligt vast aan mij liviu maar ik kan de afbeelding niet zien. Kun je hem naar mijn mail sturen?
Ok, zal ik even een scoop regelen. Kun je mij vertellen waar ik moet meten? En wat verwacht je van het signaal? verwacht je een fout ergens? Kun je dan iets herleiden? edit: ik heb trouwens het vauxhall werkboek van HAynes.
@bart, ok bedankt, maar ook als ik dus bijv de bobine wil testen hoeft de motor niet aan en of bougies tegen blok aan leggen?Met opcom is het eigenlijk best leuk… goeie tip!
Verder nog tips?
8 november 2015 om 17:41 #18299891Je kunt met output test de bobine per cilinder testen zonder dat de motor hoeft te draaien
8 november 2015 om 17:49 #18299892@Presidenta wrote:
yikes ligt vast aan mij liviu maar ik kan de afbeelding niet zien.
Verder nog tips?Sorry, een problem met afbeelding.
Ik ben bang dat, als de compressie is ok, dat je nodig hebt om ecu vervangen.
8 november 2015 om 18:11 #18299893Ok bart, duidelijk, ga ik ook mee bezig..
Liviu, ok, kan ik je afbeelding ook ergens anders op internet zien? Of kun je hem pm?
Is het trouwens makkelijk om ecu zelf los te halen? Kan ik ook een andere van de sloop halen oid?? Of zijn deze niet uitwisselbaar? Of moet ik deze weer herprogrammeren met opcom?. Zag een bedrijf die ecu repareert hier op het forum.. jij had ook nog 1tje liggen toch?
Mijn gevoelzegt dat we steeds dichterbij de oplossing komen.. ;)
8 november 2015 om 18:23 #18299894ecu repair? Ik heb veel ecu vervangen, door bedrijven repareren. Een auto, 800 euro onderdelen kost, als gevolg van een reparatie bedrijf.
Sloop, ja, als dezelfde software en hardware nummer, en reset op auto met eigen security code.
Ik kan je ook een te sturen en je programmeren met opcom.
8 november 2015 om 19:21 #18299896Bedankt liviu.. fijn dat je eentje wilt opsturen, kom ik nog op terug.. :thumb
Zal me hier eens in verdiepen cq googlen.. en scoop regelen. Weet alleen nog niet op welk punt ik de probe op moet zetten.. :shock:
Dus jij zegt eigenlijk ecu niet laten repareren???
Kosten die dingen zoveel geld dan?
Zal ook eens kijken naar ecu en opcom. Hoe dit te doen..
Wederom bedankt!
8 november 2015 om 19:24 #18299895@Presidenta wrote:
Bedankt liviu..
Zal me hier eens in verdiepen cq googlen.. en scoop regelen. Weet alleen nog niet op welk punt ik de probe op moet zetten.. :shock:
Dus jij zegt eigenlijk ecu niet laten repareren???
Hiermee kun je beter bij liviu of zakhooiTM zijn dan bij die bedrijven.. Is nog goedkoper ook
8 november 2015 om 19:35 #18299897@Presidenta wrote:
Dus jij zegt eigenlijk ecu niet laten repareren???
Kosten die dingen zoveel geld dan?
Bij ACtronics, rond 200-350 euro, denk ik. De andere eigenaar, met vectra c, twee keer repareren, twee keer ecu werkt niet.
Hij begon aan alle andere onderdelen te vervangen. Voor niets. Nadat ik ecu veranderd, allemaal prima.Meer dan 100 solderenpunt binnen.
Bij bobine stekker, 1 massa 1 plus 4 ecu – cyl draad.
Merk op dat oscilloscoop apparatuur is niet goedkoop en niet makkelijk te vinden.
9 november 2015 om 21:31 #18299898Vandaag heen naar werk gereden geen lampjesdie branden, na 6 km oranje lampje, geen gele. Op terugweg geen lampjes bij start, na 2minuten gelijk gele lampje en wederom knipperen boven 50km. Bij thuiskomst gelijk uitgelezen. Krijg melding p0302 en p0300 present,
Ik heb nu ook devolgende stap met opcom gedaan namelijk alle measurement blocks gedaan en opgeslagen. Als ik hier nog info over kan geven doe ik graag, zijn 76 waardesdie worden uitgelezen.
Bart, ik heb ook test geprobeerd maar bij cilinder test vraagt hij of ik test sparkgab heb geplaatst, dus maar even niet verder hiermee gegaan. Of kan ik gewoon verder?
Liviu, vrijdag kan ik een scoop lenen om te meten, dus gewoon op de bobine connectie onderde motorkap meten toch? En dan alle pinnetjes even proben?
9 november 2015 om 21:46 #18299899die is nieuw voor mij.. bij mij vraagt opcom dat niet… je kan nee kiezen en doorgaan… het is een test. dus hiermee programmeer je niks.. en als je motor loopt kun je via opcom niks programmeren
16 november 2015 om 21:03 #18299900Scope laat nog even op zich wachten.
Bart, ik probeer test bobine te doen maar als ik akkoord doe na insert test sparkgab dan zie ik alleen test active en frequency 1/s, verder niks geen waardes oid. Hoe verder? Moet ik een wachtwoord intoetsen voordat ik echt testen kan uitvoeren? Alle meetblocks etc doet hij wel. Wat doe ik fout?
Verder nog iemand anders ideeën? Kan het ook een sensor zijn die ik moet schoonmaken? Bijv map sensor misschien? Kwam ik ook nog ergens op een andere forum tegen. Had bijna zelfde probleem als ik …………
On engines with a “speed density” type of fuel injection, the MAP sensor also helps the PCM estimate airflow. Problems here may cause an intermittent check engine light (light comes on when accelerating or when the engine is under load), hesitation when accelerating, elevated emissions and poor engine performance. The engine will run with a bad MAP sensor, but it will run poorly. Some PCMs can substitute “estimated data” for a missing or out of range MAP signal, but engine performance will be drastically reduced.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.