Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › P0234-Positieve afwijking laadluchtdrukregeling (opgelost)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 februari 2015 om 15:05 #17270456
Wat is begonnen met slecht starten eindigt in een drama.
Van de week auto een grote beurt gegeven spanrollen, distributieriem, accu filters ect. Behalven mijn luchtfilter (K&N deze hebben ze schoon geblazen .) :hmmz Auto mee naar huis en nog geen uur later foutmelding ( auto met sleutel ) p1125 ) gasklephuis vervuild. Deze schoon laten maken en melding was weg. Nu merkte in dat ik wat minder vermogen had. Twee dagen later op de snelweg vervolgens inhalen, toerental boven de 4000 weer het lampje, nu met beduidend minder vermogen als resultaat. Thuis uitgelezen en nu de melding P0234 – Positieve afwijking circuit laadluchtdrukregeling. En hier word ik :cry van. Gereset en weer de snelweg op nu blijft de auto boven de 4000 toeren uitvallen/noodloop
Nu lees van alles op het internet en op het forum. Van egr, MAF tot aan een defecte turbo.
Ik moet beginnen met het controleren van alle vacuüm slangen van mijn turbo maar waar zitten die ? (graag een foto indien mogelijk) of hebben jullie andere ideeën bij deze foutmelding.
Zit niet te wachten op een nieuwe turbo na deze :vertag10 februari 2015 om 16:23 #18272460Hoeveel laaddruk wilt de motor en hoeveel krijgt ie?
10 februari 2015 om 16:33 #18272461@johanhummer9 wrote:
Hoeveel laaddruk wilt de motor en hoeveel krijgt ie?
Geen flauw idee.
Kan ik dit met de opcom uitlezen? en zoja waar moet ik dan naar kijken ?10 februari 2015 om 17:07 #18272462Ja kan je met de opcom uitlezen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
10 februari 2015 om 17:17 #18272463Klopt .
En zal wel iets heten van actuele laaddruk en gevraagde laaddruk
16 februari 2015 om 19:39 #18272464Zaterdag een bezoekje gebracht aan willem (wimv6) was een gezellige ochtend :thumb en thx voor de koeken niek.
Vandaag weer even terug en de Drukomvormer turbolader vervangen.
Kijken wat het gaat doen zal hem aankomende week even flink op zijn staart trappen.we houden contact
17 februari 2015 om 08:29 #18272465Na veel zoeken op forums nog wat gevonden is wel in het Engels
Trouble code P0234 indicates the powertrain control module (PCM) senses a dangerously high boost pressure from the engine’s forced induction system. Levels of boost in excess of recommended levels can compromise the structural integrity of the engine. Normally, an engine relies on the vacuum produced by the downward movement of the piston to draw the air and fuel charge into the engine. A supercharger or turbocharger is an air compressor used to increase the air and fuel charge entering the engine. This is known as “forced induction” which allows a much smaller fuel-efficient engine to create the power normally available with a much larger engine. The mechanical apparatus used in forced induction is divided into three categories, positive displacement (roots style), centrifugal and turbo. The roots style and centrifugal chargers are belt driven while the turbo relies on pressure from the exhaust to operate. A roots or positive displacement supercharger is positioned on the top of the intake. A centrifugal looks much like a rotary air conditioning compressor and is located on the driver’s side front of the engine. Turbochargers are located in line with the exhaust system. As boost pressure rises, the stress on the engine increases as well. Your engine has recommended boost pressure limits to preclude the possibility of engine component failure. Code P0234 is set when these limits are breached and should be corrected as soon as possible to prevent engine or transmission damage. Turbo chargers rely on exhaust pressure to spin the turbine blades fast enough to produce air pressure greater than atmospheric. However they have an inherent lag where the exhaust pressure is insufficient to spin the turbo fast enough to create pressure. Depending on the type of unit used, the turbo needs 1700 to 2500 engine rpm before it begins to “spool up.” Turbos spin around 250,000 rpm in full boost. Boost pressure increases with engine rpm. To regulate the boost pressure and prevent overboost, a wastegate valve is installed. Most modern turbos have an internal wastegate and external actuator. There is a rod from the actuator to the wastegate on the turbo. Intake manifold air pressure passes to the top of the wastegate. As boost pressure increases it begins to exert force on the spring in the actuator that holds the wastegate valve closed. The higher the pressure rises, the more it overpowers the spring, resulting in the wastegate opening and directing exhaust gas away from the turbo blades and preventing further increase in boost. Regulation of the pressure applied to the wastegate regulates the boost levels at specific rpm. To accomplish this, the computer uses barometric or MAP sensors, engine and transmission temperature sensors, knock sensors and intake pressure sensors to determine the amount of wastegate opening necessary to deliver the best boost levels. To regulate boost levels, the computer uses either a solenoid, stepper motor or pulse modulator. By regulating the pressure to the wastegate actuator, varying degrees of boost are possible. Symptoms.
The symptoms displayed for a P0234 code will depend on the cause of the overboost condition: The service engine soon or check engine light will illuminate. You will experience a loss of power. The engine may show signs of overheating. The transmission may show signs of overheating and harsh shifting. Additional codes associated with the condition set by P0234 may be present to help identify the cause. Codes are available for all electrical components utilized by the engine management computer for the control of boost levels. The engine may display signs of pre-ignition in the form of knocking. The engine may display ignition misfiring.
Causes Potential causes for this DTC include: In lieu of further trouble codes associated with the overboost condition it would be safe to say the problem is mechanical. The operation of the wastegate is the most probable. The wastegate is either stuck closed causing the turbo to spin higher than normal, thus causing the overboost. The rod from the wastegate actuator to the wastegate on the turbo is bent. A hose came off the wastegate or boost controller. A supply house to the boost controller or from the controller to the wastegate is clogged. Dodge trucks with a Cummins diesel have a peculiar problem. They run fine but the check engine light comes on and sets code P0234 at an idle, yet the light goes out several minutes later at cruise speeds. The digital boost control gauge is connected into the MAP sensor which has an intermittent fault at idle yet does not set a code. Replacement of the MAP sensor corrects this.
Diagnostic Steps & Possible Solutions Inspect the wastegate actuator rod to the turbo. Repair it if its bent. Inspect the hoses including the one from the boost controller to the wastegate actuator and the feed lines to the boost controller. Look for cracks or disconnected hoses. Pull the hose ends and look for plugged lines. Connect a vacuum pump to the wastegate controller. Pump it slowly while watching the actuator rod. Make a note of the inches of mercury necessary to actuate the rod, or whether the rod moves at all. Consult a service manual for vacuum necessary to actuate the wastegate. If it is out of specification, replace the actuator. If the rod fails to move or the wastegate actuator fails to hold vacuum, replace the actuator. If it holds a vacuum yet fails to move the rod, the internal wastegate in the turbo is stuck closed. Remove the turbo and have the wastegate repaired. Start the engine and disconnect the supply hose to the boost controller. Inspect it for obstructions and boost pressure. Install the hose and disconnect the hose on the opposite side of the boost controller. There must be boost pressure present – if not replace the boost controller.
Onderdeel op ebay gevonden:
http://www.ebay.nl/itm/Turbocharger-Turbo-Wastegate-Actuator-Opel-Vauxhall-Vectra-C-1-9-CDTI-2004-/321057127276?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4ac07efb6c” onclick=”window.open(this.href);return false;26 februari 2015 om 12:36 #18272466Tot op heden geen storing meer en vermogen is terug. Verschil tussen gevraagde laaddruk en actuele laaddruk is zo goed als weg. Zit nog wel iets verschil in maar geen gigantische verschil.
Tijdens de storingen was de gevraagde laaddruk 180 kPa actuele laaddruk 110 kPa. Nu is het verschil maximaal 10 kPaWat heb ik gedaan:
Alle vacuüm slangen gecontroleerd geen lekkage gevonden
Gasklephuis losgehaald en schoongemaakt met remreiniger.
Elektrische gedeelte van gasklephuis losgehaald en schoongemaakt met contactspray en droog geblazen met de compressor. deze zat tot aan de nok toe vol met olie. Zie foto.
EGR gereinigd, ook de toevoerbuizen naar de ERG.
Slang van intercooler naar gasklephuis ook schoongemaakt.
Gaslaatdruk sensor schoongemaakt, dit wat niet geheel overbodig. (een grote zwarte klont ) en het naaldje was niet meer te zien.
Afgelopen twee dagen kan ik geen storingen meer en kan de auto doortrekken tot aan de begrenzer zonder de storing 0234. Storing 1125 sinds het schoonmaken van het elektrische gedeelte verdwenen.
Tzt: Turbo vervangen, inlaatspruitstuk reinigen en nieuw gasklephuis omdat ik de olie niet echt vertrouw.26 februari 2015 om 14:10 #18272467Fijn dat het is opgelost !! :thumb
27 februari 2015 om 11:32 #18272468Goed om te weten dat je probleem is opgelost. :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.