Forumindex › Forums › Modellen › Astra › P0171 en P0443 bij A14NET
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 december 2022om 20:15 door alex.7.
-
AuteurBerichten
-
10 oktober 2022 om 21:57 #18482783
Beste allemaal,
Al een 2 jaar heb ik probleem met vacuüm bij mijn Astra Sports Tourer(bi-fuel), het begon met de P0171 dat cylinder 1 te arm zou lopen. Hier de aandachtig mee bezig weest en uiteindelijk kwam dit door een niet goed functionerende vacuümrubber in het inlaatspruitstuk, de oplossing zou zijn om het complete inlaatspruitstuk te vervangen aangezien het rubberen “parapluutje” niet een vervangingsonderdeel is. Nu kwam ik op de website van cruztalk een goedkopere oplossing tegen om een bypass te maken zodat het vacuüm ergen anders weg wordt gehaald. Ik heb de V2.1 PCV fix kit gekocht en deze geplaatst, hiervoor dien je het inlaatspruitstuk wel te demonteren en dan aan te passen voor de bypass (plaats van rubberen parapluutje dichtmaken en gat boren in inlaatspruitstuk om deze middels een klep te koppelen aan de EVAP lijn). Na de eerste keer starten liep de motor serieus belabberd (met name op gas) en sloeg dikwijls uit, dit kwam doordat de kleppendekselpakking niet juist zat en daardoor er een groot vacuüm lek was ontstaan. Dit gerepareerd en het motormanagement bleef zo goed als weg, heel af en toe zag ik deze nog eens voorbij komen. Na ongeveer een jaar verder begon de auto met weer het motormanagement lampje te komen maar nu met een andere code namelijk de P0443 wat doet op een probleem met de EVAP klep, dit was ontstaan door een klaverblad met veel te hoge snelheid te nemen :smiley-car:
https://cruzekits.com/overview%2Finstructions
Dus de EVAP klep vervangen, alleen de Bosch drukconverter (0280142504) en niet het hele GM onderdeel met slangetje etc. want daar zit mijn bypass op gemonteerd. Dit bracht wel wat verbetering maar de melding bleef af en toe komen en het resetten van de melding behoorde bij het autorijden waarbij mij opviel dat met koude start de melding niet gelijk kwam maar als ik de auto had gebruikt en vervolgens weer starte het motormanagement lampje gelijk ging branden met P0443 als code. Maar afgelopen weekend na 30 km rijden kreeg ik de melding in het display van “Voertuig service dringend nodig” en de auto gelijk van gas overschakelde naar benzine en ook niet meer gelijk terug te schakelen was. De enige manier om dit te doen was melding resetten motor van contact, dan motor starten weer melding resetten en proberen over te schakelen naar gas. Dan blijft deze een paar kilometer op gas en herhaald de melding van “Voertuig service dringend nodig”. Als ik de auto uit zet de ene dag en vervolgens de volgende dag weer gebruik duurt het weer ongeveer 30 à 40 km voordat de melding “Voertuig service dringend nodig” weer verschijnt.
Nu de vraag heeft iemand een idee waar ik het nu nog kan zoeken, kan het de EVAP klep weer zijn, deze zit er nog maar een jaar in en was ook niet de permanente oplossing eerder. Ik heb de tankdop vervangen in de hoop dat de P0443 hiermee op te lossen was, er zit bij de tank ook een filter/ontluchtingsmodule maar die schijnt bijna nooit defect te gaan heb ik me laten vertellen.
Dus wellicht dat iemand mij iets verder kan helpen :help:
19 december 2022 om 17:23 #18496400Even een aanvulling op mijn bovenstaande bericht, ik heb de problemen met de P0443 melding opgelost door de EVAP klep te vervangen door een origineel GM product (het via autodoc bestelde Vemo variant bleek toch niet 100% compatible te zijn ongeacht deze op VIN nummer is uitgezocht). Dacht eerst dat het een Bosch was maar dat was dus niet zo.
Nu blijf ik nog zitten met dat de auto nu helemaal niet meer op LPG meer wil rijden, bij omschakeling loopt deze heel slecht en geeft P0302 + de melding “Voertuig service dringend nodig”. Afgelopen jaar zijn wel de gasinjectoren vervangen door een gespecialiseerd gasinbouw-bedrijf en hierbij weer geweest maar deze kan de auto niet uitlezen. Nu de vraag kan een opcom mijn auto (astra J 2012) nog uitlezen inclusief de af-fabriek gasinstallatie, wellicht dat iemand er ervaring mee heeft? Zo, ja zijn er nog mensen met een op-com in het friesland? Ik heb gevraagd bij de lokale dealer om de auto te laten uitlezen zodat het gasinbouw-bedrijf er verder mee kan maar die voelen daar niet veel voor… Dus vandaar dat ik een alternatieve manier zoek om de auto te laten uitlezen.
Ik verwacht dat het iets met de gasdruk is.
19 december 2022 om 19:32 #18496461P0302 is volgens mij misfire cilinder 2.
Bougie of ontstekingsprobleem.
Staat meer over geschreven via P0302 opel op Google my friend.
19 december 2022 om 20:15 #18496476Bedankt voor je reactie, de betekenis van de code wist ik en op benzine loopt hij gewoon goed. Voor de zekerheid wel andere bougies gebruikt omdat de ontbranding van gas veel nauwkeuriger komt. Door het uitlezen hoop ik een aanknopingspunt te krijgen, de Opel dealer hier geeft aan dat gas alleen geschikt is om op te koken en niet om op te rijden dus daar put ik ook geen hoop / expertise uit in dat opzicht (buiten het feit dat ze er geen zin in hebben).
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.