Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Overzetten motor + versnellingsbak van Corsa B naar Corsa A
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 november 2011 om 19:06 #17243316
Wie kan mij het volgende vertellen:
Past een 5 bak van een B Corsa zonder aanpassingen zo op een A Corsa 4 bak?
(gaat allebei om een 1.2, Corsa A van 85 en Corsa B van begin 92)Wat moet er aangepast worden om een 1.2 motor van een B in een A te hangen?
14 november 2011 om 19:17 #17943146Als je een OHC motor in de Corsa-A hebt dan pas ‘t 1:1, alleen de originele steek-assen van de corsa-a gebruiken. Weet niet of daar verschil in lengte in zit namelijk.
Ik denk alleen dat je een retour moet maken op de benzinetank. Weet namelijk niet of die aanwezig is bij een carb motor.
Als je een OHV motor nu erin hebt in de Corsa-A, dan is de bell-house van de versnellingsbak iets afwijkend, evenals de koppeling.
Maar dat is passend te maken door de versnellingscassette over te bouwen van de 5-bak naar de 4-bak cassette.14 november 2011 om 19:22 #17943147‘k heb er een OHC in liggen.
Als ik zo het koppelingshuis bekijk, is het 1 op 1 hetzelfde.
Dus ga er vanuit dat het wel past.‘k wist alleen niet of koppeling/vliegwiel hetzelfde was.
Dus wordt waarschijnlijk eerst even bak overzetten.
Dan de Rekord Apk waardig maken,
en dan motor overzetten.14 november 2011 om 19:23 #17943148Sorry, dus jij zegt dat je dan een 5-bak op een ohv blok krijgt, of begrijp ik het net andersom?
Want dan wil ik ik dat zeer graag bij die van mij ook doen.
14 november 2011 om 19:32 #17943149versnellingsbak past wel alleen het schakelmechanisme(de schakelpen die uit het brandschot komt is anders b corsa is inwendig en a corsa uitwendig) bij mijn weten en je moet even het nokje aan de versnellingspook afzagen anders kan je niet naar de 5de versnelling schakelen. verder zal het blok moeten passen alleen moet je een tank brandstof leidingen en brandstofpomp van een corsa 1.4i hebben(heb ik nog liggen) en natuurlijk een gat maken in brandschot voor de computer en je moet een beetje kabelboom aanpassen
14 november 2011 om 19:39 #17943150En de koppelingsset + vliegwiel van de ohv blok of de ohc blok?
Als ik dit weet, dan bouw ik me dit nog even om, bedankt!
14 november 2011 om 20:23 #17943151@Baz wrote:
versnellingsbak past wel alleen het schakelmechanisme(de schakelpen die uit het brandschot komt is anders b corsa is inwendig en a corsa uitwendig) bij mijn weten en je moet even het nokje aan de versnellingspook afzagen anders kan je niet naar de 5de versnelling schakelen. verder zal het blok moeten passen alleen moet je een tank brandstof leidingen en brandstofpomp van een corsa 1.4i hebben(heb ik nog liggen) en natuurlijk een gat maken in brandschot voor de computer en je moet een beetje kabelboom aanpassen
Dus komt er op neer dat ik eigenlijk alles van mijn B Corsa af moet slopen voordat ie naar de sloop gaat.
Wat betreft de tank. Bedoel jij de tank overbouwen?
En wat betreft versnellingspook, kan ik niet de complete pook overzetten? inclusief schakelmechanisme?14 november 2011 om 20:24 #17943152@GS2.6 wrote:
En de koppelingsset + vliegwiel van de ohv blok of de ohc blok?
Als ik dit weet, dan bouw ik me dit nog even om, bedankt!
Dit is gericht aan Aapje, denk ik?
14 november 2011 om 21:51 #17943145of het schakelmechanisme van de 4 bak op de 5 bak bouwen, weet niet of de schakelpook en schakelstang van de b corsa op de a corsa past, ik zaag gewoon het nokje van de pook af en het werkt perfect.
Of de tank van de b op de a past weet ik ook niet en dan moet je ook nog andere brandstof leidingen leggen, ik neem alles van een a corsa 1.4i dat past zeker.14 november 2011 om 21:59 #17943153Wordt dus even passen en meten.
Wil namelijk de A Corsa op den duur weer origineel hebben.
Dus ook de pook weer standaard 4-bak.En omdat ik die B Corsa heb staan, met 5-bak, wilde ik voor bepaalde tijd die 5 bak onder de A hangen.
Zodat ik in alle rust die 4-bak kan reviseren. Ding is zo lek als een zeef, en maakt meer lawaai dan een laagovervliegende straaljager :jerry15 november 2011 om 07:05 #17943154kijk even onder je schakelmechanisme van de bak van de corsa b, daar staat dan heel groot F13 of F15 in de bak gedrukt. Ik neem aan dat er een F13 onder zit. Deze past niet zo 1 op 1 op je motor, volgens mij is de price-as ook anders. Dus zou je de koppeling sowieso even moeten overzeten en misschien ook wel het vliegwiel. Het schakelmechanisme van de bak van je A Corsa kun je zo overzetten op die van de B Corsa, dan kun je je originele A Corsa schakelstang behouden. Als je gebruik wil maken van je 5e versnelling moet er een nokje worden weggezaagd bij je pook, zodat je de slag kunt maken naar rechtsvoor.
15 november 2011 om 09:16 #17943155f13 en f15 bakken zijn gewoon uit te wisselen.
boeit geen donder…Van f10 naar naar 13 of f 15 gaat gewoon.
Maar waarom ooit weer een 4 bak eronder willen hebben?Ouwe troep weg ermee king:
15 november 2011 om 09:31 #17943156@Ali V wrote:
Wie kan mij het volgende vertellen:
Past een 5 bak van een B Corsa zonder aanpassingen zo op een A Corsa 4 bak?
(gaat allebei om een 1.2, Corsa A van 85 en Corsa B van begin 92)Wat moet er aangepast worden om een 1.2 motor van een B in een A te hangen?
Vraag 1:
Een corsa B is nog niet verkocht in 1992.
Als je de versnellingsbak van een corsa B 1.2 (dat is een F13) in een corsa A OHC wil bouwen dan kan dit redelijk simpel.
Je moet de steunen en aandrijfassen van de corsa A gebruiken.
De versnellingspook van een corsa A met 4 versnellingen heeft onder het zwarte rubber hoesje een nokje zitten, dit nokje moet je wegzagen om de 5e versnelling te kunnen gebruiken.Vraag 2:
De 1.2 motor van een eerste model corsa B is een C12NZ, die motor heeft injectie.
De 1.2 motor van een eerste model corsa A is of een OHV of een OHC, beide zijn het carburatuer motoren.
Als je van carburatuer naar injectie wil ombouwen dan moet je de tank ook ombouwen.
Ook moet je dan de kabelboom en alle shit ombouwen, ik raad het daarom af, het is best veel werk als je er niet veel van weet.Zijn je vragen zo beantwoord ?
15 november 2011 om 20:30 #17943144@freek corsa wrote:
@Ali V wrote:
Wie kan mij het volgende vertellen:
Past een 5 bak van een B Corsa zonder aanpassingen zo op een A Corsa 4 bak?
(gaat allebei om een 1.2, Corsa A van 85 en Corsa B van begin 92)Wat moet er aangepast worden om een 1.2 motor van een B in een A te hangen?
Vraag 1:
Een corsa B is nog niet verkocht in 1992.
Als je de versnellingsbak van een corsa B 1.2 (dat is een F13) in een corsa A OHC wil bouwen dan kan dit redelijk simpel.
Je moet de steunen en aandrijfassen van de corsa A gebruiken.
De versnellingspook van een corsa A met 4 versnellingen heeft onder het zwarte rubber hoesje een nokje zitten, dit nokje moet je wegzagen om de 5e versnelling te kunnen gebruiken.Vraag 2:
De 1.2 motor van een eerste model corsa B is een C12NZ, die motor heeft injectie.
De 1.2 motor van een eerste model corsa A is of een OHV of een OHC, beide zijn het carburatuer motoren.
Als je van carburatuer naar injectie wil ombouwen dan moet je de tank ook ombouwen.
Ook moet je dan de kabelboom en alle shit ombouwen, ik raad het daarom af, het is best veel werk als je er niet veel van weet.Zijn je vragen zo beantwoord ?
Ja hoor, maar kom zo weer met iets nieuws :D
Vraag 1:
Hoe ik bij begin 92 kom is me een raadsel :jerry
Blijkt inderdaad 93 te zijn. Zelfs eind 93 (september om precies te zijn)
En de bak onder de B is geen F13 volgens mij.
Zoals ik het kan lezen is het een F10 (kan het slecht zien, maar is dit mogelijk?)
De bak van de A is sowieso een F10Vraag 2:
De motor op zich is toch hetzelfde?
Kan dus volgens mij gewoon inlaat overzetten toch?
Ben handig genoeg, maar zit niet op zoveel werk te wachten. Heb ook nog een Rekord staan.
Maar sloop wel alles van de B af. Als ik ter zijner tijd toch nog zin krijg :D15 november 2011 om 22:49 #17943157De motor is niet hetzelfde.
De inlaat overzetten gaat niet werken denk ik.
een NZ motor heeft rechthoekige kanalen en een carb motor ronde kanalen.http://opel-infos.de/” onclick=”window.open(this.href);return false;
18 november 2011 om 08:15 #17943158Super bedankt voor de tips.
Denk dat ik er nu wel uit kom.
ideale site trouwens, dat http://www.opel-infos.de
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.