Forumindex › Forums › Modellen › Astra › oververhitte motor / lekkage koelsysteem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 september 2013 om 19:13 #17260551AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hallo,
de verwarming van mijn astra G 1.7 cdti met handbediende airco uit 2003 word niet meer warm. Ik heb hier op het forum al wel gezocht en wat zaken gevonden die ik kon testen, maar ik weet niet wat er aan de hand is in de verschillende situaties.
Ik heb het volgende gecontroleerd:
– de verwarming word helemaal niet warm meer.
– de motor word wel warm +/-91 a 92 graden gedurende enkele ritten (ik meen dat deze voorheen 89 graden werd, maar weet dat niet zeker en probleem is pas sinds kort, dus weet niet wat de motor temperatuur over meerdere ritten doet).
– als ik de temperatuur knop verdraai van koud naar warm en andersom merk ik duidelijk verschil in blaas intensiteit
– slangen die van motorruimte naar binnen lopen voelen vlak voor ze naar binnen gaan redelijk warm, maar kan ze goed vasthouden. Dichter naar de motor toe worden ze wel erg warm = pijnlijk. Beide slangen ongeveer hetzelfde.(ook wat betreft temperatuur verschil aan interieur en motor kant)
– het gaat dus om een Astra met handbediende airco.wat zou het kunnen zijn? en kan ik nog meer doen om daar achter te komen?
Roel
edit: titel veranderd aangezien het een ander probleem is dan ik eerder dacht.
10 september 2013 om 19:44 #18172767Het kan zijn dat de kachelklep niet meer werkt.
Zit aan de kachelradiateur vast ,stekker aansluiting zit in de buurt van het gaspedaal.10 september 2013 om 20:21 #18172768AnoniemLid sinds:
1 January 1970Helaas zijn de symptomen veranderd. Stond vanavond langs de kant. Motor oververhit (105 graden) koelstof resevoir leeg. Gevuld met water (geen koelvloeistof bij de hand) zagen geen lekkage. Regende wel hard en donker maar er kwam nergens duidelijk wat uit. hetgeen terug in resevoir werd gepompt leek veel lucht te bevatten kwam zelfs lichte damp uit resevoir. Mijn pa die er meer verstand van heeft dan ik denkt aan kapotte koppakking. Omdat er wel water/koelvloeistof verdwijnt zonder dat we zien waar en vanwege lucht/bellen in resevoir. Zou dit zo zijn? Kan het wat anders zijn? Na vullen water deed de verwarming het wel weer. Koelvloeistof niveau daalde vrij snel en hebben we meerdere keren aangevuld in 15 km. Denk cm of 2 a 3 in resevoir.
Wat we bijvulde per keer voor de zekerheid dat hij niet weer leeg zou staan.11 september 2013 om 05:22 #18172769Klinkt als een lekke koppakking
Dat je geen lekkage ziet, kan betekenen dat je de koelvloeistof / water nu intern aan het verbranden bentMet de hoeveelheid die je nu aangeeft is het lek in de kopakking dusdanig groot dat ik zou adviseren niet meer te rijden, alleen nog naar de garage als die vlakbij is.
Belangrijkste is dat je motor niet oververhit raakt, de nevenschade kan dan heel groot zijn.
Je kop vlakken en een koppakking vervangen is 1 ding, maar nevenschade bij oververhitting is nog veel groter.Je geeft aan dat je motor oververhit is geraakt, het kan dus zijn dat je al extra schade hebt.
Je geeft ook aan dat er vermoedelijk geen vloeistof meer in het systeem zat. Het kan dus zijn dat de beol echt droog gestaan heeft.Het is een beetje koffiedik kijken wat de schade nu zal zijn, maar in ieder geval, mocht je het willen laten repareren, dan moet je waterpomp en eventueel je thermostaat nu ook mee vervangen worden.
Daarnaast moet iemand gaan uitzoeken wat er nog meet moet gebeuren.
Succes iig! Dit zijn echt mega klote dingen, kan er helaas over meepraten11 september 2013 om 06:50 #18172770AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik hoop natuurlijk dat er weinig to geen nevenschade door onstaan is.
ik had het idee dat ik het redelijk snel in de gaten had en heb direct de auto aan de kant gezet. Ik had in elk geval geen sludge op de olie. en auto leek op water netjes te lopen. Tijdens de 15 kilometer naar huis liep hij netjes en werd ook niet te warm. Max 85 graden met verwarming vol aan, want ik was nat door de regen en had het dus best koud van elke keer de regen in.
vanochtend nog heel even de auto laten lopen en toen leek zich toch een klein plasje te vormen onder de auto. Kwam als je voor de auto stond een beetje aan de rechter kan wat naar achteren naar beneden. Leek van de rand van het plastic paneel onder de motor af te komen. Vanmiddag maar even beter (laten)kijken of we een lek kunnen vinden.
mocht het toch een externe lekkage zijn en dit word verholpen. Hoe kom je er dan achter of de motor schade heeft opgelopen door oververhitting?
11 september 2013 om 18:01 #18172771>> Hoe kom je er dan achter of de motor schade heeft opgelopen door oververhitting?
Gewon gaan rijden. Als je problemen krijgt met temperatuur, koelvloeistofverbruik, olieverbruik, of een slecht lopende motor, dan weet je genoeg ;)
Tenminste, zo zou ik het proberen.Het feit dat je nu een lekkage gevonden lijkt te hebben, neem overigens nog niet weg dat je koppakking lek is.
De vloeistof zoekt de weg van de minste weerstand. Als de lek naar buiten (kan trouwens ook je kop zijn) nu groter / makkelijker is dan je lek nar binnen, heb je nog steeds een lek naar binnen, maar komt de boel nu naar buiten.Trek je bougies eens los en kijk eens naar de kleur van de onderkant van die dingen, maak ff een foto van die 4 dingen.
Dan weten we meer.Hoor je ook water lopen als je in de auto zit? Klinkt als een soort watervalletje?
20 november 2013 om 19:04 #18172772Ik verlies behoorlijk koelvloeistof. Rijden of stilstaan maakt niet zo’n verschil. Na bijvullen 4 dgn later geeft mijn verwarming al koude lucht. Waterpomp, distributieriem en thermostaat zijn vervangen. Systeem is daarna onder druk gezet. De garage kan niks vinden. Wat zou het kunnen zijn?
20 november 2013 om 20:20 #18172773AnoniemLid sinds:
1 January 1970maar bij stilstand ook water verliezen doet niet denken aan koppakking, meer een lekke slang ofzo.. hoor je inderdaad water stromen tijdens draaiende motor? alsof de plee wordt doorgetrokken?(maar dan zonder die grote bruine homp)..
20 november 2013 om 21:36 #18172774De garage heeft 2 uur lang druk op het systeem gezet en na 2 uur zagen ze een heel klein drupje aan een slangetje en dat slangetje hebben ze toen nog strakker aangedraaid. Zou ik dat water moeten horen als ik in de auto zit of moet ik dan de motorkap opendoen? Kan het zijn dat de vloeistof ergens verdampt op hete onderdelen, zodat ik niks terug vind? Stel dat koppakking of radiateur lek is. Hadden ze dat dan gezien met die druk erop?
20 november 2013 om 23:00 #18172775Slang achter de motor gaat vaak lekken
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
21 november 2013 om 00:45 #18172776Wacht ff.. lees ik het nou goed?
De garage zet het koel systeem onder druk voor 2 uur en er komt een heel klein druppeltje uit maar jij hebt het er over dat je 4 dagen later je reservoir kan bij vullen?
Klopt niet helemaal naar mijn idee.
Zoals al eerder vermeld lijkt er toch echt een lek ergens te zitten.Rookt de auto niet meer dan voorheen?
21 november 2013 om 05:43 #18172777Ja als ik rijd of gereden heb komt er wel wat rook onder de motorkap vandaan. Niet overdreven maar ik zie het wel. Ik ruik soms ook iets. Waarschijnlijk door hitte. Daar lijkt de geur op. Na het rijden hoor ik ook wel eens getik (gokje metaal geluid).
21 november 2013 om 05:47 #18172778Forum Goeree, die slang achter de motor is die duidelijk te zijn te zien als de auto omhoog staat in de garage? Ze hebben met twee man staan kijken en ze konden niks vinden.
21 november 2013 om 13:55 #18172779Er zijn er meer op het forum die er merr ervaring mee hebben als ik, met deze motor.
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
21 november 2013 om 17:41 #18172780Zaterdagavond vloeistof bijgevuld en net was t bolletje helemaal leeg. Ik hoorde gesis en het klonk in de buurt bij waar je de motorolie bijvuld. Binnen 10min stopte het wel maar de motorkap stond omhoog en het is koud buiten dus vrij logisch denk ik.
21 november 2013 om 21:46 #18172781Waar woon je ongeveer? Misschien dat iemand anders even kan kijken?
Ps vul je hem nog steeds bij me water?22 november 2013 om 00:55 #18172782Ik woon in Ouddorp ZH. Dat is het eiland boven Zeeland. Ja nu zaterdagavond kvs bijgevuld en vandaag (donderdag) was weer het hele bolletje leeg.
22 november 2013 om 10:46 #18172783Wat ik zou denken is dat de lekkage pas zichtbaar word als de motor warm is en je rijd.
Dat zou namelijk die rook verklaren die onder je motorkap vandaan komt.Wat je zou kunnen proberen is na een tijdje te hebben gereden, auto stil zetten, motorkap omhoog en proberen gas te geven via je gaspedaal kabel (of iemand anders in de auto :P )
Goed blijven kijken waar die rook vandaan komt. Dat hij lek is, is 1 ding wat zeker is..22 november 2013 om 12:44 #18172784Ik ga proberen te traceren waar het rookt na het rijden. Volgens mij is de rook wit. Als ik stop bij een stoplicht dan zie ik het aan de zijkant bij de bijrijders kant plus voor aan de bestuurders kant. Kan zijn dat de klep daar iets losser zit natuurlijk, dus betekent misschien niet zoveel.
22 november 2013 om 13:05 #18172785je hoort niet te roken, als je het ziet roken lekt het erg veel, naar een warme plek.
22 november 2013 om 13:48 #18172786Ik vrees toch voor de koppakking hoor mensen. Waterpomp, distributieriem en thermostaat zijn vorige maand al vervangen. Het vloeistofverlies blijft. Kan het zijn dat onder druk de koppakking geen lekkage laat zijn, maar toch lek is?
22 november 2013 om 21:19 #18172787Als je rook onder de kap hebt, heb je externe lekkage, en dat is meestal niet de koppakking, als de koppakking er wel uit ligt heb je een flink klusje te klaren bij deze motor..
Willem
25 november 2013 om 20:38 #18172788Ik heb iets gevonden na het rijden. Ik zag witte rook en hoorde gesis. Ik zag druppels vallen onder de motor aan de linkerkant. Het drupte op een dikke zwarte pijp/buis en daarlangs viel t op de grond. Ik heb t opgevangen in een schaal. Het was koelvloeistof.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.