Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › overstuur uitbreken
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 30 april 2018om 20:46 door marson.
-
AuteurBerichten
-
8 april 2018 om 22:31 #18354852
wat er nou precies aan de hand is begrijp ik niet echt maar vind het heel vervelend en soms best eng. De laatste tijd als ik wat vlot door de bocht ga lijkt het alsof de voorkant grip verliest en de kont van de vectra C station uitbreekt. :help: :help: :help:
ik stuur dan natuurlijk contra en moet dan wachten totdat de auto weer in het pad komt en dat gebeurt niet altijd zo snel als dat ik graag zou willen.
Ik heb dit nooit gehad met mijn Zafira A herkent iemand dit gedrag of kan imand mij vertellen waar ik eens naar zou moeten kijken.
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ik echt te snel door de bocht ga of over de rotonde heen.Ik ben niet een echt wilde rijder namelijk, zijn er manco’s bekend die dit gedrag zouden kunnen verklaren hier op ons forum?
Alvast heel hartelijk dank voor de input :praying02: :praying: :dank-u:
9 april 2018 om 13:04 #18354866Misschien heb je slechte banden achter van een vreemd merk. Heb ik ook gehad. En ben ook 1x in de rondte gegaan bij mij brak hij ook achter uit
9 april 2018 om 17:49 #18354873Dappie, dat zou best eens een reden kunnen zijn, ik heb er tenminste ook aan gedacht.
ik rijd nog op de winterbanden waarvan de achterste van het merk sunny zijn ,de achterste banden van het merk sunny zijn ook gecupt.
Maar ik zal nog iets meer vertellen het is me bij gebleven (van de keren dat het gebeurde) dat het in een bocht naar rechts gebeurde, en de auto dus naar links cq rechtdoor wilde gaan.
nu ben ik er sinds kort achter dat mij linker achterrem regelmatig aan blijft lopen, met rechtdoor rijden zal je daar geen last van ondervinden maar misschien in mijn situaties wellicht wel, ik denk dan als de linkerkant wordt afgeremd en je een bocht naar rechts wil nemen dan krijg je misschien een ongelijke tractie waardoor de rechter voorkant meer snelheid ( lees duwkracht) krijgt dan de linkerkant en dat hij daarom misschien overstuur krijgt ?
Of denk ik nu helemaal verkeerd ?
9 april 2018 om 23:24 #18354888Ik zou in iedergeval de remmen eerst eens goed gangbaar maken en een paar goeie banden er om heen laten zetten
voor het weer gebeurt, het is niet alleen je zelf of je auto maar ook nog het verkeer om je heen, en het zou zonde zijn
als je je auto in de prak rijd door een paar slechte banden, toch.
10 april 2018 om 12:06 #18354893mag ik zeggen dat ik de uitleg nogal vaag vind, je schrijft dat het lijkt of de voorkant grip verliest ( onderstuur ) en achterkant uitbreekt ( overstuur )
een dergelijke wagen is uitgerust met esp en zou in dit soort gevallen in moeten gaan grijpen, gebeurt dat ook?
het verhaal van een rem die iets aanloopt is erg ver gezocht en in mijn mening volstrekte onzin, dit zou namelijk betekenen dat als er een rem aan gaat lopen, dat je auto dus dit soort gedrag gaat vertonen…… lijkt mij niet.
de enige rede, behalve de slechte banden, die ik er aan kan geven is het onderstel. als daar dusdanig ver versleten rubber onder zitten dan krijgt de auto als het ware een swiep na als je de bocht ingaat, heb dit zelf vaker meegemaakt.
zeg maar, je stuurt in en het gewicht van de auto komt er een fractie later achteraan waardoor de balans weg is en de auto dit soort gedrag kan vertonen.
wat Dappie al zei, goeie banden eerst en uiteraard de rem wel gangbaar maken, is uiteraard ook belangrijk, maar laat eens goed naar de achterwiel ophanging kijken, daar kan zeker ook een dergelijk probleem vandaan komen.
10 april 2018 om 13:01 #18354897Kan een aan lopende rem het esp niet beïnvloeden ? En heeft z’n vectra wel esp ?
10 april 2018 om 16:15 #18354902een aanlopende rem beïnvloed niet het esp, en voor zover mijn informatie klopt heeft elke vectra c esp.
10 april 2018 om 17:52 #18354907Maar dan heb je toch een schakelaar op het dashboard om de esp aan en uit te zetten of heb het esp geen schakelaar ?
10 april 2018 om 19:02 #18354911dockedmarc, ja natuurlijk mag je zeggen dat het mijn uitleg een beetje vaag is, want dat vind ik hem zelf ook wel.
Ik heb geprobeerd om uit te leggen wat of er gebeurt en dat gaat in mijn belevenis tegen alles in wat normaal aanvoelt met auto rijden.
Je verklaring wat betreft rubber, slaat eigenlijk wel de spijker op zijn kop, zo voelt het inderdaad best wel ( vandaar dat ik de vergelijking maakte met overstuur en uitbreken van de achterkant)
ik begrijp ook niet zo goed waarom het ook voelt alsof de auto uitbreekt aan de achterkant want het lijkt mij alle natuurwetten te breken (achterkant uitbreken met een voorwiel aangedreven auto)
Ik weet niet zeker of mijn auto ESP heeft ( het zal vast wel omdat het volgens mij op alle vectra c modellen zit )
Maar duidelijk is wel dat ik niet heb gemerkt dat de ESP er ook maar iets mee heeft gedaan, of ik moet het niet hebben gemerkt dat het heeft in gegrepen.
Feit is wel dat ik het tot nu toe nog kan navertellen dus dat kan natuurlijk ook komen door het ingrijpen van de ESP ( ik heb het in ieder geval niet gemerkt en zou ook niet precies weten hoe of het voelt als het ingrijpt)
Mijn vorige auto had traction control en dat merkte ik heel goed als het ingreep,maar dat zijn twee verschillende dingen toch ?
Rest mij nog wel de vraag welke rubbers hebben ze bij jou vervangen waarmee jou probleem was opgelost ? dan kan ik die bij mij ook eens even (laten) controleren.
De zomer banden komen er binnenkort weer op en ik heb ondertussen nieuwe remmen voor de beide achterzijdes binnen gekregen.
P.S. weet iemand hoe dat precies zit met die klemmetjes aan de ene remschoen ?
Alvast weer heel hartelijk bedankt voor jullie meedenken en tijd om te reageren.
10 april 2018 om 21:56 #18354917ik denk dat ik er al uit ben met die clips/klemmetjes van die ene remblok (volgens mij klik je hem daarmee op de rem cilinder), het zijn bosch remblokken.
11 april 2018 om 09:57 #18354926beste Marson,
blij om te lezen dat je mijn verhaal goed oppakt, probeer altijd voorzichtig te zijn omdat het snel verkeerd begrepen wordt.
de auto’s waar ik dit mee heb meegemaakt waren geen opel’s en daar waren de grote ophang punten van achteras naar carrosserie versleten.
het effect is hetzelfde.
voor zover ik weet heeft elke Vectra c esp, en er zijn erbij die een knop hebben om het uit te zetten. ikzelf heb geen knop maar wel esp dat ook werkt als tractie controle.
beide systemen werken via de Abs sensoren, maar het hebben van tractie controle wil niet zeggen dat je esp hebt, heb je esp dan heb je ook tractie controle.
ik zou even kijken hoe de auto reageert met de zomer banden en dan verder gaan.
11 april 2018 om 12:32 #18354931een vectra C heeft van z`n eigen onderstuur zoals al een paar keer op het forum aan gegeven is…
maar verlies van grip achter kan ook zijn door een te harde rubber compound.. zacht rubber heeft meer grip maar slijt sneller..
heb met m`n vectra B ( ik weet het.. is niet het zelfde) wel een keer gehad dat ik dwars ging.. maar dat kwam door een te harde band… nu ik wat zachtere banden heb is het niet meer voorgekomen…
bij de vectra c heb je niet 1 het zelfde ESP/abs systeem.. je hebt die waar je je traction controll mee uit kan schakelen.. en een systeem waar dat niet kan.. en dus ook geen knop heeft hiervoor… maar dat moet niet de oorzaak zijn vermoed ik.. die grijp alleen in als je te wild rijdt of moet uitwijken..
19 april 2018 om 18:02 #18355178Heren,
heel hartelijk bedankt voor het mee denken, binnenkort (aankomend weekend) de zomerbanden weer monteren.
Even kijken of de banden nog goed zijn en dan eventueel vervangen, ben zelf wel een fan van good year banden, maar sta open voor goede ( betaalbare) andere banden.
Dappie kwam al met de tip voor Hankook banden, maar vind de banden toch nog best prijzig, nu weet ik natuurlijk wel alle waar naar zijn geld maar zijn er nu ook nog leuke betaalbare banden die niet zo bekend zijn ( en toch ook goed ?)
19 april 2018 om 23:25 #18355194Ik rijd al jaren Falken banden, ook prima banden en betaalbaar.
30 april 2018 om 20:46 #18355572even een kleine update,
laatst bezig geweest met het wisselen van de winterbanden, eerst de nieuwe voor (winter)banden gewisseld met zomerbanden.
toen een proefrondje gemaakt, nog steeds raar geluid van de banden, toen de laatste winterbanden (merk sunny) achter verwisseld,wederom proef gereden.
gelukkig geluid van banden weg, pffff :praying02: :praying02: :praying02:
nu dus 2 nieuwe banden besteld (keuze is gevallen op falken banden)
deze ga ik nu dus uit proberen (zo gauw als ik ze binnen krijg) ze waren gunstig geprijsd en toch in de orginele maat die er nu ook op zitten 215 55 r16. (verbruik klasse c op nat wegdek klasse b en 69 db geluid)
als ze bevallen ga ik de andere 2 banden ook nog vervangen en ga ik op zoek naar de juiste winterbanden.
ik moet dus nog meer testen (rubbers, ophanging) maar de basis qua rubber op de weg is dan in ieder geval afgetikt. :happy02: :happy02: :happy02:
ben wel nieuwsgierig naar welke onderdelen van de ophanging het meeste resultaat geven bij verslijten/vervanging.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.