Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Overstuur Corsa B 1995
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 december 2014 om 10:27 #17269748
Beste forumleden,
Dit is mijn eerste post op dit forum, maar ik heb al een hoop gelezen. Mijn vriendin heeft een Corsa B 1.4i automaat uit ’95. Leuk autootje voor haar, goedkoop en makkelijk. Sinds afgelopen zomer is hebben we echter wat minder vertrouwen in het blikje. Ik vond hem heel stabiel rijden totdat we met slecht weer ineens achterstevoren stonden op de snelweg. Wel in een scherpe bocht. Gelukkig reed ik en hebben we niks geraakt.
We waren onderweg op vakantie, dus de auto was zwaarder beladen als normaal, dat in combinatie met het weer… Verder ook geen last meer gehad de volgende 4000 km in 2 weken. Terug van vakantie stond mijn vriendin echter weer achterstevoren in een woonwijk en ze is geen sportieve rijder, kofferbak was leeg (tenminste, voor zover mogelijk bij een vrouw). Weer met nat wegdek.
Toen ben ik eens gaan kijken, veren/schokdempers waren goed, banden waren goed (8mm, goed afgesleten, spanning elke 2 maanden gecontroleerd, 2012 vervangen), uitlijning was goed, lagers goed, bussen in wielophanging enz. allemaal goed. 1 beugel van stabilisatorstang voor was gebroken, heb ik gemaakt. Daarna weer even geen last gehad.
APK kwam hij zonder problemen door, volgens garage was er niks mis met de wegligging, maar in de herfst kwam het probleem terug bij nat weer. Toen viel me op dat linker achterband verder versleten was als rechtsachter, toen bleek dat bij 1 klik handrem links muurvast zat en rechts nog vrij draaide. Hetzelfde verhaal met de voetrem. Remmen handmatig gesteld, remdrukverdeler gecontroleerd, die was gangbaar. Autootje even flink op zijn staart getrapt op een parkeerplaats met veel regen, ik vond hem goed. Mijn vriendin klaagt af en toe nog over een slippende achterkant maar we hebben niet meer achterstevoren gestaan.
Vandaag in de sneeuw gereden in haar auto en het is niet zoals het hoort. Hij glijdt als een RWD auto. remmen in de bocht, gasgeven/constant gas in de bocht, laten uitrollen in de bocht, geen verschil, de achterkant heeft de neiging tot uitbreken.
Heeft iemand suggesties? Ik ben een beetje door mijn opties heen. Ik begrijp niet waarom een voorwiel aangedreven auto zo acteert. Onderstuur is onmogelijk door gebrek aan power in het motortje maar de achterkant heeft de neiging tot uitbreken, of breekt gewoon uit, zodra er een situatie met minder grip is.
Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft.
Alvast bedankt.
29 december 2014 om 10:47 #18266476Heb je de achterremmen ook losgehaald en alles gecheckt , ook de wielremcilinders?
29 december 2014 om 10:59 #18266477Je geeft aan dat bij 1 klik links achter al muurvast zit. Lopen er achter geen remmen aan?
29 december 2014 om 11:13 #18266478Remvertraging laten controleren.. Misschien remt ie te hard achter of te veel verschil met links en rechts..
Bij mijn oude b corsa lag het aan type band.. (hadden weinig grip zijwaards) Ik had pirelli eronder 6mm.. :???: Nadat er continental onder is gegaan had ik er geen problemen meer mee.. (en ik ga hard door bochten)
29 december 2014 om 15:44 #18266479Ik heb de achterremmen losgemaakt en gangbaar gemaakt. De ‘goede’ rem (rechts) zat wat vast. Dat is misschien de reden geweest dat de automatische remstellers de remmen ongelijk gesteld hebben. 1 heel strak en 1 losser.
De remmen lopen niet meer aan, degene die te straks stond liep aan. Ik heb ze nu zo afgesteld dat ze niet aanlopen en beide even hard remmen. Heb het wel op gevoel gedaan, geen meetapparatuur. Remmentestbank zou inderdaad nog een optie zijn. Zijn de trommels te stellen met een voelermaatje? Zo ja, weet iemand welke dikte? Of is dat weer type afhankelijk?
Banden zijn redelijk goedkoop. Zou het merk zo niet weten.
Is het een kwaaltje van de corsa B dat ze wat overstuurd zijn? Met alleen een stabi voor zou ik zeggen juist onderstuurd.29 december 2014 om 16:50 #18266480Als bijde gelijk remmen op de handrem is het goed, doe dat ook gewoon p gevoel.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
29 december 2014 om 18:05 #18266481En dan in combinatie met goedkopere bandjes.
Zelf was ik altijd van doe de goedkoopste maar, maar pak nu meestal een iets duurder merk bandje en dat vond ik al een wereld van verschil.
Ongeacht of er veel of weinig met de auto gereden word, bij mij komen er geen goedkopere (merkloze/chineese) bandjes meer onder.29 december 2014 om 19:42 #18266482Slechte banden achter is funest. Ben zelf in Frankrijk van een berg afgegleden (sowieso al minder grip) omdat er te oude michelin eco troep/rommel banden onder zaten. Controleer je achterste schokdempers ook is. Als die niet helemaal lekker meer functioneren kun je ook vage situaties krijgen.
30 december 2014 om 07:23 #18266483Ok bedankt voor de reacties. Ik ga de achterste schokdempers controleren, remkracht achter laten testen en goede banden achter plaatsen. in eerste instantie kijken of de banden voor beter zijn en die achter erop leggen. Ik begrijp dat het wel een corsa-dingetje is.
Ik ben het eens met de verschillen tussen banden, er zijn ECHT slechte merken, redelijke merken en goede (dure) merken. Maar ik vind wel dat je naar de auto moet kijken. Daarbij gaat het er niet om hoe vaak de auto rijd, maar wel hoe erin gereden wordt. Mijn vriendin rijdt altijd rustig, omdat ze niet zo hard durft, maar ook omdat het autootje gewoon niet zo hard wil. Ook weegt de auto nog geen ton. Er zitten ook geen nangkang bandjes van 40 euro onder, maar Barum, in mijn ogen de gulden middenweg.
2 maart 2015 om 16:57 #18266484Ken ik alleen van naam en slechte recenties
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 maart 2015 om 18:01 #18266485Ik vind dat je naar de veiligheid moet kijken,bij mij gaan er gewoon goede banden op mijn 15 jarige auto’s, je wil de voorbanden achterop leggen, dus je gaat een nieuw probleem creëeren, gewoon goede nieuwe bandjes erop,voor een corsa zijn die niet zo duur, en je vriendin Is meer waard dan dat neem ik aan
3 maart 2015 om 09:49 #18266486De Corsa-B staat al niet bekend om zijn Goede weggedrag, Veelal willen ze rechtdoor in Bochten, en zijn ze overberemd Achter door de Verkeerde afstelling van de Lastafhankelijke Remdrukregelaar.
Ga je Rechtdoor Wil je Remmen, sta je plots achterstevoren, zo gaat dat als deze je Deze combinatie hebt.
Heb al heel wat Corsa’s gereden, bijna allemaal hetzelfde probleem.Wat goed wil helpen bij de Veiligheid is het plaatsen van een Dikkere stabilisator (GSi) voor, en een Achteras met Stabilisator (las deze er al niet op zit).
Wat ook goed helpt bij de Stabilisatie van een Corsa-B is een Velgmaatje groter (meeste rijden op 13inch rond), en dan de keuze van een wat Breder bandje (185-60-14).
ik heb al heel wat met bijvoorbeeld de 1.2-16V’s gereden, met 155-R13 of 165-70-13 bandjes erop, maar ik vind dat zeker in Bochten een beetje Wacky aanvoelen.
Deze hebben dan ook of Geen of een dunne stabilisator voor en geen stabilisator achter.Ik rijdt met mijn Corsa-B (1.5TD Sport) op originele 14inch Lichtmetalen Velgen, hierop zaten 3 Chinese goeiekope banden en een haast verdroogde Continental.
Buiten dat het knap geluid maakt in de auto, deed het ook Heel Link rijden in de Regen, ging overal Rechtdoor, en bij remmen ging de Kont lekker breed.
Opzich een Leuke rijcombinatie, maar niet voor een Dagelijkse auto.Ik rijdt nu op Continental Eco Contact 5, 185-65-14 (maatje te hoog om het verbruik te drukken), dat rijdt al een stuk beter, maar deze banden zijn nog niet alles moet ik zeggen.
Willem
4 maart 2015 om 21:52 #18266487Het is een tijd geleden dat ik hier ben geweest. De auto heeft de winter (tot zo ver) overleefd. Ook weinig last meer gehad, ik denk dat mijn vriendin eraan gewend is. Het was al geen sportieve rijdster.
Op de corsa zitten de standaard stalen velgjes, inderdaad smal en 13 inch. Meer rubber=meer contact wegdek=meer grip inderdaad.
Het is de uitvoering met de simpele stabilisatorstang voor, dus niet degene die met 2 stangetjes aan de draagarmen zit, maar met beugels. Achter geen stabi, maar als je naar het ontwerp van de achterbielophanging kijkt acteert de balk tussen de linker en rechter veerpoot ook als stabi. Ik zal niet ontkennen dat een extra stabi meer stabiliteit biedt dan nu. Bij overstuur voor stabiliseren is de oplossing (anders gaat hij een achterwieltje optillen=minder grip)
Onderstuur heb ik nog niet ontdekt in het blikje. Kan mede te maken hebben met de automaat die 30 van de 64 pk opeet/laat verdwijnen.
Ik vind het wel jammer dat Opel niet een paar maanden langer gedacht heeft over de corsa B, ik denk dat kostenneutraal best wat verbeteringen aan het onderstel gedaan hadden kunnen worden. Verder is het een prima auto, maar wegligging is wel belangrijk, ongeacht je rijstijl, je kan altijd in een extreme situatie terecht komen.
4 maart 2015 om 22:59 #18266488Mijn stabilisator voor hangt exact hetzelfde, is alleen dikker.
In de V van de achteras zit bij mij nog een stabilisatorstang.
Dat is bij de diesels standaard.
Maar bij de kleine benzine motoren helaas niet.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
5 maart 2015 om 08:39 #18266489mijn corsa b was echt een topper als je kijkt naar wegligging.
ik had 16 inch wielen 195 45 16. met toyo banden
dit scheelt een hoop alleen comfort word wel minder.
verder was dit al een gsi dus dikkere stabi.
veerpootbrug voor maakt de boel wat steviger.
ik had 2.0 remmen voor wat de rem balans wel ten goede kwam.
ook had ik poli bussen word de boel behoorlijk strakker van.
en een kw v2 set eronder.
ik snap dat niet iedereen er zoveel in wil stoppen maar een paar kleine veranderingen doen al een hoop.
2.0 remmen kosten je 100,-
gsi stabi 25,-
goede banden 70 per band. voor een 15 inch
een paar goede bilstein schokdempers incl verlaagde veren -2cm ofzo is ook wel een aanrader.
ik zou zeker nooit voor een goedkope schroef set kiezen.
net als goedkope banden alleen maar ellende.6 maart 2015 om 15:23 #18266490Toch herken ik het achter uitbreken wel, maar echt alleen in extreme situaties.
Daarbij vermeld ik wel dat mijn auto een GSi was, dus wel met de dikke stabi voor en achter en het sportonderstel.Overigens heb ik pas echt 2 keer achterste voren gestaan, beide keren in de Eiffel :vertag
Ik zou inderdaad is controleren op de schokdempers en over stappenop een setje 14 inch met 185-60-14 banden erop van goede kwaliteit.
Met Chinese merken moet je geluk hebben, alhoewel ik er op de daily tegenwoordige een setje van HiFly op heb zitten dat prima bevalt. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.