Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Ouderdoms kwaaltjes opel tigra
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 september 2011 om 11:46 #17241188
:???: Hallo mede Tigra drivers :thumbup
Ik heb een opel tigra (bouwjaar 1996) met een probleempje
een maandje geleden is bij mn auto de krukas kapot gegaan, ik laat m nu maken voor 600,- ongv. met een nieuw onderblok etc.
ik heb de auto begin dit jaar gekocht voor 1300,- en met nu een reparatie van 600,- wil ik graag weten of opel tigra’s probleempjes hebben die vaker trg komen. :hmmz
Want ik wil mn auto het liefst behouden en er nog jaren mee rijden (niet dat ik over een paar maanden iets anders moet vervangen) maar omdat ik als student niet veel te besteden heb ben ik aan t twijfelen of ik m niet toch zou verkopen. :vertag :( liever niet natuurlijk maarja :cryIk zou dus graag eens willen weten van mensen die al een tijdje een Tigra hebben wat de kwaaltjes zijn die deze autos achtervolgd zodat ik weet waar ik aan toe ben. :hmmz
7 september 2011 om 11:47 #17916238PLEASE HELP! :???:
7 september 2011 om 12:59 #17916239ja Roest, vooral de achterzijde onder de bumper rond de achterklepsluiting en chassisbalkjes.
motorisch is een krukas kapot niet echt een voorkomend probleem bij opel.
Olieverbruik is een punt bij deze motoren…
Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt als de motor weer in elkaar zit, van deze onderblokkies zijn er nog maar weinig goeie.
Willem
7 september 2011 om 19:46 #17916240als ik mij kan herinneren dan is dit probleem al eens een keertje eerder geplaatst hier.
hoeveel km heeft jou tig gelopen en wat voor motor heb je erin ?
zijn jou krukaslagers kapot gegaan?
heb je het olie pijl al eens bekeken, ik hem onze tig nu 4 maandjes, en ik moet nu een half litertje olie bij doen.
omdat ik hem u 4 maanden heb doe ik er nieuwe olie op, dan weet ik zeker dat ik geen 2 soorten olie door elkaar meng.
ik rij ongeveer 200 km in de week.
een kapotte krukas komt niet vaak voor, (niet echt een tigra kwaal)
misschien is het een optie om er 16 honderd in te leppelen als je een 14 honderd hebt.
mocht de onze kapot lopen dan leg ik er een 16 honderd in. heb zelf een 14 honderdGert
7 september 2011 om 21:04 #17916241Grote kans (kans 1 op 2) omdat er maar 2 motoren zijn geleverd in de Tigra, (en dat zijn dan ook nog exacte verwanten van elkaar ook), namelijk de 1.4 16V en 1.6 16V smallblock motoren. (optisch zelfs geen verschil te zien).
Meestal ligt dit niet aan het oliepeil hoor, maar aan het onderhouds verleden en omgang met deze motoren..
ik heb ook al ge etter gehad met de oliedruk plunjer, hierdoor had ik maar 0,5 tot 1bar oliedruk.
Dit komt puur omdat de motor afgemat is geweest (ik ken de vorige eigenaar en was hiervan ook op de hoogte), doordat de olie een keer HEEEELLLL heet is geweest, is de plunjer gaan vervormen en gaan klemmen, waardoor onvoldoende druk in de motor kon worden opgebouwd.
Mijn X16XE heeft het overleefd!!!
Willem
8 september 2011 om 07:18 #17916242Thanx voor de reacties
@ gertjuh 1968
Mijn tigra heeft nu bijna 140000km gelopen
de krukas is waarschijlijk kapot gegaan door verkeerde olie
de olie die erin zat was te dun 5W40 olie
ik heb er een 1.4 16V motor inzitten8 september 2011 om 07:58 #17916243Volgens mij zit er vaker 5w40 in.
Erwin
8 september 2011 om 09:34 #17916244@W207 wrote:
Thanx voor de reacties
@ gertjuh 1968
Mijn tigra heeft nu bijna 140000km gelopen
de krukas is waarschijlijk kapot gegaan door verkeerde olie
de olie die erin zat was te dun 5W40 olie
ik heb er een 1.4 16V motor inzittener is zelfs nog dunner voorgeschreven voor deze motoren, namelijk 5w30 volsynthetisch.
Ik rijdt zelf met 5w40 volsyntheet in de Combo met X16XE motor, en dat gaat best hoor.
Op 10w40 word de motor (kleppentrein) bij koude motor wat luidruchtig
trouwens, als je 10w40 erin hebt zitten, is de olie warm even dun als met 5w40, alleen voor de joude start is de 10w40 wat dikker..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.