Ouderdoms kwaaltjes opel tigra

Forumindex Forums Modellen Tigra Ouderdoms kwaaltjes opel tigra

• Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    W207

:???: Hallo mede Tigra drivers :thumbup

Ik heb een opel tigra (bouwjaar 1996) met een probleempje
      een maandje geleden is bij mn auto de krukas kapot gegaan, ik laat m nu maken voor 600,- ongv. met een nieuw onderblok etc.
      ik heb de auto begin dit jaar gekocht voor 1300,- en met nu een reparatie van 600,- wil ik graag weten of opel tigra’s probleempjes hebben die vaker trg komen. :hmmz
      Want ik wil mn auto het liefst behouden en er nog jaren mee rijden (niet dat ik over een paar maanden iets anders moet vervangen) maar omdat ik als student niet veel te besteden heb ben ik aan t twijfelen of ik m niet toch zou verkopen. :vertag :( liever niet natuurlijk maarja :cry

Ik zou dus graag eens willen weten van mensen die al een tijdje een Tigra hebben wat de kwaaltjes zijn die deze autos achtervolgd zodat ik weet waar ik aan toe ben. :hmmz

W207

PLEASE HELP! :???:

wim-v6
        Deelnemer

ja Roest, vooral de achterzijde onder de bumper rond de achterklepsluiting en chassisbalkjes.

motorisch is een krukas kapot niet echt een voorkomend probleem bij opel.

Olieverbruik is een punt bij deze motoren…

Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt als de motor weer in elkaar zit, van deze onderblokkies zijn er nog maar weinig goeie.

Willem

gertjuh1968

als ik mij kan herinneren dan is dit probleem al eens een keertje eerder geplaatst hier.
            hoeveel km heeft jou tig gelopen en wat voor motor heb je erin ?
            zijn jou krukaslagers kapot gegaan?
            heb je het olie pijl al eens bekeken, ik hem onze tig nu 4 maandjes, en ik moet nu een half litertje olie bij doen.
            omdat ik hem u 4 maanden heb doe ik er nieuwe olie op, dan weet ik zeker dat ik geen 2 soorten olie door elkaar meng.
            ik rij ongeveer 200 km in de week.
            een kapotte krukas komt niet vaak voor, (niet echt een tigra kwaal)
            misschien is het een optie om er 16 honderd in te leppelen als je een 14 honderd hebt.
            mocht de onze kapot lopen dan leg ik er een 16 honderd in. heb zelf een 14 honderd

Gert

wim-v6
            Deelnemer

Grote kans (kans 1 op 2) omdat er maar 2 motoren zijn geleverd in de Tigra, (en dat zijn dan ook nog exacte verwanten van elkaar ook), namelijk de 1.4 16V en 1.6 16V smallblock motoren. (optisch zelfs geen verschil te zien).

Meestal ligt dit niet aan het oliepeil hoor, maar aan het onderhouds verleden en omgang met deze motoren..

ik heb ook al ge etter gehad met de oliedruk plunjer, hierdoor had ik maar 0,5 tot 1bar oliedruk.

Dit komt puur omdat de motor afgemat is geweest (ik ken de vorige eigenaar en was hiervan ook op de hoogte), doordat de olie een keer HEEEELLLL heet is geweest, is de plunjer gaan vervormen en gaan klemmen, waardoor onvoldoende druk in de motor kon worden opgebouwd.

Mijn X16XE heeft het overleefd!!!

Willem

W207

Thanx voor de reacties

@ gertjuh 1968
                Mijn tigra heeft nu bijna 140000km gelopen
                de krukas is waarschijlijk kapot gegaan door verkeerde olie
                de olie die erin zat was te dun 5W40 olie
                ik heb er een 1.4 16V motor inzitten

Erwin1987
                Deelnemer

Volgens mij zit er vaker 5w40 in.

Erwin

wim-v6
                  Deelnemer

@W207 wrote:

Thanx voor de reacties

@ gertjuh 1968
                    Mijn tigra heeft nu bijna 140000km gelopen
                    de krukas is waarschijlijk kapot gegaan door verkeerde olie
                    de olie die erin zat was te dun 5W40 olie
                    ik heb er een 1.4 16V motor inzitten

er is zelfs nog dunner voorgeschreven voor deze motoren, namelijk 5w30 volsynthetisch.

Ik rijdt zelf met 5w40 volsyntheet in de Combo met X16XE motor, en dat gaat best hoor.

Op 10w40 word de motor (kleppentrein) bij koude motor wat luidruchtig

trouwens, als je 10w40 erin hebt zitten, is de olie warm even dun als met 5w40, alleen voor de joude start is de 10w40 wat dikker..

Willem

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.