Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › orienteren op inbouw gas
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 november 2009 om 08:26 #17214045
Goedemorgen Allemaal,
Ik ben mezelf aan het orienteren op een LPG installatie.
Weet iemand een betrouwbaar bedrijf waar ik het kan laten doen….misschien mensen met een Monza/Senator die het al hebben laten inbouwen.
Ik heb me laten vertellen dat de Monza /Senator blokken gebvoelig zijn voor Backfire…dit wil ik natuurlijk voorkomen:swearKan iemand mij helpen aan een adres en wat het ongeveer gaat kosten.
12 november 2009 om 08:38 #17549338AnoniemLid sinds:
1 January 197012 november 2009 om 09:54 #17549339Ik wilde daar net ook een topic over openen. Ik doe best véél kilometers met men Monza (gebruik hem als 2de wagen) en zit zo toch tegen de 15.000km per jaar. Niet leuk voor je portemonee aan de pomp dus aangezien hij steeds voor 80€ aan benzine lust. Maar ik heb vroeger al eerder op gas gereden maar dit was dan in een astra f 1.8 en een astra h twintop 1.6. Bij beide wagens ging het rijplezier drastisch achteruit aangezien ze begonnen te schokken, inhouden,….. Dit wil ik bij men monza voorkomen. Voel je hard het verschil op gas en benzine? Schokken deze motoren (mss dat deze dat niet zo hard hebben aangezien het 6cilinders zijn). Ik heb een 3.0E, hoe zit het met de kleppen en dergelijke, branden die makkelijk kapot?
12 november 2009 om 10:53 #17549340Ik heb gas in de Monza A1 zitten en deze loopt probleemloos op gas vermogens verlies kan ik ook niet merken maar dat door het mengstuk van 35mm diameter dat voor de luchtmassa meter zit,met andere woorden de motor word door het mengstuk enorm geremt en zonder mengstuk op benzine is ie echt enorm pittiger.
Het mengstuk is 35mm en de luchtmassa meter is 65mm dus de motor krijgt maar 1/3de tot 50% van zijn lucht die ie zonder mengstuk krijgt,dit is ook goed in toeren te merken boven de 5000 is er niet veel meer loos omdat ie niet genoeg lucht krijgt.
En dat een Opel blok slecht tegen LPG kan is weer het nieuwste wat ik hoor:mijn eigen kop had ruim 80.000km op LPG gelopen en der was 0.0 schade te zien dat de kleppen waren ingeslagen en dat was een kop zonder harde zittingen,wat kapot gaat zonder beveiliging is de luchtmassa meter die kan als je pecht hebt naar de klote zijn na een backfire,en van een 30E met grijze injectoren zijn die lastig te vinden met nummer 0 280 202 007….
12 november 2009 om 11:29 #17549341Het blok kan er zeker wel tegen. Geen probleem. Als je maar een goede installatie hebt waarbij de motor niet te arm loopt. De betere LPG bedrijven weten dat wel.
M.b.t. de prijs. Zelf doen ca. 750 – 850 euro. laten doen ca. 1000 – 1600 euro. E.e.a afhankelijk van je wensen naturlijk.
Inbouwbedrijven zijn er genoeg. Aanrader Vogels in Son.
Vogels12 november 2009 om 11:33 #17549342origineel gepost door GSE
Ik heb gas in de Monza A1 zitten en deze loopt probleemloos op gas vermogens verlies kan ik ook niet merken maar dat door het mengstuk van 35mm diameter dat voor de luchtmassa meter zit,met andere woorden de motor word door het mengstuk enorm geremt en zonder mengstuk op benzine is ie echt enorm pittiger.Het mengstuk is 35mm en de luchtmassa meter is 65mm dus de motor krijgt maar 1/3de tot 50% van zijn lucht die ie zonder mengstuk krijgt,dit is ook goed in toeren te merken boven de 5000 is er niet veel meer loos omdat ie niet genoeg lucht krijgt.
En dat een Opel blok slecht tegen LPG kan is weer het nieuwste wat ik hoor:mijn eigen kop had ruim 80.000km op LPG gelopen en der was 0.0 schade te zien dat de kleppen waren ingeslagen en dat was een kop zonder harde zittingen,wat kapot gaat zonder beveiliging is de luchtmassa meter die kan als je pecht hebt naar de klote zijn na een backfire,en van een 30E met grijze injectoren zijn die lastig te vinden met nummer 0 280 202 007….
dankjewel voor je email,
Maar zijn er systemen die voor een Monza/Senator erg goed werken?
En dat backfire, kan dat voorkomen worden?
Ik heb zelf een 2.5E uit Nov. 1982.
Ik weet niet of je hier iets mee kunt.12 november 2009 om 11:41 #17549343origineel gepost door ckad
Het blok kan er zeker wel tegen. Geen probleem. Als je maar een goede installatie hebt waarbij de motor niet te arm loopt. De betere LPG bedrijven weten dat wel.M.b.t. de prijs. Zelf doen ca. 750 – 850 euro. laten doen ca. 1000 – 1600 euro. E.e.a afhankelijk van je wensen naturlijk.
Inbouwbedrijven zijn er genoeg. Aanrader Vogels in Son.
Vogelsthanks Wil,
Ik heb even op de Site gekeken….ziet er goed uit.
Maar hoe kan ik weten welk systeem ik nodig heb?
Mijn Monza komt uit Nov. 1982 en heet een 2.5E blok12 november 2009 om 12:11 #17549344AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb ook al georienteerd naar LPG mogelijkheden,
bij mij in de buurt, Rijssen heb ik een leuk prijskaartje tussen de 1200 en 1300.Link>>>> http://www.agit-rijssen.com/ned/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1&lang=dutch
maar ik heb er vanaf gezien, heb zelf geen goede ervaringen met LPG :mad:
Dat wil ik m’n Monza niet aan doen, blijf zolang mogelijk op benzine rijden,
maar das puur op mijn gevoel en eerdere ervaringen :hmmz:Dsucces Mario :thumbup
12 november 2009 om 12:21 #17549345Ik heb bij m’n 2.4 een backfireklep tussen de luchtmeter en het inlaatspruitstuk zitten. Heb je een backfire dan slaat de klep dicht en kan de druk weg via openingen in de zijkant.
Ik meen dat je voor een honderd of 6 al een installatie hebt dan moet je ‘m zelf nog inbouwen en laten keuren.
Ik heb zelf zo’n 1250-1300 euro betaald dat was incl backfireklep en ringtank.
‘t Rijdt wel aardig, ik merk zelf weinig dat hij op gas loopt. Verbruik bij de mijne ligt zo rond de 1:8.
12 november 2009 om 14:35 #17549346@henkjan: Hoeveel liter LPG gaat er in je ringtank? Ik wil in mijn rekord Car-A-Van ook gas inbouwen, maar dan wel met een ringtank.
Ralph
12 november 2009 om 15:18 #17549347Of je nu een 2500 of 3 liter hebt:
De pomp word stilgelegd en de injectors in de regel,de rest blijft gewoon werken om een fatsoenlijke stationair loop te houden,met het oude ongeregelde systeem met een verdamper hier of daar en een mengstuk achter de luchtweger of op het gasklephuis is een backfire niet uit te sluiten,zo,n terugslag klep kan een hoop ellende verhinderen.Het beste zou zijn een gasinjectie systeem dan heb je meer vermogen omdat er vloeibaar gas word ingespoten en dit verdampt en zodoende de lucht afkoelt en je heb dat mengstuk nergens zitten wat de luchtstroom verminderd.
Maar een 2500 is precies hetzelfde kwa opbouw als een 30E en met een verdamper systeem is der niks te voorkomen op het gebied van backfires je blijft er kans op houden omdat je inlaatsysteem vol zit met een mengsel van LPG en lucht en als de kleptiming niet 100% staat en de vonk net niet juist is afgestelt kan het zijn dat je via je inlaatklep een verbranding krijgt buiten de kop in je inlaatsysteem en dan heb je bij pech een kapotte luchtweger als je geen terugslap klep hebt…
Zo,n instalatie moet je er gelijk ingooien,die heb je zo terug en al moet je om de 100.000 een kop vervangen of motor wissel doen ben je nog stukke goedkoper uit dan alsmaar die dure benzine te tanken die toch met 10/15/20L per 100km der doorheen gaat..
12 november 2009 om 15:26 #17549348Ik heb ooit iemand gezien die had een bowdenkabel door het filterhuis gestoken waarmee hij de LMM klep open duwt. Bij back fire staat ie dan gelijk open en je hebt het nadeel niet van de veerweerstand.
Het is niet zo’n elegante oplossing maar wel leuk bedacht.
12 november 2009 om 16:10 #17549349dat injecktie systeem had kameraad van mij ook over zit er ook aan te denken
weet alleen niet wat de prijzen zijn toch maar eens informeren als de apk dr op zit
12 november 2009 om 17:14 #17549350Zo’n LPG injectie wil ik ook nog ooit erop gaan bouwen. Het beste gaat dat op een c30ne blok met motronic. Daar heb je alle sensoren opzitten incl de lambda sonde.
12 november 2009 om 18:27 #17549351dan ben je dus een lamda zonde nodig?
12 november 2009 om 18:41 #17549352Als je het goed wil doen heb je die zeker nodig. De modernere LPG injectie systemen kunnen niet zonder. De oudere LPG injectie welke niet werken met een lambda sonde zou ik niet nemen. Veel problemen mee.
12 november 2009 om 21:14 #17549353origineel gepost door rekord-e
@henkjan: Hoeveel liter LPG gaat er in je ringtank? Ik wil in mijn rekord Car-A-Van ook gas inbouwen, maar dan wel met een ringtank.Ralph
Ik heb een 53 liter tank, met een vulling van 80% (=maximaal) zit je dan op zo’n 44 liter.
Ik kom hier dus zo’n 300-350 km ver mee.
De tank is hoger dan de reservewielbak diep is, dus hij steekt boven de laadruimte uit. M’n vader heeft er een houten bodem in gemaakt zodat de laadruimte vlak is en ik links en recht nog een paar opbergvakken heb.
Een voordeeltje van zo’n hogere bodem: de versterker past er net onder dus dan is die ook mooi weggewerkt12 november 2009 om 21:16 #17549354origineel gepost door ckad
Zo’n LPG injectie wil ik ook nog ooit erop gaan bouwen. Het beste gaat dat op een c30ne blok met motronic. Daar heb je alle sensoren opzitten incl de lambda sonde.Dit is wel weer een duurder systeem. Werkt wel mooier.
13 november 2009 om 21:33 #17549355Voor het archief, Manders in Deurne is expert in LPG.
Ben laatst in luxemburg op vakantie geweest met mijn 2,5S. Maar vermogens verlies is dan goed merkbaar. Bergop met benzine gaat net ff iets harder.
Backfire nooit last van gehad, zelfs niet als ik direkt overschakelde van benzine naar gas zonder hem leeg te rijden. En altijd starten in de winter.
14 november 2009 om 16:53 #17549356origineel gepost door kenny900wb
Voor het archief, Manders in Deurne is expert in LPG.Ben laatst in luxemburg op vakantie geweest met mijn 2,5S. Maar vermogens verlies is dan goed merkbaar. Bergop met benzine gaat net ff iets harder.
Backfire nooit last van gehad, zelfs niet als ik direkt overschakelde van benzine naar gas zonder hem leeg te rijden. En altijd starten in de winter.
backfire heb je bij een cabarateur motor eigenlijk nooit last van
is alleen bij injectie16 november 2009 om 08:00 #17549357Je zou ook bij een carburateur back-fire kunnen hebben. Echter die is nooit zo groot dan bij een injectie.
Bij een back fire wordt het gas in het inlaatspruitstuk ontstoken. Aangezien het inlaatspruitstuk van een carburateurmotor veel minder inhoud heeft is de knal ook veel kleiner. Hierdoor levert dat weinig tot geen problemen op. Bij een carburateur heb je ook geen gevoelige elektronica die stuk kan gaan door de klap.Kijk maar eens naar dragrace of trekkertrek.
Als je de vlammen uit de carburateur ziet komen is dat allemaal back fire. De ontsteking van deze motoren staat zo vroeg dat er “stationair” back fire optreed. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.