Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Oranje waarschuwingslampje brandt, kapotte bobine?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 april 2012 om 09:06 #17240351
Sinds enkele weken heb ik een Opel Astra H uit 2005. Hier ligt een Z16XEP motor in. EChter begon gisteren, halverwege de rit het motorlampje te branden. Volgens het boekje heeft dit te maken met het uitlaatgassenreiniginssysteem. Het motormanagement lampje brandde dus niet. Nu weet ik dat ze daar mee hebben zitten rommelen. (bonnen van garage enz.) Na nog even getwijfeld te hebben of de auto niet gewoon lui was, kwam ik samen met met mijn vader tot de conclusie, na in de 2de versnelling opgetrokken te hebben bij 30/ 40 km/h om vervolgens puf, puf, puf, slomp, slenter vooruit te komen, dat de auto niet zijn volle vermogen benut op dit moment. Hij trekt wel in de hoge toeren.
Ik heb dus zo’n vermoeden dat de auto op 3 pitten rijdt. Nou heeft mijn vader dit aan zijn Opel (vorige generatie) ook gehad, maar na 7x een Opel dealer en 300 euro kwijt was er niks verbeterd. Vervolgens kwamen we bij een simpele doe het zelver in Zuid- Limburg (vakantie), die toen na 1 minuut rijden zei dat de bobine kapot was. Vervolgens 120 euro kwijt en alles deed het weer.
Graag hoor ik dus jullie mening voordat ik langs de dealers ga. Ik heb dus nog niks uitgelezen. Er is trouwens ook een soort ‘ploffend’ geluid uit de uitlaat te horen bij stationair draaien.
1 april 2012 om 12:48 #17907763waarschijnlijk de bobine stuk ja.
of problemen met de egr klep, maar ik zou hem eerst laten uitlezen.
heeft zowiezo een storing opgeslagen als het lampje is gaan branden ;)6 april 2012 om 20:19 #17907764Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late reactie!
Inmiddels heel wat verder. Dealer geweest, waar de hoogste gegradeerde monteur van Opels ernaar heeft gekeken. De conclusie dankzij zijn ervaring was dat de wervelkleppen kapot waren. 800 euro, inc. arbeid. Enfin, vandaag auto opgehaald. 5 km verder gaat het lampje weer branden. Weer uitlezen: storingen van wervelkleppen zijn eruit, nu alleen nog een in de richting van overslaan. Even uitgelezen, storingen eruit en bobine en bougies vervangen. Ik moest er even een week mee rijden om te kijken wat het zou doen. Van dealer naar huis gereden vanmiddag: zonder lampje. Vader komt thuis, wilde even motor horen, en hij gaat weer branden. Conclusie: bobine en bougies goed. Vervolgens rij ik even naar het dorp, om injector reiniger te halen, 2 km ofzo, en ik kom terug met nog steeds het lampje. Half uur erna ga ik naar mijn oma en bij starten is het lampje weer uit. Bij mijn oma aangekomen zonder lampje. Ik start vervolgens daar weer om mijn auto ergens anders te parkeren, begint het lampje weer te branden. Auto weer uit en naar binnen bij mijn oma. Vervolgens richting de Shell 30 km verderop met lampje aan. Tanken, injecctor cleaner erin en rijden maar weer, terug naar huis. Thuis nog steeds lampje.
Als je dit ingewikkelde verhaal nog begrijpt :p: Wat denk jij er nu van? Grote kans dat het aan vervuilde benzine ligt? Of iets met de injectoren? Sondes?
Gaat hier dus nog steeds over het motorbloklampje, wat duidt op problemen met de uitlaatgassen. Lampje gaat dus aan en uit in het algemeen.
Alvast bedankt!
6 april 2012 om 20:55 #17907765Lamda sonde keer schoonmaken en terugdraaien.
6 april 2012 om 21:36 #17907766Kan ik dat zelf doen? Zo ja, kan je globaal aangeven hoe?
Bedankt!
7 april 2012 om 06:16 #17907767Uitlezen, en Kijken wat de storing is…
Willem
7 april 2012 om 09:16 #17907768De storing geeft overslaan aan. Meer niet. Dat uitlezen is nu al 6 keer gedaan.
7 april 2012 om 10:22 #17907769overslaan zou vervuiling van de injectoren kunnen zijn.
heb ik ook ooit gehad met goedkope benzine.
toen uit laten lezen,ook overslaan van cilinders.
ben toen bij de dealer weg gereden en in de eerste paar versnellingen plankgas tot de toerenbergrenzer gegeven.
daarna weer bp benzine getankt en nooit geen last weer gehad8 april 2012 om 09:03 #17907770Bedankt voor je reactie! Heb je wel gewoon normale Euro getankt? Heb hem namelijk met Shell 95 volgegooid en injector cleaner erin gedonderd.
8 april 2012 om 09:57 #17907771Oveslaan:
– Bobine kapot
– Injectoren vervuilt (komt weinig voor)
– Andere storing waarbij de motor kan overslaan (denk aan Compressie verlies, verkeerde sensorwaarden). etc etc.Willem
8 april 2012 om 10:28 #17907772Die bobine is het niet, zie bovenstaand. Bougies ook niet. Wervelkleppen zijn vervangen.
Dat er een andere storing inzit is wel duidelijk, maar welke? Het is een storing die af en toe voorkomt, niet altijd. Dus injectoren vies is idd een optie.
8 april 2012 om 10:54 #17907773ga maar zoeken..
massa Probleem kan heel goed, dat heb ik ook gehad met een Vectra-C 3.2 V6, ook storing overslaan.
Was de massa kabel van de Accu naar de motor gaar..
Willem
8 april 2012 om 11:59 #17907774Massakabel gecontroleerd. Ziet er gewoon goed uit. Stekkerbus ook. Doe ik er eventueel verstandig aan om lambdasonde te vervangen? Is toch nog niet gebeurd, is dat ook uitgesloten?
8 april 2012 om 15:13 #17907775Zegt niks, leg er gewoon eens een bij..
Van een lambda sonde krijg je geen Storing op overslaan
8 april 2012 om 15:36 #17907776Had je toevallig ook de bougiekabels vervangen? Voor het zelfde geld zit er een breukje in en slaat hij daarom over. Heb het bij onze Corsa gehad, bij droog warm weer nergens last van, zodra het wat kouder of vochtiger werd was het horten en stoten en slecht starten. ANWB bij gehaald, die spoot er water overheen en hij sloeg af. Daarna een kleverig goedje over de aansluitingen bij de bougies en het was over. Op de sloop 2 setjes kabels geregeld en ik rij er ondertussen al bijna 2 jaar vrolijk mee rond.
Had je trouwens ook al naar je benz filter gekeken? Als je twijfelt aan vuil in je brandstof, misschien kun je eea zien aan je filter… Ik gooi maar een optie op…
8 april 2012 om 15:38 #17907777Deze heeft een Bobine brug.
deze zit direct bovenop de motor op de bougies gedrukt.
De bougiedoppen worden nieuw meegeleverd met deze bobinebrug…
Deze heeft dus geen kabels..
Willem
8 april 2012 om 15:49 #17907778Aha, duidelijk… Scheelt weer een optie.
9 april 2012 om 16:38 #17907779Willem,
Dat dacht ik ook van die sonde. We kunnen dus uitsluiten dat het die sonde niet is?
Kan jij nog iets specifieker aangeven wat eventuele andere mogelijkheden kunnen zijn?
9 april 2012 om 19:18 #17907780Sonde kan wel rot lopen veroorzaken, maar normaliter niet het overslaan van de motor..
Kom je uit de buurt van Den Haag of rotterdam, zo ja, zou ik je systeem eens kunnen doorlichten met uitleesapparatuur voor je..
Willem
9 april 2012 om 20:47 #17907781Ik woon in Puttershoek, onder Rotterdam. De dealer gaat hem donderdag nog keertje nakijken (wss kosteloos, omdat ik al reparatie van 800 heb gehad daar van die kleppen), dus ik wacht dat even af. Zit ook met examens deze week. Komt daar niks uit, post ik wel weer even hier op het forum.
In ieder geval bedankt voor het aanbod! Je hoort de uitkomst nog.
10 april 2012 om 15:50 #17907782Zelfde problemen ook gehad met een ’05 Astra H Z16XEP.
Het motorlampje ging branden, knipperen, branden, knipperen, branden enz.
Ter hoogte van Bunschoten / Nijkerk de auto op de uitvoegstrook gezet en geprobeerd om opnieuw de auto te starten – helaas zonder sucses want de klacht bleef.
Op advies van (Opel)Kees de ANWB gebeld die met hun OBD de storingsmelding “vonkoverslag cilinder 4” te zien kregen. Volgens de ANWB kon dit of een vervuilde injector zijn of de bobinerails.Bobineblok vervangen en nooit geen storing meer gehad. Ik lees op veel astra forums dat de bobine brug van de Z16XEP echt een zorgenkindje is en dat die erg vaak kapot gaan.
Mij is trouwens door de ANWB op het hart gedrukt om extreem laag in toeren te blijven rijden als dit gebeurd omdat je serieuze schade hierdoor kan oplopen.
10 april 2012 om 16:40 #17907783Bedankt voor je reactie, maar het bobineblok is al nagekeken. Ik rij nu namelijk met een nieuw blok, maar ik heb de storing nog steeds. Bobine gaat er donderdag weer uit, terug naar de garage.
10 april 2012 om 19:58 #17907784Willem,
Er zaten nog niet zo lang nieuwe bougies in toen ik hem kocht. Deze heb ik toen omgewisseld met de oude om te kijken of het aan de bougies lag. Dat was niet het geval. Nu liggen die nieuwe nog steeds binnen. Ik zat er net naar te kijken, zie ik ineens dat er 3 koffiebruin en wit zijn (zoals het hoort), en eentje duidelijk veel donkerder is, richting zwart. Hoogstwaarschijnlijk is deze natuurlijk uit die overslaande cilinder gekomen.
Wat zou jij nu zeggen met deze informatie? Waarschijnlijk injector vervangen?
Alvast bedankt.
12 april 2012 om 18:26 #17907785Nou, we zijn een stuk verder. Ze hebben nog 2 uur lopen zoeken in de garage. Compressieprobleem in cilinder 4 zuigerveren zijn goed. Er gaan overal nieuwe kleppen (16V, dus 16 keer) en pakkingen in. Cilinderkop wordt gereviseerd. Daarnaast gelijk nieuwe olie, oliefilter en koelvloeistof erbij. Ik laat ook gelijk de waterpomp en de distributie erbij doen, aangezien deze binnen 5000 km hadden gemoeten en ze er nu langs komen, dus dat scheelt weer arbeidskosten. Bougies erbij en we zijn compleet. Het begint bijna op een nieuwe motor te lijken. Kosten 1800 euro, alles bij elkaar. Met die 800 van de wervelkleppen is het dus een dure wagen aan het worden. Ik heb nu overigens wel garantie van de garage dat de storing die het overslaan veroorzaakt verholpen wordt.
Zal binnenkort nog even posten of het ook écht weg is.
12 april 2012 om 19:15 #17907786Sjezus!
het zit niet echt mee met deze auto/motor dan zeg :vertagwat heeft dat ding gelopen dan?
hoeveel bar had je op de 4e cilinder dan?
is er ook een lektest gedaan? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.