Optrekken uit lage toeren

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Optrekken uit lage toeren

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Rawi
    Deelnemer

Beste leden,

Sinds vorige week ben ik eigenaar van een prachtige zilverkleurige Vectra GTS met een Z22SE erin. De auto had bij aankoop al een klein puntje, nl. dat de motor bokte/stotterde bij het optrekken vanuit lage toeren. Bijvoorbeeld na het optrekken naar 60 en de snelheid terug laten vallen naar 50 in de 4e versnelling. Het moment dat ik dan gas geef sputtert de motor enigszins tegen. Gas even dieper intrappen of gas los en opnieuw intrappen verhelpt dit wel en de motor trekt dan soepel door. Stationair loopt de motor ook niet helemaal lekker, schommelt net onder de 750 tot 750 maar je ‘voelt’ de motor wel duidelijk, iets wat mijn astra G coupe met hetzelde blok totaal niet had.
      Nu heb ik natuurlijk op het forum al zitten rondlezen en in het verleden ook wel kwaaltjes gehad, doorgaans waren deze te wijten aan de bougies/bougiekabels of EGR. Aangezien ik nog over een Astra G Coupe beschik welke prima loopt én hetzelfde blok heeft durfde ik de ‘gok’ van het aankopen wel aan. Ik heb inmiddels al de bobine en bougies getest, zonder resultaat. Ook naar het gasklephuis gekeken, ziet er ook schoon uit net als de bougies die prachtig koffiebruin zijn. De EGR wou niet direct los en zal dus een project voor dit weekend worden. Net zoals de bougies en temp meter die ik preventief wil vervangen. Wel constateer ik dat de auto als een zonnetje loopt als ik de stekker van de LMM loshaal, wat mij ook brengt op de vraag.

Vraag: Als ik de LMM laat zitten en enkel de EGR stekker loshaal dan loopt de motor nog steeds beroerd. Als ik de stekker van de LMM eruit haal en die van de EGR laat zitten loopt de motor als zonnetje, zowel stationair als in de lage toeren. Mag ik dan de aanname doen dat dit ook het euvel is of kan dit te maken hebben met de zgn. noodloop?

:dank-u:

marson
      Deelnemer

Beste rawi,

Zoals jezelf al aangeeft heb je nog een astra met hetzelfde blok erin.
        Kan je vanuit dat blok dan even niet de lmm nemen en uitwisselen met je vectra blok ?
        Noodloop herken je echt wel of die aktief is als je een stukje gaat rijden tevens brand dan je lampje op het dashbord
        Als je auto normaal rijd zonder brandend lampje (wat denk ik niet kan) dan is je noodloop niet aktief en zou je volgens mij zelf al je probleem hebben getackeld.

Met vriendelijke groet Sonny

Rawi
        Deelnemer

Dank voor je reactie!

Als ik de lmm stekker eruit haal gaat het lampje branden. Weet eerlijk gezegd niet hoe ik ‘noodloop’ verder zou moeten herkennen, als ik zonder lmm rij dan reageert de auto zowel stationair als in optrekken gewoon goed en vlot.

De astra die ik heb is van 2001 en heeft kennelijk geen lmm. Is dan ook het enige wat ik niet over kan zetten om te testen helaas.

marson
          Deelnemer

Zoals ik al zij ga maar eens rijden als je auto in noodloop staat merk dat echte wel als je even de snelweg op gaat en probeert in te voegen ( het is dan net alsof de auto niet genoeg vermogen heeft).
            Maar aangezien je lampje dus al brand geeft dat dus ook al aan dat ie in noodloop staat.
            stationair zal je daar niks van merken, maar haal hem maar eens door.

LMM is volgens mij ook niet eens meer zo een duur onderdeel, wellicht op-com er even aan?

Rawi
            Deelnemer

Lampje brandt weliswaar maar van vermogensverlies geen sprake, trekt gewoon door. Vermoedelijk brandt het lampje nog van de EGR die losgezeten heeft?

Uitlezen zou inderdaad ideaal zijn, opcom bleek echter al de geest gegeven te hebben, is inmiddels al wel een nieuwe onderweg. Wellicht een andere manier om vast te kunnen stellen dat het de lmm is? Belronde brengt een plaatje van tussen de €150 en €200. An sich te doen maar zou wel zonde zijn als het dan toch iets anders blijkt te zijn

dappie
              Deelnemer

Rawi, anders kijk je toch even op de sloop, vaak hebben ze nog goed spul en ben je geen 150 a 200 uitjes kwijt.

Rawi
                Deelnemer

Dank voor je tip! Kan inderdaad best kijken op de sloop en ter plekke testen. Stationair is het verschil al merkbaar dus actie van enkele minuten lijkt mij. Werkt het niet dan gelijk terug.

Ga morgen eens op de sloop kijken.

liviu2004
                  Deelnemer

Probleem gevonden. Groot luchtlekkage bij luchtinlaat, rond 2 kg/h denk ik. Lmm zien rond 6-7 kg/h, minimaal moet 8 kg/h hebben.

Beide lambda 1 en 2 staat op 20 mV. Remmenreiniger spuiten op luchtinlaat zijkant en lambda waarde gaat naar 800 mV.

Rawi
                    Deelnemer

Aanvullend: Het kan dus zo zijn dat je met de stekker van de LMM los prima rijdt maar met de stekker erin beroerd optrekt/stationair draait. Dit <i>hoeft</i> dus niet te zeggen dat de LMM per definitie de boosdoener is!

Met dank aan iliviu voor de hulp vanochtend.

Rawi
                      Deelnemer

Opgelost! Motor draait weer heerlijk en meer dan voldoende vermogen terug zonder stotteren of bokken.

Probleem bleek uiteindelijk te liggen aan een pakking die er niet in zat. Deze lek gevonden dankzij de geniale tip van liviu2004; “blaas eens de rook van je sigaret in deze slang zodat ik kan zien waar de rook weer uitkomt” :applause01:

Stefan662
                        Deelnemer

Ik heb hetzelfde euvel als jij had.

Bij jou zat er ergens een pakking niet in.

Welke pakking was dat ?

Stefan

Rawi
                          Deelnemer

Die van de inlaat, eigenlijk dus gewoon een klassiek gevalletje van valse lucht

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.