Optimaal toerental

Forumindex Forums Overige Auto algemeen Optimaal toerental

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273647
    Parqueted
      Lid sinds:
      11 August 2015

      Hoi hoi iedereen,

      Misschien een hele domme vraag maar wat is het toerental om op te schakelen om zuinig te kunnen rijden?
      Moet de motor harder werken als je bijvoorbeeld stationair in de 5 rijd of kan je dan beter in de 3 die snelheid rijden?

      Nogmaals, misschien een domme vraag maar wil wel eens weten hoeveel KM ik red als ik rustig rijd. :jerry

      #18297514
      kadscona
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 April 2005

        Als je echt zuinig wilt rijden, blokje onder het gaspedaal. Hoe minder ver je het gaspedaal intrapt, hoe zuiniger je rijdt. Of gewoon schijt hebben aan anderen en langzaam optrekken en nooit boven de 60kmu komen.
        Maar meer realistischer, gewoon met het overige verkeer meegaan maar fel accelereren voorkomen en vooruit zien, en dan eerder van het gas voordat je gaat remmen. Dit scheelt al een hoop.

        En stationair in z’n 5 rijden vind de motor niet leuk, beter in z’n 3 laten.

        #18297515
        bart-gsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 July 2012

          ik laat mijn motor tussen de 1500 en 2000 toeren pruttelen binnen de bebouwde kom dan kun je met uitrollen naar stationair weer rustig op pakken zonder terug te schakelen…

          op de snelweg heb ik weinig keus.. 3000 toeren bij 120

          #18297516
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Kadscona:
            Das zeker niet waar.
            Vlot (niet racen) op gang en heel contant rijden bespaart het meeste brandstof.

            Toerental is echt auto en motor afhankelijk.
            Het efficientst is het bij acceleren het toerental aanhouden waar ze soepel rijdt.
            Als je de motor laat zwoegen bij een te laag toerental verbruikt ze veel meer brandstof.
            Mijn Ascona 1.6S kan ik het beste rond de 3000 /3500toeren, daar rijdt ze het soepelst met het minst diep gas intrappen accelereerd ze soepel.
            Ga ik lager in toeren moet ik het gas dieper intrappen en gaat ze meer verbruiken.
            Ik rijdt zo zo’n 1op14 met de 30 jaar oude 1600 met 2traps carburateur.

            Mijn Vectra 3.0-V6 schakel ik tussen de 2000 / 2500 toeren, die heeft power zat om met een tipteentje vlot door de stad te rijden.
            Met deze heb ik over 60.000km een gemiddeld verbruik van 1op11,7

            Mijn Corsa 1.5 turbodiesel doet met lage toeren prima in de stad.
            Vanaf 4e versnelling moet ik minimaal 1500toeren aanhouden, daaronder moet ik het gas dieper intrappen. dan met een versnelling terug.
            Met deze rijdt ik 1op18 gemiddeld.
            Op de snelweg rijdt ik tussen de 1op20 en 1op28.

            Het meeste winst is te behalen met zeer constant rijden en ver vooruit kijken en rustig uitrollen bij drukte of rood licht in het vooruitzicht.

            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

            #18297517
            smileyspeedster
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 October 2010

              http://www.hetnieuwerijden.nl/fileadmin/klanten/hnr/flash%20(11-08-11%2016:14″ onclick=”window.open(this.href);return false;)/Folder_HNR_Rijstijltips_2012.pdf

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.