Oppassen met nieuwe benzine in Duitsland

Forumindex Forums Overige Slap Geouwehoer Oppassen met nieuwe benzine in Duitsland

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17233106
    nova….
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Oppassen met nieuwe benzine in Duitsland

      Het is oppassen geblazen als je gaat tanken in Duitsland. Er is namelijk een nieuw soort benzine: E10. Soms net iets goedkoper dan de gewone Euro 95 en beter voor het milieu.

      Maar, niet alle auto’s kunnen deze nieuwe brandstof aan.

      Bron site van L1

      #17821334
      GlennGSI
      Deelnemer
        Lid sinds:
        28 August 2007

        net als in frankrijk denk ?

        #17821335
        DEEF
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 May 2007

          staat er toch bij op de pomp hoop ik??
          en meestal is het zo:
          BETER VOOR HET MILIEU…SLECHTER VOOR DE AUTO (en de bestuurder :P )
          kijk zowieso uit met rare benzines….ultimate,v-power en weet ik niet wat!!
          vooral alsie gechipt is:
          ALLEEN 98 OF HOGER!!
          vraag desnoods na aan de pomp,want je blok loopt zo in de soep!!

          #17821336
          nova….
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            tank zelf ook alleen maar 95 of 98 en nix anders;)

            Hier nog meer info,

            Volgens de ANWB loopt een op de tien Nederlandse auto’s kans op schade aan de motor, wanneer zonder nadenken de nieuwe vervanger van de bekende Euro 95 in de tank wordt gegoten.

            De schone ’E10’-benzine zal in Duitsland enkele centen per liter voordeliger zijn en bestaat voor tien procent uit milieuvriendelijke ethanol. Daardoor kunnen echter wel de rubber en kunststof afdichtingen in bepaalde motoren worden aangetast en keerringen en pakkingen beschadigd raken. “Je komt gelukkig niet direct met pech aan de kant te staan, maar je motor kan na een aantal tankbeurten wel ernstige schade oplopen”, aldus een woordvoerder.

            Is jouw auto geschikt voor E10?
            De ANWB heeft op een speciale website per merk de types die gevaar lopen op een rijtje gezet. Wie risico loopt, wordt geadviseerd gewoon Euro 95 of desnoods Superplus te tanken.

            Vanaf dit weekend gaan opnieuw een miljoen Nederlanders op wintersport, waarbij nog altijd driekwart bij de auto zweert. Oostenrijk blijft met 53 procent de favoriet, met Frankrijk (18 procent) en Duitsland (13 procent) op de tweede en derde plaats.

            Pakkans
            Behalve voor de nieuwe benzine en al strengere eisen voor winterbanden waarschuwt de ANWB ook voor het groeiende woud aan flitspalen en laserguns langs de Europese wegen. De pakkans bij te snel rijden en een daarop volgende boete zijn daardoor veel groter geworden. Vooral in Zwitserland en Scandinavië kunnen de bekeuringen daarbij fors oplopen, terwijl verkeersagenten bovendien kunnen eisen dat de boete direct ter plekke wordt betaald.
            Duitsland
            De nieuwe brandstof wordt in Duitsland aangeduid met ‘E10’. Euro 95 blijft echter nog beschikbaar aan de pomp. Doordat de Duitse overheid de E10 minder belast verwacht de ANWB dat de brandstof een goedkopere literprijs heeft dan de Euro95. De ANWB raadt autobezitters echter aan deze brandstof alleen te tanken als de auto daarvoor geschikt is.

            Frankrijk
            In Frankrijk is Euro 95 nauwelijks meer langs de snelweg te verkrijgen. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10. Waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% bio-ethanol. Als de auto niet geschikt is voor deze brandstof raadt de ANWB autobezitters aan de duurdere premiumbrandstof te tanken om schade aan uw auto te voorkomen.

            Bron: telegraaf.nl en anwb.nl

            #17821337
            yorick
              Lid sinds:
              30 March 2009

              ik heb ff de test gedaan op de site en alle opel motoren zouden er tegen moete kunne behalve de Z22YH motoren die in de Vectra Signum en Zafira zijn geleverd. of ik dit in me Corsa met C20XE ga gooien is een tweede

              bron: http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/#/Opel

              #17821338
              ICEQUEEN_Manta_Logan
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 February 2006

                Duitsland heeft altijd lager octaan gehalte tank er nooit.
                Super 91 bleifrei :angel:afro

                #17821339
                The Undertaker
                  Lid sinds:
                  29 January 2005

                  Voor onze Opels met uitzondering van de bovengenoemde moet het dus geen probleem zijn.

                  #17821340
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Ik ga van de zomer naar Frankrijk op vakantie met mijn Kadett C20XE en dan zit ik er dus wel mee, want ze zullen niet overal euro 98 meer hebben denk ik..

                    Kan dan misschien maar het beste mijn octaanstekker weer omdraaien en hopen dat het allemaal heel blijft? Of moet ik een route vooraf gaan plannen langs alle pompstations die ’98 hebben?

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.