Opknappen Kadett B Coupe

Forumindex Forums Modellen Kadett Opknappen Kadett B Coupe

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264634
    thom301
      Lid sinds:
      10 February 2014

      Hallo Opel-enthousiasten,

      Na mij een tijdje geleden te hebben voorgesteld in het daarvoor bedoelde topic hier een draadje over het opknappen van mijn Kadettje.
      Eerste puntje op de agenda was het wisselen van de 1.1 motor ( 45 pk ) voor een 1.2S motor ( 60 pk ). Het eigenlijke idee was om de motor te demonteren en monteren om zo iets meer kennis te verkrijgen over hoe het nu precies werkt. ( eerste keer dat ik ook maar een schroefje aan een auto losdraai ;) ) Maar als alles dan toch uit elkaar ligt kun je het net zo goed weer netjes maken.

      De 1.2S zag er bij ophalen als volgt uit:

      Toen kwam het makkelijke gedeelte, Althans makkelijk, veel bouten zaten zo vast dat er toch wat geweld en spuitbusladingen WD40 bij kwamen kijken om het blokje uit elkaar te draaien. Maar uiteindelijk zit je dan met een bak vol vieze losse onderdelen.

      Allereerst was de carterpan aan de beurt, deze zat logischerwijs onder de aangekoekte olie. Maar een beetje benzine, thinner, en ontvetter van de wibra doen wonderen en zo kon de carterpan in de hittebestendige Motip verf gespoten worden.


      Schoongemaakte Carterpan.


      En gespoten.

      Vervolgens mocht de cilinderkop er ook aan geloven. Eerst moesten de kleppen en tuimelaars verwijderd worden. De tuimelaars zaten met een enkel moertje vast en konden zodoende zo worden losgedraaid. Voor de kleppen was er een speciaal stuk gereedschap nodig. nu zijn die voor eenmalig gebruik toch vrij prijzig, en zoals mijn ex dat altijd zo mooi zei: ben ik Iemand die zo gierig is dat hij zijn anus dichtknijpt bij het doen van zijn behoefte omdat hij zelfs daarvan moeilijk afstand kan doen. Afijn met een lijmklem met door het bovenste deel een gat geboord ging het net zo makkelijk. Met alles van de kop gedemonteerd mocht deze ook mooi schoongemaakt worden waarna ook deze in de Motip gezet kon worden.


      Cilinderkop na het schoonmaken.


      En de kop in de verf.

      Terwijl de kop stond te drogen verder gegaan met de kleppen. De aanslag op deze zat er vrij goed op!


      Inlaatklep vlak na demontage.

      De uitlaatkleppen daar zat minder aanslag op en deze heb ik zelf toch nog wel netjes gekregen. Voor de inlaatkleppen was dit een ander verhaal omdat hier de aanslag toch net iets hardnekkiger was. Daarom het boeltje netjes genummerd en opgestuurd naar een lokaal bedrijfje waar ze de kleppen konden schoonmaken en slijpen.


      Uitlaatklep na zelf aan de slag geweest te zijn met schoonmaakmiddel.

      Vervolgens was het de beurt voor het onderblok. Deze is gedemonteerd, schoongemaakt en naar hetzelfde bedrijfje gestuurd welke de cilinders gehoond hebben, de lagerschalen en zuigerveren vervangen, de kop opnieuw afgevlakt, en de boel weer netjes teruggeplaatst hebben. ( helaas van dit resultaat vergeten foto’s te maken. )


      Onderblok na verwijderen carterpan.


      Het zooitje op elkaar. ( nog zonder de pakkingen. )

      Daarna het benzinepompje, kleppendeksel, en de verdeler van binnen schoongemaakt. Bij de verdeler meteen een nieuw rotortje, condensator, en contactpuntje geplaatst. Ben momenteel nog aan het twijfelen om de verdeler om te bouwen naar een contactloze ontsteking.


      Na het monteren van het kleine spul.

      Ook de versnellingsbak was toe aan een schoonmaakbeurtje. Gelukkig was de 4-bak nog in goede staat van binnen en moet ze alleen cosmetisch aangepakt worden.


      Na het schoonmaken van de aluminium delen.


      De bak in de verf. ( steun moet nog vervangen worden, en de rubber afdichting van de koppeling moet nog geplaatst worden. )


      De ( voor mij ) mysterieuze binnenzijde van de versnellingsbak, waar met behulp van magie een versnelling geselecteerd wordt. :hmmz

      Uiteindelijk is de door mij opgeknapte verdeler ( een met klemmetjes ) vervangen door een verdeler waar de verdelerkap wordt vastgezet met schroefjes.


      ( Nieuwe ) verdeler en een nieuw kapje.

      Na het opknappen ( lees laagje verf toedienen ), testen, en monteren van de startmotor en de motorpakkingen kon het hele blokkie weer gemonteerd worden.


      Onderblok met startmotor.

      Volgende puntje was het netjes ( schoon ) maken van de carburateur. Met een beetje benzine en ontvetter kwam ook de carburateur er weer schoon uit te zien en kon ook deze na het schoonmaken van de sproeiers en vlotter weer terug geplaatst worden.


      Het resultaat tot nu toe.

      Meer Updates komen nog.

      Bedankt voor het lezen. :thumb

      Groeten,

      Thom

      #18223274
      Kermitkiller
        Lid sinds:
        26 March 2005

        mooi werk :thumb

        #18223275
        kadscona
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 April 2005

          Dat mag ik graag zien, een 1.2 die opgeknapt wordt in plaats van bij het oud ijzer gedumpt. Beste Opel motorblok ooit gemaakt! :thumbup

          #18223276
          Deperik
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 November 2007

            Mooi werk :thumb

            Volgens mij komt je verdeler bij mij weg ofniet?

            Mooi om te zien dat t spul nog van pas komt ;)

            Gr. Erik

            #18223277
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              Hier word aardig zorg aan besteed, alle respect voor wat je doet :thumb

              #18223278
              thom301
                Lid sinds:
                10 February 2014

                Hallo Allen,

                mooi werk :thumb

                Dank je! :wors

                in plaats van bij het oud ijzer gedumpt

                Verspillen doen wij niet aan… ;) zijn nog mooi goedkope blokjes ook!

                Volgens mij komt je verdeler bij mij weg ofniet?

                Dat zou zeker goed kunnen! samen met de bobine en bougiekabels.

                Hier word aardig zorg aan besteed, alle respect voor wat je doet

                Hartelijk dank!

                Over bobines gesproken, De gekochte bobine deed het nog uitstekend maar moest natuurlijk wel bij het blokje passen. Gelukkig staat er altijd nog wel ergens een restje verf in mijn verfkast.


                Bobine licht opgeschuur en daarna ontvet.


                En in zijn uiteindelijke jasje.

                Toen, bij het terugschroeven van de bobine, viel mijn oog op de hoofdremcilinder. Deze deed het ook nog uitstekend maar zag er ook niet bepaald fris uit.
                Die moet er ook maar uit dan. Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan, daar het ding er waarschijnlijk tientallen jaren niet uit geweest is. Maar met een beetje geweld, en de onvermijdelijke tik op mijn vingers met sleutel 13 kwam hij toch los.


                Hoofdremcillinder.


                En na het spuiten en schoonmaken van de tankjes en cillinder.

                en tja…. als je dan toch eenmaal bezig bent dan kan de motorruimte ook wel een likje verf gebruiken.


                Motorruimte, hier nog niet eens geschuurd.


                De boel ( netjes ) afgeplakt.


                en een laagje matte ( op de foto was de verf nog nat ) verf erover.

                En dan moet de motorwissel nu toch eigenlijk echt plaats gaan vinden! :hmmz

                En nog even een paar fotos zodat ook duidelijk is in welke roestbak die motor nu komt te zitten:


                Bedankt voor het lezen!

                Groeten,

                Thom

                #18223279
                ikdenman
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 February 2010

                  mooi werk man en roestbak is het niet echt zo te zien :jerry :jerry :jerry ik kom je vanzelf wel eens tegen dan kan ik um in het echt zien ! zwolle /wapenveld is niet zo ver van elkaar af !

                  #18223280
                  thom301
                    Lid sinds:
                    10 February 2014

                    mooi werk man en roestbak is het niet echt zo te zien

                    Dankje! :wors Op de fotos ziet het er helaas altijd beter uit als in het eggie. Om over de staat van de dorpels nog maar even te zwijgen :wink:
                    Voorlopig zal ze niet zo vaak op de weg te zien zijn helaas. Staat veilig in de garage totdat de boel gelast is en er een nieuwe APK op kan :D
                    Mocht je in de buurt zijn dan mag je natuurlijk altijd even komen kijken, een pot koffie is ook zo gezet.

                    Vanmiddag nog even met de spuitbus in de weer geweest.

                    Radiateur lichtjes opgeschuurd en ontvet.


                    En ook in een nieuw jasje.

                    Verder het gezicht van de Kadett ook verwijderd om eens te kijken wat de staat achter het chroomwerk was.

                    omdat de auto al een tijdje scheef stond en het niet aan de schokdempers lag maar aan de stabilisatorstang ( hier was de connectie tussen stabilisatorstang en wieldraagarm afgebroken ) deze ook geprobeerd te verwijderen. Zat natuurlijk ook weer vast als een huis en dan denk je je af te kunnen zetten aan de keienvanger ga je er dwars doorheen. :fy1 ( plekje was ook al wel slecht trouwens. )

                    Volgende stap is dan toch echt een motorkraantje zien te vinden en de ( oude ) motor eruit te halen.

                    Groeten,

                    Thom

                    #18223281
                    ikdenman
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 February 2010

                      mooi werk joh :thumb

                      #18223282
                      thom301
                        Lid sinds:
                        10 February 2014

                        Goed, in de tussentijd even een bootje opgeknapt maar nu dus weer vrolijk verder aan de auto.

                        Luchtfilter met een rubberen hamer en een blokje hout voorzichtig uitgedeukt en in een zilvergrijs jasje gestopt. daarna de letters zwart gemaakt.

                        Toen besloten, omdat ik toch moest lassen, om de auto helemaal te strippen en klaar te maken om hem helemaal over te spuiten.

                        Gelast moet er worden aan de dorpels omdat deze… euh….. zullen we zeggen ‘stuk’ zijn.

                        Toen begonnen met het losmaken van de bumpers, chromewerk, interieur, ramen, benzinetank en lampen.

                        Groeten,

                        Thom

                        #18223283
                        suurtje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          17 September 2010

                          Mooi project!

                          #18223284
                          danimar
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            28 June 2010

                            gaaf projectje joh, dat type heb ik ook gehad alleen dan de Olympia uitvoering (hier loopt de grill door de hoek om op de zijschermen) en een zwart vinyl dak. De motor was door mijn buurman vervangen tesamen met het onderstel voor 1900 SR. Heb nog spijt als haren op mijn hoofd. Maar ik heb hem toen ingeruild voor de capri, en dat was ook een aandacht trekken.

                            Ik wens je veel plezier met de wagen en knap dat je het zo hebt aangepakt, voor een leek dan.

                            :thumbup :thumbup :thumbup
                            Marco

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.