Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Opknappen Kadett B Coupe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 maart 2014 om 22:04 #17264634
Hallo Opel-enthousiasten,
Na mij een tijdje geleden te hebben voorgesteld in het daarvoor bedoelde topic hier een draadje over het opknappen van mijn Kadettje.
Eerste puntje op de agenda was het wisselen van de 1.1 motor ( 45 pk ) voor een 1.2S motor ( 60 pk ). Het eigenlijke idee was om de motor te demonteren en monteren om zo iets meer kennis te verkrijgen over hoe het nu precies werkt. ( eerste keer dat ik ook maar een schroefje aan een auto losdraai ;) ) Maar als alles dan toch uit elkaar ligt kun je het net zo goed weer netjes maken.De 1.2S zag er bij ophalen als volgt uit:
Toen kwam het makkelijke gedeelte, Althans makkelijk, veel bouten zaten zo vast dat er toch wat geweld en spuitbusladingen WD40 bij kwamen kijken om het blokje uit elkaar te draaien. Maar uiteindelijk zit je dan met een bak vol vieze losse onderdelen.
Allereerst was de carterpan aan de beurt, deze zat logischerwijs onder de aangekoekte olie. Maar een beetje benzine, thinner, en ontvetter van de wibra doen wonderen en zo kon de carterpan in de hittebestendige Motip verf gespoten worden.
Vervolgens mocht de cilinderkop er ook aan geloven. Eerst moesten de kleppen en tuimelaars verwijderd worden. De tuimelaars zaten met een enkel moertje vast en konden zodoende zo worden losgedraaid. Voor de kleppen was er een speciaal stuk gereedschap nodig. nu zijn die voor eenmalig gebruik toch vrij prijzig, en zoals mijn ex dat altijd zo mooi zei: ben ik Iemand die zo gierig is dat hij zijn anus dichtknijpt bij het doen van zijn behoefte omdat hij zelfs daarvan moeilijk afstand kan doen. Afijn met een lijmklem met door het bovenste deel een gat geboord ging het net zo makkelijk. Met alles van de kop gedemonteerd mocht deze ook mooi schoongemaakt worden waarna ook deze in de Motip gezet kon worden.
Cilinderkop na het schoonmaken.Terwijl de kop stond te drogen verder gegaan met de kleppen. De aanslag op deze zat er vrij goed op!
De uitlaatkleppen daar zat minder aanslag op en deze heb ik zelf toch nog wel netjes gekregen. Voor de inlaatkleppen was dit een ander verhaal omdat hier de aanslag toch net iets hardnekkiger was. Daarom het boeltje netjes genummerd en opgestuurd naar een lokaal bedrijfje waar ze de kleppen konden schoonmaken en slijpen.
Uitlaatklep na zelf aan de slag geweest te zijn met schoonmaakmiddel.Vervolgens was het de beurt voor het onderblok. Deze is gedemonteerd, schoongemaakt en naar hetzelfde bedrijfje gestuurd welke de cilinders gehoond hebben, de lagerschalen en zuigerveren vervangen, de kop opnieuw afgevlakt, en de boel weer netjes teruggeplaatst hebben. ( helaas van dit resultaat vergeten foto’s te maken. )
Onderblok na verwijderen carterpan.
Het zooitje op elkaar. ( nog zonder de pakkingen. )Daarna het benzinepompje, kleppendeksel, en de verdeler van binnen schoongemaakt. Bij de verdeler meteen een nieuw rotortje, condensator, en contactpuntje geplaatst. Ben momenteel nog aan het twijfelen om de verdeler om te bouwen naar een contactloze ontsteking.
Na het monteren van het kleine spul.Ook de versnellingsbak was toe aan een schoonmaakbeurtje. Gelukkig was de 4-bak nog in goede staat van binnen en moet ze alleen cosmetisch aangepakt worden.
Na het schoonmaken van de aluminium delen.
De bak in de verf. ( steun moet nog vervangen worden, en de rubber afdichting van de koppeling moet nog geplaatst worden. )
De ( voor mij ) mysterieuze binnenzijde van de versnellingsbak, waar met behulp van magie een versnelling geselecteerd wordt. :hmmzUiteindelijk is de door mij opgeknapte verdeler ( een met klemmetjes ) vervangen door een verdeler waar de verdelerkap wordt vastgezet met schroefjes.
( Nieuwe ) verdeler en een nieuw kapje.Na het opknappen ( lees laagje verf toedienen ), testen, en monteren van de startmotor en de motorpakkingen kon het hele blokkie weer gemonteerd worden.
Volgende puntje was het netjes ( schoon ) maken van de carburateur. Met een beetje benzine en ontvetter kwam ook de carburateur er weer schoon uit te zien en kon ook deze na het schoonmaken van de sproeiers en vlotter weer terug geplaatst worden.
Meer Updates komen nog.
Bedankt voor het lezen. :thumb
Groeten,
Thom
11 maart 2014 om 00:08 #18223274mooi werk :thumb
11 maart 2014 om 07:44 #18223275Dat mag ik graag zien, een 1.2 die opgeknapt wordt in plaats van bij het oud ijzer gedumpt. Beste Opel motorblok ooit gemaakt! :thumbup
11 maart 2014 om 16:53 #18223276Mooi werk :thumb
Volgens mij komt je verdeler bij mij weg ofniet?
Mooi om te zien dat t spul nog van pas komt ;)
Gr. Erik
11 maart 2014 om 17:11 #18223277AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hier word aardig zorg aan besteed, alle respect voor wat je doet :thumb
11 maart 2014 om 17:56 #18223278Hallo Allen,
mooi werk :thumb
Dank je! :wors
in plaats van bij het oud ijzer gedumpt
Verspillen doen wij niet aan… ;) zijn nog mooi goedkope blokjes ook!
Volgens mij komt je verdeler bij mij weg ofniet?
Dat zou zeker goed kunnen! samen met de bobine en bougiekabels.
Hier word aardig zorg aan besteed, alle respect voor wat je doet
Hartelijk dank!
Over bobines gesproken, De gekochte bobine deed het nog uitstekend maar moest natuurlijk wel bij het blokje passen. Gelukkig staat er altijd nog wel ergens een restje verf in mijn verfkast.
Bobine licht opgeschuur en daarna ontvet.
En in zijn uiteindelijke jasje.Toen, bij het terugschroeven van de bobine, viel mijn oog op de hoofdremcilinder. Deze deed het ook nog uitstekend maar zag er ook niet bepaald fris uit.
Die moet er ook maar uit dan. Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan, daar het ding er waarschijnlijk tientallen jaren niet uit geweest is. Maar met een beetje geweld, en de onvermijdelijke tik op mijn vingers met sleutel 13 kwam hij toch los.
En na het spuiten en schoonmaken van de tankjes en cillinder.en tja…. als je dan toch eenmaal bezig bent dan kan de motorruimte ook wel een likje verf gebruiken.
Motorruimte, hier nog niet eens geschuurd.
en een laagje matte ( op de foto was de verf nog nat ) verf erover.En dan moet de motorwissel nu toch eigenlijk echt plaats gaan vinden! :hmmz
En nog even een paar fotos zodat ook duidelijk is in welke roestbak die motor nu komt te zitten:
Bedankt voor het lezen!
Groeten,
Thom
11 maart 2014 om 19:51 #18223279mooi werk man en roestbak is het niet echt zo te zien :jerry :jerry :jerry ik kom je vanzelf wel eens tegen dan kan ik um in het echt zien ! zwolle /wapenveld is niet zo ver van elkaar af !
13 maart 2014 om 15:31 #18223280mooi werk man en roestbak is het niet echt zo te zien
Dankje! :wors Op de fotos ziet het er helaas altijd beter uit als in het eggie. Om over de staat van de dorpels nog maar even te zwijgen :wink:
Voorlopig zal ze niet zo vaak op de weg te zien zijn helaas. Staat veilig in de garage totdat de boel gelast is en er een nieuwe APK op kan :D
Mocht je in de buurt zijn dan mag je natuurlijk altijd even komen kijken, een pot koffie is ook zo gezet.Vanmiddag nog even met de spuitbus in de weer geweest.
Radiateur lichtjes opgeschuurd en ontvet.Verder het gezicht van de Kadett ook verwijderd om eens te kijken wat de staat achter het chroomwerk was.
omdat de auto al een tijdje scheef stond en het niet aan de schokdempers lag maar aan de stabilisatorstang ( hier was de connectie tussen stabilisatorstang en wieldraagarm afgebroken ) deze ook geprobeerd te verwijderen. Zat natuurlijk ook weer vast als een huis en dan denk je je af te kunnen zetten aan de keienvanger ga je er dwars doorheen. :fy1 ( plekje was ook al wel slecht trouwens. )
Volgende stap is dan toch echt een motorkraantje zien te vinden en de ( oude ) motor eruit te halen.
Groeten,
Thom
13 maart 2014 om 18:01 #18223281mooi werk joh :thumb
19 september 2014 om 14:18 #18223282Goed, in de tussentijd even een bootje opgeknapt maar nu dus weer vrolijk verder aan de auto.
Luchtfilter met een rubberen hamer en een blokje hout voorzichtig uitgedeukt en in een zilvergrijs jasje gestopt. daarna de letters zwart gemaakt.
Toen besloten, omdat ik toch moest lassen, om de auto helemaal te strippen en klaar te maken om hem helemaal over te spuiten.
Gelast moet er worden aan de dorpels omdat deze… euh….. zullen we zeggen ‘stuk’ zijn.
Toen begonnen met het losmaken van de bumpers, chromewerk, interieur, ramen, benzinetank en lampen.
Groeten,
Thom
19 september 2014 om 15:19 #18223283Mooi project!
20 september 2014 om 19:57 #18223284gaaf projectje joh, dat type heb ik ook gehad alleen dan de Olympia uitvoering (hier loopt de grill door de hoek om op de zijschermen) en een zwart vinyl dak. De motor was door mijn buurman vervangen tesamen met het onderstel voor 1900 SR. Heb nog spijt als haren op mijn hoofd. Maar ik heb hem toen ingeruild voor de capri, en dat was ook een aandacht trekken.
Ik wens je veel plezier met de wagen en knap dat je het zo hebt aangepakt, voor een leek dan.
:thumbup :thumbup :thumbup
Marco -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.