Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opgelost: Toerental loopt op en traag terug na het gas los
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 april 2013 om 09:29 #17256812
Ik zit sinds kort met het volgende probleem. Als ik het gas los laat loopt het toerental soms/regelmatig op, om vervolgens terug te zakken naar 880-920 rpm.
Hij loopt ook niet volledig stabiel stationair 880-920 rpm volgens de opcom.Het is een x12xe motor (tevens op lpg) en hij vertoont deze nukken op beide brandstoffen.
Er stonden geef foutcodes in bij uitlezen.
De motor klinkt verder “gezond”.
Gasklephuis heb ik schoongemaakt, ingespoten met wd40 en terug gezet. (geen resultaat)
Heb gezocht naar valse lucht met remmenreiniger. (geen resultaat)
Opvallend detail is dat er bij de aangezogen lucht 10 kg stond en gewenste aanzuiging 14kg is. Wat mij doet vermoeden dat er iets mis is met de LMM.
De olie, Olie-/Luchtfilter zijn 5000 km geleden vervangen.
Bougies zijn 23.000 km gebruikt, dus wellicht deze ook preventief vervangen?– Graag zou ik wat meningen horen en adviezen krijgen wat te doen. Een LMM is toch een behoorlijk dure jongen (rond de 275 euro?) om te vervangen, helemaal als ik hem mogelijk niet eens nodig heb.
– Als ik de bougies ga vervangen. Welke zouden jullie aanraden met dat LPG verhaal in het achterhoofd?26 april 2013 om 08:27 #18124323LMM kost op ebay orgineel bosch 106 euro, bij de betere onderdelen boer zo rond de 170 euro, en bij de opeldealer uiterraad wel iets meer! als je LMM stuk is wat veel voorkomt bij deze motoren zou je inhouden moeten voelen onderin en een stotter bij bepaalde toerentallen
29 april 2013 om 00:22 #18124324Dat is dus het vreemde. Hij loopt opzich zonder problemen en klinkt gezond.
Alleen dus het toeren verhaal…
Denk dat er weinig anders op zit en ik morgen een LMM bestel.29 april 2013 om 05:43 #18124325Ik denk dan toch eerder aan een vacuum lek.
30 april 2013 om 15:27 #18124326Heb nog een keer de slangen eraf gehad en nagekeken. Dat lijkt goed te zijn.
Het kan natuurlijk dat er een pakking of zo lek is.
Heb nu het torx moertje wat op de gashendel zit, waarmee de gasklepsteller de klep beinvloed van de luchttoevoer wat terug gedraait en nu doet hij het ineens goed.
Ik weet niet of dit daadwerkelijk de oplossing gaat zijn, dus zal in dezer dagen is even een halve tank leeg rijden om te kijken of dit het was.30 april 2013 om 22:49 #18124327Net een uur gereden en het euvel lijkt verholpen te zijn. Vind het een beetje een rare oplossing, aangezien de gasklepsteller dit zou moeten regelen, maar blijkbaar is deze niet traploos in te stellen door de ECU?
11 mei 2013 om 00:28 #18124328Oke toch de vroeg gejuicht en blijkbaar onterecht op opgelost gezet!
Vandaag toch weer een beetje nukken wat betreft het toerental. Soms was het wat hoog maar vervolgens 400 toeren stationair ongeveer… Nu heb ik dit probleem al vaker gehad en heb nu in 11 maanden tijd 2x de gasklepsteller vervangen (1x een nieuwe gekocht en 1x onder garantie een nieuwe). De 2 vorige keer had de auto als foutcode P0505 – Idle Air Control Voltage Low (02) – Present
Nu heeft de auto de volgende foutcode P1510 – Idle Position Switch Open Circuit (04) – Intermittent. Na het wissen van de code kwam deze meteen weer terug en ging het motormanagementlampje ook branden.
Wie weet wat deze foutcode precies inhoudt? Ik heb als een malle lopen bladeren in de Haynes die ik heb, maar deze is in PDF (jpgs) dus kan de zoekfuntie niet gebruiken. Kwam genoeg foutcodes tegen, maar niet deze helaas.
Hieronder het logbestand van de china opcom
OP-COM 100219a – PC based diagnostic tool
OP-COM – KW2000 Communication Window> 2000 (Y)|Corsa-B|Engine|X 12 XE
Keyword #1: EF
Keyword #2: 8FNormal timing parameter set.
VIN: W0L0SBF68Y4359389
systemSupplierECUHardwareNumber: 0261204475
vehicleManufacturerECUHardwareNumber 90532610 RZ
VehicleManufacturerSpecific: 0261204475
systemSupplierECUSoftwareNumber: 28SA4144
systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: 1E71
exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber: B98001Identifier: 0690
systemNameOrEngineType: X12XE
systemSupplierECUHardwareVersionNumber: 01
RepairShopCodeOrTesterSerialNumber: Not programmed
ProgrammingDate: 20000522
CalibrationDate: 300701Total number of fault codes: 1
P1510 – Idle Position Switch Open Circuit
(04) – Intermittent11 mei 2013 om 00:55 #18124329Bedenk met net dat ik maandag met m’n vrouw een paar dagen naar Zeeland zou gaan… Hoop dat iemand me een zetje kan geven in de goede richting, zodat ik morgen meteen aan de slag kan.
Maar ja, wanneer komen dit soort dingen wel “goed” uit.
11 mei 2013 om 01:10 #18124330Stappenmotor of gasklep stekker los / slechte massa / slecht contact. Of defect.
11 mei 2013 om 01:14 #18124331Dus toch weer dit ding of de bekabeling ervan?
17 mei 2013 om 23:48 #18124332Het was weer de gasklepsteller/nullast regelklep.
Bedankt voor de hulp en het meedenken -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.