Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › (OPGELOST) Haperende/trillende motor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 januari 2012 om 23:02 #17245544
Hallo allemaal.
Ik heb een probleempje met mijn astra coupe Z20-LET. Als ik normaal rustig rijd en de turbo niet aanspreek is er niks aan de hand en rijdt die naar behoren maar zodra ik het pedaaltje vloer dan gaat die bij de 2.500 rpm als de turbo opspoelt haperen/stotteren/ trillen en slaat de noodloop er meestal in.. heel soms loopt die door in toeren maar dan gaat de voortstuwing echt in golven……. ik ben bang voor me turbo maar die deed het voor deze storing gewoon goed.. geen rook/bijgeluiden/zingen etc… en als die dan af en toe doorloopt hoor je hem ook gewoon goed opspoelen… nu heb ik hier op het forum al het 1 en ander gelezen dat het mischien de bougies/bobine kan zijn…. iemand anders hier ervaring mee?
alvast bedankt en groeten Martin
21 januari 2012 om 00:47 #17979581gaat je management lampje ook branden? en gaat deze weer uit nadat je de auto opnieuw start.
denk dat je toe bent aan een nieuwe bobinebrug plus bougies.
slechte ontsteking, daardoor happert hij en slaat hij op de noodloop.21 januari 2012 om 11:11 #17979580Heb je toevallig ook last van haperingen als je hem in zijn 5e versnelling optrekt… ik had deze issue en heb de bobine vervangen. Ben er nu gelukkig vanaf :).
21 januari 2012 om 13:24 #17979579Idd bobinebrug , had ik ook met mijn z20let.
Kijk effe rond op het net prijzen verschillen nogal.
Heb de mijne van bij M-Tech voor 169€ ;)21 januari 2012 om 15:39 #17979582Motor managment lampje gaat inderdaad ook branden dan.. motor uitzetten en opnieuw starten en lampie is weer weg.. verder hapert de motor niet zolang ik maar niet de turbo aanspreek. Maar dan heb ik 1 vraag.. hoezo hapert de bobine dan alleen als de turbo er in klapt en niet altijd?
Vandaag ff naar de grossier gereden en nieuwe bougies gehaald. bobine had die niet op voorraad maar was daar 220 euro , als ik dan hoor van jullie dat die bijvoorbeeld van Mtech 169 is dan is het idd wel ff de moeite om verder te kijken.
verder van de week ff storingscode’s laten uitlezen en vragen wat zo een bobine bij de opel kost.Jullie horen van me van de week en alvast bedankt voor de info.
21 januari 2012 om 16:26 #17979583Je moet het eigenlijk zo zien, zodra de turbo druk begin te blazen. Dan moet er meer spanning worden opgewekt om de vonk te laten overspringen. Als nou door te ruime bougies, deze spanning te hoog op loopt. Dan vonkt hij niet of slecht. Eerst ff bougies controleren, maar mijn ervaring zegt dat waarschijnlijk bobine er wel bij kan aanschaffen.
Ikzelf doe ook altijd de elektrode afstand controleren, deze moet rond de 0,8 zitten.22 januari 2012 om 19:56 #17979584Je foutcodes uitlezen zal niet veel uitmaken indien je bobinebrug naar de klote is, toen de mijne haperde kreeg ik foutcodes van P0201 etc… Injectoren issue….
Maar na wat onderzoek op AOC kwam ik uit om toch de bobine te vervangen.Succes :)
23 januari 2012 om 18:15 #17979585Okee. hier een update, heb net de bougies vervangen. Dit waren ten 1e geen orginele bougies en ten 2e waren ze inderdaad aardig verrot, dat ze het nog deden uberhaupt, de tussenmaat was veel te groot,keramiek stukjes waren afgebroken en pootjes niet evenlang meer, met andere woorden hoog tijd voor nieuwe.(zal ze nu zowiezo vaker vervangen nu ik dit gezien heb).
Ik had een paar foto’s gemaakt van de oude bougie’s maar ik zie dat ik die eerst online moet zetten hiervoor.
in ieder geval bedankt allemaal die gereageerd hadden. toch wel een verschil tenslotte of ik nu 30 euro voor bougies betaal of 6 a 700 euro voor een turbo hehe( en dat had het er nog in gezeten)
Groeten Martin
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.