Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › opfokken x16xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 november 2013 om 20:47 #17261830AnoniemLid sinds:
1 January 1970beste mensen !
zit al tijdje op t forum maar post eigenlijk vrij weinig maar nu mag het dan wel een keer.
Ik heb een corsa tje b uit 98 gsi tje nuheb ik al rond gekeken op t forum over wat ik wil gaan doen
maar kom eigenlijk niet uit nu wil ik graag een manzel er op plaatsen en een spaghetti + een rvs uitlaat systeem.
Maar ik had gister iemand gesproken die mij het zwaar afraden omdat de x16xe al niet zulke hele betrouwbare blokken zijn met die milieu meuk er op
en je draait gewoon meer toeren voor je vermogen die man die ik sprak zij dat ik er beter een c20xe in kan hangen en die gewoon niet opfokken.
maar sta er zelf niet egt op te wachten om een motor swap te doen. dus mijn vraag aan jullie is eigenlijk wat weten jullie van de x16xe is het verstandig om dat op te fokken moet je hem dan ook laten chippen ?Ben benieuwd na jullie antoord !
12 november 2013 om 20:49 #18191573chippen is dan zeker de moeite waar. c20xe is ook zeker leuk maar kost wel wat geld en tijd om in te bouwen
12 november 2013 om 21:02 #18191574Heb er zelf ook een mantzel en spahetti er op zitten, zou niet weten waarom je dat niet zou doen.
Als jij normaal met je blok omgaat, en je EGR afdopt, ben je al een heel eind.12 november 2013 om 21:04 #18191575X16xe is niks beter of slechter dan een c20xe kwa opbouw. Kan prima tot 150 paardjes worden opgefokt. Welke milieu meuk? Erg en kat?
12 november 2013 om 21:07 #18191576Idd. Met een x16xe kun je hele leuke dingen doen. Vraag maar aan axel, hihi.
Lekker een powerbox erop knopen, setje andere nokkenassen, andere uitlaat en dan chippen.
Zul je veel plezier van gaan krijgen.
Helemaal als je een swap naar 2.0 niet ziet zitten.12 november 2013 om 21:13 #18191577Inderdaad ik draai ook 160 pk 174nm uit de opvolger, en kwa kop en nokken en uitlaatspruitstuk zijn ze grotendeels gelijk. Loopt als een trein.
12 november 2013 om 21:19 #18191578Wat heb jij precies aangepast dan?
En heb jij ook alleen met mantzel en spag gereden?
:thumb12 november 2013 om 21:19 #18191579Binnenkort ga ik er ook nog 1 bouwen voor onze classic mini.
X16xe onderblok
Geflowde x14xe kop
Andere nokken
Mantzel powerbox
Spaghetti spruitstuk
Vrij programmeerbaar erop.Ben benieuwd op de bank ;)
12 november 2013 om 21:23 #18191580Een x16xe waar netjes mee om is gegaan is het zeker waard om te tunen. Dan bedoel ik dus geen hoog motorolie verbruik.
Zelf heb ik een lexmaul inlaat spruitstuk, spaghetti spruitstuk en remus midden + achterdemper en katvervanger. Dit merk je al goed ten opzichte van standaard, vooral bij hogere toeren. Zo heb ik heel lang rond gereden. Chippen moet dus niet, maar heb ik onlangs wel laten doen bij Unlimited Tuning. Een aanrader. 9 pk van chiptuning lijkt niet veel, maar met meer koppel over het gehele toerengebied een wereld van verschil.12 november 2013 om 21:25 #18191581Ik heb spaghetti
Dbilas inlaat
Scherpste nokken mogelijk met hydro stoters
Chip op maat
En 56mm uitlaat (group n)Had group a uitlaat, werd het piek vermogen hoger van maar koppel minder vlak en aantal delen lager dan originele uitlaat. Group n is beetje middenweg. Dikker dan origineel en dunner dan group à.
12 november 2013 om 21:27 #18191582Let wel op met de keus van je nokken in welk toerengebied je het meeste vermogen wil. En kan je vertellen dat file rijden geen pretje is met scherpe nokken op een laag toerental.
12 november 2013 om 21:27 #18191583Groep n is idd een mooie optie
Groep a is te groot voor zo’n klein blokje. Of je moet er een fohn opknopen net zoals we met die van axel hebben gedaan.12 november 2013 om 21:35 #18191584Inderdaad ik heb ook een feun dr op gehad, toen zat ik op 215pk en bijna 300nm was met group à. Maar op standaard management geen aanrader. Werkte wel, maar toch regelmatig problemen met de ecu die het af en toe niet meer snapte. En dus vreemde storingen ontstonden.
12 november 2013 om 21:52 #18191585AnoniemLid sinds:
1 January 1970whahaha ! oke top om te horen dit. IK heb nu me kop er af liggen maar heb zelf nog nooit een kop uit elkaar gehaald nokkenassen heb ik er wel af liggen maar die hydrolishe klepstoter hoe krijg ik die er uit ? ik wou sws klepsteel rubbers vervangen en alle klepstoters want daar zijn er sws paar van krom maar ik denk dat ik ook een setje snelle nokken er in plof moet ik dan ook andere klepstoters veren enz? en welk merk nokken moet ik hebben. ik heb nu trouwens me carter er ook af liggen dus morgen uit t werk gelijk ff de staat van me zuigers/veren bekijken. die egr had ik al een keer afgedopt met zon dichte pakking maar elke keer als ik een beetje door rij krijg ik die foutcode terug. nu hoorde ik dat ik 2 egr`s er aan moest ploffen 1 met de kabels er op en 1 op de inlaat. zou dat helpen ?
greetz ! ;)
12 november 2013 om 22:28 #18191586KentCams, Dbilas, KATcams of Schrick hebben allemaal nokken voor verschillende doelen.
Pak je milde nokken hoef je niet perse andere klepveren en stoters te nemen. Veren is wel een aanrader.
Ofwel als je toch alles los hebt gewoon doen.Pak je hele scherpe moet je ombouwen naar mechanische stoters.
Stoters krom? Denk eerder je kleppen dan? Als je nokkenas eraf is kopen de stoters er soms zelfs vanzelf uitgevallen als je je kop omdraaid. Ik pak altijd de compressor om ze eruit te krijgen.
EGR gewoon een blinde pakking op de inlaat en dan de egr los naast je inlaat hangen ben je ook van de error af.
12 november 2013 om 22:40 #18191587AnoniemLid sinds:
1 January 1970okee dan super bedankt voor de snelle reacties
die stoters krijg ik er idd uit ja maar de rest hoe zit dat er in vast ?
als je zon 268graden as heb is dat goed ? of is dat te scherp ?
en weet je toevallig nog een goede leverancier voor die nokkenassen
of je moet iemand weten dit nog 2e hans setje heb liggen.13 november 2013 om 05:45 #18191588268 graden is erg mild.
Ideaal voor straatgebruik en normaal stationair lopen.Kan zelfs met orginele veren.
13 november 2013 om 09:05 #18191589Turbo eraan is natuurlijk ook mogelijk
Maar dan is enige kennis wel vereist omtrent het aansluiten en afstellenHeb nog een passende liggen ( komt van n corsa d opc ) met 25000km erop
Past direct op de cilinderkop, komt compleet met aanzuigbuis, downpipe,catalysator enzEnige grote aanpassing is dat het oliefilter op een andere plek ( met n relocationkit ) moet komen
13 november 2013 om 16:22 #18191590AnoniemLid sinds:
1 January 1970is wel leuk een turbo!! Maatje van me heeft nog een originele turbo van een seat ibiza cupra liggen xD
maarja moet je dan ook geen hoge compressie zuigers er in andere drijf stangen enz. komt denk nog een hoop bij kijken….
maar ik ga dan denk sowieso opzoek na 268g nokkenasjes :)13 november 2013 om 16:34 #18191591van tunen heb je nog niet veel kaas gegeten lees ik zo.
voordat je iets gaat kopen, zou ik me eens wat meer verdiepen in het ”opfokken” van je blokje.
en voor een turbo heb je lage compressie nodig, geen hogere compressie…
13 november 2013 om 16:37 #18191592Zonder inwendige aanpassingen kan je zonder problemen 220pk draaien met n turbo
13 november 2013 om 18:06 #18191593Met Mantzel produkten kan je wel 185pk uit het blok halen en dan rijdt je menig 2.0 eruit. Powerbox, groep A uitlaat, chip, nokkenassen.
Is gerust betrouwbaar een X1.6XE opvoeren, alleen goed doen en ook altijd goed warm rijden. Mijn GSi ook uit 1998, rijdt nogsteeds als een tierelier.:D Scheelt dat ik nogsteeds eerste eigenaar ben. :thumbup
13 november 2013 om 19:32 #18191594Axel zat pas over de 180 pk met de 1.8 ombouw. Heb ding op meerdere banken aan het werk gezien. Chip was geschreven door sasha.
De chipper van ex mantzel.
Zonder de 1.8 ombouw zaten we geloof ik op 168 pk ofzo. De 1.8 had wel veeeeel meer koppel. Daarna met de eerste turbo setup over de 260 pk.
Nu nog iets meer maar dan weer als 1.6
13 november 2013 om 19:39 #18191595AnoniemLid sinds:
1 January 1970nee heb er wel worst van van gegeten de kaas kon ik nie vinden.
maar idd ik heb zelf als beroep lasser/plaatwerker.
en beetje aan auto`s prutsen in de vrije tijd gewoon omdat ik het erg leuk vind om te doen beetje hobby.
Maarje om de kaas te vinden heb je toch info nodig daarom heb ik aan dit forum gewoon erg veel en stukje bij stukje weet je er steeds meer van :D
dus nogmaals bedankt voor al jullie reacties !
Denk toch dat ik het blok ongeblazen hou.
Ik doe gewoon andere nokkenassen. uitlaat Rvs maak ik zelf op maat. Spaghetti spruitstuk. en een matzel. en na afloop ff laten chippen ben dan erg benieuwd hoe of wat :D -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.