Open Lucht Filters

Forumindex Forums Modellen Corsa Open Lucht Filters

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237180
    TechNAB76
      Lid sinds:
      6 July 2011

      Hoi Allemaal.

      Wie heeft er hier ervaring met Open Lucht Filters? Ik heb gehoord dat hierdoor de motor beter ademt en dat hij iets meer Pk’s geeft. IS hier ook een How To voor en ook eventueel welke soort filter, of merk ik het beste kan kopen? Oh ja… mijn auto is de Opel Corsa B uit 1995 1.4i

      Bij voorbaat dank voor jullie info.

      #17873549
      Klopper
        Lid sinds:
        19 September 2010

        Motor ademt inderdaad beter, maar meer pk’s krijg je er niet door ;)
        Bij m’n X14XE (Corsa B Sport 1.4i) heb ik gewoon een inlegfilter erin gegooit, werkt ook prima. Is een sportluchtfilter van FK.

        #17873550
        GTS Power
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 May 2008

          gewoon je orginele filter houden!

          een powerfilter geeft alleen meer geluid en je verliest pk’s door de warme lucht die je aanzuigd van de motor!

          #17873551
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Een open luchtfilter zuigt gewoon koele lucht aan als je er een buis naar toe legt.

            Ik heb een K&N-filter (zo’n conische) op m’n X18XE1 en de motor loopt er wat rustiger door. Niet meer pk’s ofzo, maar een rustigere loop en iets gretiger om in toeren te stijgen.
            How-to…bij de betere merken zit er een beschrijving van de montage bij.

            #17873552
            robert_corsa
              Lid sinds:
              16 May 2009

              ik had een cold air intake, maar ik ga de orginele boks weer terug plaatsen, met een sport filter en grotere aanzuigbuis.

              #17873553
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                @TechNAB76 wrote:

                Hoi Allemaal.

                Wie heeft er hier ervaring met Open Lucht Filters? Ik heb gehoord dat hierdoor de motor beter ademt en dat hij iets meer Pk’s geeft. IS hier ook een How To voor en ook eventueel welke soort filter, of merk ik het beste kan kopen? Oh ja… mijn auto is de Opel Corsa B uit 1995 1.4i

                Bij voorbaat dank voor jullie info.

                Nee, een Open Lucht Filter (aka sportfilter) is vette onzin voor een normale motor.
                Ik heb het hele verhaal al een paar keer eerder uitgelegd hier op het forum, maar het komt er op neer dat als je alle factoren mee weegt, je niks extra krijgt en eventueel nog vermogen er op verliest.
                Het enige wat je wel krijgt, is geluid. En dat moet dan ook het enige zijn waar je zo’n ding voor wil hebben.
                Voor de performance kan je beter ergens anders gaan zoeken.

                Anyway, wat merk betreft: K&N is de groot heerser in de kelkvormige filters. Op een goede tweede plaatst staat Raid-HP.
                Er is wel beter, maar dat kost je meteen het dubbele van een K&N (denk aan een BMC Carbon Dynamic Airfilter, met prijskaartjes van minimaal 175 euro)

                #17873554
                TechNAB76
                  Lid sinds:
                  6 July 2011

                  Super bedankt allemaal voor de informatie. Sja… zo zie je maar weer dat die gegevens die fabrikanten vertellen niet waar kunnen zijn. Erg erg jammer. Ik dacht echt dat je met een grotere lucht happer ook een beter resultaat zou krijgen. ‘t komt er dus eigenlijk op neer, bij een Corsa zoals de mijne dan, dat het meer een cosmetische item is.

                  #17873555
                  McKaamos
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 December 2009

                    @TechNAB76 wrote:

                    Super bedankt allemaal voor de informatie. Sja… zo zie je maar weer dat die gegevens die fabrikanten vertellen niet waar kunnen zijn. Erg erg jammer. Ik dacht echt dat je met een grotere lucht happer ook een beter resultaat zou krijgen. ‘t komt er dus eigenlijk op neer, bij een Corsa zoals de mijne dan, dat het meer een cosmetische item is.

                    Audiovisueel item :P ja :P

                    Maar bekijk het zo. Als je een trechter op een pijp zet, is het tuitje van de trechter de beperkende factor.
                    Zelfde met een filter. Grotere bak (filter) er op maakt het tuitje (het verdere traject incl inlaatpoort in de kop van de motor) niet groter.

                    #17873556
                    Corsa_GSi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      @McKaamos wrote:

                      Nee, een Open Lucht Filter (aka sportfilter) is vette onzin voor een normale motor.)

                      Sportuchtfilter daarvallen ook de paneelfilters en complete systemen, zoals Green Twister, Dbilas Flowmaster onder!!
                      Je generaliseert het nu wel heel erg richting de Kelken / Conus systemen, vind ik. :hmmz

                      @McKaamos wrote:

                      Anyway, wat merk betreft: K&N is de groot heerser in de kelkvormige filters. Op een goede tweede plaatst staat Raid-HP.

                      Ik zou zeggen Green filters is ook een hele grote.

                      @McKaamos wrote:

                      Er is wel beter, maar dat kost je meteen het dubbele van een K&N (denk aan een BMC Carbon Dynamic Airfilter, met prijskaartjes van minimaal 175 euro)

                      Dat klopt, denk ook aan Dbilas Flowmaster sets.

                      Maar er zijn ook universele alternatieven daarop, en die zijn een stuk vriendelijker geprijsd:
                      http://www.txautosport.co.uk/carbon-fibre-cold-air-induction-kit-94-p.asp
                      carbon-fibre-cold-air-induction-kit-[4]-94-p.jpg
                      Als er mensen zijn die interesse hebben, dan kunnen we wel korting regelen bij TX Autosport.

                      #17873557
                      soepkiepe
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 August 2010

                        schijnt dat een auto er ook wel wat meer dorst van krijgt.. tenminste dat heb ik mij wel eens laten vertellen.

                        #17873558
                        Corsa_GSi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          ja logisch je jaagt hem hoger in de toeren om dat open filter geluidje te horen….. ;)

                          #17873559
                          opel-motorsport
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 April 2009

                            @McKaamos wrote:

                            je niks extra krijgt en eventueel nog vermogen er op verliest.
                            Het enige wat je wel krijgt, is geluid. En dat moet dan ook het enige zijn waar je zo’n ding voor wil hebben.
                            Voor de performance kan je beter ergens anders gaan zoeken.

                            euhm dit is echt niet waar bij me corsa a c14se maakte een opel luchtfilter zelfs heel veel uit aangezien deze origineel ook maar door een gatje van 4 cm doorsnee zijn lucht moet halen.
                            en met de opel luchtfilter had ie een gat van 6-7 cm en hij kreeg koude lucht hadk wel voorgezorgd
                            maar uiteindelijk ging hij hierdoor toch een stuk beter lopen hoor

                            #17873560
                            Oenatje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              dat ie beter gaat lopen zit meestal tussen de oren,

                              kelk werkt pas als ie compleet is afgeschermd van de warme motorruimte

                              #17873561
                              trashmetal
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 February 2007

                                Amen :jerry

                                #17873562
                                RISL
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  24 January 2011

                                  Mijn blok verbruikt inderdaad iets meer (paar tiende liter per 100 km).
                                  Blok loopt veel rustiger (niet tussen de oren ;) ), het is echt duidelijk te horen en zien. Stationair staat de wagen niet meer te schudden en te pruttelen en klimmen in toeren gaat veel vloeiender. Was eerst met horten en stoten.

                                  Wie het niet gelooft, die mag komen luisteren en dan het originele spul terugbouwen en weer luisteren. Warme lucht…ja, er zal iets van warme lucht worden aangezogen, maar het merendeel is koel omdat er genoeg buizen naar toe liggen. Standaard zit er bij K&M 1 buis bij. Heb er nog twee liggen en het filter naar een andere plek gezet, zo ver mogelijk weg bij het blok en uitlaat.

                                  #17873563
                                  trashmetal
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 February 2007

                                    @RISL wrote:

                                    Mijn blok verbruikt inderdaad iets meer (paar tiende liter per 100 km).
                                    Blok loopt veel rustiger (niet tussen de oren ;) ), het is echt duidelijk te horen en zien. Stationair staat de wagen niet meer te schudden en te pruttelen en klimmen in toeren gaat veel vloeiender. Was eerst met horten en stoten.

                                    Wie het niet gelooft, die mag komen luisteren en dan het originele spul terugbouwen en weer luisteren. Warme lucht…ja, er zal iets van warme lucht worden aangezogen, maar het merendeel is koel omdat er genoeg buizen naar toe liggen. Standaard zit er bij K&M 1 buis bij. Heb er nog twee liggen en het filter naar een andere plek gezet, zo ver mogelijk weg bij het blok en uitlaat.

                                    lijkt me sterk dat het horten en stoten door je filter komt anders zouden immers alle x18xe’s dat doen
                                    en dat is zeker niet het geval
                                    vriend van me heeft ook een x18xe in vectra b uit bj 2000 meer dan 3 ton voor zn ballen
                                    poeppie origineel, en kan bij stationair een euro op zn kleppendeksel leggen zonder dat ie dr af valt
                                    bovendien kun je de x18xe niet vergelijken met een x14xe of x16xe
                                    anders dan de motorcode doet vermoeden lijken ze absoluut niet op elkaar
                                    en het open filter werkt dus bij jou wel omdat een 1.8 of 2.0 grotere poorten heeft en dus meer kan verwerken

                                    Mvg Mario

                                    #17873564
                                    Oenatje
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      ik heb er ooit 1 op mijn c20xe gehad. NOOIT MEER

                                      paar problemen:

                                      schokken.
                                      uitvallen tijdens schakelen
                                      loom optrekken
                                      echt een ramp, alles terug gezet naar origineel: weg problemen
                                      accu had ik btw losgehad om de zaak te resetten.

                                      op een c18xe heb ik er ook 1 gehad, geen problemen. super geluid. maar niet sneller ofzo

                                      #17873565
                                      trashmetal
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 February 2007

                                        @Oenatje wrote:

                                        ik heb er ooit 1 op mijn c20xe gehad. NOOIT MEER

                                        paar problemen:

                                        schokken.
                                        uitvallen tijdens schakelen
                                        loom optrekken
                                        echt een ramp, alles terug gezet naar origineel: weg problemen
                                        accu had ik btw losgehad om de zaak te resetten.

                                        op een c18xe heb ik er ook 1 gehad, geen problemen. super geluid. maar niet sneller ofzo

                                        En de verdere setup origineel?
                                        Ik had een c20xe met k&n 57i kit, m-tech sfi vervanger, spaghetti spruitstuk in een astra gsi
                                        en dat ging als de brandweer :D de wielbakken ook :???:

                                        het beste is gewoon bij ongetunede motor origineel filtertje te houden of hoogstens een ander inlegfilter :thumb

                                        #17873566
                                        Oenatje
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          jep helemaal origineel

                                          #17873567
                                          RISL
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            24 January 2011

                                            @ trashmetal

                                            Een X18XE1 is compleet anders dan een X18XE. Dus lees even goed voordat je het één en ander post, je comment is nu vrij offtopic.

                                            Het maakt mij niet uit waardoor het komt, het is nu opgelost met een openluchtfilter en dat bevalt prima. En nog een lekker geluidje ook.

                                            #17873568
                                            trashmetal
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 February 2007

                                              #17873569
                                              RISL
                                              Moderator
                                                Lid sinds:
                                                24 January 2011

                                                Even meer uitleg dan:

                                                Een openluchtfilter heeft minder last van tegendruk en omdat mijn cilinderkop kapot is, heb ik dat nodig. Een open luchtfilter is een stuk goedkoper dan een nieuwe kop. Daarnaast kan ik dat filter nog gebruiken als ik over een tijdje die V6 ga inbouwen (die inmiddels ook open ligt voor revisie). Met die nieuwe cilinderkop kan ik dan niks meer.

                                                #17873570
                                                RISL
                                                Moderator
                                                  Lid sinds:
                                                  24 January 2011

                                                  Fijn dat je overtuigt bent ;)

                                                  Een open luchtfilter kan dus bij een moeilijk lopende motor wel voor een rustigere loop zorgen.
                                                  Geen pk’s of koppel extra inderdaad, ook al wordt dat wel beloofd. Zou zeggen….plaats ‘m, verhuis naar de VS en daag K&N voor de rechtbank omdat ze hun belofte niet nakomen ;) :thumb

                                                  #17873548
                                                  Corsa_GSi
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    Ach meten is weten, maar ik kan je zeggen dat je daad werkelijk vermogen / koppel wint met andere filters.

                                                    Heb er diverse getest op mijn x16xe op de rollenbank (zelfde dag, zelfde rijder, zelfde omstandigheden) en dan zag je wel iets verschil.

                                                    #17873546
                                                    max
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      30 June 2004

                                                      @TechNAB76 wrote:

                                                      Hoi Allemaal.

                                                      Wie heeft er hier ervaring met Open Lucht Filters? Ik heb gehoord dat hierdoor de motor beter ademt en dat hij iets meer Pk’s geeft. IS hier ook een How To voor en ook eventueel welke soort filter, of merk ik het beste kan kopen? Oh ja… mijn auto is de Opel Corsa B uit 1995 1.4i

                                                      Bij voorbaat dank voor jullie info.

                                                      Wat voor een 14i is het eigenlijk?

                                                      Als het een 14XE = 16V motor dan heeft een filter niet veel nut. Een Powerbox van Manzel echter wel. Dan win je werkelijk meer PK’s.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.