Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › open lucht filter v6 en dtm wisser vraagje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 mei 2011 om 21:00 #17238509
hey
even voor de v6 mensen onder ons een vraagje
moet je voor een v6 een speciale open lichtfilter hebben??of passen de meeste dr gewoon op??
en ken je die filter dan ook gewoon aansluiten met van die rvs buizen???
dus zeg maar de oude rubbere slang tussen je inlaat en je luchtmassa meter vervangen voor zon aanzuigbuis,en dan ook het gedeelte na je luchtmassameter,waar je dus je filter op aan sluit…hoop dat jullie het snappe,tis nogal rot uit te leggen :angel
en voor de mensen met een 1armige ruitenwisser…hoe stel je die dingen in het midden af:shock:
ik had me wisser eerst in het midden van het raam,toen deed ie het gewoon…..maar nu als ik me wisser aanzet stopt ie helemaal links,en niet meer in het midden van me raam :fy1
ben er nu 2 uur mee bezig geweest,steeds heb ik hem in het midden maar zodra ik hem aanzet stopt dat rot ding weer links!!!!dus iemand die weet hoe je ze moet stellen?????? :D :lol:
6 mei 2011 om 17:24 #17888489Open luchtfilter is niks speciaals aan, gewoon aansluiting zoals normaal.
6 mei 2011 om 18:32 #17888494zou met openluchtfilter beetje oppassen. van wat ik overal gehoord en gelezen heb werkt dit averechts op v6. het gaat dus meer herrie maken maar ook warme lucht opzuigen (schijnbaar is de kap bij v6 warmer)
als je dit goed wil doen zou je dus een aanvoerbuis onder de bumper moeten maken voor koude lucht (dit geld trouwens voor alle motoren)dtm wisser is gewoon proberen denk. in zijn ruststand zetten en vervolgens de arm erop schroeven?
6 mei 2011 om 19:12 #17888492Heb 2jaar met een openfilter gereden op mijn vectra a v6 , nooit problemen mee had.
6 mei 2011 om 19:19 #17888493ik kan er ook een met een v6 en die heeft er ook een openluchtfilter op zitten het geluid is super als je gas geeft.
Ik ben het niet ;)
6 mei 2011 om 19:36 #17888490@drakos wrote:
zou met openluchtfilter beetje oppassen. van wat ik overal gehoord en gelezen heb werkt dit averechts op v6. het gaat dus meer herrie maken maar ook warme lucht opzuigen (schijnbaar is de kap bij v6 warmer)
als je dit goed wil doen zou je dus een aanvoerbuis onder de bumper moeten maken voor koude lucht (dit geld trouwens voor alle motoren)dtm wisser is gewoon proberen denk. in zijn ruststand zetten en vervolgens de arm erop schroeven?
gaat hij dan niet je zijraam wisseren?
6 mei 2011 om 20:16 #17888491als je de wisser in rust zet; vervolgens stang netjes in het midden van de ruit… moet goed gaan volgens mij.
nog even over de filters. heb dit van een tuningsite geplukt maar je komt het overal tegen
Open Induction Kits : do not use on the V6 engine. The V6 is designed to run warm. Sucking hot engine bay air into the inlet, through an open filter, is not going to give any kind of increase in performance. Remember, colder air = more air in the same volume.
Sucking in hot air can cause poor idle but you tend to get away with this on the V6 more than you do with the 16v Calibra.het zal ook niet echt vermogen kosten maar winnen doe je er ook niks mee. zou hem zelf tog koude lucht voeren ipv warme lucht.
rij nu met mn 16v’tje ook met greenfilter en merk weinig verschil,laatst rondje gereden zonder koplamp; dit voel je meteen :wink: jammer dat je 2 lampen moet hebben :lol:
8 mei 2011 om 18:26 #17888495@drakos wrote:
zou met openluchtfilter beetje oppassen. van wat ik overal gehoord en gelezen heb werkt dit averechts op v6. het gaat dus meer herrie maken maar ook warme lucht opzuigen (schijnbaar is de kap bij v6 warmer)
als je dit goed wil doen zou je dus een aanvoerbuis onder de bumper moeten maken voor koude lucht (dit geld trouwens voor alle motoren)dtm wisser is gewoon proberen denk. in zijn ruststand zetten en vervolgens de arm erop schroeven?
Open filters werken met de meeste auto’s averechts.
Sowieso heb je niks aan zo’n filter omdat de motor zelf meer moet gaan opzuigen. Een grote trechter er voor zetten doet niks, tenzij dat de beperkende factor is.
Er is geen enkele opel die zo astmatisch gebouwd is, dat een “sportfilter” ook maar enig verschil maakt.Daarbij inderdaad het koude lucht verhaal. In warme lucht bewegen de moleculen meer ten opzichte van elkaar, waardoor ze dus meer ruimte tussen elkaar nodig hebben. 1 kuub lucht bevat minder moleculen als het warm is, en dus ook evenredig minder zuurstofmoleculen. (lucht is 75% koolzuurgas, 20% zuurstof en de rest zijn wat andere dingetjes zoals edelgassen)
Effectief is een filterbak dus nuttiger omdat die de warmte van de motor van het lucht inlaattraject scheid.
Het allerbeste zou zijn om een luchtfilterbak te hebben waar een inlaatslang aan zit die b.v. naar de bumper toe gaat, of onder de auto steekt.Het herrie maken komt door de afwezigheid van een filterbak. Geluidsgolven die via het inlaattraject naar buiten komen worden gedempt in de filterbak. Heb je de bak niet, dan komt het geluid er ook makkelijker uit.
Kortgezegd: een sportfilter doet het hooguit (onder ideale omstandigheden) net zo goed als een filterbak, tenzij je de motor zo veel extra lucht kan laten zuigen dat de filterbak een beperking is.
Btw, Drakos, stuur je me nog een keer een snijpatroon voor de hemel van m’n Cali? Dan kan ik m’n alarm er in gaan bouwen :)
8 mei 2011 om 18:48 #17888496http://www.youtube.com/watch?v=u69VP7rXB8M” onclick=”window.open(this.href);return false;
Zo klinkt mijne vind het niet echt iets speciaals meer
9 mei 2011 om 09:19 #17888497@ mckaamos;
thanx voor de wetenschappelijke verklaring achter mijn verhaal :wors :-P
maar t hemel..had ik dat nog niet gedaan? zal de tekeningen even opzoeken voor je en nieuwe foto’s maken (heb de oude al weggegooit van fotoemmer vrees k )
9 mei 2011 om 09:47 #17888498You’re welcome :)
Hemel patroon heb ik nog niet gehad. Ik weet niet of je het naar m’n email hebt gestuurd, maar het kan zijn dat het te groot is ofzo (attachment formaat enzo). Maximaal 5MB per mail iig. Als je het op foto-emmer, tinypic of imageshack zet zal het wel goed moeten komen :)
Thanks iig :)Edit:
Owjah, nog even over sportfilters: De enige “sportfilter” die nuttig is, is een paneelfilter vervanger. Bijvoorbeeld van Green of K&N.
En dat is niet zozeer omdat zo’n filter nou zoveel beter is, maar omdat je die even vanaf de achterkant kan uitspoelen en weer kan inspuiten met de bijbehorende olie.
Dat scheelt gezeik met nieuwe filters kopen. Even uitspoelen is genoeg, waardoor je op termijn goedkoper uit bent.Oh, en mocht iemand nog een originele filterbak voor een C20NE met montagemateriaal voor me over hebben: Ik wil er graag een! :)
Heb nu ook een open filter. Wel iets beter als de gemiddelde, met een kap er overheen, maarja, je zuigt nogsteeds een lading warme lucht op.
Voor het geluid heb ik m’n RVS uitlaat al ;)9 mei 2011 om 12:55 #17888499originele luchtfilterbak heb ik nog liggen,zonder LHM.
mis alleen 2 moertjes om hem vast te zetten.
geloof dat ik ook nog een origineel luchtfilter heb liggen voor een c20xe meen dat ie ook op c20ne past.9 mei 2011 om 14:19 #17888500en ik heb nog v6 doos liggen. moet er ieder geval 1 passende bij zitten ;)
9 mei 2011 om 15:21 #17888501Lex, doe maar even DM met de info en vraagprijs. :)
Thanks alvast :)
@Drakos: zijn er eigenlijk nog wel verschillende? Niet toevallig allemaal gelijk?
Vraag me trouwens ook af hoe het er eigenlijk uit hoort te zien :P Zit er ook zo’n cold air pijp bij zoals in een Corsa B?9 mei 2011 om 17:52 #17888502zal morgen op epc kijken voor je of het hetzelfde is.. mijne mag je ieder geval voor 20 incl verz hebben.
bestaat orgineel uit 2 delen. bovenste doos die naar beneden loopt de 2e doos in. hieruit gaat hij via een dikke buis aan de binnenkant van je scherm stukje omhoog naar achter.
denk niet dat dit onder cold air valt :-Pik sloop standaard de onderste doos weg waardoor hij de lucht achter je bumper vandaan haald.
heb denk ook de onderste doos niet meer liggen.9 mei 2011 om 20:53 #17888503en deze luchtfilters dan?
zijn die wel wat,daar zit een aanzuigbuis bij voor koude luchthttp://link.marktplaats.nl/447795518″ onclick=”window.open(this.href);return false;
9 mei 2011 om 21:02 #17888504kom je iets verder mee. maar als je het goed wil doen zou je bv het setje van greenfilters moeten nemen.
geloof niet dat er in een filter met carbonlook veel ontwikkelingskosten/tijd in zit :-Pmaar vergeet niet dat je het waarschijnlijk doet voor de looks van de motorruimte. is niet zo dat je veel pk’s wint of verliest met andere filter. zeker niet als dat de enigste aanpassing is.
zoiezo merk je met normaal gebruik nieteens of je 10pk heb gewonnen met tunen.ik ga zelf zandvoord en duitsland rijden met mijn auto, vandaar dat ik elke pk pak. is zelfs zo dat mijn speeltje voor normaal gebruik “slechter” rijd dan een standaard calli
9 mei 2011 om 21:28 #17888505@drakos wrote:
kom je iets verder mee. maar als je het goed wil doen zou je bv het setje van greenfilters moeten nemen.
geloof niet dat er in een filter met carbonlook veel ontwikkelingskosten/tijd in zit :-Pmaar vergeet niet dat je het waarschijnlijk doet voor de looks van de motorruimte. is niet zo dat je veel pk’s wint of verliest met andere filter. zeker niet als dat de enigste aanpassing is.
zoiezo merk je met normaal gebruik nieteens of je 10pk heb gewonnen met tunen.ik ga zelf zandvoord en duitsland rijden met mijn auto, vandaar dat ik elke pk pak. is zelfs zo dat mijn speeltje voor normaal gebruik “slechter” rijd dan een standaard calli
het gaat mij nu ook niet om de pk,maar meer echt om de koude lucht.
en ja tevens een beetje voor de looks,maar echt niet voor de pk.
ik kan dr ook 1 van sparco kopen,voor 80 euro of zo maar dat is zover ik kan zien het zelfde idee als dit…in het autostyle boekje heb je trouwens wel een cold air intake voor de honda civic.
dat ding lijkt een beetje op een intercooler,je plaatst hem namelijk ook achter je voorbumper.
de filter kan je los kopen en dan op maat maken,zou dit dan wat zijn ipv de carbonlook filter?9 mei 2011 om 21:43 #17888506haha, nu snap ik je niet meer :hmmz :-p
waarom wil je koude(re) lucht als je niet op pk’s uit ben?-voor de koude lucht gewoon onderste doos wegtrekken en bv k&n inlegfilter erin (dit blijft het meest effectief)
-voor de looks en sound gewoon open filter van green/piper/k&n en de doos weglaten maar dit is voor de pk’s geen verbetering.
-e.v. een met dichte met aanvoerslang is de middenweg
maar naar mijn idee minder effectief dan het grote opervlak van een inlegfilter die zijn lucht op dezelfde plek wegzuigt. (werkt theoretisch dus ook negatief en vin dit persoonlijk ook niet mooi)9 mei 2011 om 22:19 #17888507Die pijp die er omheen zit dient als filterbak, zoals je nu hebt.
Als je er plek voor hebt, monteer hem dan met de opening naar onder de auto of voor de radiator. Dan trek je koude lucht van voor of onder de auto.
Het blijft alleen een heel gekloot om het fatsoenlijk gemonteerd te krijgen en je inlaattraject wordt langer, wat het alleen maar moeilijk maakt.Doe het gewoon zoals Drakos zegt. K&N/Green/Pipercross/whatever paneelfilter vervanger en die in je originele filterdoos drukken.
Onderste bak weglaten en dan heb je cold air met zo kort mogelijk inlaat traject.
Dat is het allerbeste.Of je koopt een Calibra Cliff Edition, die hebben namelijk roostertjes vlak achter de knipperlichten zitten in de zijschermen. Daar kan je dan weer koude lucht door trekken, en maakt het traject nog iets korter.
Edit:
Oh, en pleur die autostyle catalogus maar gewoon in de oud-papier-bak.
Het is allemaal prachtig mooi gepresenteerd, maar het is allemaal nutteloze prut.
Je hebt het allermeeste aan Drakos’ advies. Gewoon een paneelvervanger en de onderste doos weg.
Ziet er welliswaar niet zo “stoer” (kuch kuch ;) ) uit onder de kap, maar is het wel het meest effectief.Open filters zijn populair geworden in de USA, waar ze nog wel eens een hotrod hebben rijden waar geen motorkap op ligt (check de Boyd Coddington serie eens op Discovery Channel).
Dan trekt zo’n ding constant verse lucht en werkt het prima. Onder de motorkap is zoiets totaal nutteloos.Edit2:
Nog even een kleine side-note… Ik blijf bezig met editten, bedenk me steeds meer dingen om nog wat extra duidelijkheid te verschaffen :P
Anyway, cold-air-intakes zijn overrated voor standaard motoren. Het is natuurlijk wel koude lucht, dus beter dan een open filter onder de kap, waardoor je het maximale potentieel behoud maar een normale filterbak trekt ook z’n lucht van buiten.
Stel nou dat je motorische aanpassingen doet, waardoor je normale filterbak niet meer past, dan is zo’n CAI systeem leuk. In alle andere gevallen besteed je er duiten aan, maar is het alleen maar looks.Als je voor de look gaat, be my guest. Wil niet zeggen dat je het niet moet doen, namelijk. Sommige mensen houden van looks…
Zolang je het maar goed doet en zorgt voor koude lucht. Of dat nou een CAI systeem, een lange slang of een originele bak is doet er niet zoveel toe. Het zijn jouw duiten ;)10 mei 2011 om 10:36 #17888508heb op epc gekeken voor je.
alle filterdozen zijn anders behalve van de c20xe en c20xev. ook kan je die van de vectra a tot ’95 pakken met c20xe(v) motoren.
voor zover ik kon zien zijn de onderste delen wel allemaal hetzelfde (behalve c20let)hoop dat je er wat aan heb ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.