Opel Zafira 1.9 Cdti 74kw Dynamo stuk of….?

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Opel Zafira 1.9 Cdti 74kw Dynamo stuk of….?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17239268
    marukistro
      Lid sinds:
      5 August 2011

      Hallo,

      Mijn auto staat momenteel in Italië met waarschijnlijk een defecte dynamo. Althans volgens de garage. Volgens de ANWB niet!

      Ik ben met caravan 1400km zonder problemen naar Italie gereden. Heb daar ook zonder problemen circa 800km (zonder caravan gereden). Op de terugweg naar Nederland (dus met caravan) na circa 150km viel de airco uit. Ging weer aan. Vervolgens gingen ABS, Airbag lampjes branden. Radio viel weg, ruitenwisser bleef staan. Echter lampje dynamo bleef uit!!

      Gestopt op parkeerplaats. Motor uit en daarna weer getracht te starten. Behoudens een tik, deed de auto niks. Afsleepdienst heeft met klemmen gestart en ik ben vervolgens achterhem aangereden (met caravan). Zelfde problemen; lampjes aan en uit, stuurbekrachtiging viel weg en kwam weer terug. Raam ging open en niet meer dicht. Na paar 100m wel weer dicht.

      Bij de garage dacht hij dat het alleen de accu was omdat er in het “kijkvenster” een zwarte kleur te zien was terwijl dit groen zou moeten zijn.

      Ik weet niet waarom ze een dag later toch de conclusie trokken dat de dynamo kapot zou zijn omdat ze volgens mij niks anders gedaan hebben dan de spanning op de accu te meten.

      De anwb heb ik deze situatie ook geschets en die wisten bijna voor 100% zeker dat het de dynamo NIET kon zijn, op basis dus van de situatie zoals ik deze ook hierboven geschets heb. Ze hebben mij een aantal zaken laten nakijken zoals oa vocht bij de zekeringen. Dit is niet het geval.

      Wel was het aan de bijrijderskant onder de mat nat, echt nat! Bij de bestuurder ook vocht ander de mat. Ik dacht dat dit door de airco kon komen. Volgens de anwb kon dit niet met de problemen met de accu danwel dynamo te maken hebben. Wel laten naijken was het advies.

      Heeft een van jullie een idee met welk probleem mijn auto te kampen heeft? Hij wordt in ieder geval naar Nederland gebracht om hem hier te repareren maar ik heb uiteraad geen zin om een dynamo te laten vervangen als dit niet het probleem zal zijn. Oevrigens is de dynamo 3 jaar geleden ook al vervangen. Ook toen op de terugreis met caravan. Destijds in Duitsland.

      Weten jullie ook met welke kosten ik rekening moet houden? In Duitsland heb ik destijds 1000euro betaald!
      Hoe kan een dynamo zo vaak kapot gaan? auto is van aug 2005 en heeft inmiddels bijna 200.000 op de teller.Is het toeval dat het 2x op de terugweg MET caravan gebeurt of zit hier toch een verband tussen?

      Ben absoluut een leek voor wat betreft auto’s dus welk advies kunnen jullie me geven?

      Bij voorbaat dank!
      gr
      Ron

      #17895995
      darksaint
        Lid sinds:
        6 March 2011

        dat is een hele boterham… :shock:

        wat je moet doen is:

        1 wagen starten met hulpbatterij
        2 universele meter op 20V gelijkspanning zetten
        3 over de batterij klemmen meten
        4 als spanning minder is dan 12V is de alternator stuk
        5 contact afleggen,als spanning stijgt van bv 11V naar 12.30V dan ben je ZEKER dat alternator stuk is
        6 meet je +- 12,8V-14.2 V dan is je alternator OK en je batterij plat
        7 als na 30 min draaiende motor de wagen stil gelegd word, en wil niet meer herstarten dan is de batterij stuk.
        8 thank you and come again

        #17895996
        speaker
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 March 2007

          Wat ik sowieso zou doen is je auto kapot uit Italie laten halen ! De ANWB vervoert ook defecte auto’s en over het algemeen kan je hier een goedkoper adresje vinden om je wagen te laten maken dan in het buitenland.
          Zo heb ik het des tijds ook laten doen met mijn vectra in Zweden. Ook met een kapotte dynamo. Daar zou het me 4 a 500 euro kosten.
          Een maal terug ( met een week ! ) heb ik er een gereviseerde dynamo in laten zetten. ( kostte me 175 euro , met 2 jaar garantie )

          Verder gewoon het hier bovenstaande lijstje volgen om te controleren wat er stuk is !

          #17895997
          TJINNE
            Lid sinds:
            7 December 2005

            Op je BC kan je toch ook zien hoeveel volt je alternator afgeeft , bij mij is dat 13.8 à 14.2 V als ik dan mijn lichten aansteek zakt hij eventjes maar toont dan direkt weer 13 à 14 V , ik heb ook gehoord dat de alternators van de 100 en 120 pk veel stuk gaan , ik heb de 150 pk en dat zou een andere alternator zijn , ik heb ook een trekhaak af fabriek , mischien is dat ook een verschil , hopelijk is het snel opgelost , suc6 nog :thumb

            #17895998
            waldpiek
              Lid sinds:
              6 August 2011

              Toen bij mijn auto (vectra c 1.9cdti 150pk bj2004) de dynamo stuk was,brandde het acculampje eerst heel even en later niet meer. Ook viel bij mij de stuurbekrachtiging uit. Als ze met een draaiende moter bij je accu de stroom meten en hij is lager dan 12v is het waarschijnlijk een probleem met je dynamo. Bij mij kostte de reparatie plus nieuwe dynamo €500,-. Als je gaat shoppen op internet kan het vast goedkoper maar ik denk dat dit een faire prijs is geweest.

              #17895999
              heerwaas
                Lid sinds:
                23 July 2012

                Mijn Dynamo van mijn Opel is ook defect. Nu krijg ik van mijn opel -dealer een offerte van 700 euro. En daar was dan al 20% korting op de dyname al verrekend. Dit moet volgens mij goedkoper kunnen, zeker ook als ik jullie reacties lees. Weet iemand een goedkoper adres? Alvast bedankt voor de reacties. Groeten!

                #17896000
                capady
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  28 September 2011

                  Geen idee of het de bedoeling is hier om zulke oude topics nog nieuw leven in te blazen maar ik reageer toch even op het bericht van vandaag.

                  Toevallig 2 weken geleden een defecte dynamo in mijn Zafira-A 2.2 Automaat.
                  Dynamo aangeschaft voor € 260. Uitbouwen heeft me 3 kwartier tot een uur gekost, inbouwen was net een half uurtje werk. Dus heb je een handige kennis dan kan het inderdaad beduidend goedkoper.

                  #17896001
                  Jawelian01
                    Lid sinds:
                    6 February 2013

                    hallo, ik heb ook dezelfde problemen gehad. Bij een lokale garage rekende zij 180 euro voor het repareren van de dynamo. De garage vermeldde dat de kosten zo hoog waren vanwege de arbeidsduur om de dynamo eruit te halen. Zit kennelijk goed weggemoffelt. Achteraf blijkt de prijs dus mee te vallen.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.