Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Opel Vectra B X1.8XE start niet meer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 juli 2012 om 11:31 #17250658
Beste OF-leden,
Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Arash en mijn vader heeft sinds een jaartje een Opel Vectra B in bezit. Deed het altijd goed totdat laatst de problemen begonnen. Auto stotterde dus werd deze nagekeken bij een garage, bleek een bougie te zijn. Bougie vervangen en reed weer prima verder. Vervolgens de uitlaat lek, deze toen gelast en reed weer goed. Na een weekje ging de auto weer vreemd doen. Toen we naar de garage wilde rijden ging deze weer stotteren en haperen en vlakbij de garage viel de auto uit. Dit gebeurde zo’n 4 keer achter elkaar.
Auto bij de garage afgezet en dit werd nagekeken, auto startte heel moeilijk en zodra deze aanging viel deze weer uit.Garage heeft de auto uitgelezen, bleek een storing te zijn in de elektra. Dacht dat het met de computer te maken had, maar kon het probleem daar ook niet vinden. Vervolgens ging de auto naar een monteur welke jarenlang werkt bij Opel garage, dacht ook dat het aan de computer lag. Tweedehands computertje gekocht voor 125E bij Gebr. Opdam in Valkenburg, aangesloten, maar daar lag het probleem dus ook niet, auto start nog steeds niet, lampjes knipperen.
Monteur van Opel weet het dus ook niet. Ik vind het vooral vervelend voor mijn vader, aangezien de auto nu dus niet gemaakt kan worden en bij de sloop krijg je er maar 100E voor terug, auto heeft vorig jaar 1800 gekost.
Misschien kunnen jullie me helpen? Waar zou het probleem kunnen liggen?
Met vriendelijke groet,
Arash
19 juli 2012 om 11:49 #18048797Waar kom je vandaan? Leden met een opcom kunnen hem uitlezen voor je. Ik denk zelf egr klep, of een sensor(nokkenas of krukas).
19 juli 2012 om 11:59 #18048798Heeft de monteur ook genoemd welke melding het exact is? Of foutcode?
19 juli 2012 om 12:35 #18048799Welkom
Die nieuwe computer kan je natuurlijk niet zo maar in je Vectra zetten .. daar zit startblokkering in
[knippert het Motor check lampje als je wilt starten? dan staat hij in de beveiliging. je had de computer eerst moeten “los” koppelen via een opcom/dealer.]
of je had alle transponders in de sleutel van de nieuwe computer en uitlees ring bij je contact moeten mee vervangen.en idd vraag eerst eens wat voor Fout code je krijgt.
bij een nokkenas of krukas sensor wil hij vaak niet starten.ps. en als je nieuwe computer al wel is losgekoppeld is moet je de sleutels / transponders van je zelf eerst ontkoppelen bij je oude computer en dan in leren in je nieuwe.
19 juli 2012 om 12:52 #18048800Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
1. De nieuwe computer kwam met ring e.d. en is dus zo overgezet
2. De krukas sensor is al vervangen, daar lag het ook niet aan.
3. Computer geeft nu geen meldingen meer volgens de monteur.
4. Ik woon in Alphen aan den Rijn.19 juli 2012 om 15:12 #18048801@yentl5552 wrote:
Welkom
Die nieuwe computer kan je natuurlijk niet zo maar in je Vectra zetten .. daar zit startblokkering in
[knippert het Motor check lampje als je wilt starten? dan staat hij in de beveiliging. je had de computer eerst moeten “los” koppelen via een opcom/dealer.]
of je had alle transponders in de sleutel van de nieuwe computer en uitlees ring bij je contact moeten mee vervangen.en idd vraag eerst eens wat voor Fout code je krijgt.
bij een nokkenas of krukas sensor wil hij vaak niet starten.ps. en als je nieuwe computer al wel is losgekoppeld is moet je de sleutels / transponders van je zelf eerst ontkoppelen bij je oude computer en dan in leren in je nieuwe.
klopt idd , dus vraag ik me ook af of ze de transponder mee hebben genomen uit de sleutel anders blijft het lampje knipperen natuurlijk en zal de motor niet aanslaan
19 juli 2012 om 15:31 #18048802Voor zover ik weet is die transponder wel meegenomen. Die monteur werkt al jaren bij Opel, zal toch wel? Hij denkt dat er wat mis is gegaan bij het lassen van de uitlaat. Dat het bedrijf die het gelast heeft niet de accu los heeft gekoppeld en dt er daardoor iets mis is gegaan met de bedrading.
19 juli 2012 om 16:49 #18048803Het lassen kan inderdaad een fout opleveren. Bij lassen namelijk ALTIJD de accu loskoppelen. Vaak gebeurt ‘t niet en het gaat dan vaker nèt goed. Als je pech hebt is de elektronica gefrituurd. Kan namelijk zijn dat er een kabeltje gesmolten is en kortsluiting veroorzaakt. Aangezien de auto nà het lassen nog gereden heeft neem ik aan dat dat niet van toepassing is.
To do:
1: Wat je in ieder geval nog even kan doen is de stappenmotor en gasklephuis reinigen.
2: Uitlezen met opcom en kijken welke waslijst aan eventuele foutmeldingen langskomt.
3: Als je krukassensor net vervangen is, kun je ervan uit gaan dat de nokkenassensor nu aan de beurt is. Vlak na het overlijden van de een gaat de ander ook kapot. Iets dat vaker schijnt voor te komen en ik heb daar zelf met de mijne ook problemen mee. Twee weken terug de krukassensor kapot, nu de nokkenassensor.
19 juli 2012 om 19:21 #18048804Nadat de auto bij de garage gelast vandaan kwam stond deze thuis, na een overnachting ging mijn vader wegrijden en na ongeveer 20km reed deze niet harder dan ong. 50km/u.
Is er een lid in omgeving Alphen met opcom die even wil helpen met de foutmeldingen?
22 juli 2012 om 10:04 #18048805Knipperen van het Motorlampje Duid op het niet overeenkomen van de sleutels met de Startonderbreker.
Ik denk dat je gewoon de krukas en nokkenassensor moet vervangen voor ORIGINELE nieuwe..
Willem
25 juli 2012 om 11:06 #18048806Even een update:
Het motor lampje knippert niet tijdens het starten. Met de nieuwe computer is alles overgezet. Er zijn geen foutcodes meer.
Alle bedradingen zijn heel, geen onderbrekingen dus.Als de nokkenas sensor stuk is geeft de Opel dit aan als foutcode, toch?
25 juli 2012 om 13:05 #18048807Ja, dan krijg je een foutcode. Overigens wil dat niet zeggen dat altijd en overal je MM dan ook gaat branden. Bij mij had ik 1 op de 10 keer een brandend MM lampje bij de defecte sensor. Uitlezen bij de dealer leverde in ieder geval een foutcode op.
25 juli 2012 om 15:17 #18048808Wat zijn jullie suggesties?
25 juli 2012 om 15:24 #18048809Naar de dealer, uitlezen en het defect verhelpen. Kijk meteen even of de stekker al is aangepast. Heb vandaag de mijne weer opgehaald en ze hebben naast de sensor ook een stukje kabelboom mee vervangen. Geen goedkoop grapje als je het laat doen (was € 336 kwijt bij Opel), je kunt het ook zelf doen als je geld wil sparen. Sensor los kost iets van € 80-90.
Als je de sensor vervangt, koop dan een originele. Geen imitatie! De paar euro die de imitatie goedkoper is, levert alleen extra storingen op.
25 juli 2012 om 15:31 #18048810De garage kan deze ook uitlezen, of is dat niet zo? Want de garage heeft dat al gedaan en er zijn geen foutmeldingen..
25 juli 2012 om 15:54 #18048811De garage kan ze inderdaad uitlezen dus dan zou een defecte sensor wel zichtbaar moeten zijn bij de dealer. Als je de auto op contact zet (niet starten), gaat het MM lampje dan trouwens wel branden? Deze moet namelijk wel constant branden als je ‘m op contact zet. Kan zijn dat het lampje defect is. Opnieuw uitlezen met de nieuwe computer is toch aan te raden. Kan zijn dat de nokkenassensor toch kapot is en deze dat nu pas opslaat.
Als het daar verder niet aan ligt kun je altijd nog even het gasklephuis + stappenmotor reinigen. Dat kàn in bepaalde gevallen ook wel eens problemen opleveren. Schoonmaken is overigens niet schadelijk, het systeem wordt er alleen maar schoner van. Vroeg of laat moet je het waarschijnlijk toch eens doen. :)
25 juli 2012 om 18:47 #18048812Defecte nokkenas sensor word meestal niet als zodanig weergegeven, meestal komt de storing: Krukassensor onjuist signaal.
willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.