Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Opel Vectra 2.0 16v uitrusten met kortere bak?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 november 2011 om 23:14 #17243762
Ben zonet de nieuwe eigenaar van een Vectra 2.0 16v (136pk) van 1999. De wagen is in splinternieuwe toestand met slechts 32 000km.
Ik heb al een hele hoop gelezen over het tunen van de X20XEV motor, spaghetti spruitstuk, andere nokkenas enz. Nu leek mij de goedkoopste optie om enkel een andere versnellingsbak te monteren met kortere verhoudingen (heb ik hier ergens op het forum gelezen)?
De F16cr en F18cr bakken werden aangehaald. Wat is het verschil tussen beide bakken?
Verder, moeten er nog bijhorende onderdelen worden aangekocht buiten de bak alleen?
Kan iemand mij een idee geven van hoeveel sneller de wagen werkelijk gaat gaan? Bv van 0 tot 100? Weet dat dit een moeilijke vraag is, maar ik kan er mij weinig concreet van voorstellen.
Tot slot, heeft iemand van jullie misschien een van deze close-ratio versnellingsbakken te koop staan?
30 november 2011 om 14:08 #17948557Ik zou eerst kijken wat voor type bak je er nu achter hebt zitten ipv gelijk naar iets vervangends te kijken. :wtf
Alle andere bakken en zeker de F16 hebben veel en veel meer km-ers erop staan dan jouw huidige bak.
1 december 2011 om 22:15 #17948558Maakt niet meer veel uit, heb na enkele 100’en kilometers mij bedacht. Vind de bak met lange verhoudingen zalig!
3 december 2011 om 22:29 #17948559Veel Comfortabeler, zeker als je de F18WR lang hebt, draai je rond de 2700 a 2800 toeren bij 120km/u, heerlijk rustig en een stuk lager dan mijn V6 zelfs.
Willem
3 december 2011 om 23:00 #17948560@thaii wrote:
Maakt niet meer veel uit, heb na enkele 100’en kilometers mij bedacht. Vind de bak met lange verhoudingen zalig!
Ik wou net zeggen….. :jerry Ik weet niet precies wat je wilde bereiken, maar ik denk dat je er weinig mee opgeschoten was. Heb zelf ruim 5 jaar in een vectra 2000 gereden, en de auto ( en natuurlijk de bak) beviel goed.
Veel plezier er mee !EXIT: ik zie net dat je een b vectra hebt. Maakt niet uit, is enigzins vergelijkbaar
3 december 2011 om 23:03 #17948561Vectra2000 heeft een korte bak!!
De Lange bak in de Vectra-B is in prenciepe een fijne Combi op de langere ritten, comfortabele lange gangen, maken het rijden wat meer schakellui, het lage toerental op de snelweg brengt meer rust en minder verbruik.
een korte bak is leuk, maar de winst in de sprint weegt niet op tegen het inleveren aan Comfort en Verbruik.
zeker niet bij een B-Vectra.
Willem
3 december 2011 om 23:27 #17948562Wéér wat geleerd.
3 december 2011 om 23:30 #17948563Vectra2000 draait zo’n 3300 a 3500 toeren bij 120km/u als de originele bak er nog in zit.
Willem
5 december 2011 om 08:37 #17948564Dat zijn volgens mij de waardes van de meeste korte bakken van Opel.
Iig wel bij een F15 en F20.
F18 ligt zelfs nog iets hoger (3600 – 3700).5 december 2011 om 18:05 #17948565dat is zelfs 3900(F10-5 F13-5 F15-5 F17-5 CR 3,74) of 4100 (F10-5 F13-5 F15-5 F17-5 CR 3,94) toeren bij 120km/u
3300 t/m 3500 toeren is voor de Vectra-A Vectra2000 16V en Vectra2000 16V 4×4
zijn juist die smallblock bakken die toeren maken.
Een auto voorzien van Bigblock bak heb ik nog nooit meer toeren zien maken dan 3600 toeren bij 120km/u, daar zijn de bigblock motoren ook niet voor geschikt.
Let op, een F13-5 WR 4.18 draait ook 3900 toeren bij 120km/u (deze had ik origineel in de Combo 1,4)
een WR bak is niet altijd een garantie voor laag toeren dus.
Je moet ook kijken naar de eindoverbrenging.
je kan wel een bak hebben met Wijde (lange) verhoudingen WR, maar als je daar dan een Dif verhodung van 4.18 achter plakt is ie nog erg kort.
zo is er ook een lange variant van een CR bak (voor diesels) dat is de F13 CR 3,35, deze heeft weer een hele lange Differentieel verhouding.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.