Opel Vectra 1.8 Koppakking probleem?

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Opel Vectra 1.8 Koppakking probleem?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17221674
    ivan-s
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 May 2010

      Hallo,

      Ik heb een opel vectra-b x1.8xe bj 98

      Nou loopt ie telkens warm 100+ graden, en koelvloeistof raakt steeds op.

      Ik heb geen witte rook uit de uitlaat zien komen, maar weet ook niet zeker of die er wel of niet uitkomt.

      Volgens de garage is het de koppakking.

      Dat zou natuurlijk kunnen maar er zit ook een scheur in een slang die naar de motor gaat.

      Als voorbeeld heb ik de volgende foto genomen (wel van een andere motor, want weet niet hoe deze slang heet en wat het is).
      Het is dus die slang die links de motor ingaat vanuit die dikke bovenste slang, en de scheur zit precies voor het einde waar het de motor in gaat. Zou dit er wat mee te maken hebben?

      Toen ik koelvloeistof wou bijvullen borrelde het wel, was veel druk in en na het openen kwam er wel rook uit.

      Is het toch wel de koppakking? Of komt het door die scheur in die slang? Of misschien zelfs de thermostaat?

      Bedankt voor jullie berichten

      #17678959
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Die slang van de kop naar die zwarte eierdop bedoel je? Dat is de carterontluchting volgens mij.

        Maargoed, als je water kookt, check de thermostaat eens, of de ventilator actief wordt bij een graadje of 95 tot 100 (gewoon even stilstaand laten draaien, misschien even wat gas geven om de temperatuur op te drijven, dan moettie na een minuutje of 5 a 10 wel aanslaan), onder de auto checken of er niet toevallig koelvloeistof op de vloer drupt. (zowel bij koude als warme motor. spleten e.d. kunnen groter/kleiner worden bij temperatuurverschil)

        #17678960
        ivan-s
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 May 2010

          ja die slang is het idd, daar zit dus een scheur in, zou dat er wat mee te maken hebben?

          De ventilator draait wel bij de 100 graden dat deed ie ook toen ik de auto naar de garage bracht. Kan nu niet zien of er ergens koelvloeistof lekt auto is namelijk in de garage.

          Weet ook niet of ik het nou moet laten repareren want het is al gauw minimaal zo’n 500/600 euro zo’n reparatie voor de koppakking en het is zonde als de koppakking wel in orde is, maar het probleem bij de thermostaat zou zijn.

          #17678961
          McKaamos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 December 2009

            Nee, die is van de Carterontluchting ;) Niet van je koelinstallatie ;) Die voert overtollige luchtdruk uit het carter af naar de luchtinlaat.

            En als de wagen bij de garage staat mag je er toch vanuit gaan dat de monteur eerst gaat kijken wat er aan de hand is en niet uit het wilde weg een koppakking vervangt? ;) En als je niks kan checken kan er hier ook niks gedaan worden. Jij bent de ogen van het forum, als het om jouw auto gaat ;)

            #17678962
            ivan-s
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 May 2010

              De monteur heeft al gechekt en volgens hem is het dus de koppakking, alleen hoopte ik dat het iets anders zou zijn zoals de thermostaat.

              #17678963
              ivan-s
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 May 2010

                Oke dit is de update tot nu toe.

                Koppakking is dus gemaakt bij de garage.

                Nou heb ik de volgende vraag. Op de dag van de reparatie kon je duidelijk zien dat er koelvloeistof zat in het reservoir, het was namelijk tot aan de streep waar het hoort, nou 2 dagen later zie ik dat niet meer, is dat normaal? Of zou er een lek zijn ergens?

                Als dit niet normaal is, hoe kan ik dan het beste erachter komen of er een lek is. Moet ik gewoon onder de auto kijken na een dag, en eerst bijvullen alvorens. Of is er een andere manier.

                En volgende vraag heeft te maken met de nokkenassensor. Er brand een motorlampje op het dashboard na een lezing bij de garage blijkt het de nokkenassensor te zijn. Bij de opeldealer kost het onderdeel volgens hun 200 euro en dan komt er nog het werk bij, klopt die prijs een beetje? Ik weet niet of dit makkelijk zelf te vervangen is?

                Owja, en de auto valt soms uit voor een stoplicht en stationair draait ie op 1000 toeren.

                Update: Ik was naar een parkeer plaatsgereden en heb de foutcodes zelf even uitgelezen en dit is de code die ik eruit kreeg 0340, Camshaft sensor, is dat dus de nokkenassensor?

                Ik was in 5 minuten klaar en na het wegrijden even gekeken of er iets heeft gelekt en er heeft idd iets gedruppelt op de weg.

                #17678964
                McKaamos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 December 2009

                  Je geeft het antwoord zelf al. Er drupt iets op de weg… Dat hoort niet dus er is ergens iets lek.

                  En pak je woordenboek eens anders ;) Camshaft == engels voor nokken-as.
                  Wat de prijzen voor dergelijke onderdelen zijn weet ik niet, maar misschien staat het op http://www.hbase.nl
                  En anders jat je er toch een van een van een auto op de sloop? Even werkplaatshandboekje erbij en monteren. Lijkt me niet dat dat erg moeilijk zou mogen zijn.

                  #17678965
                  ivan-s
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 May 2010
                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.