Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Opel Tigra loopt ongelijk en ploft
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 april 2015 om 22:10 #17271507
Forumleden,
Iets meer dan een week geleden heb ik een bericht gepost over mijn eigen Tigra die niet goed liep.
Dit probleem is inmiddels opgelost door het vervangen van mijn temp. sensor. Heel erg bedankt hiervoor!!Een vriend van mij heeft ook een Tigra (Tigra A 1.6 2000 85.000km) maar blijft telkens hetzelfde probleem houden.
Wanneer de auto wordt gestart en koud is loopt hij goed. Wanneer de auto wat langer loopt begint hij licht te schudden en ploft uit de uitlaat.
Sinds afgelopen week hoor je soms ook wanneer de motor warm is een tikkend geluid uit de motor.Bij het uitlezen staan er geen foutcodes en zijn geen opvallende waardes (voor zover wij weten)
Al bekeken:
– Gasklep schoongemaakt
– EGR nagekeken en schoongemaakt
– Nieuwe bougies
– Nieuwe temp. sensor
– Lambda waardes blijven netjes schommelen
– Andere MAP sensorHopelijk heeft iemand op het forum een idee wat dit zou kunnen zijn.
Alle ideeën zijn welkom!!15 april 2015 om 22:18 #18281393dat schudden en ploffen .. is dat alleen bij stilstand en stationair toerental of tijdens het uitrollen??
en gaat er een motorstorings lampje branden??15 april 2015 om 22:19 #18281394@bart-gsi wrote:
dat schudden en ploffen .. is dat alleen bij stilstand en stationair toerental of tijdens het uitrollen??
en gaat er een motorstorings lampje branden??Tijdens het rijden merk je het niet.
Wanneer je voor het stoplicht staat voel je hem wel schokken.
Wat ook opvalt is dat de toeren niet heel snel terugzakken.15 april 2015 om 22:24 #18281395@lexzz12 wrote:
Tijdens het rijden merk je het niet.
Wanneer je voor het stoplicht staat voel je hem wel schokken.
Wat ook opvalt is dat de toeren niet heel snel terugzakken.als je motor stationair draait.. de oliedop los halen en kijken of er lucht onder uit komt.. kijken of je een hoge carterdruk hebt.. daar gaat de motor nogal onrustig van lopen…
ik wil niet meteen worst case scenario hier neer gooien maar als dit het geval is zijn je zuigerveren naar de knoppen..15 april 2015 om 22:28 #18281396@bart-gsi wrote:
als je motor stationair draait.. de oliedop los halen en kijken of er lucht onder uit komt.. kijken of je een hoge carterdruk hebt.. daar gaat de motor nogal onrustig van lopen…
ik wil niet meteen worst case scenario hier neer gooien maar als dit het geval is zijn je zuigerveren naar de knoppen..Dat zou flink balen zijn…
Gaan er morgen naar kijken. Zou wel vroeg zijn toch? Gezien de km-stand?Zijn er nog andere dingen die misschien te controleren zijn?
15 april 2015 om 22:32 #18281397@lexzz12 wrote:
Dat zou flink balen zijn…
Gaan er morgen naar kijken. Zou wel vroeg zijn toch? Gezien de km-stand?Zijn er nog andere dingen die misschien te controleren zijn?
een probleem met je bobine die aan de versnellingbak zijde aan je motorblok hangt.. maar dan zou dat probleem ook tijdens het rijden zich voor moeten doen dat hij schud en ploft
15 april 2015 om 22:35 #18281398maar zuigerveren is niet echt qua KM stand vast te stellen.. en motor kan op allerlei manieren behandeld zijn over de jaren.. sommige gaan ermee om als of het blokje van goud is.. en andere trappen um af.. dus kan altijd voor vallen
15 april 2015 om 23:24 #18281399Kunnen deze veren eventueel ook vastzitten? Of door aanslag voor deze problemen zorgen?
Ook omdat je soms het blok hoort tikken (klepstoters?)15 april 2015 om 23:33 #18281400zuigerveren zitten geklemt om de zuiger heen.. dus die kunnen helaas niet zomaar vast zitten onder normale omstandigheden
tikken kan kleppenstoters zijn.. maar dat hangt samen met olie verbruik/niveau .. als er te weinig olie is gaan die kleppenstoters slijten en tikken..
maar lagers kunnen ook tikken dus vanaf een computer kan ik alleen maar raden en gokken.. kan er dus geen zekerheid op geven..
kleppenstoters zijn zelf te vervangen als je enige ervaring met een goede gereedschapset hebt .. je moet ervoor je nokkenassen verwijderen ( dus je distributie los halen) en dan kun je ze eruit halen.. bij M-tech (http://www.opel-tuning.nl) verkopen ze een set van 16 stuks kleppenstoters voor 200 euro ( zijn al olie gevuld)
maar nogmaals ik kan hier geen bevestiging van geven.. mijn broer had een c16xe in een corsa en daar hebben we de kop van laten reviseren.. en daar hebben we achteraf ook nieuwe klepstoters in kunnen doen omdat die kapot waren gegaan voor onvoldoende olie toevoer en dat was op 170.000 km dus het kan vroegtijdig ook gebeuren…15 april 2015 om 23:40 #18281401moet ik wel een kant tekening maken… de 1.6 gsi blokjes staan wel bekend om hun olie verbruik.. ik weet niet of dit al aan de orde is.. maar dat kan gebeuren..
16 april 2015 om 04:40 #18281402Hij ploft ook in de uitlaat, dus ik zou eerder zeggen ontsteking of lamda.
Dus bobine, boegiekabels of lamda vervangen.
16 april 2015 om 05:48 #18281403@Haasje17 wrote:
Hij ploft ook in de uitlaat, dus ik zou eerder zeggen ontsteking of lamda.
Dus bobine, boegiekabels of lamda vervangen.
+1
Heb je de bougie kabels in de juiste volgorde weer aangesloten na vervanging bougies?
Greetz Emiel
16 april 2015 om 07:50 #18281404Is er een manier om de bobIne te testen? Of is dit gewoon een kwestie van proberen?
De Bougies zijn één voor één vervangen dus kans is klein dat ze niet goed zitten maar zal er toch even naar kijken.
De waarde van de lambda schommelt wel netjes, zou deze dan toch kappot kunnen zijn?16 april 2015 om 10:04 #18281405Bobine is gewoon een unit verwisselen en kijken of hij je motor beter laat lopen maar alz deze je motor laat ploffen en schudden dan zou dat ook tijdens het accelereren moeten zijn als je motor onder last staat… Althans.. Lijkt mij
17 april 2015 om 05:02 #18281406Als die bij half gas ploft en bij volgas niet, is zelfs de kans groot dat het de lamda is.
Plofen uit de uitlaat is onverbrande benzine. Dus niet of slecht ontstoken.17 april 2015 om 06:31 #18281407Wat is het olieverbruik van de motor?
Bij een koude start, gooit hij er dan blauwe rook uit?
Zijn die 2 ja dan is het motortje niet best meer.Is het nee ontsteking eens controleren, ik zou de oude bougiekabels eens vervangen door een setje nieuwe. Bij de Omega ook gehad, ging broeder lopen na een bougie wissel, bleek dat de oude kabels geen goede vonk meer doorgaven aan de bougies, nieuwe erop gezet en loopt weer als een zonnetje
17 april 2015 om 08:29 #18281408Koude start oliewolk kan die heel oud mee worden. Kan overigens ook minder worden: bij mn corsa was dat in het begin elke keer, nu komt er nooit meer een wolk uit.
17 april 2015 om 10:17 #18281409Allereest bedankt voor alle reacties en het meedenken.
Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om de auto te testen met andere bougiekabels of een andere bobine.
@Haasje17 wrote:
Als die bij half gas ploft en bij volgas niet, is zelfs de kans groot dat het de lamda is.
Plofen uit de uitlaat is onverbrande benzine. Dus niet of slecht ontstoken.Zou het alsnog de lambda kunnen zijn als deze wel netjes schommelt in waarde?
@remutr wrote:
Wat is het olieverbruik van de motor?
Bij een koude start, gooit hij er dan blauwe rook uit?
Zijn die 2 ja dan is het motortje niet best meer.Is het nee ontsteking eens controleren, ik zou de oude bougiekabels eens vervangen door een setje nieuwe. Bij de Omega ook gehad, ging broeder lopen na een bougie wissel, bleek dat de oude kabels geen goede vonk meer doorgaven aan de bougies, nieuwe erop gezet en loopt weer als een zonnetje
De auto gebruikt bijna of eigenlijk geen olie en geeft ook geen rookwolk met starten.
Dus dat is weer positiefDenk dat ik binnenkort een ander setje bougiekabels ga kopen om dat te kunnen uitsluiten.
Als ik meer weet laat ik het weten!16 december 2015 om 08:47 #18281410Het is een tijd geleden maar inmiddels lijkt het probleem een stuk minder te zijn.
Er bleek een lekkende verbinding te zijn van een vacuümslang.Het probleem is nog niet helemaal weg maar al zeker een stuk minder.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.