Opel Tigra 1.4 16v. wat voor autocross? + voorstellen.

Forumindex Forums Modellen Tigra Opel Tigra 1.4 16v. wat voor autocross? + voorstellen.

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Watse

Beste lezer,

Mijn naam is Watse, ben 18 jaar, kom uit Marssum en studeer nu HBO werktuigbouwkunde aan de NHL. Ik loop al lang met het idee om met autocross te beginnen maar wil het nu maar eens even doorzetten. Niet alleen voor de cross maar ook gewoon ervaring op te doen d.m.v. het prutsen. Pitbikes strippen lukt met gemak maar ben nog nooit met een auto aan het prutsen geweest. Vandaar dat ik me even aanmeldt op dit forum en omdat Opel ruim vertegenwoordigd is in de cross. Morgen ben ik vrij en ga ik even langs wat bedrijven waaronder bij iemand waar een Tigra 1400 16 klepper staat. Is dit wat voor de cross? Even voor de duidelijkheid: ik maak de auto volgens een bepaalde reglement waar we maar max. 1600 16 klepper mogen gebruiken met max. 105 pk. (8 klepper max. 110pk). Dus een 1.6 16 klepper (Tigra) heeft te veel pk.

De vitale lijnen van de Tigra zijn van de Corsa. Ik kan dus ook wel onderdelen van de Corsa op de Tigra plaatsen, mocht er iets kapot zijn? Of kan ik ook onderdelen van andere modellen gebruiken? En ik neem aan dat het verkrijgen van onderdelen van Opel vrij makkelijk is omdat er veel van gemaakt zijn? En dus goedkoop zijn?

Ik hoor het wel. Er is geen haast bij.

Met vriendelijke groet,

Watse

Haasje17
      Moderator

Veel opel modellen delen onderdelen. Zeker als het om de motoren gaat.
        De tigra en corsa delen niet enkel motor maar ook achteras stuurinrichting en dergelijke.

Opel onderdelen zijn vrij makkelijk te krijgen, enkel goedkoop is opel niet tenzij je ze op de sloop haalt natuurlijk.

joop1970
        Deelnemer

zou ik idd de 1.4 16v pakken en daar een powerbox op smijten. Ga je toch redelijk voorruit.

Watse

@joop1970 wrote:

zou ik idd de 1.4 16v pakken en daar een powerbox op smijten. Ga je toch redelijk voorruit.

Motor moet standaard blijven en mag niks aan veranderd worden. Jammer maar helaas. Aan de andere kant maakt het de klasse in zekere zin aardig ”betaalbaar”. Klasse heet trouwens FAC (Friese autocross club) Fac-1600 standaard.

joop1970
            Deelnemer

Gaan ze dat merken dan? Wat je wel kunt doen is een x16xel uit een astra pakken, die hebben officieel 100 pk. Is feitelijk gezien dezelfde motor als de x16xe uit de tigra alleen een wat ander inlaat traject.

Watse

@joop1970 wrote:

Gaan ze dat merken dan? Wat je wel kunt doen is een x16xel uit een astra pakken, die hebben officieel 100 pk. Is feitelijk gezien dezelfde motor als de x16xe uit de tigra alleen een wat ander inlaat traject.

Dat weet ik niet zo zeer, maar wil niet met dat idee rondrijden. Just fairplay. Ok, misschien iets om te onthouden voor later. Maar is de x16xe uit de Tigra niet de 1.6 i.p.v. de 1.4? Ik moet wel een 1.4 hebben want een 1.6 Tigra motor heeft teveel pk’s. Maar dan nog past een 1.6 16v Astra motor 101pk wel in een Tigra?

Haasje17
                Moderator

dat past prima, onderblok is gelijk inlaattraject is anders.

Haasje17
                  Moderator

Astra F / vectra B x16xel:

Corsa, Tigra, Astra X16XE/X14XE:

joop1970
                    Deelnemer

sowieso zijn de x14xe en de x16xe helemaal gelijk, alleen het slagvolume is anders, alle aanbouwdelen kun je overzetten.

Watse

@Haasje17 wrote:

dat past prima, onderblok is gelijk inlaattraject is anders.

Kijk, dat is mooi. Ben al heel wat wijzer geworden hier. Bedankt tot zover.
                        Zal morgen even dus bij die Tigra kijken en misschien nog een Astra 1.6 Tailgate 16v 101 pk.

Ik laat wel even wat weten.

Watse

Tigra was helaas al verkocht. In Wolvega staat nog een Tailgate 1.6 16v. 101 pk. Die maar even in de gaten houden.

my ride
                          Deelnemer

jammer.hopen dat de volgende er nog wel staat. bedenk wel dat de kooi buigen voor een tigra een hoop werk is :thumb (kleine ruimte)

ik rij zelf ook een tigra voor de cross :jerry

Watse

Leuk om te zien dit. Zou je misschien wat meer foto’s kunnen plaatsen of versturen van de binnenkant? Ben wel benieuwd. Ik zou een kooi moeten maken volgens het FAC1600 reglement. http://www.fac-autocross.nl/fileadmin/files//reglementen_Standaard_1600-20122.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
                              Daar staat de kooi wel in.

Haasje17
                              Moderator

Volgens het regelement mag je zoiezo niet met een tigra rijden, want dat zijn allemaal 16 kleppers.
                                Er staat 2 klepen per cilinder dat zijn dus 8 kleppers.?

Of je moet dus een 8 klepper erin hangen van een astra, corsa ofzo.

Watse

Klopt, dat was in 2012. Maar op de site staan de notulen van de afgelopen ledenvergadering waarin staat dat vanaf 2013 ook 16 kleppers toegestaan zijn.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.