Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Opel Senator B: gaaf of verschrikkelijk?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 augustus 2016 om 18:48 #17277711
Een Omega met wat Lotus-goodies vinden jullie heerlijk, maar kan dit voormalige topmodel jullie goedkeuring eveneens wegdragen?
Als merken die groot zijn geworden met kleine auto’s opeens grote luxe wagens gaan bouwen, dan kun je meestal van twee dingen aan: ze zijn gaaf (*dit is een mening) en niemand koopt ze. Denk aan de Volkswagen Phaeton, Lancia Thesis, Citroën C6 en Renault Vel Satis. De gaafste van deze ‘onsuccesvollen’ is wat mij betreft echter de Opel Senator B.
Opel bouwde al langer grote auto’s. Tijdens de oorlog lieten de opperschurken zich rondrijden in Opel Admirals, terwijl Opel met de Diplomat V8 de Europeanen wat onvervalste Amerikaanse swag probeerden te verkopen. Deze Diplomat werd in 1978 opgevolgd door de Senator. Zonder V8, maar wel met een hele rits aan zespitters en natuurlijk achterwielaandrijving.
Zo hoekig als die Senator A is, zo glad is zijn opvolger. In 1986 presenteert Opel de uiterst gestroomlijnde Omega als opvolger van de Rekord en op basis daarvan bouwen ze dit topmodel. De wielbasis blijft met 2,73 meter gelijk, maar van neus tot kont is de Senator bijna twintig centimeter langer. Dankzij een fraaie blokjesgrille, een groter achterste zijruitje, meer chrome en het ontbreken van afgeplatte wielkasten weet Opel knap te verdoezelen dat we hier eigenlijk naar een wat luxere Omega kijken. Sterker nog, de Senator ziet er stiekem gewoon heel bad ass uit.
Daar waar je de Omega nog met weinig vermogende vierpitters kon krijgen, vond je onder de kap van de Senator enkel zes-in-lijn benzinemotoren. Bij Opel heb je de keuze uit een 2.5, 2.6 of een 3.0, maar bij Irmscher doen ze er doodleuk een litertje bij. Deze gigantische 4.0 zespitter is goed voor 272 pk en 387 Nm en is met een top van 255 km/u absoluut Autobahnfähig.
Erg succesvol was de Senator niet, want voor dat geld kocht men toch liever een BMW of Mercedes in plaats van een Opel. Je verwacht het niet. In 1993 viel het doek dan ook voor Opel’s topmodel en moest de nieuwe Omega het voortaan in zijn eentje gaan opnemen tegen de Grote Drie. Heel even leek er nog een Omega V8 te komen, maar op een enkele prototypes en showmodellen na kwam dat project helaas niet van de grond. Sterker nog, zelfs de Omega kreeg geen opvolger. Nog eenmaal probeerde Opel het met de Signum, een wat ruimere Vectra, maar ook dat bleek een mislukking.
Tegenwoordig is de Senator zo goed als uitgestorven. In heel Nederland staan er momenteel drie te koop, waarvan twee van de eerste generatie en maar eentje van het door mij geliefde model. Zelf bij onze Oosterburen staan er nog maar enkele tientallen exemplaren te koop, waarvan de meeste zich ook nog eens in een staat bevinden die doet vermoeden dat het niet nog vele jaren zullen uithouden. Wat mij betreft jammer, want deze Senator is een van mijn guilty pleasures. Maar het eindoordeel is aan jullie, laat het volk spreken!
http://www.autoblog.nl/nieuws/opel-senator-b-gaaf-of-verschrikkelijk-90123?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl20 augustus 2016 om 13:52 #18324928Senator B in een woord …Gaaf :wors
20 augustus 2016 om 14:25 #18324929De meeste staan te wachten op betere tijden. Let maar op, over een paar jaar komen nog wel wat ‘barnfinds’ boven water.
Rijden overigens echt heel goed! De laatste fatsoenlijke Opel, naar mijn bescheiden mening20 augustus 2016 om 15:20 #18324930ik vind de opels tot 2002 wel goed en degelijk ook qua ontwerp… maar heel die nieuwe concept modellen enzo.. gaat nergens over en degelijkheid staat niet meer boven aan de ranglijst…. wat best wel jammer is…
22 augustus 2016 om 11:24 #18324931Tja, dat is in ons gezin al jaren onderwerp van gesprek, “gaaf of verschrikkelijk”.
Vanaf mijn vroege jeugd ben ik opgegroeid met Opel, doordat mijn vader altijd vol overtuiging Opels gebruikte voor zijn rijschool.
De eerste die ik me bewust kan herinneren was de Manta A, later kwamen er diverse B’s.
Zelf starte ik met een C- coupe, later Manta A met zespitter, een naar commodore omgebouwde D Rekord en heel veel jaren Monza.
Later ook nog Calibra’s, 16v, V6, Turbo 4×4 en daarna nog een paar V zessen.
Toen de Senator B uitkwam en later de 24v, verslond ik de testverslagen in de diverse bladen, die heel vaak de Senator als winnaar bestempelden.
Maar het was destijds een onbereikbare auto.
Nu, heel veel jaren later, staat er een 1990 CD 24V in onze garage.
Ik heb hem een aantal jaren geleden in een opwelling gekocht van de familie van de eerste eigenaar, uit de boedel van de erfenis, in de regio Basel.
Met de trein heen gereden, met de auto terug.
Eerste indruk; wat een onderschatte auto is dit, hij kan zich zelfs meten met heel wat jongere auto’s!
Zakelijk reden we toen een Audi A5 coupe van een jaar oud, maar qua comfort kon die zeker niet tegen de Sennie op.
De “dode” en inspiratieloze A5 is inmiddels verdwenen, de Sennie is er nog steeds.
We hebben de Senator een jaar zakelijk gereden (35% bijtelling over de taxatiewaarde is interessant) maar mijn vrouw kon ondanks het vrijwel nieuwe interieur, de stilte en het comfort, niet wennen aan het uiterlijk….
Ook wilde ik de lage km stand graag behouden, staat nu op 89k KMS, dus staat de Senator inmiddels in een droge stalling vooral te wachten……..op een incidenteel “uitje”.
Afgelopen zaterdag heb ik hem nog even mee gehad naar de oldtimerdag in Ruinerwold.
Heerlijk, wat zoeft zo’n wagen nog steeds gladjes en soepel over de wegen!Ondertussen had ik wél een briefje achter de ruit gelegd met de notitie dat we graag een nieuwe eigenaar/liefhebber zouden vinden voor de Senator, want de auto zou eigenlijk wat vaker moeten rijden en verdient wat meer, dan stilletjes onder een hoes, ergens in een loods te staan….
Wie een serieuze liefhebber kent die de auto zal koesteren, graag contact.
Gasten die willen gaan racen of de wagen willen pimpen, niet reageren aub.Hier samen met de Monza van mijn zoon en de Kadett van een neef, op weg naar Romijn:
Absoluut roestvrij, echt, ze zijn er dus toch, hier de meest beruchte balk boven de achterbrug:
En dit is een kijkje aan de binnenkant van de wielkastrand, foto genomen via de opening van uitgenomen tankklep:
22 augustus 2016 om 17:14 #18324932@boomerang . Superstrakke Senator hoor! :thumb tis dat ik de ruimte niet heb.maar anders had ik wel belang bij.( nee ik ben geen racer ) :jerry de Monza en dett zien er ook geweldig uit :wors
22 augustus 2016 om 17:24 #18324933Van wat ik links en rechts heb begrepen is dat dit de fijnst rijdende opel is, en al helemaal met de 24V. Helaas ken ik ze alleen van de onderdelen en dan met name de aandrijflijn om in een ouder model opel te hangen. Er zijn d’r heel erg veel gekannibaliseerd in de loop der jaren… Het is dat de belasting zo hoog is maar anders zou een leuk exemplaar met leer en een C30NE/C30SE wel op mijn verlanglijstje staan. Mooie wagen op de foto trouwens!
23 augustus 2016 om 16:28 #18324934Ik ben ook staatssponsor nummer 1 met mijn senator, maar het is wel een hele luxe goed rijdende auto :thumb
23 augustus 2016 om 16:50 #18324935Aardslelijk vind ik ze…maar die motor he :wub
24 augustus 2016 om 18:54 #18324936Oef,wat is dat een supermooie senator :thumb
Ik ben een bmw man( maar bezit ook 2 opels,waaronder een rekord e2 en senator A2 cd fulloptions)
Maar mijn voorliefde vroeger al ging uit naar die grote mooie opels.
Waaronder de senator b de mooiste is na mijn mening king:26 augustus 2016 om 20:32 #18324937@ boomerang..heb je een pb gestuurd
26 augustus 2016 om 22:40 #18324938Senator B…een hele complete en fijne auto…zeker met de 24V…!! :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.