Opel Senator B: gaaf of verschrikkelijk?

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Opel Senator B: gaaf of verschrikkelijk?

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277711
    pjotter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 November 2013

      Een Omega met wat Lotus-goodies vinden jullie heerlijk, maar kan dit voormalige topmodel jullie goedkeuring eveneens wegdragen?
      Als merken die groot zijn geworden met kleine auto’s opeens grote luxe wagens gaan bouwen, dan kun je meestal van twee dingen aan: ze zijn gaaf (*dit is een mening) en niemand koopt ze. Denk aan de Volkswagen Phaeton, Lancia Thesis, Citroën C6 en Renault Vel Satis. De gaafste van deze ‘onsuccesvollen’ is wat mij betreft echter de Opel Senator B.
      Opel bouwde al langer grote auto’s. Tijdens de oorlog lieten de opperschurken zich rondrijden in Opel Admirals, terwijl Opel met de Diplomat V8 de Europeanen wat onvervalste Amerikaanse swag probeerden te verkopen. Deze Diplomat werd in 1978 opgevolgd door de Senator. Zonder V8, maar wel met een hele rits aan zespitters en natuurlijk achterwielaandrijving.
      Zo hoekig als die Senator A is, zo glad is zijn opvolger. In 1986 presenteert Opel de uiterst gestroomlijnde Omega als opvolger van de Rekord en op basis daarvan bouwen ze dit topmodel. De wielbasis blijft met 2,73 meter gelijk, maar van neus tot kont is de Senator bijna twintig centimeter langer. Dankzij een fraaie blokjesgrille, een groter achterste zijruitje, meer chrome en het ontbreken van afgeplatte wielkasten weet Opel knap te verdoezelen dat we hier eigenlijk naar een wat luxere Omega kijken. Sterker nog, de Senator ziet er stiekem gewoon heel bad ass uit.
      Daar waar je de Omega nog met weinig vermogende vierpitters kon krijgen, vond je onder de kap van de Senator enkel zes-in-lijn benzinemotoren. Bij Opel heb je de keuze uit een 2.5, 2.6 of een 3.0, maar bij Irmscher doen ze er doodleuk een litertje bij. Deze gigantische 4.0 zespitter is goed voor 272 pk en 387 Nm en is met een top van 255 km/u absoluut Autobahnfähig.
      Erg succesvol was de Senator niet, want voor dat geld kocht men toch liever een BMW of Mercedes in plaats van een Opel. Je verwacht het niet. In 1993 viel het doek dan ook voor Opel’s topmodel en moest de nieuwe Omega het voortaan in zijn eentje gaan opnemen tegen de Grote Drie. Heel even leek er nog een Omega V8 te komen, maar op een enkele prototypes en showmodellen na kwam dat project helaas niet van de grond. Sterker nog, zelfs de Omega kreeg geen opvolger. Nog eenmaal probeerde Opel het met de Signum, een wat ruimere Vectra, maar ook dat bleek een mislukking.
      Tegenwoordig is de Senator zo goed als uitgestorven. In heel Nederland staan er momenteel drie te koop, waarvan twee van de eerste generatie en maar eentje van het door mij geliefde model. Zelf bij onze Oosterburen staan er nog maar enkele tientallen exemplaren te koop, waarvan de meeste zich ook nog eens in een staat bevinden die doet vermoeden dat het niet nog vele jaren zullen uithouden. Wat mij betreft jammer, want deze Senator is een van mijn guilty pleasures. Maar het eindoordeel is aan jullie, laat het volk spreken!
      http://www.autoblog.nl/nieuws/opel-senator-b-gaaf-of-verschrikkelijk-90123?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

      #18324928
      omegast
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 December 2014

        Senator B in een woord …Gaaf :wors

        #18324929
        DevilraY
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 January 2005

          De meeste staan te wachten op betere tijden. Let maar op, over een paar jaar komen nog wel wat ‘barnfinds’ boven water.
          Rijden overigens echt heel goed! De laatste fatsoenlijke Opel, naar mijn bescheiden mening

          #18324930
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            ik vind de opels tot 2002 wel goed en degelijk ook qua ontwerp… maar heel die nieuwe concept modellen enzo.. gaat nergens over en degelijkheid staat niet meer boven aan de ranglijst…. wat best wel jammer is…

            #18324931
            boomerang
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 October 2011

              Tja, dat is in ons gezin al jaren onderwerp van gesprek, “gaaf of verschrikkelijk”.
              Vanaf mijn vroege jeugd ben ik opgegroeid met Opel, doordat mijn vader altijd vol overtuiging Opels gebruikte voor zijn rijschool.
              De eerste die ik me bewust kan herinneren was de Manta A, later kwamen er diverse B’s.
              Zelf starte ik met een C- coupe, later Manta A met zespitter, een naar commodore omgebouwde D Rekord en heel veel jaren Monza.
              Later ook nog Calibra’s, 16v, V6, Turbo 4×4 en daarna nog een paar V zessen.
              Toen de Senator B uitkwam en later de 24v, verslond ik de testverslagen in de diverse bladen, die heel vaak de Senator als winnaar bestempelden.
              Maar het was destijds een onbereikbare auto.
              Nu, heel veel jaren later, staat er een 1990 CD 24V in onze garage.
              Ik heb hem een aantal jaren geleden in een opwelling gekocht van de familie van de eerste eigenaar, uit de boedel van de erfenis, in de regio Basel.
              Met de trein heen gereden, met de auto terug.
              Eerste indruk; wat een onderschatte auto is dit, hij kan zich zelfs meten met heel wat jongere auto’s!
              Zakelijk reden we toen een Audi A5 coupe van een jaar oud, maar qua comfort kon die zeker niet tegen de Sennie op.
              De “dode” en inspiratieloze A5 is inmiddels verdwenen, de Sennie is er nog steeds.
              We hebben de Senator een jaar zakelijk gereden (35% bijtelling over de taxatiewaarde is interessant) maar mijn vrouw kon ondanks het vrijwel nieuwe interieur, de stilte en het comfort, niet wennen aan het uiterlijk….
              Ook wilde ik de lage km stand graag behouden, staat nu op 89k KMS, dus staat de Senator inmiddels in een droge stalling vooral te wachten……..op een incidenteel “uitje”.
              Afgelopen zaterdag heb ik hem nog even mee gehad naar de oldtimerdag in Ruinerwold.
              Heerlijk, wat zoeft zo’n wagen nog steeds gladjes en soepel over de wegen!

              Ondertussen had ik wél een briefje achter de ruit gelegd met de notitie dat we graag een nieuwe eigenaar/liefhebber zouden vinden voor de Senator, want de auto zou eigenlijk wat vaker moeten rijden en verdient wat meer, dan stilletjes onder een hoes, ergens in een loods te staan….
              Wie een serieuze liefhebber kent die de auto zal koesteren, graag contact.
              Gasten die willen gaan racen of de wagen willen pimpen, niet reageren aub.

              Hier samen met de Monza van mijn zoon en de Kadett van een neef, op weg naar Romijn:

              Absoluut roestvrij, echt, ze zijn er dus toch, hier de meest beruchte balk boven de achterbrug:

              En dit is een kijkje aan de binnenkant van de wielkastrand, foto genomen via de opening van uitgenomen tankklep:

              #18324932
              omegast
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 December 2014

                @boomerang . Superstrakke Senator hoor! :thumb tis dat ik de ruimte niet heb.maar anders had ik wel belang bij.( nee ik ben geen racer ) :jerry de Monza en dett zien er ook geweldig uit :wors

                #18324933
                peter777
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  21 January 2011

                  Van wat ik links en rechts heb begrepen is dat dit de fijnst rijdende opel is, en al helemaal met de 24V. Helaas ken ik ze alleen van de onderdelen en dan met name de aandrijflijn om in een ouder model opel te hangen. Er zijn d’r heel erg veel gekannibaliseerd in de loop der jaren… Het is dat de belasting zo hoog is maar anders zou een leuk exemplaar met leer en een C30NE/C30SE wel op mijn verlanglijstje staan. Mooie wagen op de foto trouwens!

                  #18324934
                  voederbiet
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 May 2006

                    Ik ben ook staatssponsor nummer 1 met mijn senator, maar het is wel een hele luxe goed rijdende auto :thumb

                    #18324935
                    Fearless
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2005

                      Aardslelijk vind ik ze…maar die motor he :wub

                      #18324936
                      Graad
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        15 November 2015

                        Oef,wat is dat een supermooie senator :thumb
                        Ik ben een bmw man( maar bezit ook 2 opels,waaronder een rekord e2 en senator A2 cd fulloptions)
                        Maar mijn voorliefde vroeger al ging uit naar die grote mooie opels.
                        Waaronder de senator b de mooiste is na mijn mening king:

                        #18324937
                        Graad
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          15 November 2015

                          @ boomerang..heb je een pb gestuurd

                          #18324938
                          monzaruba
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            13 October 2009

                            Senator B…een hele complete en fijne auto…zeker met de 24V…!! :thumb

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.