Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Opel Rekord E2 2.5E 6-Cilinder
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 februari 2013 om 20:51 #17255620
Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een `85er Opel Rekord E2 die voorzien is van een 2.5E 6-Cilindermotor (c2.5ne) uit een `87er Opel Senator B. (zie ook topic: “show je big opel” pagina 22)
Aan de auto is dus nogal het één en ander aangepast en veranderd;-Motor: 2.5E uit een Senator B.
-Versnellingsbak: 5-bak,vermoedelijk ook uit dezelfde Senator of van een Omega A 2.4 (r25?) dit is niet helemaal duidelijk maar de achteruitversnelling zit rechtsonder,dus onder de 5de versnelling.
-Radiator: Mercedes 190 2.3E 16V.
-Complete uitlaat: Opel Commodore C.
-Achteras: Rekord E2 (3,45 overbrenging) steekassen Opel Commodore C, lagertappen afgedraaid,lagers Opel Rekord E2, hulpveren.
-Aandrijfas: Ingekort (achterkant Rekord E2, voorkant senator B) Gelast en gebalanceerd bij een bedrijf in Oosterhout.
-Complete vooras: Senator A1,Bilstein dempers,Senator A1 veren, stuurbekrachtiging.
-Remmen: voor Senator A1, achter Commodore C.
-Dashboard: Rekord E2 2.2E, toerenteller Senator A1.De auto rijd echt geweldig lekker en comfortabel (ik was al weer een tijdje gewend aan een verlaagde Corsa B…) echter maakt de versnellingsbak een schrapend geluid,vooral bij terugschakelen naar de 2de versnelling. Ook wanneer de auto stationair draaid met ingetrapte koppeling en in een willekeurige versnelling,is dit schrapende geluid te horen. Zet ik `em in z`n vrij,dan is het minder, laat ik de koppeling los dan is het geluid helemaal weg.
Dus volgens mij zijn de versnellingsbak èn het druklager beide niet helemaal fris meer. Dus het plan is om met der tijd de bak en de complete koppeling te vervangen.
Maar nu is de vraag; wie weet wat voor een versnellingsbak dit precies is? Van een Senator B, of Omega A 2.4 ? Of zijn bij deze auto`s precies dezelfde versnellingsbakken toegepast? Ik heb foto`s gezien van een zogenaamde R25 bak,en daar lijkt de bak die onder mijn auto zit als 2 druppels water op,echter staat er nergens R25 op.
Wie kan mij hier mee helpen??
23 februari 2013 om 19:26 #18110313Dit is een R25 bak, (mechanische koppeling)
Als het goed is staat er ergens tussen die gietingen (vierkante hokjes) R25 ingegoten23 februari 2013 om 19:31 #18110314Nou…ik heb heel die bak goed bekeken met een zaklamp,maar ik zie echt nergens “R25” staan hoor..
Maar is een R25 bak in zowel de Senator B als de Omega A 2.4 gebruikt? Of zit daar toch verschil in?23 februari 2013 om 19:33 #18110315Ja die zijn in beide gebruikt.
23 februari 2013 om 19:37 #18110316Oke,dus jij bent er ècht zeker van dat dit een R25 bak is? Zo ja,dan weet ik in iedergeval zeker waar ik naar moet zoeken,dus daar zou ik al goed mee geholpen zijn! :D
23 februari 2013 om 19:49 #18110317jup R25 ;)
23 februari 2013 om 19:57 #18110318Oké mooi :thumb Dan ga ik op mn gemak eens opzoek naar zo`n bak,ik hoop dat ik er in de buurt één kan vinden,want erg dik gezaaid liggen ze op de sloop niet vrees ik. Maar ja,zoekt en gij zult vinden zeggen ze altijd he ;)
24 februari 2013 om 20:16 #18110319Ik heb nog een r25 liggen.
Komt uit een 1991 Senator B 3.0LE.
Met een koppeling kabel.
De Senator waar hij onder weg komt had 200.000 km gereden.
Bak schakelde goed.
Had deze opgeborgen voor als mijn 4 traps automaat het niet meer zou doen.Bij interesse graag PM.
24 februari 2013 om 20:34 #18110320Is trouwens een R25 bak van een Omega A 2.3diesel hetzelfde als van een Senator B/Omega A 2.4 benzine??
25 februari 2013 om 15:01 #18110321Let wel, de R25 zijn met verschillende koppelingshuizen verkrijgbaar (OHC en CIH). Dus even opletten aan welke zijde de startmotor zit.
Zitten op 2.4, 2.5, 2.6, 3.0.25 februari 2013 om 15:24 #18110312Ja oke,dat begrijp ik. Maar de vraag is eigelijk; Is een Omega 2.3diesel versnellingsbak hetzelfde als een Senator B 2.5E / Omega A 2.4E of is dit totaal anders? Ik dacht de de 2.3liter diesels in feite ook CIH blokken zijn,of in iedergeval daarop gebaseerd?
27 februari 2013 om 15:35 #18110322Niemand die het antwoord op de bovenstaande vraag weet??
Dan heb ik nog een vraagje; als de motor warm is,en ik rijd bijvoorbeeld op een stoplicht af,en ik stop, dan blijft de motor tussen de 1000 en 1500 toeren draaien :shock: tik ik daarna kort een keer op de gas,pas dan zakt het toerental onder de 1000. Is dit normaal,of heeft dat een oorzaak??27 februari 2013 om 19:21 #18110323Bij een diesel is de uitsparing voor de startmotor groter. 1 bevestigingsgat steekt dan buiten de motor uit.
Verder past de bak gewoon.
27 februari 2013 om 20:25 #18110324@Manta 24V wrote:
Bij een diesel is de uitsparing voor de startmotor groter. 1 bevestigingsgat steekt dan buiten de motor uit.
Verder past de bak gewoon.
Oei…das ook niet echt de beste optie dan neem ik aan? Of kan dat verder geen kwaad?
Ik heb namelijk zo`n 2.3diesel bak gevonden,maar ja,misschien dan toch beter een benzine versie zien te vinden?28 februari 2013 om 21:06 #18110325kan geen kwaad een moer van de bakbevesteging past dan niet
heb zelf jaren met een diesel bak achter een 2.0 in mij commo gereden28 februari 2013 om 21:17 #18110326Oke,weet je ècht zeker dat het geen kwaad kan? Want ik weet niet met (slechts) hoeveel bouten de bak dan aan het blok vast komt te zitten?
Niet dat er daardoor iets kapot zou kunnen gaan,want dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar ja,het is tot nu toe de enige bak die ik heb kunnen vinden… Zaterdagochtend ga ik nog gauw een paar sloperijen af,maar vind ik er geen,dan heb ik verder geen keuze..3 maart 2013 om 08:55 #18110327heb het hier zelf ook… achter een 3.0 :D
kan dus prima
7 maart 2013 om 15:58 #18110328Inmiddels heb ik een r25 versnellingsbak gevonden die onder een Omega A 2.4 vandaan komt. En nog zowat om de hoek ook,bij een sloperij hier in de buurt :D
Dus binnekort de bak en koppeling maar eens vervangen!29 maart 2013 om 17:14 #18110329Vandaag maar eens even de olie&filter vervangen (20w50 olie van het merk Kroon) en gelijk ook maar even 6 nieuwe bougie`s (was hard nodig,zo bleek!) en een nieuwe rotor en verdeelkap erop gezet.
Ook ben ik even met de Rekord langs de Opel Garage in Bergen op Zoom geweest. Daar werken nog een paar oudere monteurs die veel ervaring hebben met de oudere Opels,en die heb ik er eens even naar laten luisteren,want naar mijn idee hoor je heel lichtjes de kleppen (of tuimelaars) een beetje tikken.
Volgens die monteur loopt ie heel netjes,maar zou inderdaad een keer de kleppen stellen en ontstekingstijdstip controleren zeker geen kwaad kunnen. Dus dat ga ik binnekort maar eens even laten doen,gewoon voor de zekerheid.
Tsja…en dan de versnellingsbak nog eens even omwisselen,maar dat komt wel als ik wat meer tijd heb.Wat ik trouwens wel een beetje vreemd vind; Volgens het instructieboekje zou er 65liter in de tank moeten gaan,maar als ik de tank op de brandstofmeter leegrijd,dan krijg ik er niet meer dan 42liter in?! Zou die brandstofmeter dan zo giga-veel afwijken,of zit er gewoon een kleine tank onder? (origineel was het een 2.0s, nu een 2.5E dus er is waarschijnlijk wel een andere tank ondergezet i.v.m de injectie)
30 maart 2013 om 07:42 #18110330De tanks zijn alle gelijk van rekord.
Wat wel kan zijn, is dat de sensor (of de kabel naar de sensor toe) zijn beste tijd gehad heeft.
30 maart 2013 om 08:30 #18110331Oke,dan zou dat het misschien wel zijn. Nou ja,opzich niet zo`n probleem want beter zo dan dat ie nog een halve tank benzine aangeeft op de meter,en dat ie in werkelijkheid leeg is natuurlijk.
Alleen als je de meter gelooft is de actieradius een beetje aan de kleine kant; zo`n 400kilometer.30 maart 2013 om 12:50 #18110332Is makkelijk te testen. 5 ltr achter in mee nemen, en helemaal leeg rijden. Weet je gelijk wat je max radius is.
30 maart 2013 om 13:00 #18110333Ja oke,maar ik ben niet zo`n fan van een tank leegrijden… Als er wat veel vuil onderin zit,dan heb je wel eens kans op een hoop narigheid denk ik. Wel zit er ook een lampje in de cockpit met een symbooltje van een benzinepompje,maar als de meter in het rode gebied staat,dan brand het lampje niet. Maar ja,het is ook maar de vraag of het aangesloten is,en of het dan ook wel werkt natuurlijk..
Tsja,en anders maar gewoon om de 400km een pomp opzoeken he,das ook niet zo`n punt.
Mag een 2.5NE motor eigelijk op Euro95 draaien? Ik mik er nu altijd die dure Euro98 in,maar dat is misschien niet eens persé nodig?30 maart 2013 om 14:08 #18110334Voor je hem leeg rijdt, ff een filter in de leiding hangen, probleem opgelost.
Dat lampje in je cockpit zit bij mijn weten alleen bij senator/monza aangesloten. Bij mijn oude rekord station werkte deze ook niet.Bij mijn weten moet een 2.5 gewoon op 95 kunnen lopen, zal wel wat minder mooi lopen dan op 98, maar moet goed kunnen (hier loopt ie enkel op gas, en anders zou er gewoon 95 in gaan)
30 maart 2013 om 16:17 #18110335Bij mijn rekord diesel werkt die wel, is ook gemakkelijk te zien of het systeem wel in zit of niet, dan zit bij de tankmeter nog wat elektronica op/naast de printplaat. zit dit er niet werkt het indicatie lampje ook niet.
maar dan moet je de teller er uit pakken en even voorste venster er voor weg draaien…
c25ne kan gewoon op 95 rijden hoor.
25e en 30e etc is ook geen probleem.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.