Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Opel Rekord C kleurcodes / verfgebieden
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 augustus 2019om 11:51 door Tomska.
-
AuteurBerichten
-
4 juli 2019 om 23:37 #18367271
Hallo,
Sinds een jaar ben ik in het bezit van een C-Rekord uit 1968. Heerlijke auto om mee te toeren, maar na 50 jaar is de roest er ook flink in gekropen. Het laatste half jaar is er ontzettend veel aan hersteld, maar nu is het punt daar dat de body deels opnieuw opgespoten moet worden. Het probleem is hier dat ik geen idee heb welke kleur de Rekord nu precies heeft.
Nu heeft de auto wel een typeplaatje, maar het ding is dat de wagen in Zwitserland gebouwd is (General Motors S.A. Bienne), en hierbij zijn andere typeplaten gebruikt als bij de auto’s uit andere fabrieken. Deze codes zijn ook vrij eenvoudig te ontcijferen, maar de codes die bij mijn Rekord op het plaatje staan zijn voor mij een raadsel.
Nu heb ik viavia begrepen dat er vrijwel niks meer over is gebleven van de administratie van de Zwitserse fabriek, maar wellicht is er hier iemand die er meer van weet?
De code waar het mij vooral om gaat is die van de kleur/trim;
COLOR: X405
TRIM: XK214
Googlen levert niks op, en ook het werkplaatshandboek brengt geen duidelijkheid (hier worden alleen de “standaard” codes uit de Duitse fabriek vermeld). “405” is hier ook überhaupt geen kleur, en “X” zijn blauwkleuren. Nu is het altijd mogelijk om een kleurmeter tegen de auto te zetten en verf te laten mengen, maar weten welke kleur het nu exact is, is toch wel gemakkelijk.
Verder vraag ik me ook af in welke kleur de wielkasten van de Rekords indertijd gespoten werden. Was dit gewoon de carrosseriekleur, of misschien gewoon zwart? Zou iemand hier antwoord op weten?
Het gaat overigens over deze wagen:
Tom
5 juli 2019 om 06:37 #18367274zou je een foto kunnen posten van het adrema plaatje?
Dit is een type plaatje in de zelfde kleur als de auto.
5 juli 2019 om 07:37 #18367275[quote quote=18367274]zou je een foto kunnen posten van het adrema plaatje? Dit is een type plaatje in de zelfde kleur als de auto.[/quote]
Hierbij een site kun je de kleur per model vinden https://www.opel-infos.de/codes/farben/farbcode.html
23 juli 2019 om 14:37 #18367635Bedankt voor de reacties, ik zal eens gaan zoeken in de genoemde website.
Bedoel je met het adremaplaatje dit (onderste) plaatje?
Mocht je dit bedoelen; dit is dus min of meer het probleem waar ik mee zit, omdat de plaatjes van de Zwitserse fabriek totaal anders zijn dan die van de fabriek in Rüsselsheim. Het plaatje op mijn Rekord ziet er zo uit.
24 juli 2019 om 11:58 #18367648Ik kan niets zinnigs over deze kleur zeggen.
Succes met de verdere zoektocht.
7 augustus 2019 om 11:51 #18367885Intussen toch maar de beslissing genomen om de Rekord naar een spuiter te brengen, en te kijken of die iets zinnigs over de kleur konden zeggen. Met de kleurmeter daar kwam er niet echt een bruikbaar resultaat uit, maar na enig overleg hebben we de tankdeksel mee kunnen geven aan de verfleverancier van de spuiter. Dit is voor hen een gebruikelijke manier om specifieke kleuren te krijgen, en ook bij de Rekord was dit volgens hen de beste oplossing. Het is nu nog even afwachten wat hieruit gaat komen, maar dichter dan dit ga ik er waarschijnlijk nooit bij komen. Volgens de spuiters houd je toch altijd kleurverschil wanneer je verf gaat laten mengen; 95% kleurechtheid is ongeveer het maximum dat de verfmenger kon garanderen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.